Instagram rullar ut sin köpfunktion

  Pro 3504 M-handel 106 Sociala medier 80 E-handel 654
Under året som gick genomförde Instagram tester med köpfunktion direkt i appen. Nu lanseras funktionen på bredare front – så här kommer det fungera.

Jula släpper katalog i en ny app

  Ny teknik 308 M-handel 106 Pro 3504 Omnichannel 235
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Laddningsstationer i butik driver försäljning

  Ny teknik 308 M-handel 106 Undersökningar 259 Pro 3504
När mobilen dör rundas shoppingrundan av. En ny undersökning visar att laddningsstationer i butik har en mycket positiv inverkan på försäljningen.

Kraftig säljökning med geobaserad kampanj

  M-handel 106 Pro 3504 E-handel 654 Mode 188
Modekedjan ville nå kvinnor som rör sig ute i nöjeslivet. Med hjälp av geobaserad teknik lyckades man så väl att försäljningen ökade med 146 procent.

Vartannat köp görs från mobila enheter

  E-handel 654 Konsumentbeteende 212 Pro 3504 Nyheter 2692
Hälften av alla svenska onlineköp slutförs från mobila enheter. Det placerar Sverige på en global tredjeplats efter Storbritannien och Japan. Det visar en ny undersökning. Det är Criteo, verksamma inom datadriven och beteendebaserad annonsering, som konstaterar detta i State of Cross-Device Commerce Report. Den baseras på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare globalt. Ökat … (läs mer)

25 sätt att stärka upplevelsen i mobilen

  Kundupplevelser 99 M-handel 106 E-handel 654 Pro 3504
Mobilen har gått från uppstickare till ett måste på bara några år. I ett utdrag från vår trendrapport Den mobila konsumenten ger vi dig här 25 konkreta tips för en bättre kundupplevelse i mobilen.

Mobildata grund för personaliserat mode

  Mode 188 Ny teknik 308 Pro 3504 Måsteläsning 128
Med hjälp av data från kundens smartphone skapas personaliserade modeplagg baserade på livsstilen. Tekniken beta-testas just nu och ska lanseras till konsument senare under året.

Augmented reality ska säkra passformen

  Mode 188 M-handel 106 Pro 3504 Ny teknik 308
Med hjälp av augmented reality kan kunderna prova kläderna helt digitalt i modekedjans pilotprojekt. Den nya tekniken ska säkra att produkterna verkligen passar.

Ny startup siktar på köpintentionen

  M-handel 106 Ny teknik 308 E-handel 654 Pro 3504
En ny startup vill fånga köpintentionen när den dyker upp och konvertera till en genomförd handling. Appen har klassats som en av de mest innovativa.

Sephora lanserar botbaserade tjänster

  M-handel 106 E-handel 654 Pro 3504 Ny teknik 308
Sephora fortsätter att positionera sig som en innovativ aktör som vill närvara i den mobila konsumentens vardag. Nu lanserar man två nya automatiserade tjänster för mobilen.

Kronans Apotek lanserar app

  Nyheter 2692 Pro 3504 Kundupplevelser 99 M-handel 106
Kronans Apotek har tagit fram en app mot fokus på att stötta receptkunden. "Vi vill vara där kunden är".

Smartphonistas står för allt fler modeköp

  Undersökningar 259 E-handel 654 M-handel 106 Nyheter 2692
Modeshoppingen sker i allt högre grad via mobila enheter, på ett år har andelen ökat med åtta procentenheter. Smartphonistas, den nya generationen modekonsumenter, är mycket teknikvana och ställer höga krav på mobilsajter.

Så förändrar mobilen köpprocessen

  Konsumentbeteende 212 Pro 3504 Omnichannel 235 M-handel 106
Den mobila konsumentens beteende påverkar alla. Här är fem tunga fakta om det nya kundbeteendet som förändrar köprocessen. Texten är ett utdrag ur Handelstrenders trendrapport Den mobila konsumenten som kartlägger de nya processerna.

Sephora: Swipe it, shop it!

  Pro 3504 M-handel 106 E-handel 654
Kosmetikkedjan Sephora vill förenkla shoppingen för kunden. Inte minst i mobilen. När man nu lanserar sin nya swipe-funktion har man hämtat inspiration från datingtjänsten Tinder.

Amazon krossar konkurrenterna i mobilen

  Pro 3504 E-handel 654 M-handel 106
Den mobila konsumenten är ett hett byte inom detaljhandeln, och Amazon blåser konkurrenterna av banan. Det gäller både tiden kunderna spenderar och hur ofta de kommer tillbaka.

Så påverkar mobilen den nya tidens retail

  M-handel 106 Trender 344 Pro 3504 Konsumentbeteende 212
Oavsett om du jobbar för ett globalt varumärke eller driver en liten butik med lokal kundkrets – mobilen blir en allt viktigare del i kundens köpprocess. Här är fem avtryck mobilen gör inom detaljhandeln just nu.

Därför överger e-konsumenten mobilen

  M-handel 106 Pro 3504 Konsumentbeteende 212 E-handel 654
Konsumenterna överger mobilen när de ska e-handla. Varannan svensk brukar byta mellan olika enheter när de e-handlar och de främsta orsakerna är enklare navigering samt säkrare och enklare betalning. Detta enligt en färsk undersökning.

Mer mobilvänlig Ralph Lauren

  M-handel 106 Internationellt 945 Nyheter 2692 Pro 3504
Modevarumärket Ralph Lauren har sedan september en svensk VD, Stefan Larsson, som nu drar upp nya riktlinjer inför framtiden. Bland annat införs nu en helt ny e-handelsplattform.

Kapar tiden för köp med 25 procent

  Pro 3504 Ny teknik 308 Nyheter 2692 E-handel 654
I ett nytt samarbete har Microsoft, HP och danska Shopbox tillsammans utvecklat ett nytt kassasystem. Själva menar man att det drastiskt minskar kaféer, butikers och arenors kötider med sin snabbhet. Det nya systemet kapar, enligt ett pressmeddelande, tiden för att genomföra ett köp med minst 25 procent.  Danska startup-företaget Shopbox har utvecklat det nya systemet … (läs mer)

Nu görs flest e-köp via mobila enheter

  E-handel 654 Nyheter 2692 Pro 3504 Undersökningar 259
Mobila enheter lockar till sig allt fler konsumenter och man gör nu flest e-köp via smartphones och surfplattor. Men man spenderar fortfarande mest pengar via datorn. Det visar en ny undersökning.