Varannan svensk konsument upplever att att de är mer klimatmedvetna än 2021. Störst grön betalningsvilja finns i en specifik ålderskategori.
En studie visar på skilda uppfattningar i handeln och hos konsumenterna. Bland annat gällande leveranser, hållbarhet och alternativ när det är tomt i hyllan.
En startup utvecklar ett system för intelligent livsmedelsdata. Man vill att kunden enkelt ska kunna beräkna vilken klimatpåverkan matinköpen har.
Reitan Convenience ökar takten för hållbarhetsarbetet ytterligare – siktar på att ha ett fullt hållbart sortiment i företagets alla butiker till 2030.
Svenska konsumenter shoppar med mobilen i högsta hugg. Här är upplevelserna man vill att handeln prioriterar, enligt en färsk studie.
På kort tid har Ingka Centres lanserat ett flertal nya hållbara koncept. Det råder inga tvivel om att man nu skruvat upp innovationsakten i sina mötesplatser.
Under årets första fem månader ökade laddningen vid McDonald's med över 250 procent. Nu storsatsar restaurangkedjan på sitt laddnätverk.
Butiken del av Lindex arbete med att utforska nya cirkulära affärsmodeller för att förlänga livslängden på produkterna.
Millennials ställer mest krav på arbetsgivare och visar engagemang i klimatfrågan. Men flest miljösmarta val gör en annan åldersgrupp.
Sustainable pop-up öppnar i Mood Stockholm, en satsning som samlar sju hållbara varumärken inom mode, hemtextil, klädvård och smycken.
Konsumenterna har fått nog – 94 procent anser att det görs för lite inom hållbarhet. Man förväntar sig att företag nu tar större ansvar och verkligen agerar.
Besökare i det moderna köpcentrumet förväntar sig en grön upplevelse. Så här resonerar man, enligt en ny undersökning.
Allt fler svenskar anser det det viktigt att kunna visa upp en hållbar livsstil. Det visar en färsk undersökning.
En satsning på blockchain-teknik inleds nu. Bakgrunden är en ökad efterfrågan på transparens från konsumenternas sida.
Hållbara insikter. En studie har undersökt hur livscykelanalys kan användas inom detaljhandeln. Detta i syfte att minska klimatpåverkan.
Med en 3D-utskrivande ABB-robot, nyskapande material och innovativa produkter skapas här framtidens butik. Fokus är satt på hållbarhet.
Detaljhandelns fundament byggs om, värderingar har påverkats och beteenden förändrats. Här är tio trender du bör ha koll på i Post Corona Retail.
Två års samtal i den sociala mediekanalen har analyserats i jakten på kommande attitydförändringar och trender. Tre tydliga konsumentrörelser växer fram.
Starbucks installerar laddare för elbilar utmed en specifik rutt. Initiativet är del av en större satsning på hållbarhet.
Under våren öppnar ett DIY-café hos Clas Ohlson. Syftet är att öka intresset för att reparera gamla och trasiga föremål.
Nu har den senaste generationen av Amazon Fresh öppnat. Bland en rad miljöinitiativ är golvet ett av de som gjort störst skillnad.
Sveriges mest hållbara varumärken utsetts. Årets lista innehåller en nykomling – företaget rankas som nummer fyra av 410 listade varumärken.
Nu inleder Ikea en storsatsning på laddpunkter för elbilar. ”Bidrar till att vi kan nå våra ambitiösa mål kring mer hållbara transporter”.
En ny studie visar att svenska konsumenter väljer mer lokalt och hållbart än innan pandemins utbrott. Man vill se mer vägledande information i butikerna.
Cirkularitet hamnar i fokus när denimprodukter från det egna lagret blir till nya plagg genom redesign. I dag lanseras den första kollektionen.
Enligt en ny kartläggning över de grönaste dagligvarukedjorna i Storbritannien hamnar lågprisaktören Lidl i topp. Läs mer om vad som fällde avgörandet.
Återbruk lyfts in i vanliga butiker, i skolan, förskolan och i äldreomsorgen. Den här kommunen satsar på ökad återanvändning och cirkularitet.
Lidl utökar satsning på eldrivna transporter. ”Detta gör verklig skillnad”, säger Anna Pärsdotter, logistikchef på Lidl Sverige.
Lågprisinriktade Primark ökar sin etableringstakt. Samtidigt ska man nu implementera en strategi för ökad hållbarhet som innebär ett nytt sätt att göra affärer.
Marks & Spencers har tagit ett nytt steg för att bli mer cirkulära. Man gör det genom att testa och utforska nya tjänster inom uthyrning av modeplagg.
Hon öppnade nischad secondhandbutik online. Ambitionen: att erbjuda ett alternativ till nyproduktion.
Ny e-butik med hållbarhet i fokus. ”Bra både för dig, dina medmänniskor och vår planet”.
