Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
City Gross driver i nuläget 42 butiker från Ystad till Sundsvall. Man har siktet inställt på att öka etableringstakten – här öppnar man till hösten.
Willys fortsätter sin expansion i Skåne med en ny butik. Etableringen blir en del av ett nytt stadsdelscentrum, planerad öppning våren 2026.
Aim’n fortsätter sin fysiska expansion. Dels med en nyöppning på Östra Hamngatan i centrala Göteborg, dels med sin första permanenta butik i Stockholm.
Finska Motonet öppnar sitt första varuhus i Sverige hösten 2023. Där lanseras även företagets mest populära tjänst.
Nederländska Kayori öppnar första butiken i Norden. ”Vi vill skapa en bättre värld för alla som kommer i kontakt med våra produkter”.
Bastard Burgers etablerar sig i dagarna på en för företaget ny marknad. Kedjans event är en viktig del av strategin för detta.
Den kommande hösten blir intensiv på Väla i Helsingborg – en mängd nya butiker och koncept etableras.
Det svenska varumärket öppnar en flaggskeppsbutik vid Battersea Power Station i London.
Kedjorna Dressmann och Dressmann XL ska tillsammans öppna ett flaggskepp. ”Vi attraherar nya besökare”, säger landschef Morgan Olsson.
Moët & Chandon har öppnat sin första permanenta yta i Europa. Här erbjuder man hela sitt sortiment i en miljö som hyllar de egna hemtrakterna.
Ingka Group, i praktiken den största Ikea-återförsäljaren, investerar mer än tre miljarder euro i nya och befintliga butiker.
Under den senaste 12-månadersperioden har varumärket öppnat i genomsnitt en butik i månaden. Här sker kommande etableringar.
Till våren kommer second hand-kedjan till citykärnan. Tanken är att etableringen ska locka en bred publik i alla åldrar.
Först ut på den nya paradgatan i den nya destinationen blir spanska modekedjan Zara. Området öppnar i september 2022.
Hamburgerkedjan Max har förvärvat tre nya restauranger i Stockholms innerstad. När man nu öppnar den första gör man det med ett nytt designkoncept.
”Vi vill erbjuda våra besökare en ännu mer inspirerande upplevelse. Det här ska bli den häftigaste butiken i sitt slag i Norden.”
Skovarumärket Skechers öppnar en butik i maj. Det blir varumärkets 54:e i de nordiska länderna.
”En av våra huvudstrategier är att utbilda, därför vill vi finnas där många människor finns”, säger Niclas Sahlgren, grundare och VD på Eways
Ambitionen är fortsatt att komma närmare kunderna. Nu öppnar Ikea en butik mitt i hjärtat av Sälen.
Under mars öppnar danska Ilva två nya butiker och är halvvägs mot målet för den svenska expansionen. Siktet inställt på att bli en rikstäckande kedja.
Under de senaste åren har amerikanska Allbirds utvecklat sitt sortiment. Även den fysiska närvaron utökas med nya butiker.
Butiken byggs i Sickla Galleria som ägs av Atrium Ljungberg. ”Vi vill stärka erbjudandet i Sickla Galleria med en riktigt bra livsmedelsbutik”.
Synoptik öppnar butik nummer 145. VD Roland Olsson menar att mötet med kunden är navet i företagets erbjudande.
Stadens gamla järnvägshus ska åter blir en pulserande centralstation. ”En central där det oväntade uppstår, där man inte riktigt vet vad som väntar”.
”Restaurang, bar och e-sportställe i ett – här förenas spelvärlden IRL”. Kedjan öppnar sitt senaste tillskott inne i stadskärnan.
Butiken kommer att byggas i en ny etapp på handelsplatsen och har planerad öppning under första halvåret 2023.
”Att etablera e-handel på den europeiska marknaden ligger helt i linje med viljan att alltid sikta högre. Vi ser en stor kommersiell potential”.
Nu är det klart att ytterligare fyra aktörer etablerar sig i Sergelhusen. ”På väg att bli den mittpunkt den en gång var tänkt att vara”.
Under 2021 har Amazon accelererat satsningen på konceptet Fresh. De kommande åren ökar man farten ytterligare och öppnar 260 butiker – i Europa.
O’Learys storsatsar på ett nytt ”eatertainmentkoncept” i två våningar i köpcentrumet. Där ska man erbjuda bowlingbanor, mat, sport, musik och sociala spel.
Siktet är inställt på att skapa en högklassig destination och att erbjuda mer än en traditionell butiksupplevelse.
Xpeng Motors lanserades i Sverige förra veckan. Nu tar varumärket nästa steg i sin europeiska expansion – in i köpcentrumet.
Trä hamnar i fokus när Ica Fastigheter bygger en ny butik. Detta blir butik nummer tre som byggs i trä.
