Varumärket Eton vill överträffa kundernas förväntningar i ett nytt hållbart butikskoncept. Man testar även en ny strategi för visual merchandising.
Ingka Group, i praktiken den största Ikea-återförsäljaren, investerar mer än tre miljarder euro i nya och befintliga butiker.
Ett nytt forskningsprojekt syftar till att göra återanvändning till norm och på sikt lika enkelt och tillgängligt som nyköp.
”Vi vill kunna vara geografiskt utspridda på så många platser som möjligt”, säger försäljningsdirektör Fredrik Skarp.
Amazon Go tar nu sitt vidareutvecklade kassalösa koncept utanför stadskärnan. Se bilderna inifrån butiken!
”Butiken erbjuder en hög servicenivå och inspiration, både i butiksmiljö och från vår personal”.
En färsk studie visar att ett nytt socialt och streamat shoppingbeteende har växt fram under pandemin.
Prada följer upp satsningen från i höstas med en ny pop-up. Under våren spinner varumärket vidare på nya teman från naturen.
För att starka köpupplevelsen lanserar kedjan sin första pick-up box. Ambitionen är att öka flexibilitet och tillgänglighet.
Meta, som äger bland annat Facebook, öppnar sin första fysiska butik. Här är man på jakt efter avgörande insikter som ska bidra till utvecklingen.
Under den senaste 12-månadersperioden har varumärket öppnat i genomsnitt en butik i månaden. Här sker kommande etableringar.
En satsning på blockchain-teknik inleds nu. Bakgrunden är en ökad efterfrågan på transparens från konsumenternas sida.
Den spanska kedjan Zara har öppnat ett nytt teknikladdat flaggskepp. Ytorna har anpassats efter den nya fygitala handeln.
Till våren kommer second hand-kedjan till citykärnan. Tanken är att etableringen ska locka en bred publik i alla åldrar.
Pandemins grepp har lättat och konsumenterna ger sig ut i det nya normala. En ny studie kartlägger vilken sinnesstämning konsumenten befinner sig i just nu.
Det obemannade konceptet är ett sätt att skapa närvaro och service i områden där invånarna saknar en traditionell butik.
Satsningen är företagets första digitala initiativ som involverar enskilda butiker direkt. För Wolt är det ett steg på resan mot ett digitalt köpcentrum.
Ett nytt butikskoncept säljer sina varor online med ett särskiljande inslag – butiken erbjuder enbart curbside pickup som leveransalternativ.
Den 7:e april öppnar Ikea sin första citybutik någonsin i Sverige. Se bilderna från butiken!
Detaljhandelns fundament byggs om, värderingar har påverkats och beteenden förändrats. Här är tio trender du bör ha koll på i Post Corona Retail.
Nu öppnar Wolt Market sin första butik i Sverige. Via denna kan boende i området få tillgång till fler än 2 500 produkter, med leverans direkt till dörren.
Kronans Apotek testar nu en variant där man kan handla apoteksvaror, hämta ut recept och paket samt få rådgivning
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Först ut på den nya paradgatan i den nya destinationen blir spanska modekedjan Zara. Området öppnar i september 2022.
”Vi gör det smidigt och enkelt för medlemmar och kunder att handla de viktigaste basvarorna, oavsett tidpunkt på dygnet”.
Bilder! Nu har dörrarna till Champions första butik i norra Europa öppnat. Den är inspirerad av tidigt 1900-tal i New York-området, där varumärkets rötter finns.
Varuhuskedjan lyfter in lärande leksaker och aktiviteter i tio enheter. Satsningen på externa varumärken har haft positiv inverkan på den egna försäljningen.
Under våren öppnar ett DIY-café hos Clas Ohlson. Syftet är att öka intresset för att reparera gamla och trasiga föremål.
Foodora market har på kort tid blivit en nationell dagligvarukedja. Nu öppnar man ytterligare två butiker.
En uppdaterad version av den lokala, välkomnande närbutiken. Här kan kunderna handla dygnet runt i en automatiserad robot-lösning.
Nu har den senaste generationen av Amazon Fresh öppnat. Bland en rad miljöinitiativ är golvet ett av de som gjort störst skillnad.
Sveriges mest hållbara varumärken utsetts. Årets lista innehåller en nykomling – företaget rankas som nummer fyra av 410 listade varumärken.
Årets största satsning – Väla bjuder in till upplevelser i en mix av underhållning, vetenskap och fantasi.
Pandemin har satt sina spår – men nöden är som bekant uppfinningens moder. Här är tio innovativa företag inom retail att hålla koll på.
Den fysiska butiken spelar en avgörande roll i en ny detaljhandelsvärld. Här är tre alternativa vägar att gå, tre tänkbara modeller för den nya omni-butiken.
En ny undersökning visar vilka varumärken som upplevs som mest inkluderande. Ett av dem har nu lyssnat extra noga – och låtit internet skapa en kampanj.
Den digitala gårdsbutiken märkte en ökning i såväl kundunderlag som varumärkeskännedom i den fysiska butiken. Nu utökas satsningen.
Coops lanserar nu ett digitalt presentkort, enligt kedjan är detta det första i sitt slag i svensk dagligvaruhandel.
Varumärken satsar mer på egna butiker och försäljning direkt till konsument. För aktörer som Foot Locker innebär detta nya tider och uppdaterade strategier.