Utöver en allmän uppfräschning av ytorna utökas det nya Restaurangtorget. Fokus i förvandlingen ligger på hållbarhet.
En ny studie visar hur attityderna skiljer sig mellan olika länder i Europa – och vad som skulle få ännu fler att handla hållbart.
Ingka Centres VD Cindy Andersen uppmanar till gemensamma ansträngningar och nytänkande. Detta för att värna om den allra största mötesplatsen.
En ny rapport kartlägger vilka faktorer som är mest avgörande vid ett köpbeslut. Här är det svenskarna menar är allra viktigast.
Svenska varumärket Amendi vill skapa en transparent dialog med kunderna. Man vill dessutom punktera begreppet hållbarhet.
H&M vill utforska möjligheterna inom hyrtjänster i en uppkopplad och digitaliserad modeindustri.
Det nya varumärket PBX ska vara ett steg i riktning mot framtidens servicehandel.
Erbjuder en butiksupplevelse laddad med driven arkitektur och hållbarhet. ”Nödvändigt med förnyelse”.
Tillsammans ska Löfbergs och Circle K nu rädda 13 ton kaffe om året i hållbarhetsprojektet Räddat Kaffe.
Det bubblar om akvaponi i dubbel bemärkelse. Den hittills största anläggningen ska nu byggas på Ica Maxis parkering.
Snart öppnar Stockholm citys ”snabbaste pantmottagning”.
Världens hittills snabbaste laddare har plats för fyra fordon och laddar 100 km räckvidd på tre minuter.
Med ”Greener Stores” minskar Starbucks miljöavtrycket via en rad konkreta åtgärder.
Ikea stärker sitt samarbete kring hållbara drivmedel.
Med Utstickarpriset vill man hylla de som går sin egen väg och gör skillnad i omställningen till en hållbar framtid.
Hypade varumärket Allbirds utökar sitt erbjudande när man nu tar steget in i nya produktkategorier.
Rizzo Group lanserar i dagarna ett initiativ i butik kopplat till återbruk och hållbarhet.
Vem som helst ska kunna köpa eller sälja kläder och accessoarer via plattformen online, oavsett varumärke.
Nätverket vill driva utvalda sakfrågor som är avgörande för sektorns utveckling. Här är fyra prioriterade frågor.
Det blir allt mer tydligt – Ikea är bland de mest innovativa krafterna inom retail just nu. Nu tar man ut en ny riktning för sina fysiska butiker.
En ny studie visar att det finns en tydlig vilja att förändra konsumtionen i en mer hållbar riktning.
”Vi vill fortsätta satsa i området och bygger nu vår mest hållbara butiksfastighet hittills”, säger Anna Nyberg, VD på Ica Fastigheter.
Man har redan rykte om sig att vara en bra second hand-stad. Nu satsar man på en återbruksgalleria i centrum.
Nu adderar man ytterligare butiker och sortimentet av förpackningsfria varor utökas.
Apoteket gör ny satsning på samverkan kring hälsa och hållbarhet. Som ansvarig har man utsett Eva Krutmeijer.
Coop tar ytterligare ett steg för att öka insynen i sin verksamhet. Man gör det med hjälp av blockchain-teknik.
Nacka Forum utökar sitt utbud inom hållbarhetssegmentet. ”Vi vill vara med och möjliggöra en mer hållbar konsumtion”.
Utökar satsningen som en del av sin omställning till att bli ett mer hållbart företag.
En ny undersökning visar vilka åtgärder som är mest angelägna. Man har dessutom kartlagt den svenska medvetna konsumenten.
”Vi skapar en helhetslösning där samma känsla och information förmedlas i butik som digitalt.”
”Vi har lärt oss massor, men är inte färdiga ännu”.
Ny rapport: ”Förändringar kräver engagemang från såväl kunder som modeindustrin”.
I dag sjösätter Coop en omfattande satsning på hållbarhetsdeklaration för produkterna man säljer.
Här blir köpcentrumet innehållsproducent. Vid tre olika tillfällen sänds studioprogram om hållbart hem och mode.
Det första resultatet är en miljövänlig könsneutral kollektion.
Automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens testas i verkliga förhållanden.
Coop har gjort en analys av var den största klimatpåverkan finns. Här är de värsta bovarna.
Snart öppnar Synsam Group Nordens första renodlade recycling- och outletbutik för glasögon och solglasögon.
Läs mer om tankarna bakom konceptet – och se bilderna från butiken.
Produkterna ska komma till användning på restauranger och i butiker.
Forskare utvecklar nya logistiklösningar som kan göra transporter inom e-handeln mer effektiva och miljövänliga.
För fjärde året i rad har Young E-business of the Year utsetts. Vinnare blev en smakrik och hållbar engångsartikel.
Bauhaus erbjuder sina kunder ett både hälsosammare och miljövänligare alternativ för hemtransport.