Här är världens bästa retail-appar

  E-handel 673 M-handel 108 Pro 3599 Ny teknik 319
En kinesisk jätte, lågprisaktör inom dagligvaror och en tjänst för dig som vill göra dig av med saker. Här är världens tio bästa retail-appar enligt en ny listning.

Axfood vill ta täten i digitalt kundmöte

  M-handel 108 Pro 3599 Ny teknik 319 Nyheter 2778
I april inför Axfood gratis wifi i butikskedjorna Willys, Hemköp, Tempo och Axfood Snabbgross. Man gör det för att kunna bli ledande i det digitala kundmötet.

Instagram rullar ut sin köpfunktion

  Sociala medier 80 M-handel 108 Nyheter 2778 E-handel 673
Under året som gick genomförde Instagram tester med köpfunktion direkt i appen. Nu lanseras funktionen på bredare front – så här kommer det fungera.

Jula släpper katalog i en ny app

  Omnichannel 238 M-handel 108 Pro 3599 Ny teknik 319
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Laddningsstationer i butik driver försäljning

  Undersökningar 276 Nyheter 2778 Pro 3599 Ny teknik 319
När mobilen dör rundas shoppingrundan av. En ny undersökning visar att laddningsstationer i butik har en mycket positiv inverkan på försäljningen.

Kraftig säljökning med geobaserad kampanj

  Pro 3599 E-handel 673 Mode 195 M-handel 108
Modekedjan ville nå kvinnor som rör sig ute i nöjeslivet. Med hjälp av geobaserad teknik lyckades man så väl att försäljningen ökade med 146 procent.

Vartannat köp görs från mobila enheter

  Pro 3599 Konsumentbeteende 220 Nyheter 2778 E-handel 673
Hälften av alla svenska onlineköp slutförs från mobila enheter. Det placerar Sverige på en global tredjeplats efter Storbritannien och Japan. Det visar en ny undersökning. Det är Criteo, verksamma inom datadriven och beteendebaserad annonsering, som konstaterar detta i State of Cross-Device Commerce Report. Den baseras på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare globalt. Ökat … (läs mer)

25 sätt att stärka upplevelsen i mobilen

  Pro 3599 E-handel 673 M-handel 108 Kundupplevelser 113
Mobilen har gått från uppstickare till ett måste på bara några år. I ett utdrag från vår trendrapport Den mobila konsumenten ger vi dig här 25 konkreta tips för en bättre kundupplevelse i mobilen.

Mobildata grund för personaliserat mode

  Ny teknik 319 E-handel 673 Måsteläsning 137 Mode 195
Med hjälp av data från kundens smartphone skapas personaliserade modeplagg baserade på livsstilen. Tekniken beta-testas just nu och ska lanseras till konsument senare under året.

Augmented reality ska säkra passformen

  M-handel 108 Pro 3599 Mode 195 Ny teknik 319
Med hjälp av augmented reality kan kunderna prova kläderna helt digitalt i modekedjans pilotprojekt. Den nya tekniken ska säkra att produkterna verkligen passar.

Ny startup siktar på köpintentionen

  Ny teknik 319 M-handel 108 Pro 3599 E-handel 673
En ny startup vill fånga köpintentionen när den dyker upp och konvertera till en genomförd handling. Appen har klassats som en av de mest innovativa.

Sephora lanserar botbaserade tjänster

  M-handel 108 Ny teknik 319 E-handel 673 Pro 3599
Sephora fortsätter att positionera sig som en innovativ aktör som vill närvara i den mobila konsumentens vardag. Nu lanserar man två nya automatiserade tjänster för mobilen.

Kronans Apotek lanserar app

  Pro 3599 Kundupplevelser 113 M-handel 108 Nyheter 2778
Kronans Apotek har tagit fram en app mot fokus på att stötta receptkunden. "Vi vill vara där kunden är".

Smartphonistas står för allt fler modeköp

  Konsumentbeteende 220 M-handel 108 Pro 3599 Nyheter 2778
Modeshoppingen sker i allt högre grad via mobila enheter, på ett år har andelen ökat med åtta procentenheter. Smartphonistas, den nya generationen modekonsumenter, är mycket teknikvana och ställer höga krav på mobilsajter.

Så förändrar mobilen köpprocessen

  Omnichannel 238 Pro 3599 M-handel 108 Trender 351
Den mobila konsumentens beteende påverkar alla. Här är fem tunga fakta om det nya kundbeteendet som förändrar köprocessen. Texten är ett utdrag ur Handelstrenders trendrapport Den mobila konsumenten som kartlägger de nya processerna.

Sephora: Swipe it, shop it!

  Pro 3599 M-handel 108 E-handel 673
Kosmetikkedjan Sephora vill förenkla shoppingen för kunden. Inte minst i mobilen. När man nu lanserar sin nya swipe-funktion har man hämtat inspiration från datingtjänsten Tinder.

Amazon krossar konkurrenterna i mobilen

  Pro 3599 E-handel 673 M-handel 108
Den mobila konsumenten är ett hett byte inom detaljhandeln, och Amazon blåser konkurrenterna av banan. Det gäller både tiden kunderna spenderar och hur ofta de kommer tillbaka.

Så påverkar mobilen den nya tidens retail

  Pro 3599 Trender 351 M-handel 108 Konsumentbeteende 220
Oavsett om du jobbar för ett globalt varumärke eller driver en liten butik med lokal kundkrets – mobilen blir en allt viktigare del i kundens köpprocess. Här är fem avtryck mobilen gör inom detaljhandeln just nu.

Därför överger e-konsumenten mobilen

  Pro 3599 M-handel 108 Nyheter 2778 Konsumentbeteende 220
Konsumenterna överger mobilen när de ska e-handla. Varannan svensk brukar byta mellan olika enheter när de e-handlar och de främsta orsakerna är enklare navigering samt säkrare och enklare betalning. Detta enligt en färsk undersökning.

Mer mobilvänlig Ralph Lauren

  Pro 3599 M-handel 108 Internationellt 966 Nyheter 2778
Modevarumärket Ralph Lauren har sedan september en svensk VD, Stefan Larsson, som nu drar upp nya riktlinjer inför framtiden. Bland annat införs nu en helt ny e-handelsplattform.