Foodoras kontor bemannas med digitala assistenter. Förhoppningen är att det ska leda till kortade ledtider.
Allt fler företag lanserar butiker med ”Just Walk Out”-lösningar. Innovationen medför en rad fördelar för kund och butik – men även några utmaningar.
Danska Jysk satsar på AI och maskininlärning för sina allt mer komplexa kort- och långsiktiga efterfrågeprognoser.
Forskare uppmanar detaljhandeln att använda AI-kopplade kameror för att skräddarsy butikslayouter och maximera försäljningen.
Kedjan erbjuder en kassalös upplevelse i sin testbutik. Nu ska man använda tekniken till att även optimera driften av butiken – och undvika hål i hyllorna.
Med AI-teknik vill det man byta ut traditonella storlekar och i stället använda ”Size You". Det har lett till minskade returkostnader på upp mot 20 procent.
I sitt gröna butikskoncept satsar Starbucks på minimalism, hållbarhet och ny teknik som bidrar till att sätta fokus på hantverket – och på kunderna.
Du har åtta sekunder på dig att fånga uppmärksamheten – nya spelregler växer fram inom den moderna marknadsföringen. Här är fyra tunga trender just nu.
Snabbare kassalösa upplevelser inom food & beverage. Under sommaren har tech-bolaget öppnat ett kassalöst butikskoncept inne i en restaurang.
Butikskedjan fortsätter att satsa stort på automatiska och kassalösa butiker. Nu har man öppnat 50 enheter.
Ikea lanserar en ny AI-driven kundupplevelse. Tjänsten använder sig av en teknik som finns i bland annat självkörande bilar.
Systemet gör utcheckningen åtta gånger snabbare än en traditionell kassa. Nu lanseras det i tusentals Circle K-butiker.
Kassalöst vinner mark i detaljhandeln. Dagligvarukedjan har inlett ett samarbete som – via en smart kundvagn – låter kunderna skippa besöket i kassan.
Kedjan vill stärka kundupplevelsen och sin expertroll. Med stöd av AI vi siktar man på att bli mer guidande och problemlösande för sina kunder.
Tekniklösningar kan förbättra kundupplevelsen avsevärt, enligt en ny studie. De som kommit längst med dataanalys och AI är också de mest framgångsrika.
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Ett nytt partnerskap med en startup – verksamma inom dagligvaror online – ska bidra till att forma den nya tidens servicehandel.
Det bubblar om den kassalösa tekniken och allt fler satsar på koncept utan traditionella kassor. Allra mest aktivitet finns just nu inom servicehandeln.
”Just in time” har blivit ”Just in case”. I en ny studie menar man att AI är en del av lösningen för en mer flexibel och därmed pålitlig försörjningskedja.
Amazon erbjuder personalisering, bekvämlighet och rekommendationer baserade på AI. ”Det bästa av digital och fysisk handel”.
Ett automatiserat och röststyrt beställningssystem skapar en mer strömlinjeformad upplevelse – och gör medarbetarnas uppgifter enklare och roligare.
Lågpriskedjan har konverterat en befintlig butik till en hybridmodell. Kunden kan plocka åt sig varor och sedan lämna butiken. Trenden med kassalös teknik fortsätter att växa.
Än finns utrymme att putsa på e-handeln inför jul. Här bjuder AI-experten Oliver Edholm på tre sista minuten-tips som lyfter den digitala försäljningen.
Den franska dagligvarukedjan Carrefour har öppnat vad man kallar nästa generations butik. Här testar man nu kassalös teknik som eliminerar behovet av att scanna artiklarna. Att handla ska bara ta några sekunder.
Circle K inför kassalös teknik i befintliga butiker där människor redan handlar. Ambitionen är att skapa en mer sömlös servicehandel.
Två nya satsningar på kassalös retail sker i befintliga butiker – vilket också bäddar för en bredare spridning av tekniken.
Conversational commerce är hett. En ny startup använder SMS som försäljningskanal, utan traditionell e-handel.
Aldi öppnar ytterligare en kassalös butik. ”Det stödjer vår kärnstrategi och gör inköpen ännu enklare för våra kunder”.
AI kan bidra till en mer hållbar lönsamhet inom såväl fysisk som digital handel. Här är tre områden att börja med.
Kedjan har lanserat personaliserad prissättning baserad på AI. Man ser redan en rejäl effekt på konvertering och lojalitet.
Kunderna plockar de produkter man vill ha och betalningen sker med automatik.
Med ett vertikalt integrerat nätverk och automation optimerar dagligvarukedjan plock och leveransrutter.
Fyra innovativa betallösningar ska göra det enklare att betala och identifiera sig digitalt.
Ikea utforskar hur meningsfulla relationer med teknik kan se ut. Man vill skapa ett fritt och säkert hem.
En ny plattform använder sig av artificiell intelligens för att skapa skarpa, träffsäkra prognoser.
Ny teknik ska bistå fordonsansvariga att upprätthålla kontinuitet vid övergången till att köra helt på el.
Coop väljer som flera andra att lansera digitala kvitton – men adderar en intressant dimension i satsningen.
Automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens testas i verkliga förhållanden.
Efterfrågan på AI-styrda konversationer ökar. Användningen flyttas nu vidare ut i organisationen till försäljning och marknadsföring.
Ett nyskapat labb för innovativ retail ska utforska hur teknik, bland annat artificiell intelligens, kan förbättra kundupplevelsen.
Nu lanseras ett fysiskt labb för tester, samverkan, experiment och utveckling av nästa generations AI-teknik.
Beteendepsykologiska teorier ska få AI-algoritmer att fungera bättre inom e-handeln.
Staden har inlett ett samarbete för att säkerställa bättre luftförhållanden inomhus.
Den är enkel att flytta, innehåller 5G-teknik och besökaren guidas av roboten Stanley.
Ny studie visar på behov i Sverige av ökad automation, bättre samarbete, mer kundcentrering och större användning av AI.
Det är en revolution på gång. Automatisk utcheckning kommer förändra retail med sin friktionslösa upplevelse. Nu testar Circle K tekniken.
På 5 000 kvadratmeter finns bland annat en bil, ett gym och ett vardagsrum. Här ska kunden själv kunna uppleva det bekväma AI-livet. Se bilderna här!
Sainsbury’s har valt att utöka satsa på en AI-baserad helhetslösning för sin försörjningskedja.
Alibabas forskare har sammanställt tio tunga tekniktrender för 2020. Många termer framstår som rena grekiskan – men detta är både klädsamt och nyttigt att ha koll på.
Varumärket presenterar ett AI-baserat system för framställning av personaliserad kosmetik. Användaren får en anpassad produkt direkt från behållaren.
Kunderna väljer varor och kan sedan lämna butiken. Registrering och betalning sköts automatiskt.
Nytt forskningsprojekt ska utveckla AI-driven dynamisk prissättning för e-handeln.
Esprit erbjuder en uppkopplad, intelligent och personaliserad upplevelse.
McDonald's möter kundernas förväntningar med ny teknik. Kedjan satsar på röststyrning, AI och teknik för beslutslogik för att utveckla kundupplevelsen.
Entreprenören och AI-experten Amer Mohammed blir chef för Coops enhet Digital. Han kommer närmast från Cap Gemini där han varit Chief Digital Officer.
Ett svenskt AI-bolag ska vässa Coops kampanjer. Lösningen ger kedjan djupa insikter om vilka erbjudanden som attraherar kunder och driver lönsamhet.
Dagligvarukedjan använder artificiell intelligens och digitala hyllkantsetiketter för att undvika onödigt matavfall. Tekniken ska nu testas skarpt i butik.
Med sensorer, kameror och realtidsanalys inleder Walmart nu ett arbete för att optimera butiksupplevelsen med hjälp av AI. Välkommen till Intelligent Retail Lab – framtidens butik.
Företaget driver ett flertal varumärken inom dagligvaror. Nu lanserar man en AI-lösning som ska optimera försörjningskedjan och därmed säkra att varorna är så färska som möjligt.
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Den nya tidens titlar gör entré i näringslivet och detaljhandeln. Levi's rekryterar en Chief Strategy and Artificial Intelligence Officer. Hon kliver in i den högsta ledningen och ska stärka företagets position inför framtiden.
Det experimenteras friskt med automation, AI och självbetjäning inom servicehandeln.
Den moderna konsumenten har helt nya förväntningar och krav på shoppingupplevelsen. Tre trender, eller tre mindsets, präglar beteendet. Den som fångar upp de nya behoven är också framtidens vinnare inom detaljhandeln.
Det gränsar till nörderi, ja. Men den som gjort sin läxa vet att framtidens handel bygger på data och ny teknik. Alibabas forskare lyfter fram tio tekniktrender.
En ny undersökning visar på stora tillväxtmöjligheter och kundnytta med artificiell intelligens. Den visar också att förståelsen för AI har ökat, men att få är redo att använda tekniken i sin verksamhet.
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Den automatiserade butiken flyttade precis in i kundvagnen. Med hjälp av ny AI-teknik kan registrering och betalning ske med automatik – i vagnen.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Kedjan heter numera bara Dunkin'. I samband med namnbytet inledde man testar för att skapa framtidens butik. Man använder bland annat AI.
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail.
Sömlös omnichannel och optimerad effektivitet kräver full insyn och relevant information. Inventory management är det nya slagfältet inom detaljhandeln.
Ny teknik automatiserar röstbeställningar med hjälp av artificiell intelligens och conversational commerce. "I dagsläget tvingas allt för många upprepa sina ordrar".
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering.
Handlarna satsar på bland annat konversationsteknik och AI. Men om investeringarna inte kopplas till affärsutvecklingen är det bara en gimmick. Det menade man i en paneldiskussion under Tech 2018.
Digitaliseringen driver utvecklingen av detaljhandeln och kommer leda till mer intelligenta butiker, mer dynamiska och personifierade erbjudanden, användande av butiksrobotar och AI. Det visar en ny rapport som också pekar på att data blir en avgörande konkurrensfaktor.