Ny teknik lockar millennials och generation Z

  Konsumentbeteende 234 Pro 3736 Måsteläsning 159 Undersökningar 299
Starkt Wi-Fi, närvaro i sociala medier och strömlinjeformad shopping är avgörande för att attrahera millennials och generation Z. Och den yngre generationen verkar vara den fysiska handelns räddning. Det visar en ny studie.

Ikea hyllar sin blå trotjänare

  Sociala medier 84 Varumärken 233 Nyheter 2941
Ikeas blå kasse har blivit en viral succé. Den superlyxiga kopian för 20 000 kronor och förvandlingen till kinky underkläder har bidragit till det. Nu hyllar Ikea själva sin trotjänare.

Ökad shoppingturism bakom samarbete

  Pro 3736 Mode 217 Shoppingturism 43 Sociala medier 84
Resia och Kappahl inleder ett samarbete med fokus på resor och mode. I en tävling söker man en reporter som ska rapportera i företagens sociala kanaler.

Social commerce vägen framåt för Aldo

  Pro 3736 Sociala medier 84 Kundupplevelser 136 Omnichannel 245
Sociala medier har en central roll när skovarumärket Aldo uppdaterar sin digitala strategi. Bland åtgärderna ingår även att koppla upp personalen i butik.

Instagram rullar ut sin köpfunktion

  Sociala medier 84 M-handel 111 Pro 3736 Nyheter 2941
Under året som gick genomförde Instagram tester med köpfunktion direkt i appen. Nu lanseras funktionen på bredare front – så här kommer det fungera.

Nya kundinsikter via Facebook Live

  Pro 3736 Sociala medier 84 Kundupplevelser 136 E-handel 713
Prenumerationstjänsten gör stor succé med sina livesändningar via Facebook. Trots stor publik handlar detta till stor del om att skaffa sig nya kundinsikter för företaget.

Gen X mer fast i sociala medier än millennials

  Konsumentbeteende 234 Pro 3736 Undersökningar 299 Sociala medier 84
Millennials är fast i sociala medier. Det är ju sen gammalt. Trodde vi ja, nu visar en undersökning att de riktiga storanvändarna finns bland generation X. Så här når du dem.

Snapchat tar konsumenten närmare köpet

  Sociala medier 84 Pro 3736 Nyheter 2941 Undersökningar 299
Anledningen att kommunicera via Snapchat varierar. Det visar en ny kartläggning. Men ett syfte är att ta konsumenten vidare i köpprocessen. Adweek har kartlagt hur 53 kampanjer i avdelningen Discover har tagits emot. Det är en sektion inom Snapchat där där korta kampanjfilmer körs parallellt med innehållet. Många vill locka till swipe Resultatet visar att … (läs mer)

Monoprix gör parodi på Amazon Go

  Internationellt 1020 Sociala medier 84 Pro 3736 Varumärken 233
Franska kedjan Monoprix kör just nu en kampanj som är en parodi på Amazon Go. Med en stor portion humor lyfter man samtidigt fram sina egna styrkor. Kampanjen postades på YouTube och den är i stort sett identisk med Amazons film om konceptet Go. Ett högteknologiskt koncept som öppnade nyligen i Seattle i USA. Här … (läs mer)

Lidl låter kunderna twittra ner priserna

  Internationellt 1020 Sociala medier 84 Nyheter 2941 Pro 3736
Lidl lanserar en kampanj där kunderna själva kan påverka priserna på utvalda produkter. Ju mer man twittrar om dem, desto lägre blir priserna.

Splay flyttar in i Gallerian

  Köpcentrum 455 Nyheter 2941 Sociala medier 84 Pro 3736
På lördag fylls Gallerian av några av Sveriges mest populära vloggare och influencers. En rad YouTube-favoriter flyttar in med live challenges, Snapchat Q&As, mukbangs, stuntshows och make overs.

Segertåg för sociala medier i detaljhandeln

  Undersökningar 299 Sociala medier 84 Pro 3736
Sökord och e-postmarknadsföring toppar fortfarande listan över de mest effektiva sätten att skaffa nya kunder. Det visar en ny undersökning där det också framgår att sociala medier och marknadsföring via mobilen är på mycket stark frammarsch.

Här är butiken en förlängning av gatan

  Pro 3736 Internationellt 1020 Sociala medier 84 Mode 217
Modekedjan Warehouse lyfter in stadsmiljön i butiken i sitt nya koncept. Produkterna exponeras mot urbana husfasader och högt där uppe cirklar fåglarna i skyn. Se bilderna här.

Häng med oss på Instagram!

  Trender 368 Sociala medier 84
Du missar väl inte att följa Handelstrender på Instagram! Här hittar du en mängd idéer och inspiration från hela den internationella retailscenen. Ibland är det faktiskt sant – en instagrambild säger mer än tusen ord. Välkommen ombord.

Facebook öppnar för köp direkt i Messenger

  Nyheter 2941 Sociala medier 84 E-handel 713 Pro 3736
Nu blir det möjligt för konsumenten att genomföra köp direkt i Facebooks chatfunktion. Det öppnar nya möjligheter för digitala servicefunktioner.

Möt generation Z – de sociala shopparna

  Undersökningar 299 Sociala medier 84 Pro 3736 Måsteläsning 159
De gör sin research via sociala kanaler. De vill att företagen delar information om nya produkter, man sprider sina egna omdömen generöst. Möt generation Z i en färsk kartläggning.

Annonser kopplas till försäljning i butik

  Sociala medier 84 Pro 3736 Ny teknik 341
För marknadsförare har det länge varit en dröm. Nu gör ny teknik det möjligt att se hur mycket trafik en annons driver till butiken – och hur mycket försäljning som faktiskt genereras.

PinMeTo väcker uppmärksamhet

  Ny teknik 341 Pro 3736 Nyheter 2941 Sociala medier 84
Malmöbaserade PinMeTo ger varumärken och kedjor möjligheter att agera lokalt i sociala medier. Nu uppmärksammas tjänsten i internationell media.

Italienska köpcentrum satsar på sensorteknik

  Köpcentrum 455 Sociala medier 84 Internationellt 1020 Nyheter 2941
Kedjan vill skapa en ny digital kundupplevelse i sina köpcentrum. Projektet innefattar en mängd multisensorlösningar i butik som involverar sinnen såsom ljud, doft och känsel

Premiär för e-handel via Snapchat

  Pro 3736 Sociala medier 84 Ny teknik 341 E-handel 713
Inom detaljhandeln diskuteras hur man ska använda Snapchat kommersiellt. Nu har en internationell kedja gjort appen till en e-handelskanal.