
Coop öppnar nytt obemannat butikskoncept
Coop öppnar sin andra obemannade butik. Denna gång rör det sig om ett helt nytt koncept som ska lanseras bredare under året.
Coop öppnar sin andra obemannade butik. Denna gång rör det sig om ett helt nytt koncept som ska lanseras bredare under året.
Varannan svensk kommer e-handla julmaten på nätet i år. Ett par ålderskategorier utmärker sig särskilt.
Ansluter sig till en ev de tyngsta trenderna inom retail. Här ska man testa digitala lösningar och utforska nya områden.
Coop Butiker & Stormarknader inleder nu ett pilotprojekt kring externa Hämtaskåp.
Coop kompetensväxlar för att bättre möta den nya konsumentens krav. Företaget siktar nu på att bli mer datadrivet och snabbfotat.
Verksamheten ska effektiviseras och i slutändan leda till en högre servicenivå i butik.
Här möter ny teknik lokalt mathantverk. Kunderna kan om de vill välja att handla kassalöst, skanning och betalning sker via mobilen.
Tomas Sjölander är från och med 12 oktober ny tillförordnad VD för CBS, Coop Butiker & Stormarknader.
”En mångfald av måltidserbjudanden i butik är en tydlig strategisk målsättning vi har”.
Butiken får ett centralt läge i den nya stadsdelen Stationsstaden. Här ska man på sikt även erbjuda click & collect.
Coop Sverige organiserar om arbetet med ekonomistyrningen, och har tillsatt Björn Carlsson Kinning som ny CFO.
Coop Butiker & Stormarknader (CBS) kommer inom kort ha 250 butiker inriktade på vardagshandel. Ny chef blir Jim Törnroth.
Coop har under en längre tid arbetat med att ta fram obemannade butiker som kunder kan besöka dygnet runt. Här öppnar de första två enheterna.
Coop ska nu testa en egenutvecklad applikation för självskanning och betalning via mobilen. Det skarpa testet utförs i en butik i centrala Stockholm.
Tusentals produkter ska förses med information om hur de påverkar miljö och samhälle.
Coop har tagit fram en digital assistent. Den baseras på AI-teknologi och utvecklas i takt med att den får fler frågor och utmaningar från kunderna.
I höst öppnar Coop Butiker och Stormarknader en ny butik i Bålsta. Den utgör en viktig del i den fortsatta utvecklingen av Bålsta Centrum.
Coop Sveriges VD Magnus Johansson har tillträtt som styrelseordförande i Svensk Dagligvaruhandel.
Coop inleder ett samarbete med den ideella organisationen Äldrekontakt som arbetar för att bryta social isolering bland ensamma äldre.
Nu kan man köpa ett veganskt sockerfritt tuggummi helt utan plast på Coop. True Gum är dessutom hundra procent nedbrytbart.
Foodtech-acceleratorn Bloomer tar in de första åtta entreprenörerna till programmet. De innovativa affärsidéerna har ett gemensamt fokus – ökad hållbarhet.
Coops Änglamark är Sveriges grönaste varumärke. Detta enligt en färsk ranking som genomförts årligen sedan 2008.
Coop är lanserar en gårdsbutik online där man kan köpa varor som är närproducerade från ett stort antal lokala producenter.
Ambitionen är att inspirera barn som vuxna att handla och laga mat tillsammans.
Coop har beslutat att byta ut brödpåsarna med plastfönster. I stället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper.
Coop fasar ut frukt- och gröntpåsarna av plast. I stället erbjuds påsar i papper och först ut blir den variant som kan återanvändas som matavfallspåse.
Nu rullar omställningen vidare då 13 Nettobutiker öppnas som Coop. Detta är butikerna.
Entreprenören och AI-experten Amer Mohammed blir chef för Coops enhet Digital. Han kommer närmast från Cap Gemini där han varit Chief Digital Officer.
Den nya plattformen ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och dessutom testa sina affärsidéer skarpt inom detaljhandeln.
Ett svenskt AI-bolag ska vässa Coops kampanjer. Lösningen ger kedjan djupa insikter om vilka erbjudanden som attraherar kunder och driver lönsamhet.
Coop har gett Retired Hen uppdraget att skapa nya livsmedel av matsvinn. Bakom Retired Hen finns bla a kocken Paul Svensson.
Coop har tecknat ett avtal om att förvärva Nettos svenska butiker. I affären ingår 163 butiker som på sikt kommer att stöpas om till Coops nya butiksformat.
Sommaren 2020 kommer Coop tillbaka till Kävlinge med en helt ny butik. Butiken får ett centralt läge i den nya stadsdelen, Stationsstaden.
Coop har lanserat ett test för dagligvaror på nätet. Kunden kan välja att hämta ut matkassarna vid ankomsthallen på flygplatsen.
Hösten 2019 kommer Coop att öppna en butik i Einar Mattssons fastighet Nova Park i framväxande Hagastaden i Stockholm.
Handelstrender har tidigare berättat om hur dagligvarukedjor infört odlingsanläggningar i butik. Nu börjar företeelsen även dyka upp i Sverige.
Coop rekryterar Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon varit hållbarhetschef.
Bilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter.
Coop Butiker och Stormarknader ska etablera en butik i Gallerian mitt i staden. Det blir den andra nya butiken som Coop etablerar på kort tid.
Nichlas Olofsson har utsetts till ny affärsområdesdirektör för Inköp & Kategori på Coop. Han har sedan slutet av mars varit tillförordnad i rollen.
Under förra året genomförde Coop ett omfattande arbete för att hållbarhetsmärka sina fiskdiskar i Sverige. Totalt har 135 fiskdiskar blivit certifierade enligt kraven från MSC och ASC.
