
Nya matupplevelser till Liljeholmstorget
Liljeholmstorget Galleria förstärker sina matupplevelser kring torget med två nya koncept.
Liljeholmstorget Galleria förstärker sina matupplevelser kring torget med två nya koncept.
Matutbudet i Gallerian har mer än fördubblats på senare tid. Nu öppnar tre nya restauranger samt ett café.
Hamburgerkedjan Jureskogs har tecknat avtal gällande kedjans sjätte restaurang i Sverige.
Caroline Pettersson har tillträtt den nyinrättade tjänsten. Hon kommer närmast från rollen som sortimentschef på Apoteket.
McDonald’s Sverige lanserar en ny tjänst som gör det möjligt för gäster att beställa och betala genom kedjans app.
Uppdraget blir att flytta fram Sibyllas position på marknaden.
Kedjan ska öppna en ny restaurang som är ”digital-only”. Här är det upphämtning och hemleveranser som gäller till hundra procent.
Sushivärldsmästarens restaurang Sushi Rebellion kommer till Stockholm efter en lyckad start i Malmö
Emma Shields, känd från bland annat Kockarnas kamp, öppnar pop up-restaurang.
Stadskärnorna drabbades hårt när pandemin slog till under våren 2020. Nu svarar man upp mot en ny efterfrågan, enligt en färsk rapport.
Restaurangkoncernen Svenska Brasserier satsar på ett helt nytt pop up-format.
Idén till kedjan föddes ur grundaren David Egonsons önskan om att erbjuda god och nyttig mat som tar lika stor hänsyn till vår hälsa som till naturen.
Max Burgers har inlett ett samarbete som gör att maten kan levereras snabbare och tillagas i rätt tid innan avhämtning.
Burger King har tagit fram ett nytt restaurangkoncept som ökar kundens valfrihet samtidigt som man minskar sitt eget fotavtryck.
Under den senare delen av oktober öppnar den snabbväxande kedjan sin första restaurang utanför Stockholm.
Valfrihet och ny teknik ger friktionsfri upplevelse i specialdesignad lösning.
Den första verksamheten har öppnat på handelscentrumet Ihede i Kungsbacka – restaurangkedjan Linnéa & Basilika.
Uppdraget var tydligt; ”Make McDonald’s cool again”. När många skriker allt högre har tystnaden fått en central plats i kedjans nya flaggskepp.
I början av juli öppnar en matkreatör sin första restaurang. Här ska man servera vad många kallar för världens godaste macka.
Sema Schmidt är ny marknadschef på Sabis. Företaget driver matbutiker, restauranger, caféer, mötesplatser och hotell inom Storstockholmsområdet.
Transporttjänsten Bolt kommer från och med i dag även att erbjuda matleveranser innanför tullarna i Stockholm. Detta under namnet Bolt Food.
I höst öppnar en ny svensk vägkrog som byggs upp av containrar. Belägen intill ett stort köpcentrum och Europavägen ska man erbjuda en nyttig meny.
Inom kort får Gallerian tillskott av såväl nya som gamla bekanta. Alla tre aktörer ingår i Gallerians tjänst för hemleverans under coronakrisen.
Under helgen är det premiär för Urban Delis pop up-butik hos Hemköp. Urban Deli har dessutom utökat sin satsning på e-handel för att möta coronakrisen.
Picadeli öppnar sin första restaurang. ”Vi tänker fortsätta utmana definitionen av fast food, säger Kristoffer Sunér”, Head of Food Developement.
I en ny rapport har man grävt djupare i ökningen av food & beverage och vad det betyder för kundupplevelsen i köpcentrumen.
I slutet av april öppnar Feira i Östermalmshallen i Stockholm. Konceptet hämtar inspiration från den vilda Atlantkusten. Köksmästare är kocken Andreas Printz.
Olav Thon Gruppen öppnar ett eventcenter som ska tillföra regionen en destination för nöje – och stärka den befintliga handeln. Här är tankarna bakom satsningen.
Den 24 februari kliver göteborgskan Helena Ahldén in på Harrys huvudkontor på Östra Larmgatan som nytillträdd VD.
Inspirationen kommer från en svunnen tid då man gärna gjorde en road trip. Tester pågår och efter finjusteringar ska det nya konceptet lanseras på bred front.
Ett nytt butikskoncept, som riktar sig till karriärister, siktar på att bli kundens tredje plats i tillvaron – efter hemmet och kontoret. Baren håller världsklass.
Food & Beverage ökar, men kundens förväntningar förändras. Ett agilt arbetssätt och värderingsbaserat utbud lyfter destinationen enligt en ny rapport.
Nu presenterar NK i Stockholm sin nya satsning inom food & beverage. Det är grundarna av en hyllad restaurang och bar som ligger bakom konceptet.
Den amerikanska kedjan har lanserat ett nytt koncept som andas kaffestuga. Det är ett till ytan sett litet format som är till för att serva kunder i farten.
I dag öppnar kedjan en ny restaurang. Det är startskottet för en större expansionsresa, man lanserar även en lösning som minskar matsvinnet markant.
Den 1 oktober tillträder Joachim Knudsen som VD för McDonald’s i Sverige. Han kommer närmast från en position som VD för McDonald’s i Danmark.
Malmø Falafel skapar nya smaker med inspiration från Skåne och mellanöstern. Bakom konceptet står Jason ”Timbuktu” Diakité, Fatima Dalí och Jimmy Dalí.
Med fler nyetableringar på gång stärker företaget nu upp inom affärsområdet Sabis Restauranger. Ny chef för affärsområdet är Daniel Seifter.
