Sociala medier och influencers lyfter eventet

  Pro 3831 E-handel 748 Måsteläsning 182 Kundupplevelser 166
När Zalando arrangerar Bread & Butter räknar man med cirka 30 000 besökare. Men räckvidden är långt mycket större än så tack vare sociala medier och inbjudna influencers. 

Tio säljdrivande insikter om millennials

  Konsumentbeteende 251 Sociala medier 88 Måsteläsning 182 Pro 3831
De är präglade av Snapchat-effekten, älskar det lokala och äkta samt går i gång på spel och interaktion. Här är tio tunga fakta om millennials som hjälper dig att sälja mer och bygga starkare lojalitet. 

Amazon tillför nya bildtjänster i community

  Nyheter 3081 M-handel 121 Pro 3831 Sociala medier 88
Under sommaren har Amazon lanserat en ny tjänst som syftar till att dra nytta av kundernas åsikter och tankar. I svenska medier har det skrivits en del om tjänsten Spark – men majoriteten har missat den mest intressanta funktionen. I slutet av jul lanserades Amazon Spark vars syfte är att underlätta för användare som vill … (läs mer)

Den nya tidens konsument kartlagd

  Pro 3831 Måsteläsning 182 Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251
Millennials och generation Z är den nya tidens tyngsta konsumenter. En ny studie har kartlagt deras beteenden och drivkrafter. Tre avgörande faktorer blir snabbt tydliga – tre utmaningar för handeln.

Ny teknik lockar millennials och generation Z

  Pro 3831 Sociala medier 88 Konsumentbeteende 251 Undersökningar 320
Starkt Wi-Fi, närvaro i sociala medier och strömlinjeformad shopping är avgörande för att attrahera millennials och generation Z. Och den yngre generationen verkar vara den fysiska handelns räddning. Det visar en ny studie.

Ikea hyllar sin blå trotjänare

  Sociala medier 88 Varumärken 236 Nyheter 3081
Ikeas blå kasse har blivit en viral succé. Den superlyxiga kopian för 20 000 kronor och förvandlingen till kinky underkläder har bidragit till det. Nu hyllar Ikea själva sin trotjänare.

Ökad shoppingturism bakom samarbete

  Sociala medier 88 Shoppingturism 45 Mode 242 Pro 3831
Resia och Kappahl inleder ett samarbete med fokus på resor och mode. I en tävling söker man en reporter som ska rapportera i företagens sociala kanaler.

Social commerce vägen framåt för Aldo

  Pro 3831 Kundupplevelser 166 E-handel 748 Omnichannel 260
Sociala medier har en central roll när skovarumärket Aldo uppdaterar sin digitala strategi. Bland åtgärderna ingår även att koppla upp personalen i butik.

Instagram rullar ut sin köpfunktion

  Sociala medier 88 E-handel 748 Nyheter 3081 M-handel 121
Under året som gick genomförde Instagram tester med köpfunktion direkt i appen. Nu lanseras funktionen på bredare front – så här kommer det fungera.

Nya kundinsikter via Facebook Live

  E-handel 748 Pro 3831 Sociala medier 88 Kundupplevelser 166
Prenumerationstjänsten gör stor succé med sina livesändningar via Facebook. Trots stor publik handlar detta till stor del om att skaffa sig nya kundinsikter för företaget.

Gen X mer fast i sociala medier än millennials

  Sociala medier 88 Pro 3831 Undersökningar 320 Konsumentbeteende 251
Millennials är fast i sociala medier. Det är ju sen gammalt. Trodde vi ja, nu visar en undersökning att de riktiga storanvändarna finns bland generation X. Så här når du dem.

Snapchat tar konsumenten närmare köpet

  Undersökningar 320 Sociala medier 88 Pro 3831 Nyheter 3081
Anledningen att kommunicera via Snapchat varierar. Det visar en ny kartläggning. Men ett syfte är att ta konsumenten vidare i köpprocessen. Adweek har kartlagt hur 53 kampanjer i avdelningen Discover har tagits emot. Det är en sektion inom Snapchat där där korta kampanjfilmer körs parallellt med innehållet. Många vill locka till swipe Resultatet visar att … (läs mer)

Monoprix gör parodi på Amazon Go

  Pro 3831 Internationellt 1059 Varumärken 236 Nyheter 3081
Franska kedjan Monoprix kör just nu en kampanj som är en parodi på Amazon Go. Med en stor portion humor lyfter man samtidigt fram sina egna styrkor. Kampanjen postades på YouTube och den är i stort sett identisk med Amazons film om konceptet Go. Ett högteknologiskt koncept som öppnade nyligen i Seattle i USA. Här … (läs mer)

Lidl låter kunderna twittra ner priserna

  Nyheter 3081 Sociala medier 88 Pro 3831 Internationellt 1059
Lidl lanserar en kampanj där kunderna själva kan påverka priserna på utvalda produkter. Ju mer man twittrar om dem, desto lägre blir priserna.

Splay flyttar in i Gallerian

  Pro 3831 Sociala medier 88 Köpcentrum 487 Nyheter 3081
På lördag fylls Gallerian av några av Sveriges mest populära vloggare och influencers. En rad YouTube-favoriter flyttar in med live challenges, Snapchat Q&As, mukbangs, stuntshows och make overs.

Segertåg för sociala medier i detaljhandeln

  Pro 3831 Sociala medier 88 Undersökningar 320
Sökord och e-postmarknadsföring toppar fortfarande listan över de mest effektiva sätten att skaffa nya kunder. Det visar en ny undersökning där det också framgår att sociala medier och marknadsföring via mobilen är på mycket stark frammarsch.

Här är butiken en förlängning av gatan

  Sociala medier 88 Pro 3831 Design 250 Nya butiker 949
Modekedjan Warehouse lyfter in stadsmiljön i butiken i sitt nya koncept. Produkterna exponeras mot urbana husfasader och högt där uppe cirklar fåglarna i skyn. Se bilderna här.

Häng med oss på Instagram!

  Sociala medier 88 Trender 373
Du missar väl inte att följa Handelstrender på Instagram! Här hittar du en mängd idéer och inspiration från hela den internationella retailscenen. Ibland är det faktiskt sant – en instagrambild säger mer än tusen ord. Välkommen ombord.

Facebook öppnar för köp direkt i Messenger

  Pro 3831 Ny teknik 359 Nyheter 3081 E-handel 748
Nu blir det möjligt för konsumenten att genomföra köp direkt i Facebooks chatfunktion. Det öppnar nya möjligheter för digitala servicefunktioner.

Möt generation Z – de sociala shopparna

  Undersökningar 320 Pro 3831 Sociala medier 88 Måsteläsning 182
De gör sin research via sociala kanaler. De vill att företagen delar information om nya produkter, man sprider sina egna omdömen generöst. Möt generation Z i en färsk kartläggning.