Årets måsteläsning om butikskoncept

Årets måsteläsning om butikskoncept

  Internationellt 1115 Måsteläsning 202 Pro 3948 Design 257
Vi har skrivit om en rad intressanta butikskoncept under året. Snabba  banker i köpcentrum, butiker utan produkter och nyskapande personalisering. Här är några av våra största favoriter från 2017.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns tyngsta trender 2018

Detaljhandelns tyngsta trender 2018

  Trender 383 Måsteläsning 202 Analys 33 Pro 3948
Den fysiska butiken byggs om för att passa de nya affärsmodellerna, samarbeten online-to-offline och helt nya yrkesroller. Här är detaljhandelns tyngsta trender under 2018.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

25 fakta – så vill kunden ha leveransen

25 fakta – så vill kunden ha leveransen

  Undersökningar 341 E-handel 782 Måsteläsning 202 Pro 3948
Personalisering och möjlighet att välja operatör blir allt viktigare. Efterfrågan på lojalitetsprogram med leveransfördelar ökar. En ny undersökning kartlägger onlinekundens preferenser anno 2017. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem mobiltrender som förändrar retail

Fem mobiltrender som förändrar retail

  Omnichannel 275 Trender 383 Pro 3948 M-handel 129
Mobilen har förändrat detaljhandeln för alltid. Här är fem just nu pågående trender som ger kunden ökad bekvämlighet, mer tillgänglig service och en sömlös butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Non retail allt viktigare i köpcentrum

Non retail allt viktigare i köpcentrum

  Måsteläsning 202 Pro 3948 Handelsplatser 107 Köpcentrum 515
Aktörer inom non retail har en allt större betydelse för det moderna köpcentrumet. Man bidrar till ökade besökstider, högre besökstal – men aktörerna har också en positiv påverkan på detaljhandelsförsäljningen. Det visar en ny rapport.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

  Pro 3948 E-handel 782 Måsteläsning 202 Omnichannel 275
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

  Trender 383 Måsteläsning 202 Pro 3948 Konsumentbeteende 262
Franck Laizet, Partner på McKinsey & Company, delade under Mapic med sig av företagets bild av framtidens detaljhandel. Den handlar mycket om teknik, sömlöshet och helt nya format.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

  Pro 3948 Måsteläsning 202 Nya butiker 991 Trender 383
Ny teknik skapar sömlös shopping mellan kanalerna och det är "smart retail" som driver utvecklingen framåt. E-handeln tar andelar, men fysiska butiker är fortsatt avgörande för utvecklingen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför ska du satsa på augmented reality

Därför ska du satsa på augmented reality

  Ny teknik 385 Måsteläsning 202 Kundupplevelser 193 M-handel 129
Under 2018 kommer det finnas 900 miljoner smartphones med AR-stöd. Sju av tio konsumenter förväntar sig att detaljister erbjuder tekniken inom ett halvår. Här är de tyngsta anledningarna till att satsa på tekniken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Nikes nya strategi för retail

Här är Nikes nya strategi för retail

  Pro 3948 Varumärken 240 E-handel 782 Måsteläsning 202
Försäljningen via de egna digitala kanalerna ska tredubblas. Antalet kedjor man samarbetar med kommer minskas dramatiskt. Nu satsar Nike med full kraft på direct-to-consumer. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Utan digitalisering flyr din kompetens

Utan digitalisering flyr din kompetens

  Måsteläsning 202 Karriär 160 Pro 3948 Ny teknik 385
Mer än hälften av svenska talanger inom digitalisering kan tänka sig att byta jobb ifall deras kompetens riskerar att stagnera. Det visar en ny rapport kring digitaliseringens effekter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tunga trender bakom varuhusets förvandling

Tunga trender bakom varuhusets förvandling

  Internationellt 1115 Cityhandel 195 Måsteläsning 202 Trender 383
Vid första anblicken är det en fastighetsaffär bland många. Men bakom försäljningen av det anrika varuhuset döljer sig två trender som påverkar morgondagens detaljhandel i allra högsta grad.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Lidl Sverige testar självkörande lastbilar

Lidl Sverige testar självkörande lastbilar

  Hållbarhet 157 Pro 3948 Måsteläsning 202 Logistik 88
Med innovation och hållbarhet i fokus skapar Lidl Sverige just nu den nya tidens lågpriskedja. Under 2018 tar man ännu ett steg – då inleds tester med självkörande eldrivna lastbilar. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

  Kundupplevelser 193 Konsumentbeteende 262 Undersökningar 341 Måsteläsning 202
Den fysiska butiken utmanas mer än någonsin av e-handeln. En färsk undersökning kartlägger vad som får konsumenten att välja respektive kanal. Den fysiska butiken är fortsatt viktig för köpupplevelsen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny bemanning i automatiserad retail

Ny bemanning i automatiserad retail

  Undersökningar 341 Pro 3948 Måsteläsning 202
Disruption via ny teknik och en arbetsmarknad i förändring skapar stor konkurrens kring personal med rätt kompetens. För detaljhandelsföretagen är det hög tid att agera för att säkra framtiden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

  Omnichannel 275 E-handel 782 Pro 3948 Kundvård 64
Allt fler e-handelsföretag öppnar fysiska butiker. Men varför? Och vad ska man tänka på? Under Shoptalk Europe samlades tre onlineaktörer som numera även har fysiska butiker. Här är deras erfarenheter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

  Omnichannel 275 Måsteläsning 202 Trender 383 Kundupplevelser 193
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tekniktrender som förändrar retail

Fem tekniktrender som förändrar retail

  Kundupplevelser 193 Analys 33 Logistik 88 Måsteläsning 202
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju viktiga egenskaper för en butikschef

Sju viktiga egenskaper för en butikschef

  Pro 3948 Måsteläsning 202 Karriär 160
Retail är en snabb bransch. Som butikschef gäller det att kunna ta snabba beslut och se hur verksamheten bäst kan utvecklas. Här är sju egenskaper för den framgångsrika butikschefen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Upplevelser och events är butikens kärna

Upplevelser och events är butikens kärna

  Visual Merchandising 120 Butikskoncept 640 Måsteläsning 202 Internationellt 1115
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!