Den nya tidens köpcentrum växer fram – i en ny riktning. Framtiden är både digital och hyperfysisk – här är tio anledningar till det.
Den nya mathallen samlar restauranger som tillsammans serverar mat från hela världen. Man satsar även på kvällshäng och DJ:s.
Ingka Centres vill med ett nytt koncept pånyttföda köpcentrumens materbjudande med en växtbaserad meny – och ett nordiskt matmanifest.
Bastard Burgers etablerar sig i dagarna på en för företaget ny marknad. Kedjans event är en viktig del av strategin för detta.
Boxpark var tänkt att vara ett tillfälligt köpcentrum byggt av container. Efter elva år finns man fortfarande kvar – nu tar Boxpark det första steget utanför London.
Snabbare kassalösa upplevelser inom food & beverage. Under sommaren har tech-bolaget öppnat ett kassalöst butikskoncept inne i en restaurang.
Under årets första fem månader ökade laddningen vid McDonald's med över 250 procent. Nu storsatsar restaurangkedjan på sitt laddnätverk.
Varumärket har ombildat en ikonisk byggnad i stadens historiska kvarter. Nu öppnas platsen för allmänheten för allra första gången.
En storsatsning ska pånyttföda kundupplevelsen på campus. Detta med automatiska kassalösa butiker, high tech-automater och robotleveranser.
Urban Deli ger sig ut på vägarna. ”Vi vill möta kunden där kunden är, oavsett om det är på kontoret eller hemma”.
Grundaren, 23-åriga Isabelle Cederblad, älskar mackor. Nu ska hon servera kreationer som är långt mer än bara bröd och pålägg.
Hamburgerkedjan Max har förvärvat tre nya restauranger i Stockholms innerstad. När man nu öppnar den första gör man det med ett nytt designkoncept.
Livsstilskonceptet ”Verkstan The social life” är del av en ny satsning. Ambitionen är att bli Sveriges mest kreativa och inspirerande destination.
Shopping, nöjen och boende. Nytt livsstilskoncept utformas som ett samhälle i miniatyr – där invånare skriver nya kapitel i sin egen berättelse.
Köpcentrumen inleder en satsning på ghost kitchens – restaurangkök som tillverkar mat från flera olika varumärken främst för leverans och take away.
Stadens gamla järnvägshus ska åter blir en pulserande centralstation. ”En central där det oväntade uppstår, där man inte riktigt vet vad som väntar”.
Ett automatiserat och röststyrt beställningssystem skapar en mer strömlinjeformad upplevelse – och gör medarbetarnas uppgifter enklare och roligare.
Nu är det klart att ytterligare fyra aktörer etablerar sig i Sergelhusen. ”På väg att bli den mittpunkt den en gång var tänkt att vara”.
Utöver en allmän uppfräschning av ytorna utökas det nya Restaurangtorget. Fokus i förvandlingen ligger på hållbarhet.
Intresset för att etablera verksamhet inom food & beverage var mycket större än väntat.
Skådespelaren och entreprenören Idris Elba öppnar i dagarna en bar med tillhörande butik.
Dagligvaruhandeln visade som enda bransch i stadskärnorna på en positiv omsättningsutveckling.
Världens första storskaliga restaurangrobot har installerats. Rätterna kan tillredas i närmare tre tusen olika varianter.
Denna gång är det Pizza Hut som inledningsvis flyttar in på tre utvalda stationer.
Restaurangen var den första McDonald's-restaurangen i Sverige när den öppnade 1973. Läs mer om varför man nu har valt att stänga den.
Kedjan lyfter in ett dark kitchen med sex restaurangvarumärken i butiken.
Sergelgatan i centrala Stockholm genomgår just nu en förvandling. Ambitionen är att bli ett nytt centrum för upplevelser.
Urban Delis medgrundare öppnar sin nya satsning i den nya centrumsatsningen.
Med avtagbart tak ska gästerna kunna njuta av maten i friska luften – oavsett om det regnar eller är soligt.
Nu bäddar biltillverkaren för att utöka erbjudandet kring sina laddstationer.
Fazer stärker sin närvaro i nya områden när man nu etablerar sitt 16:e café.
Inom retail – och i samhället i stort – lanseras allt fler kontaktlösa och automatiserade koncept.
Snart fritt fram att beställa hem färdig pizza från den virtuella restaurangkedjan.
På fredag, den 23:e april, är det dags att inviga den andra restaurangen.
Läget är spektakulärt, erbjudandet är handplockat. Time Out Market samlar det bästa från staden under ett och samma tak.
Ska bl en ny mötesplats i Umeå. I projektet medverkar en utflugen bartenderhjälte.
Detta den första av ett antal planerade etableringar globalt. Nu har man släppt en första förhandstitt på konceptet.
”Det ska vara spännande, överraskande och lockande att äta”.