Var tredje vänder sig till familj och vänner för matinspiration. Men bland unga är det sociala medier som är den viktigaste källan. Det visar en ny studie.
Managementkonsulten Per Magnusson har utsetts till ansvarig för strategi- och affärsutveckling på Coop. Rollen är ny på Coop och innebär en förstärkning av Coops koncernledning.
Svenskt Butikskött har tecknat ett nytt samarbetsavtal med Coop som skapar förutsättningar för en mycket större distribution av företagets varumärke Smak av Gotland.
Sju av tio (72 procent) kommer välja något ekologiskt livsmedel när de handlar mat i påsk. En av tre säger att de kommer välja ekologiskt, antingen till stor del eller för all påskmat där det är möjligt. Det visar en färsk undersökning. Studien har genomförts av Demoskop gjort på uppdrag av Coop. Den visar att 40 procent … (läs mer)
I morgon öppnar Coop en ny grön butik med fokus på matglädje och hållbarhet. Boende i området kan själva bestämma över delar av sortimentet.
Nu vill matprofilen Lotta Lundgren tillsammans med Coop göra det enklare att laga mat som gör vardagen godare och roligare. Man ska skapa en ny typ av matlagningsfilmer. Under 2017 antar Lotta Lundgren utmaningen från Coop att skapa en rörlig kokbok med vardagsmiddagar som inte får kosta mer än 80 kronor för fyra personer. – Jag tar vardagsmaten … (läs mer)
Nu börjar Coop arbetet för att MSC-certifiera samtliga diskar med färsk fisk. I och med detta blir man enligt ett pressmeddelande första matkedja som certifierar alla sina fiskdiskar i Sverige. – När våra kunder handlar fisk ska de känna sig trygga med att fisken är schyst. Certifieringen av alla våra fiskdiskar gör att detta blir än … (läs mer)
Lågprisaktörerna sätter hård press på de brittiska dagligvarukedjorna. Co-op satsar nu hårt på en bred lansering av små serviceinriktade butiker.
Coop har öppnat framtidens supermarket som erbjuder en helt ny kundupplevelse. Digitala exponeringsytor och datavisualisering i realtid.
Efter snart tre år som kommunikationsdirektör inom Coop Sverige lämnar Olle Axelsson över stafettpinnen till Anna Rasin. ”Kommunikationen spelar en viktig roll i förändringsarbetet”, säger hon.
Under årets nio första månader ökade Coops försäljning av mat på nätet med 58 procent. En av förklaringarna är den nya tjänsten Smartkassen som snabbt blivit större än den traditionella matkassen.
Nu är det premiär för de allra första Lilla Coop-butikerna när Lilla Coop Tessins väg i Malmö och Lilla Coop Smygehamn nyöppnar under torsdagen.
Coop lanserar nu en matkasse där inköpslistan är intelligent och bidrar till att minska matsvinnet. Tjänsten har tagits fram i samarbete med ett ungt teknikbolag.
Coop öppnar butik i Kvarnholmen i Nacka. Den nya butiken på 1 000 kvadratmeter ska bli det nya bostadsområdets matnav.
Hållbara menyer skonar jordens resurser. Var fjärde säger nej till en framtida meny med alger, insekter och laboratorieodlat kött. Men mer än varannan svensk kan tänka sig att äta alger i framtiden. Det visar en ny undersökning.
Coop satsar på en så kallad dark store i Kungens Kurva. Med satsningen kommer Coop tredubbla sin kapacitet för näthandel.
Coop startar ett nytt samarbete med blomsterkedjan Plantagen. Under hösten kommer ett antal pilotbutiker startas antingen som en del av eller i anslutning till Coops butiker.
Coop och Gastrofy har inlett ett samarbete för att ta fram en smart matkasse baserad på en intelligent inköpslista, som minimerar svinn.
”Det är en historisk prestation att vi redan efter ett år lyckats vända Coop till vinst.”
Försäljningsandelen uppgick till 9,2 procent. En ökning med 19,4 procent sedan året innan.
Geir Inge Stokke, Coops högste chef i Norge, har rensat rejält i företagsledningen. När Stokke tog över chefsrollen i november lovade han att han skulle minska ledningen rejält. Nu har 13 personer fått lämna och företagsledningen består i dagsläget av 11 personer. Läs hela artikeln här: Halve ledergruppen i Coop har fått sparken – Aftenposten … (läs mer)
Coop öppnar butik i samma lokaler som Tempo Paletten huserade innan de begärdes i konkurs under hösten. Coop Mitts vd, Anders Stake, ser potential i orten. – Det är tufft på mindre orter men vi har bestämt att satsa, säger han. Läs hela artikeln här: Coop öppnar i Sundborn – nyanställer under vintern Spara artikel
Emma Sandgren, konstnär från Växjö, vinner Coops bildtävling ”Vinn mat i 10 år”. Hennes selfie, där hon skapat både kläder och inredning av Coops bärkassar, belönas med mat till ett värde av 600 000 kronor. Tävlingen utlystes i början av september i samband med att Coop genomförde sin största prissänkning någonsin. Uppdraget var att ta en … (läs mer)
JÖNKÖPING. Coop Forum på A6 kommer att kraftigt krympa sin yta och att satsa på mat.Samtidigt vill fastighetsägaren Alecta bygga om flera butiker på köpcentret– och på sikt bygga ut hela köpcentret.
Coop genomgår en stor förändringsprocess som bygger på den affärsstrategi som beslutades för ett knappt år sedan. En central del i planen innebär att man under en treårsperiod investerar drygt en miljard i sitt butiksnätverk och ställer om butikerna till tre olika format – Stora Coop, Coop och Lilla Coop.
Nu även i Sverige – de fula frukternas revansch. Coop satsar på utstötta frukter och grönsaker.