Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

Butiken fortsatt viktig för köpupplevelsen

  Undersökningar 325 Pro 3871 Måsteläsning 188 Konsumentbeteende 255
Den fysiska butiken utmanas mer än någonsin av e-handeln. En färsk undersökning kartlägger vad som får konsumenten att välja respektive kanal. Den fysiska butiken är fortsatt viktig för köpupplevelsen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny bemanning i automatiserad retail

Ny bemanning i automatiserad retail

  Undersökningar 325 Måsteläsning 188 Pro 3871
Disruption via ny teknik och en arbetsmarknad i förändring skapar stor konkurrens kring personal med rätt kompetens. För detaljhandelsföretagen är det hög tid att agera för att säkra framtiden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

  E-handel 758 Pro 3871 Omnichannel 263 Måsteläsning 188
Allt fler e-handelsföretag öppnar fysiska butiker. Men varför? Och vad ska man tänka på? Under Shoptalk Europe samlades tre onlineaktörer som numera även har fysiska butiker. Här är deras erfarenheter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

  Kundupplevelser 175 Omnichannel 263 Pro 3871 Måsteläsning 188
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tekniktrender som förändrar retail

Fem tekniktrender som förändrar retail

  Kundupplevelser 175 Trender 376 Analys 31 Pro 3871
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju viktiga egenskaper för en butikschef

Sju viktiga egenskaper för en butikschef

  Måsteläsning 188 Karriär 146 Pro 3871
Retail är en snabb bransch. Som butikschef gäller det att kunna ta snabba beslut och se hur verksamheten bäst kan utvecklas. Här är sju egenskaper för den framgångsrika butikschefen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Upplevelser och events är butikens kärna

Upplevelser och events är butikens kärna

  Visual Merchandising 116 Kundupplevelser 175 Pro 3871 Butikskoncept 611
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio spådomar om framtidens retail

Tio spådomar om framtidens retail

  Analys 31 Måsteläsning 188 Pro 3871 Omnichannel 263
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Undersökningar 325 Kundupplevelser 175 Måsteläsning 188 Pro 3871
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framgång via sömlöshet och personalisering

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Måsteläsning 188 Kundupplevelser 175 Pro 3871 Omnichannel 263
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Undersökningar 325 Pro 3871 Konsumentbeteende 255 Måsteläsning 188
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Nya butiker 962 Pro 3871 Måsteläsning 188 Kundupplevelser 175
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Konsumenterna vill ha mänsklig kontakt

Konsumenterna vill ha mänsklig kontakt

  Måsteläsning 188 Kundupplevelser 175 Konsumentbeteende 255 Pro 3871
Intresset för ny teknik och obemannade automatiska butiker är stort. Men faktum kvarstår: konsumenterna vill ha mänsklig kontakt när de shoppar. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrumen med design i världsklass

Köpcentrumen med design i världsklass

  Måsteläsning 188 Design 254 Pro 3871 Köpcentrum 494
I takt med att efterfrågan på upplevelser ökar blir design och arkitektur en allt viktigare del av det moderna köpcentrumet. Här är nio projekt i absolut världsklass, och ett av dem är svenskt
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem måsten för framtidens fysiska butik

Fem måsten för framtidens fysiska butik

  Måsteläsning 188 Pro 3871 Analys 31 Produktutveckling 266
Det är lugnet före stormen, men var så säker. Förändringens tid kommer även inom dagligvarubranschen. Här är fem nödvändiga åtgärder för den som vill överleva i en digitaliserad och Amazon-präglad framtid.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Audi mixar on- och offline med Virtual Reality

Audi mixar on- och offline med Virtual Reality

  Kundupplevelser 175 Pro 3871 Ny teknik 366 Måsteläsning 188
I helgen invigdes Audis första anläggning med Virtual Reality-försäljning. För varumärket var detta ytterligare ett steg i strategin att koppla samman de fysiska bilhallarna med onlinevärldens styrkor.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sociala medier och influencers lyfter eventet

Sociala medier och influencers lyfter eventet

  Måsteläsning 188 Sociala medier 88 E-handel 758 Kundupplevelser 175
När Zalando arrangerar Bread & Butter räknar man med cirka 30 000 besökare. Men räckvidden är långt mycket större än så tack vare sociala medier och inbjudna influencers. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns sju dödssynder

Detaljhandelns sju dödssynder

  Omnichannel 263 Måsteläsning 188 Pro 3871 Analys 31
För många butiker, dålig koll på omnichannel och för stor tilltro till varumärken. Här är de sju synderna inom den moderna detaljhandeln som särskiljer morgondagens vinnare – och förlorare.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Mobil i butik en svensk storfavorit

Mobil i butik en svensk storfavorit

  Logistik 85 Undersökningar 325 Pro 3871 E-handel 758
En undersökning har för tredje året i rad kartlagt konsumenters köpbeteende online. Den visar bland annat att svenska konsumenter har mobilen i högsta hugg inne i butiken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kan detaljhandeln förbereda för GDPR

Så kan detaljhandeln förbereda för GDPR

  Undersökningar 325 Måsteläsning 188 Pro 3871 Kundvård 64
Kunskapsnivån om den nya dataförordningen är mycket låg inom retail. Detta trots att man riskerar straff i mångmiljonklassen. Så här kan detaljhandelsföretagen rusta för den nya GDPR-förordningen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!