Stänger koncepten Books, Pop up och 4-star. Man gör det för att i stället fokusera mer på dagligvaror och kassalös Just Walk Out-teknik.
Lidl har i dag öppnat sina första åtta butiker i Estland. Inför detta har man skapat ett team med såväl varierande bakgrund som erfarenhet.
Ica Kläppen kommer att ligga intill riksväg 66, bredvid Gondol Sälens dalstation, och ha öppet dygnet runt.
Nu möts Whole Foods kunder av en friktionsfri upplevelse där köp och betalning sker med automatik. Se bilderna från butiken!
Kedjan växlar nu upp satsningen på curbside pickup med nya tjänster. Ambitionen är att använda sina fysiska butiker som lokala hubbar för fulfillment.
”Vi vill erbjuda våra besökare en ännu mer inspirerande upplevelse. Det här ska bli den häftigaste butiken i sitt slag i Norden.”
Skovarumärket Skechers öppnar en butik i maj. Det blir varumärkets 54:e i de nordiska länderna.
Kunderna kan numera köpa med sig pizza i lågprisbutiken – tillagad av en robot.
Modevarumärket var banbrytande inom direkt till konsument (DTC). Nu gör man ny butiksentré – med en kollektion riktad till generation Z.
Två år av e-handel har lett till höjda förväntningar på upplevelsen i fysiska butiker. Ett exempel är den ökade efterfrågan på användargenererat innehåll.
Varorna plockas och levereras direkt till kunden från butikernas lokala sortiment inom 45 minuter.
Ett nytt, lekfullt och kreativt butikskoncept som utvecklats av Panduro öppnar i dag. ”Vår ambition är att vara något mer än bara en traditionell butik”.
”En av våra huvudstrategier är att utbilda, därför vill vi finnas där många människor finns”, säger Niclas Sahlgren, grundare och VD på Eways
E-handelsandelen för januari var den största uppmätta under det senate halvåret.
Pressbyråns kunder kan nu få varor levererade med Uber Eats. Fler än 60 butiker erbjuder tjänsten – med en leveranstid från 15 minuter.
Det bubblar om den kassalösa tekniken och allt fler satsar på koncept utan traditionella kassor. Allra mest aktivitet finns just nu inom servicehandeln.
En ny studie visar att svenska konsumenter väljer mer lokalt och hållbart än innan pandemins utbrott. Man vill se mer vägledande information i butikerna.
Lågpris är fortsatt i fokus inom detaljhandeln. Tyska dagligvarukedjan Aldi har siktet är inställt på att bli tredje största aktör innan året är slut.
Skovarumärket Hoka gör entré i den fysiska handeln med ett globalt butikskoncept. Se bilderna från miljön som ska inspirera och samla märkets community.
Ambitionen är fortsatt att komma närmare kunderna. Nu öppnar Ikea en butik mitt i hjärtat av Sälen.
Nu växer en ny unik destination för retail och food & beverage fram i London – och även denna gång har de historiska byggnaderna en central roll i projektet.
Under mars öppnar danska Ilva två nya butiker och är halvvägs mot målet för den svenska expansionen. Siktet inställt på att bli en rikstäckande kedja.
Under våren 2022 öppnar det danska smyckesmärket Maanesten sin första konceptbutik i Sverige.
Trädgårdskedjan Plantagen öppnar två pop up-butiker inför årets högsäsong. Utbudet har anpassats för att bli ännu vassare än i tidigare satsningar.
Enligt en ny kartläggning över de grönaste dagligvarukedjorna i Storbritannien hamnar lågprisaktören Lidl i topp. Läs mer om vad som fällde avgörandet.
Under de senaste åren har amerikanska Allbirds utvecklat sitt sortiment. Även den fysiska närvaron utökas med nya butiker.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under 2021 och e-handeln steg kraftigt. Detta enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Konsumenter tar allt mer hänsyn till hälso- och säkerhetsaspekter i sina köpbeslut. Detta enligt en ny studie som också sätter fokus på löften och värderingar.
Butiken byggs i Sickla Galleria som ägs av Atrium Ljungberg. ”Vi vill stärka erbjudandet i Sickla Galleria med en riktigt bra livsmedelsbutik”.
Butikshandeln når högre nivåer än innan pandemin. Detta enligt en studie som också visar vilka som driver på utvecklingen inom DTC (direct-to-consumer).
Synoptik öppnar butik nummer 145. VD Roland Olsson menar att mötet med kunden är navet i företagets erbjudande.
Nu går padelaktörerna samman med en gemensam vision att skapa en länk mellan e-handel och de fysiska hallarna.
Butiksverksamheten är egentligen avvecklad. Men nu har företaget renoverat sitt flaggskepp – en anrik gourmetpärla mitt i shoppingdistriktet.
Innovation och växtkraft inom lågpris. Prisvärdhet är en av de tyngsta trenderna framöver. Coop gör ett strategiskt drag och öppnar ett nytt lågpriskoncept.
Den senaste tiden har Amazon accelererat expansionen av sina format för fysisk dagligvaruhandel. Nu flyttar Amazon Go ut till förorten.
Platstjänster och ny teknik kan synka utlämningen av varor. Kedjan lanserar nu en lösning som ska förbättra kundupplevelsen.