Visionen är att Kitchen Floor ska bli stadens nya vardagsrum.
Två upplevelsebaserade ankare utgör basen i destinationens uppdaterade utbud.
Planen är att öppna ytterligare 40 enheter under 2021.
Under våren öppnar ett nytt restaurangkoncept i Norrköping city. Konceptet tar avstamp i den kinesiska street food-kulturen.
Melanders Group lanserar nätbutik med fisk, färska skaldjur, delikatesser och färdigrätter.
Havsmatsupplevelse kombinerat med kultur, generösa öppettider och försäljning.
Liljeholmstorget Galleria förstärker sina matupplevelser kring torget med två nya koncept.
Matutbudet i Gallerian har mer än fördubblats på senare tid. Nu öppnar tre nya restauranger samt ett café.
Hamburgerkedjan Jureskogs har tecknat avtal gällande kedjans sjätte restaurang i Sverige.
Caroline Pettersson har tillträtt den nyinrättade tjänsten. Hon kommer närmast från rollen som sortimentschef på Apoteket.
McDonald's Sverige lanserar en ny tjänst som gör det möjligt för gäster att beställa och betala genom kedjans app.
Uppdraget blir att flytta fram Sibyllas position på marknaden.
Kedjan ska öppna en ny restaurang som är ”digital-only”. Här är det upphämtning och hemleveranser som gäller till hundra procent.
Sushivärldsmästarens restaurang Sushi Rebellion kommer till Stockholm efter en lyckad start i Malmö
Emma Shields, känd från bland annat Kockarnas kamp, öppnar pop up-restaurang.
Stadskärnorna drabbades hårt när pandemin slog till under våren 2020. Nu svarar man upp mot en ny efterfrågan, enligt en färsk rapport.
Restaurangkoncernen Svenska Brasserier satsar på ett helt nytt pop up-format.
Idén till kedjan föddes ur grundaren David Egonsons önskan om att erbjuda god och nyttig mat som tar lika stor hänsyn till vår hälsa som till naturen.
Max Burgers har inlett ett samarbete som gör att maten kan levereras snabbare och tillagas i rätt tid innan avhämtning.
Burger King har tagit fram ett nytt restaurangkoncept som ökar kundens valfrihet samtidigt som man minskar sitt eget fotavtryck.
Under den senare delen av oktober öppnar den snabbväxande kedjan sin första restaurang utanför Stockholm.
Valfrihet och ny teknik ger friktionsfri upplevelse i specialdesignad lösning.
Den första verksamheten har öppnat på handelscentrumet Ihede i Kungsbacka – restaurangkedjan Linnéa & Basilika.
Uppdraget var tydligt; ”Make McDonald's cool again”. När många skriker allt högre har tystnaden fått en central plats i kedjans nya flaggskepp.
I början av juli öppnar en matkreatör sin första restaurang. Här ska man servera vad många kallar för världens godaste macka.
Sema Schmidt är ny marknadschef på Sabis. Företaget driver matbutiker, restauranger, caféer, mötesplatser och hotell inom Storstockholmsområdet.
Transporttjänsten Bolt kommer från och med i dag även att erbjuda matleveranser innanför tullarna i Stockholm. Detta under namnet Bolt Food.
I höst öppnar en ny svensk vägkrog som byggs upp av containrar. Belägen intill ett stort köpcentrum och Europavägen ska man erbjuda en nyttig meny.
Inom kort får Gallerian tillskott av såväl nya som gamla bekanta. Alla tre aktörer ingår i Gallerians tjänst för hemleverans under coronakrisen.
Under helgen är det premiär för Urban Delis pop up-butik hos Hemköp. Urban Deli har dessutom utökat sin satsning på e-handel för att möta coronakrisen.
7-Eleven och Niklas Ekstedt inleder ett lokalt samarbete för att säkerställa att kvarterets kunder kan fortsätta äta god mat, trots coronavirusets påverkan.
Picadeli öppnar sin första restaurang. ”Vi tänker fortsätta utmana definitionen av fast food, säger Kristoffer Sunér”, Head of Food Developement.
I en ny rapport har man grävt djupare i ökningen av food & beverage och vad det betyder för kundupplevelsen i köpcentrumen.
I slutet av april öppnar Feira i Östermalmshallen i Stockholm. Konceptet hämtar inspiration från den vilda Atlantkusten. Köksmästare är kocken Andreas Printz.
Olav Thon Gruppen öppnar ett eventcenter som ska tillföra regionen en destination för nöje – och stärka den befintliga handeln. Här är tankarna bakom satsningen.
Den 24 februari kliver göteborgskan Helena Ahldén in på Harrys huvudkontor på Östra Larmgatan som nytillträdd VD.
Inspirationen kommer från en svunnen tid då man gärna gjorde en road trip. Tester pågår och efter finjusteringar ska det nya konceptet lanseras på bred front.