Musteriets premiumsortiment har endast gått att köpa i två fysiska butiker – nu görs de tillgängliga online i en ny webbshop.
Grundidén: låga priser tack vare en ny teknik och ett nytt arbetssätt. Nu öppnar varumärket ytterligare en butik.
Den lokala modehandlaren öppnar ytterligare en butik. Den nya butiken, som riktar sig till ungdomar och dam, är del av en större förändring i centrumet.
Kunderna möts av en experimentell studio. Med färgterapi och lokala samarbeten vill man skapa lust att röra sig mer.
City Gross driver i nuläget 42 butiker från Ystad till Sundsvall. Man har siktet inställt på att öka etableringstakten – här öppnar man till hösten.
Kedjan investerar i större och bättre, sömlösa butiker. Detta efter att en första fas visat sig påverka försäljningen mycket positivt.
Whole Foods Market har öppnat en ny 4 200 kvadratmeter stor butik, mitt i finansdistriktet. Här erbjuder man ett handplockat sortiment med lokal prägel.
Stockmann uppdaterar koncept i köpcentrum – varuhuset blir flaggskepp för den nya satsningens inriktning.
Kedjan köper och säljer kläder och accessoarer i lyxsegmentet. Man växer så det knakar just nu – den senaste butiken har nu öppnat i Brooklyn.
Varumärket har öppnat en pop upp byggd av is vid polcirkeln. Man menar att projektet representerar cirkularitet i sin renaste form.
Familjen etablerar sin andra butik i stadskärnan. ”Intresset för vår verksamhet har fortsatt att öka trots pandemi och lågkonjunktur”.
Willys fortsätter sin expansion i Skåne med en ny butik. Etableringen blir en del av ett nytt stadsdelscentrum, planerad öppning våren 2026.
Lagerhaus flyttar till ny större lokal i centrumet. Den nya butiken förses med ett uppdaterat butikskoncept.
”Med sin brutala uppriktighet har utrymmet ett starkt visuellt genomslag men är samtidigt skört och genomskinligt”. Acne Studios har öppnat i Singapore.
Allt fler företag lanserar butiker med ”Just Walk Out”-lösningar. Innovationen medför en rad fördelar för kund och butik – men även några utmaningar.
Under våren 2023 öppnar två företag nya butiker i gallerian Femman i Göteborg. För ett av dem innebär det även premiär för ett nytt butikskoncept.
Ett nytt kunderbjudande för 7-Eleven testas just nu. Enligt företaget har det fått ett varmt mottagande, vilket lett till en ökad omsättning.
Nike har invigt ett nytt butikskoncept som hyllar basketkulturen och dess community. Man vill fördjupa relationen med målgruppen och skapa en ny plattform.
Kedjan har öppnat en helt automatisk dagligvarubutik utan kassa där ingen skanning är nödvändig. Därmed går testerna av tekniken in i en ny fas.
Nu har Sveriges första Technogymbutik öppnat. Butikens utformning är resultatet av ett samarbete med designern Antonio Citterio.
Dogman vill tydliggöra sitt erbjudande och lanserar nu ett nytt namn och en uppdaterad grafisk profil.
Varuhuskedjan Jula fortsätter expandera och den 15:e december slår man upp portarna till ytterligare ett varuhus i Västerås.
Swedese Brand Store erbjuder bland annat butiksunika produkter och här ska man även arrangera event under 2023. Se bilderna från butiken!
”Vi ser ett ökande behov hos våra kunder att kunna handla livsmedel av hög kvalitet på tider och platser som passar olika livsstilar”.
Kedjan öppnade nyligen ett fysiskt ”digital first”-koncept. Nu satsar men på en virtuell butik där hundratals medarbetare bidrar med experthjälp och demos.
Butiker och lager byggs nu om till lägenheter i centrala lägen. De inreds med produkter från kedjornas sortiment.
I dagligvarukedjans butik betalar kunderna för de mest behövda varorna – utan att få något med sig. I stället skänks produkterna till välgörenhet.
Testerna ett led i Systembolagets arbete med att möta kundernas förändrade köpbeteenden och förväntningar. Här är butikerna som testar självutcheckning.
Hobbyn förvandlades till butikskoncept. Ett nischat utbud, stark tro på det man gör och ett cirkulärt tänk driver Sneakershyllan framåt.
Eurocash upplever en successiv återgång i gränshandeln. Nu lanserar man ett nytt koncept som tagits fram under pandemin.
Aim’n fortsätter sin fysiska expansion. Dels med en nyöppning på Östra Hamngatan i centrala Göteborg, dels med sin första permanenta butik i Stockholm.
Forskare uppmanar detaljhandeln att använda AI-kopplade kameror för att skräddarsy butikslayouter och maximera försäljningen.
Satsningen på mindre enheter fortsätter inom Ikea. Ambitionen är att minska avstånden till närmaste Ikea-butik, något som verkar gå hem hos kunderna.
Finska Motonet öppnar sitt första varuhus i Sverige hösten 2023. Där lanseras även företagets mest populära tjänst.
Cerveras nya butik blir den första att presentera varumärkets uppdaterade koncept. Den fygitala upplevelsen är en viktig del av strategin.
Nederländska Kayori öppnar första butiken i Norden. ”Vi vill skapa en bättre värld för alla som kommer i kontakt med våra produkter”.
Klarna har kartlagt svenska konsumenters beteende under Black Week. Studien visar bland annat att vad som får kunden att välja e-handel eller butik.
