I våra trendrapporter Context ger vi dig chansen att dyka ner djupare i ett avgränsat ämne. Som medlem på Expertnivå får du tillgång till samtliga rapporter. Det finns också möjlighet att köpa dem separat här nedanför.

• Håll koll på kommande trender • Få tillgång till våra kartläggningar • Läs om nya konsumentbeteenden

Läs mer om respektive rapport längre ner på sidan.

Köp din egen rapport här!

Rapporten kan läsas direkt på skärmen eller som nedladdningsbar PDF. Har du frågor kring medlemsskap eller våra produkter når du oss enklast via chatten eller på medlem@handelstrender.se. Print inkluderar digital version samt frakt i Sverige. Moms tillkommer. 

I din varukorg just nu

Din varukorg är tom

Tillbaka till butiken

Context 5 – Internet of Retail

I den här trendrapporten kartlägger vi detaljhandelns IoT-planer. Vi tittar också närmare på vilken konkret nytta tekniken medför i butiksmiljön. Självklart hittar du även en rad case från den internationella detaljhandeln.

Context 4 – Detaljhandelns tyngsta trender

Vi har samlat tio tunga trender som enligt vår syn formar morgondagens detaljhandel. Vår ambition har varit att illustrera de stora strömningarna inom retail, och i dessa skildra de enskilt pådrivande trenderna. Fram växer då den nya handeln.

Context 3 – Omnichannel

Det handlar om att skapa en upplevelse, fast förankrad i varumärkeslöfte och kärnvärden, som förmedlas oavsett kanal. För detta krävs en tydlig övergripande mission. Och en organisation som har förmågan att följa kunderna på vägen. Det är med den holistiska angreppsvinkeln vi tar oss an detta ämne.

Context 2 – Den mobila konsumenten

Mobilen skickar detaljhandelns gamla spelregler långt in på lagerhyllorna. Kunden har till slut tagit makten. Man handlar när och hur man vill. Och framförallt – i vilken kontext man vill. Vi har kartlagt den nya tidens beteende och vad det innebär för detaljhandeln.

Context 1 – Millennials

Millennials håller på att bli den största maktfaktorn inom detaljhandeln. Dels som beslutsfattare på de viktigaste posterna, och dels som den mest köpstarka och tongivande konsumentgruppen. I Context nr 1 har vi kartlagt fakta om millennials, men vi berättar också vad de tycker om och hur de vill leva sina liv.