Ikeas materbjudande har hamnat mycket i fokus den senaste tiden. Enligt uppgifter i europeiska medier testar Ikea just nu hemkörning av mat.
Sabis rekryterar två nya driftchefer, Tobias Gustavsson och Sofie Träff. Detta med inriktning på sin verksamhet inom Food & Beverage.
McDonald’s har öppnat ett nytt flaggskepp i New York City vid Times Square. Här erbjuder man den senaste tekniken, men även en lugn och avslappnad miljö. Se bilderna här!
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Stenungstorg Centrum i Stenungsund stärker utbudet av mat och dryck med två nya matkoncept som öppnar under april. Man siktar på tio procent Food & beverage.
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Konceptet ska fungera som en inkubator för lokala handlare och restauratörer. Nu öppnar man det andra centrumet, även detta är byggt av anpassade fraktcontainrar.
Den internationella satsningen på upplevelsebaserade flaggskepp fortsätter. Starbucks har nu öppnat sitt femte Reserve Roastery. Se bilderna här!
McDonald’s har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Nu fortsätter Vigårda sin expansion och öppnar en restaurang med bar i centrala Västerås.
Under de kommande fem åren ska McDonald’s i Sverige växa med 30–40 restauranger. Här öppnar man i år.
Fyra nya koncept är nu bekräftade till Täby Centrums nya Deli-område. Samtliga koncept kommer att erbjuda både restaurang och saluhallsutbud.
Kedjans hypermarket har förvandlats till en destination för matälskare. I fokus står mat och socialt umgänge. Alla aspekter av kundupplevelsen har designats.
I slutet av sommaren öppnar krögaren och entreprenören Pontus Frithiof sin första restaurang i Göteborg, Pocket by Pontus.
Holy Greens har slagit upp dörrarna till ytterligare en restaurang. Kunderna möts av en hög takhöjd och tydlig industrikänsla.
I slutet på februari 2019 öppnar Taco Bar på Göteborg Centralstation, det blir den tredje etableringen i staden för kedjan.
Pinchos har öppnat restaurang i Sälen. Lokalen har blivit ny hemvist för restaurangkedjan som nu sakta men säkert etablerar sig sig över hela Norden.
I dag den 25 januari slår Manufacture upp dörrarna i Teatern i Ringen centrum. Bakom satsningen finns krogprofilerna Danyel Couet och Sebastian Thureson.
Retailerbjudandet har tydligt fokus på food & bevarage. Nu står det klart att området kommer berikas med landets enda trestjärniga Michelin-restaurang.
Dan Jacobson har utsetts till ny vd på Urban Deli och efterträder Jesper Weidlitz. Dan har tidigare varit affärsområdeschef för färskvaror på Ica.
Stjärnkockarna Tareq Taylor och Paul Svensson blir de första kommersiella aktörerna i den nya stadsdelen. Nästa år slår de upp portarna till en kombinerad restaurang och lanthandel.
Kunderna gör entré omgivna av kök och mattillagning. Den här mathallen, som finns i ett varuhus, pånyttföddes och erbjuder nu ett antal världar fyllda med mat.
I helgen öppnade en ny storsatsning – närmare bestämt en fast slow food-restaurang med inspiration från Medelhavet. Konceptet bygger på lokalproducerade ekologiska varor och ny teknik.
Restauranger och dagligvarubutiker förändrar och utvecklar nu sina erbjudanden. Till grund för detta ligger sex tongivande trender. Bland annat hamnar bekvämlighet, upplevelser och hållbarhet i fokus.
Att musik påverkar stämningar och humör är vi nog alla medvetna om. Nu står det klart att det även påverkar vad vi beställer exempelvis på en restaurang eller köper i en butik.
Från början var de kända för sin nattklubbsmiljö i butikerna som nu har blivit ljusare och mer avskalade. Nu inleder Abercrombie & Fitch ett samarbete med en hotell och nöjesaktör.
Efter sommaren är det premiär för framgångsrika The Fishery i köpcentrumet. Malin Söderström öppnar tillsammans med Carl Ullsten också ett helt nytt koncept vägg i vägg.
Köpcentrumet är mångfaldigt prisbelönat, bland annat för sitt utbud. Nu skruvar man på erbjudandet för att möta en allt hårdare konkurrens. Så här ska man lyckas tilltala den nya tidens konsument.
Varuhuset Selfridges på Oxford Street i London bjuder in till ett evenemang på hög nivå. Både gastronomiskt och sett till platsen för upplevelsen.
Dagligvarukonceptet drivs av en mission. Hela verksamheten vilar på en övertygelse om att man kan göra skillnad och bidra till sina kunders hälsa.
Nu är en ny takpark i kvarteret Urban Escape invigd. Mitt i centrala Stockholm erbjuder man milsvid utsikt och en helt ny stadsupplevelse på 1 200 kvadratmeter.
Mind Retail har genomfört en uthyrning till Holy Greens på Kungsgatan i centrala Stockholm. I fastigheten öppnar även ett hotell med 17 kabinrum.
Pitchers ska öppna ett flaggskepp med aktivitetsfokus. Etableringen är en del av ambitionen att återskapa den ursprungliga stadskänslan i området.
Att Eataly öppnat i Stockholm kan knappast ha undgått någon. I dagarna lanserar det italienska slow food-konceptet sin egen betallösning Eataly Pay.
En undersökning kartlägger årligen vad svenska folket konsumerar i samband med Alla hjärtans dag. Resultatet visar också att den fysiska handeln fortfarande står mycket stark. Här är kategorierna som ökar mest.