Stereotyper är inte längre nog. Konsumentens får ständigt nya intressen kan ändra sin smak med några månaders mellanrum. Detta enligt en ny undersökning.
Decathlon byter namn till Nolhtaced. Detta för att markera att man även kan handla omvänt. ”Vi vill sänka tröskeln för second hand och öka köpkraften”.
Victoria's Secret globala kampanj Undefinable ”välkomnar och hyllar kvinnors röster och unika individuella perspektiv”.
URW lanserar mediebyrå. ”Vi hittar nya sätt att skräddarsy möjligheter för varumärken och deras medieköp”, säger Caroline Puechoultres, CCO.
Du har åtta sekunder på dig att fånga uppmärksamheten – nya spelregler växer fram inom den moderna marknadsföringen. Här är fyra tunga trender just nu.
Den nya kundresan är mångfacetterad – såväl kanalval som längd varierar kraftigt. Det visar en ny studie där man förordar agil kommunikation.
Under våren lanserar Åhléns ett nytt kommunikationskoncept – ”För alla dina möjligheter” – som är företagets hyllning till livets alla stunder.
E-handelsföretaget delar med sig av relevant innehåll i tunnelbanan. Budskap och bilder anpassas i realtid efter det lokala värdet.
Personalisering avgörande för digital marknadsföring. Svenskarna vill se budskap kopplade till sina behov. Det visar ett pågående forskningsprojekt.
Didriksons satsar på varumärkeskännedom och DTC-försäljning och rekryterar två erfarna profiler från reklambyråvärlden.
En ny undersökning visar att det finns stora möjligheter för varumärkesbygge inom frukt och grönt.
LinkedIn lockar till sig allt fler varumärken i lyxkategorin. ”Det dras onödiga gränser mellan B2B och B2C”, menar man.
Förslag på inköp från sällskapet – på plats i butiken – påverkar vad man köper. Ny forskning visar vilka man lyssnar mest på.
Hundratusentals passerar detta nya spektakulära showroom dagligen. Man kallar butiken för världens största billboard.
Varuhuskedjan Åhléns inleder en stilutmaning där man använt sina egna medarbetare som modeller.
E-handlaren ett av få exempel på företag som man anser representerar en stor bredd av svenska befolkningen i sin kommunikation.
Fanny Sandström axlar nu rollen som Brand Director. Hon kommer närmast från en roll som VD på Glossybox.
Varumärket har öppnat en butik i hjärtat av Moskva. Satsningen är ett nytt forum för dialog mellan konsument och varumärke.
Kedjan öppnar en gör det själv-portal där varumärken ska kunna öka sin digitala närvaro.
Zalando tar ett steg i ny riktning med sin positionering. Man vill stödja visionen om att bli en utgångspunkt för mode – och samtidigt hylla vanliga människor.
H&M Home lanserar sin höstkollektion med hjälp av ett hemma hos-reportage. Ansiktet utåt är den brittiska modellen och skådespelaren Poppy Delevingne.
Ambitionen är att uppmärksamma framgångsrikt arbete med SEO inom näthandeln. Det nyinstiftade priset har listat de 100 mest synliga e-butikerna. Här är hela listan på nominerade.
En studie visar att kostnaden för att ny trafik minskar, kommunikation utanför hemmet ger mest effekt. Studien visar också att tiderna för besöken ändras.
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.
Rachel Stenudd har tillträtt som ny Head of Agency på sportkedjan Stadium. Rachel kommer närmast från en liknande position på Oriflame.
Nordborna vill bestämma mer själva över kommunikationen från företag. De vill också att information anpassas efter individ. Det visar en ny studie.
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor.
Uniqlo lyfter fram sju personligheter som i sin tur sätter ljus på sina favoritplatser i Stockholm. Med den nya kampanjen vill varumärket hylla stadens – och de egna produkternas – funktionalism.
Det är en premiär på flera sätt. För första gången producerar kedjan en egen podcast, men det är också första gången man talar om hur man överlevt i tuffa tider.
Marknadsföring via Instagram Stories fungerar mycket bra enligt engelska Asos. Nu minskar man sin medieinvesteringar efter att ha funnit ett fungerande recept.
KAMPANJER. I år firar Lidl 15 år i Sverige. Kedjan har i dag bäst omsättningsutveckling i branschen och siktar på att ta ytterligare marknadsandelar. Bland annat genom det nya kommunikationskonceptet, ”Allt annat är olidligt”.
I en ny rapport menar man att 2017 är året då e-dagligvarorna får sitt stora genombrott. Från väl inkörda rutiner ställs nu varumärken och kedjor inför utmaningen att hantera digitala frågor som sökrankningar och digitala röstassistenter.
Online till offline – från fönstershoppare online till betalande kund i den fysiska butiken. En ny startup lanserar teknik som gör det möjligt att locka de digitala konsumenterna till den fysiska butiken.
I Apotek Hjärtats nya podcast, Hjärtats gäster, bjuder chefsapotekare Annika Svedberg in olika experter för att prata om intressanta ämnen knutna till hälsa och välbefinnande.
I helgen nyöppnade NK Stockholm sin avdelning för damunderkläder. I samband med detta presenterade man också ett nytt varumärke: det italienska varumärket La Perla.
När besökarna stegar in på biografen möts de just nu av dubbelsängar.