Upplevelser och events är butikens kärna

  Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Pro 3831 Internationellt 1059
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Tio spådomar om framtidens retail

  Måsteläsning 182 Trender 373 Pro 3831 Analys 30
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 

Digitala kundupplevelser prioriteras allt mer

  Kundupplevelser 166 Pro 3831 Undersökningar 320 Måsteläsning 182
Nordiska företag har börjat prioritera en mer holistisk syn på kundupplevelsen. Men trots att frågan prioriteras är ansvaret utspritt och den uppnådda nivån i verksamheterna relativt låg. Det visar en ny undersökning.

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 Undersökningar 320 Omnichannel 260
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Omnichannel 260 Konsumentbeteende 251 Undersökningar 320 Måsteläsning 182
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.

Framtidens butik en mötesplats med tjänster

  Pro 3831 Butikskoncept 597 Måsteläsning 182 Nya butiker 949
Framtidens butik är en plats för möten där man träffas och umgås. Här finns inga hyllor fyllda med produkter, i stället erbjuder man personaliserade tjänster. Framtid förresten – den öppnar den 3:e oktober.

Konsumenterna vill ha mänsklig kontakt

  Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182
Intresset för ny teknik och obemannade automatiska butiker är stort. Men faktum kvarstår: konsumenterna vill ha mänsklig kontakt när de shoppar. Det visar en ny undersökning.

Köpcentrumen med design i världsklass

  Köpcentrum 487 Måsteläsning 182 Design 250 Pro 3831
I takt med att efterfrågan på upplevelser ökar blir design och arkitektur en allt viktigare del av det moderna köpcentrumet. Här är nio projekt i absolut världsklass, och ett av dem är svenskt

Fem måsten för framtidens fysiska butik

  Analys 30 Produktutveckling 261 Måsteläsning 182 Pro 3831
Det är lugnet före stormen, men var så säker. Förändringens tid kommer även inom dagligvarubranschen. Här är fem nödvändiga åtgärder för den som vill överleva i en digitaliserad och Amazon-präglad framtid.

Audi mixar on- och offline med Virtual Reality

  Trender 373 Kundupplevelser 166 Pro 3831 Ny teknik 359
I helgen invigdes Audis första anläggning med Virtual Reality-försäljning. För varumärket var detta ytterligare ett steg i strategin att koppla samman de fysiska bilhallarna med onlinevärldens styrkor.

Sociala medier och influencers lyfter eventet

  Kundupplevelser 166 Sociala medier 88 Måsteläsning 182 E-handel 748
När Zalando arrangerar Bread & Butter räknar man med cirka 30 000 besökare. Men räckvidden är långt mycket större än så tack vare sociala medier och inbjudna influencers. 

Detaljhandelns sju dödssynder

  Analys 30 Omnichannel 260 Pro 3831 Måsteläsning 182
För många butiker, dålig koll på omnichannel och för stor tilltro till varumärken. Här är de sju synderna inom den moderna detaljhandeln som särskiljer morgondagens vinnare – och förlorare.  

Mobil i butik en svensk storfavorit

  Undersökningar 320 Logistik 79 M-handel 121 Måsteläsning 182
En undersökning har för tredje året i rad kartlagt konsumenters köpbeteende online. Den visar bland annat att svenska konsumenter har mobilen i högsta hugg inne i butiken.

Så kan detaljhandeln förbereda för GDPR

  Måsteläsning 182 Pro 3831 Undersökningar 320 Kundvård 63
Kunskapsnivån om den nya dataförordningen är mycket låg inom retail. Detta trots att man riskerar straff i mångmiljonklassen. Så här kan detaljhandelsföretagen rusta för den nya GDPR-förordningen.

Köpcentrumets framtid skymtas i renoveringar

  Cityhandel 171 Köpcentrum 487 Måsteläsning 182 Trender 373
Mixed usage, taklyft, mer mat och underhållning samt en mer oväntad företeelse – stadskärnan i köpcentrumet. Framtiden blir synlig när centrumen nu omformas.

Tio säljdrivande insikter om millennials

  Pro 3831 Måsteläsning 182 Konsumentbeteende 251 Sociala medier 88
De är präglade av Snapchat-effekten, älskar det lokala och äkta samt går i gång på spel och interaktion. Här är tio tunga fakta om millennials som hjälper dig att sälja mer och bygga starkare lojalitet. 

Så utvecklas framtidens delningsekonomi

  Måsteläsning 182 Nyheter 3081 Trender 373 Konsumentbeteende 251
Tjänster som Uber och Airbnb är tunga drivkrafter bakom delningsekonomins tillväxt. I ett white paper om dess framtid ser man en potential som kommer förändra verksamheters affärsmodeller.

Så räddas butiken – enligt handlarna själva

  Undersökningar 320 Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Kundupplevelser 166
Personalen är nyckeln. Bästa botemedel mot butiksdöden är att skapa bättre upplevelser i butiken. En undersökning kartlägger hur handlarna själva tänker agera för att rädda den fysiska handeln i framtiden.

Bibliotek flyttade in i köpcentrum

  Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182 Köpcentrum 487 Internationellt 1059
Besökssiffrorna i köpcentrumet har minskat sedan några år. Den trenden hoppas man nu vända med detta spektakulära bibliotek. Här erbjuder man 200 sittplatser, läsning och kulturella evenemang. 

Fyra vinnande strategier i den nya handeln

  Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Kundupplevelser 166 Måsteläsning 182
Det är osäkra tider, inte minst inom retail. Men för den som satsar på rätt områden ser framtiden väldigt ljus ut. Här är fyra vinnande strategier.