Tiger of Sedens nya koncept hämtar inspiration från svunna tider. Butiksytan är tänkt att reflektera varumärkets historia och rötter.
I H&M:s nya butikskoncept bjuder man in till en upplevelse formad av de lokala kvarteren och dess kreativa krafter. Det rör sig framåt i ”the speed of style”.
De tuffa tiderna tar ut sin rätt i årets julhandel. Men konsumenterna tar strategiska beslut för att överlista inflationen och gör nya prioriteringar enligt en studie.
Trenden med minskade butiksytor är bruten, nu är det stort som gäller. Det nya butikskonceptet är avsevärt större och stöttar den digitala affären.
Primark testar en tjänst för click & collect. Man vill stärka den fysiska butikens ställning, men det finns ytterligare en ambition med satsningen.
Modevarumärket – som är mest kända för sina jeans – öppnar under hösten 2023 sin första konceptbutik i Sverige.
Gekås sätter nya rekord – VD Patrik Levin hänvisar till förbättrad upplevelse. Företaget tillhör en kategori vi kommer höra mer av framöver.
Med en pop up i form av ”Holiday Market” adderar varumärket upplevelser, ljus och färg till det klassiska shoppingområdet.
H&M-ägda Cos berättar om en lansering som kommer ske sommaren 2023. Man planerar ett hållbart flaggskepp i landets huvudstad.
Showfields öppnade under 2019 en upplevelse där utbudet och teman ständigt varieras. Nu lanserar ”Världens mest intressanta butik” ett nytt koncept.
Brittiska Tesco har öppnat en ny enhet av det kassalösa konceptet GetGo. Den uppdaterade versionen är av hybridmodell.
Kinesiska Shein har under en period använt sig av pop ups. Inom kort öppnar man den första permanenta butiken.
Butiksexperiment ska leda till bättre hälsa. Med start i november kommer hyllorna i ett antal dagligvarubutiker förändras.
Samarbetet mellan Ingka Group och H&M syftar till att främja lokala talanger. Efter hundra dagar har nu den första kollektionen lanserats.
En fygital strategi fokuserar på upplevelser med digitala inslag – som bara kan existera i fysiska butiker. Här är den fygitala handelns grundregler.
Verksamheter säkras nu för framtidens digitala detaljhandel – i samtliga kanaler. Fyra ingredienser gör företaget digitalt snabbfotade och sömlösa.
Centrumet vill inspirera och sprida kunskap om hur man kan göra sin garderob mer hållbar.
En upplevelse späckad med färger, former och instavänlig visual merchandising. Följ med in i Monkis värld – fylld av systerskap och inspiration.
Svenskarna surfar mer än gärna när de befinner sig i butik, men en färsk undersökning tyder på problem med täckning i lokalerna.
Retail media networks är en av årets största internationella snackisar. Här finns stora affärsmöjligheter – även för den fysiska handeln.
Kedjan fortsätter att utveckla automatiserat varuplock i befintliga butiker. Nu har man köpt upp ett techbolag inriktat på robotteknik.
En viktig faktor för framgång: förmåga att experimentera och utvärdera. En strategi som Systembolaget verkar ha anammat, fyra nya koncept testas just nu.
På den här marknaden ska omsättningen bortom drivmedel ökas via retail. Shell siktar på butiker i en tredjedel av sina enheter.
Gina Tricots omni-inriktade butikskoncept har öppnat i företagets hemstad. Se bilderna från den senaste etableringen!
Modevarumärket Cos har öppnat ett nytt butikskoncept på Biblioteksgatan i Stockholm. Det innebär också premiär för det mer hållbara konceptet i Europa.
I sitt gröna butikskoncept satsar Starbucks på minimalism, hållbarhet och ny teknik som bidrar till att sätta fokus på hantverket – och på kunderna.
En ny konceptbutik ska visa konsumenterna hur man kan frysa in mat som annars går till spillo. Här hittar man inte de förväntade varorna.
Den snabba 5G-tekniken kan bidra till att utveckla upplevelser inom digital och fysisk detaljhandel. Här är fyra exempel på detta.
Butiken är nominerad till Stora Turismpriset. Den beskrives som en modig aktör som utmanar idén om vad en livsmedelsbutik är och kan vara.
En ny minibutik med ett lokalt och handplockat sortiment kommer dyka upp mitt ute i naturen under hösten.
Ett nytt butikskoncept är fött – eller rättare sagt två som är varandras raka motsats. Det ena manuellt, det andra är fullt automatiserat och sköts av robotar.
Årets julhandel förväntas bli mycket positiv. Detta enligt en ny rapport där man också delar med sig av fyra spaningar kring konsumenternas beteende.
En lokal konstnär har satt tonen i den färgsprakande och nyskapande miljön i lågpriskonceptet. Butik nummer två har nu öppnat.
Butterick’s öppnar inför halloween pop up-butik. Detta blir Butterick’s första pop up-satsning i området och har ett renodlat halloweenfokus.
Dashl har öppnat en fristående butik där man erbjuder behandlingar i kombination med en konceptbutik – samt en väg in företagets digitala värld.
Den nya kundresan är mångfacetterad – såväl kanalval som längd varierar kraftigt. Det visar en ny studie där man förordar agil kommunikation.
Under hösten öppnar Kjell & Company en ny butik i mikroformat. Sortimentet anpassas för att göra kundernas tillvaro enklare och bekvämare.
Snabbare kassalösa upplevelser inom food & beverage. Under sommaren har tech-bolaget öppnat ett kassalöst butikskoncept inne i en restaurang.