Dagligvarubutikens framtid är digital

  M-handel 111 E-handel 706 Trender 366 Undersökningar 294
Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie. 

Testa synen direkt i appen

  E-handel 706 M-handel 111 Nyheter 2913 Produktutveckling 250
Optikerföretaget är som klippt och skuret för millennials. Inte så konstigt att man nu utvecklar sina tjänster för självbetjäning – något som just millennials älskar.

Fem mobildrivna trender inom retail

  Undersökningar 294 M-handel 111 Pro 3712 Måsteläsning 153
Mobilen skickar detaljhandelns gamla spelregler långt in på lagerhyllorna. Kunden har till slut tagit makten – och nu förändrar det retail för alltid. En ny rapport sätter fingret på fem tongivande trender pådrivna av mobilen.

Här är världens bästa retail-appar

  Pro 3712 Ny teknik 339 E-handel 706 M-handel 111
En kinesisk jätte, lågprisaktör inom dagligvaror och en tjänst för dig som vill göra dig av med saker. Här är världens tio bästa retail-appar enligt en ny listning.

Axfood vill ta täten i digitalt kundmöte

  Nyheter 2913 Pro 3712 M-handel 111 Ny teknik 339
I april inför Axfood gratis wifi i butikskedjorna Willys, Hemköp, Tempo och Axfood Snabbgross. Man gör det för att kunna bli ledande i det digitala kundmötet.

Instagram rullar ut sin köpfunktion

  M-handel 111 Nyheter 2913 Pro 3712 Sociala medier 84
Under året som gick genomförde Instagram tester med köpfunktion direkt i appen. Nu lanseras funktionen på bredare front – så här kommer det fungera.

Jula släpper katalog i en ny app

  M-handel 111 Omnichannel 245 Pro 3712 Ny teknik 339
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Laddningsstationer i butik driver försäljning

  Undersökningar 294 Pro 3712 M-handel 111 Ny teknik 339
När mobilen dör rundas shoppingrundan av. En ny undersökning visar att laddningsstationer i butik har en mycket positiv inverkan på försäljningen.

Kraftig säljökning med geobaserad kampanj

  M-handel 111 Mode 213 Pro 3712 E-handel 706
Modekedjan ville nå kvinnor som rör sig ute i nöjeslivet. Med hjälp av geobaserad teknik lyckades man så väl att försäljningen ökade med 146 procent.

Vartannat köp görs från mobila enheter

  Pro 3712 Undersökningar 294 E-handel 706 Konsumentbeteende 230
Hälften av alla svenska onlineköp slutförs från mobila enheter. Det placerar Sverige på en global tredjeplats efter Storbritannien och Japan. Det visar en ny undersökning. Det är Criteo, verksamma inom datadriven och beteendebaserad annonsering, som konstaterar detta i State of Cross-Device Commerce Report. Den baseras på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare globalt. Ökat … (läs mer)

25 sätt att stärka upplevelsen i mobilen

  M-handel 111 Kundupplevelser 132 Pro 3712 E-handel 706
Mobilen har gått från uppstickare till ett måste på bara några år. I ett utdrag från vår trendrapport Den mobila konsumenten ger vi dig här 25 konkreta tips för en bättre kundupplevelse i mobilen.

Mobildata grund för personaliserat mode

  Måsteläsning 153 Mode 213 E-handel 706 M-handel 111
Med hjälp av data från kundens smartphone skapas personaliserade modeplagg baserade på livsstilen. Tekniken beta-testas just nu och ska lanseras till konsument senare under året.

Augmented reality ska säkra passformen

  Ny teknik 339 Mode 213 M-handel 111 Pro 3712
Med hjälp av augmented reality kan kunderna prova kläderna helt digitalt i modekedjans pilotprojekt. Den nya tekniken ska säkra att produkterna verkligen passar.

Ny startup siktar på köpintentionen

  E-handel 706 Pro 3712 M-handel 111 Ny teknik 339
En ny startup vill fånga köpintentionen när den dyker upp och konvertera till en genomförd handling. Appen har klassats som en av de mest innovativa.

Sephora lanserar botbaserade tjänster

  Ny teknik 339 Pro 3712 E-handel 706 M-handel 111
Sephora fortsätter att positionera sig som en innovativ aktör som vill närvara i den mobila konsumentens vardag. Nu lanserar man två nya automatiserade tjänster för mobilen.

Kronans Apotek lanserar app

  Nyheter 2913 M-handel 111 Kundupplevelser 132 Pro 3712
Kronans Apotek har tagit fram en app mot fokus på att stötta receptkunden. "Vi vill vara där kunden är".

Smartphonistas står för allt fler modeköp

  Undersökningar 294 E-handel 706 M-handel 111 Pro 3712
Modeshoppingen sker i allt högre grad via mobila enheter, på ett år har andelen ökat med åtta procentenheter. Smartphonistas, den nya generationen modekonsumenter, är mycket teknikvana och ställer höga krav på mobilsajter.

Så förändrar mobilen köpprocessen

  Trender 366 Konsumentbeteende 230 Pro 3712 M-handel 111
Den mobila konsumentens beteende påverkar alla. Här är fem tunga fakta om det nya kundbeteendet som förändrar köprocessen. Texten är ett utdrag ur Handelstrenders trendrapport Den mobila konsumenten som kartlägger de nya processerna.

Sephora: Swipe it, shop it!

  M-handel 111 E-handel 706 Pro 3712
Kosmetikkedjan Sephora vill förenkla shoppingen för kunden. Inte minst i mobilen. När man nu lanserar sin nya swipe-funktion har man hämtat inspiration från datingtjänsten Tinder.

Amazon krossar konkurrenterna i mobilen

  M-handel 111 E-handel 706 Pro 3712
Den mobila konsumenten är ett hett byte inom detaljhandeln, och Amazon blåser konkurrenterna av banan. Det gäller både tiden kunderna spenderar och hur ofta de kommer tillbaka.