Kedjan köper och säljer kläder och accessoarer i lyxsegmentet. Man växer så det knakar just nu – den senaste butiken har nu öppnat i Brooklyn.
Familjen etablerar sin andra butik i stadskärnan. ”Intresset för vår verksamhet har fortsatt att öka trots pandemi och lågkonjunktur”.
Har du koll på Granola Girl, Y2K och Gorpcore? Här är trenderna som färgar 2023 enligt 15 000 unga svenskar.
Hobbyn förvandlades till butikskoncept. Ett nischat utbud, stark tro på det man gör och ett cirkulärt tänk driver Sneakershyllan framåt.
Zara, som ägs av spanska Inditex, lanserar en ny plattform för återförsäljning och reparationer.
Shein har lanserat en plattform för återbruk där användare ges möjlighet att köpa och sälja produkter. Initiativet är sprunget ut företagets community.
Decathlon byter namn till Nolhtaced. Detta för att markera att man även kan handla omvänt. ”Vi vill sänka tröskeln för second hand och öka köpkraften”.
Under veckan lanserar Instabox en ny tjänst som gör det möjligt för privatpersoner att skicka varor till varandra.
Lindex satsar på återbruk online. Detta som en del av modeföretagets ambition att ställa om till en mer hållbar och cirkulär verksamhet.
På kort tid har Ingka Centres lanserat ett flertal nya hållbara koncept. Det råder inga tvivel om att man nu skruvat upp innovationsakten i sina mötesplatser.
På 6 000 kvadratmeter har man skapat en spektakulär destination som ger en inblick i hur ultralyxig re-commerce går till.
Butiken del av Lindex arbete med att utforska nya cirkulära affärsmodeller för att förlänga livslängden på produkterna.
Ett nytt forskningsprojekt syftar till att göra återanvändning till norm och på sikt lika enkelt och tillgängligt som nyköp.
Nu lanseras ”Festkläder för funktionsnedsatta”. Marknaden för anpassat mode spås växa mycket snabbt den kommande tiden.
Hon öppnade nischad secondhandbutik online. Ambitionen: att erbjuda ett alternativ till nyproduktion.
Erikshjälpen Second Hand satsar på tre nyetableringar i storstäder. En av dem blir i form av en omnikanalsbutik med ett nytt koncept.
Rizzo Group lanserar i dagarna ett initiativ i butik kopplat till återbruk och hållbarhet.
Vem som helst ska kunna köpa eller sälja kläder och accessoarer via plattformen online, oavsett varumärke.
Nätverket vill driva utvalda sakfrågor som är avgörande för sektorns utveckling. Här är fyra prioriterade frågor.
Man har redan rykte om sig att vara en bra second hand-stad. Nu satsar man på en återbruksgalleria i centrum.
Skansen presenterar ett stort släpp av vintagekläder – samtidigt som en pop up öppnar.
Vill möta det ökade intresset för vintage och göra det möjligt för fler att handla klimatsmart.
”Vi skapar en helhetslösning där samma känsla och information förmedlas i butik som digitalt.”
”Vi har lärt oss massor, men är inte färdiga ännu”.
Lululemon lanserar två nya initiativ som ska bidra till att minska varumärkets miljöpåverkan.
Ny rapport: ”Förändringar kräver engagemang från såväl kunder som modeindustrin”.
Nike delar in inlämnade produkter i tre kategorier. Lösningen rullas ut i butik just nu.
Här ska möbler och heminredning få en andra chans. Det nya konceptet ska nu öppnas i samtliga varuhus.
Butiksutbudet i kvarteret Victoria, mitt i centrala Göteborg, fortsätter att utvecklas med tre nya etableringar.
Satsningen på att förlänga produkternas liv fortsätter – Ikea rullar ut sin cirkulära hubb på bred front.
Kläder var den näst största kategorin. Här är de mest populära sökorden inom mode.
Använda varor säljs via tjänsten i second hand-butiker.
Under hela oktober kan invånarna i Högdalen skänka bort jackor genom att hänga upp dem på den nya snällväggen.
Nu lanserar Zalando sin nya kategori för återbruk där konsumenter både kommer kunna köpa och byta pre-owned-mode direkt på plattformen.
Ikea öppnar sin första renodlade butik för återbruk. Företaget vill testa och utveckla en cirkulär och hållbar affärsmodell för framtiden.
Kunderna kan köpa och sälja högkvalitativa vintageobjekt. Så här fungerar det.
Selfridges hållbarhetsplan förändrar den egna verksamheten från grunden. Nu testas helt nya affärsmodeller – bland annat uthyrning.
Sellpy har blivit en ledande digital plattform för cirkulärt mode. Nu tar man tillsammans med H&M Group second hand-konceptet på en internationell resa.
Gina Tricot inleder ett samarbete med Beyond Retro. ”En möjlighet för många att upptäcka hur kul det är att shoppa vintage”, säger grundaren Steven Bethell.
Fredag 12 juni öppnar Beyond Retro en pop up-butik på den urbana mötesplatsen och skateparken Push.
Trenden är tydlig, second hand säljs allt mer online. ”Genom näthandel når vi en större målgrupp, vi får hela Sverige som marknad”.
Nu står Stockholms nyaste second hand-butik klar. På fredag är det dags för invigning av organisationens tredje butik.
För att möta den minskade försäljningen – orsakad av coronaviruset – väljer man att sälja utvalda varor via Instagram Stories. ”Ett spännande försök”.
Humana second hand etablerar sin första butik i Göteborg. Sedan tidigare har man butiker i Stockholm och Malmö.
I ett nytt initiativ att erbjuda sina kunder relevant mode gör Stayhard.se nu en satsning på second hand. Inriktningen är handplockat ”här och nu”-mode.
Inslagen av återvinning och second hand blir fler inom retail. Röda Korset berättar om sina erfarenheter av att öppna butik i ett köpcentrum.
I dagarna släpper HUI Research och NCSC rapporten Svenska Köpcentrum. Här är tre trender som bidrar till att förändra köpcentrum och handelsplatser.
Kedjan har anslutit sig till skaran av varumärken som hyr ut mode. Man erbjuder även handplockad second hand och produkter från andra varumärken.
Butikskedjan har köpt in sig i en ledande onlineaktör inom second hand. Ambitionen är att erbjuda en ny plattform – och skapa en väg till en yngre målgrupp.
Varje plagg är unikt och handplockat. Många av kläderna och skorna är så kallad deadstock – oanvända vintagekläder.
Den franska varuhuskedjan Galeries Lafayette stärker sin onlinenärvaro. Nu har företaget köpt en e-handel med inriktning på begagnade lyxprodukter.
TV-INSLAG: Secondhandbutiker har varit populärt denna svala sommar. Myrornas försäljning i juli ökade med 15 procent jämfört med samma månad förra året.