
Ny förhandlingschef på Svensk Handel
Ola Axelsson har utsetts till ny förhandlingschef och kommer att ingå i Svensk Handels ledningsgrupp.
Ola Axelsson har utsetts till ny förhandlingschef och kommer att ingå i Svensk Handels ledningsgrupp.
Martin & Serveras VD Liv Forhaug, Ica-handlaren Magnus Wassén och Eric Lundberg, VD på Kjell & Co, har valts in i Svensk Handels styrelse.
Svensk Handel har rekryterat Katarina Kempe till ny kommunikationschef. Hon kommer närmast från H&M-gruppen och en roll som global presschef.
Svensk Handel har utsett Anna Nordin till ny förhandlingschef. Hon arbetar i dag som chefsjurist på Svensk Handel.
Under 2018 omsatte shoppingturismen 100 miljarder kronor.
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att på försök införa en handelsinriktning på gymnasieskolans ekonomiprogram. Svensk Handel som länge drivit frågan välkomnar initiativet.
När finalisterna i Retail Awards presenterades visade det sig att Elgiganten nominerats i två kategorier: ”Årets Butikskedja” och ”Årets Omniupplevelse”.
Tillväxten inom e-handeln gör att optimismen bland e-handelsföretagen pekar uppåt. Det visar Svensk Handels handelsbarometer för mars månad.
Svenska och utländska besökares utlägg i handeln ökade med 8,9 procent under 2016. Det visar rapporten Shoppingturism i Sverige.
Västervik vann Årets Stadskärna 2017 i stark konkurrens med Kalmar och Tibro. Man gör det efter att ha lyckats en nedåtgående trend via ökad dialog.
Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel, blir ny vd för HUI Research. Han tillträder tjänsten den 1 april.
Digitalisering och ökad internationell konkurrens utsätter detaljhandeln för ett stort omvandlingstryck de kommande åren. Det visar Svensk Handels rapport Det stora detaljhandelsskiftet.
Trots förhoppningar om ökad försäljning finns fortfarande en oro över sjunkande lönsamhet och färre nyanställningar i handeln. Det gör att framtidsindikatorn landar på -12 i månadens Handelsbarometer.
Servicehandelsindex från Svensk Servicehandel & Fast Food visar att försäljningen ökade med 0,1 procent under det andra kvartalet 2015.
Ordförande för Svensk Handel i Sundsvall hamnade i blåsväder.
Stilindex visar att försäljningen av kläder ökade.
Trots att handlarnas tro på ökad försäljning i den egna butiken är relativt stark sjunker Framtidsindikatorn i månadens Handelsbarometer.
De främsta drivkrafterna för företagen är att stärka rykte och varumärke.
Framtidens detaljhandel diskuterades i dag under premiären av Retail Breakfast Club i Stockholm.