Man skiljer sig med en exklusiv inriktning, från övriga aktörer. ”Vi vet att kunderna vill ha riktigt bra kvalitet som är enkelt att handla”.
Snabbhet är kärnan i Foodora Markets erbjudande, något som även gäller etableringstakten.
Konsumenterna är fortfarande angelägna om att uppleva saker på plats. Det konstaterar Ikea som nu storsatsar på nya butiker.
Designtorget öppnar en ny fysisk butik där man erbjuder ett kuraterat sortiment som speglar vad varumärket står för.
”Den svenska butikshandeln genomgår en strukturomvandling”, konstaterar Monica Bruvik, Senior Retail Analyst på HUI Research.
Det svenska jackvarumärket Didriksons stärker sin position ytterligare på den franska marknaden.
Det nya varumärket PBX ska vara ett steg i riktning mot framtidens servicehandel.
Amsterdam-baserade Scotch & Soda ökar sin tillväxttakt och öppnar ett större antal butiker.
Sängvaruhuset Sova öppnar ny konceptbutik med fokus på det urbana, yteffektiva cityboendet.
Hemköps butik får ett centralt läge, i gatuplan i nära anslutning till t-banans blåa linje.
Detta är den första butiken utanför USA i konceptet 4-star, där sortimentet baseras på kundernas egna favoriter.
”Vi satsar stort och utmanar flera av de svenska detaljhandelskedjorna”, säger Toni Stigzelius, VD på Motonet.
Sommaren 2022 slår Poppels upp portarna till ett citybryggeri, mitt i centrala Göteborg.
Erikshjälpen Second Hand satsar på tre nyetableringar i storstäder. En av dem blir i form av en omnikanalsbutik med ett nytt koncept.
”Här vi kan ifrågasätta och utveckla gränsdragningen mellan varumärke, art och filmprojekt”.
Häxans butikskoncept är ett eget litet universum, ett bohemiskt crazy cat lady-hem. Det är också ett koncept som ligger rätt i tiden.
Ska identifiera och koppla samman rätt verksamheter med rätt aktörer för en relevant lokal.
Ikea öppnar ett nytt format i tiotalet städer runt om i landet. Nu är det klart vilka orter som står närmast på tur.
”Vi vill fortsätta satsa i området och bygger nu vår mest hållbara butiksfastighet hittills”, säger Anna Nyberg, VD på Ica Fastigheter.
Nystartade kedjan Nail Democracy siktar på 100 salonger – och att förändra branschen.
Fazer stärker sin närvaro i nya områden när man nu etablerar sitt 16:e café.
Flertalet stora butikskedjor väljer att etablera sig i Kirunas nya centrum.
Butiken har funnits på samma plats sedan 1940 då Carl Malmsten själv slog upp dörrarna. I sommar flyttar Malmstenbutiken.
Under våren öppnar ett nytt koncept inom dagligvaror. ”Det här är något vi inte har sett i Sverige förut”.
Granit utökar sitt butiksled från 40 till 42 butiker i Sverige, Norge, Finland och Tyskland.
På fredag, den 23:e april, är det dags att inviga den andra restaurangen.
Planerar en ny destination i stadskärnan med Ikea som ett av dragplåstren.
Ikeas nya strategi bygger på fler storstadslägen och en mix av format. Till sommaren öppnar man i Bromma Blocks.
Butiksutbudet i kvarteret Victoria, mitt i centrala Göteborg, fortsätter att utvecklas med tre nya etableringar.
Visionen är att Kitchen Floor ska bli stadens nya vardagsrum.
Coop-butiken blir den första nyetableringen i handelskvarteren.
”Området är en av få vita fläckar på kartan för oss”, säger Tor Gullberg, etableringschef.
Planen är att öppna ytterligare 40 enheter under 2021.
I ett nybyggt bostadshus i Lundby på Hisingen öppnar Hemköp i september en ny butik.
Byggmax bekräftar två nya butikslägen vilket innebär sex nya butiker det närmaste halvåret.
Det nya padelkonceptet etablerar en flaggskeppsbutik parallellt med sin satsning på e-handel.
Våren 2021 öppnar den svenska sneakerskedjan Sneakers Point sin första butik i Göteborg.
Den nya butiken blir den första i sitt slag att profilera sig med varumärkets mest högkvalitativa koncept och kökslösningar.
Under 2023 öppnar Hemköp en ny butik i Stadshagen i centrala Stockholm.
Den nya butiken är 96 kvadratmeter stor och blir varumärkets första satsning i ett köpcentrum.
Uniqlo öppnar en tredje butik i Sverige. Det sker i centrala Göteborg i Kompassen på Fredsgatan.
Budskapet i kedjans framtidsplaner: Vi ska öppna 22 000 butiker de kommande tio åren.