WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  E-handel 881 Kundupplevelser 281 Pro 4349 Måsteläsning 267
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitaliseringens tre måsten

Digitaliseringens tre måsten

  Pro 4349 Trender 426 Ny teknik 465 Personer 260
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kommer du i gång med voice

Så kommer du i gång med voice

  Trender 426 Måsteläsning 267 E-handel 881 Ny teknik 465
Voice commerce, eller röststyrd handel, kan framstå som något ogreppbart som är sr svårt att ge sig in i. Under Tech 2018 i London tog man ner begreppet på jorden. Så här kommer du i gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

  Trender 426 Pro 4349 Undersökningar 396 Internationellt 1268
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Ny teknik 465 Måsteläsning 267 Pro 4349 Konsumentbeteende 297
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detta kommer få Amazon på fall

Detta kommer få Amazon på fall

  Analys 39 Internationellt 1268 Måsteläsning 267 Pro 4349
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Digitalisering medför nya beteenden”

”Digitalisering medför nya beteenden”

  Personer 260 Måsteläsning 267 Trender 426 Pro 4349
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så hittar du framtidens butikskoncept

Så hittar du framtidens butikskoncept

  Butikskoncept 762 Pro 4349 Produktutveckling 294 Måsteläsning 267
Behövs butiken egentligen? Och vad är då dess syfte? Här är fem existentiella frågor som hjälper dig att hitta framtidens butikskoncept. Om du nu känner igen det när du ser det – här är åtta exempel på nyskapande koncept också.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Uniqlos tydlighet är avgörande

Uniqlos tydlighet är avgörande

  Varumärken 256 Analys 39 Mode 347 Måsteläsning 267
I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.
Därför dissar Gen Z din kundklubb

Därför dissar Gen Z din kundklubb

  Kundvård 67 Konsumentbeteende 297 Måsteläsning 267 Pro 4349
I tider när målgruppen är van vid omedelbar belöning är långsamma lojalitetsprogram verkningslösa. Här är tre tunga anledningar till att generation Z dissar er kundklubb.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex trender formar matinköpen

Sex trender formar matinköpen

  Kundupplevelser 281 Måsteläsning 267 Pro 4349 Trender 426
Restauranger och dagligvarubutiker förändrar och utvecklar nu sina erbjudanden. Till grund för detta ligger sex tongivande trender. Bland annat hamnar bekvämlighet, upplevelser och hållbarhet i fokus. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender som förändrar retail

Fyra trender som förändrar retail

  Måsteläsning 267 Konsumentbeteende 297 Ny teknik 465 Pro 4349
De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ica lanserar tjänst för röststyrning

Ica lanserar tjänst för röststyrning

  Nyheter 3578 Trender 426 Måsteläsning 267 Pro 4349
Nu kan Icas kunder tala med den digitala personen Monica – som hjälper till med receptinspiration och hantering av inköpslistor. "Röststyrning kommer få allt större betydelse".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Dagligvaror spås öka 25 procent online

Dagligvaror spås öka 25 procent online

  E-handel 881 Måsteläsning 267 Pro 4349 Konsumentbeteende 297
Försäljningen av dagligvaror online ökade under 2017 med 19 procent. I en ny rapport från Svensk Digital Handel spås en ökning med 25 procent under 2018. Kedjornas click and collect anses vara den största katalysatorn.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lesaras värderingar lockar talanger

Lesaras värderingar lockar talanger

  E-handel 881 Pro 4349 Internationellt 1268 Måsteläsning 267
Att locka rätt kompetens är en av de största utmaningarna detaljhandeln står inför. För det agila modeföretaget Lesara har kultur och värderingar visat sig vara avgörande.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Spåra produkten med mobilen

Spåra produkten med mobilen

  Ny teknik 465 Måsteläsning 267 Pro 4349 Logistik 113
Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kate Hudson lanserar Fabletics globalt

Kate Hudson lanserar Fabletics globalt

  Butikskoncept 762 E-handel 881 Måsteläsning 267 Pro 4349
Det är fem år sedan Kate Hudson och hennes medgrundare lanserade varumärket Fabletics. Nu tar man företaget till nästa nivå med en internationell lansering och innovativ butiksteknik. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem måsten för framtidens konsument

Fem måsten för framtidens konsument

  Måsteläsning 267 Pro 4349 Konsumentbeteende 297 Trender 426
Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande frågor för att locka den nya tidens konsument.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Teknik och personal lyfter butiken

Teknik och personal lyfter butiken

  Måsteläsning 267 Nya butiker 1135 Internationellt 1268 Butikskoncept 762
Kedjan grundades redan för 40 år sedan. Med ett nytt butikskoncept lyfter man nu upplevelsen och underlättar för kunden. "Det är kombinationen av ny teknik och butiksteamet som skapar den verkliga kraften". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lockar med disruptiv Food & Beverage

Lockar med disruptiv Food & Beverage

  Handelsplatser 132 Köpcentrum 611 Pro 4349 Trender 426
Köpcentrumet är mångfaldigt prisbelönat, bland annat för sitt utbud. Nu skruvar man på erbjudandet för att möta en allt hårdare konkurrens. Så här ska man lyckas tilltala den nya tidens konsument. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!