Upplevelser och events är butikens kärna

  Kundupplevelser 166 Internationellt 1059 Butikskoncept 597 Måsteläsning 182
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Omnichannel 260 Nyheter 3081 E-handel 748 Internationellt 1059
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.

Här öppnar landets första cykelgarage

  Köpcentrum 487 Handelsplatser 90 Internationellt 1059 Pro 3831
Det nya centrumet som växer fram ligger mitt i korsningen av en flertal viktiga cykelvägar. I köpcentrumet som byggs öppnas passande nog landets första center för parkering och underhåll av cyklar.

Vagabond öppnar pop up i Milano

  Pop up 118 Nyheter 3081 Nya butiker 949 Internationellt 1059
Vagabond öppnar en pop up-butik i samband med Milan Fashion Week den 19 september. Butiken är belägen i distriktet Brera i centrala Milano och håller öppet fram till februari.

Kicks har öppnat sitt första flaggskepp i Norge

  Nya butiker 949 Butikskoncept 597 Nyheter 3081 Internationellt 1059
Kicks fortsätter sin satsning på flaggskeppsbutiker i Norden. Under våren 2017 öppnade man det första i Femman i Göteborg och nu har turen kommit till Norge.

Högteknologisk servicebutik stärker Prime

  Butikskoncept 597 Pro 3831 Internationellt 1059 Kundupplevelser 166
I praktiken är det en högteknologisk servicebutik med ultrasnabb leverans inom två minuter. Men det är också ett tecken på att Amazons fortsätter sin storsatsning på lojalitetsprogrammet Prime. 

Minskad yta och mer e-handel ska lyfta kedjan

  Butikskoncept 597 Omnichannel 260 Pro 3831 E-handel 748
Varuhuskedjan rustar för framtiden. Man gör det genom att minska ytan i nästan hälften av sina fysiska butiker. Själva uttrycker man det som att kedjan "gör dem operativt mindre genom att balansera sortiment och justering av exponeringar".

Här bygger Alibaba framtidens köpcentrum

  Omnichannel 260 Internationellt 1059 Köpcentrum 487 Pro 3831
Det är fem våningar högt och det fysiska köpcentrumet är en del av satsningen på New Retail. Via en kombination av ny teknik, big data och fysiska butiker bygger man nu framtidens köpcentrum.

Förenklad navigationen i Mall of America

  Ny teknik 359 Köpcentrum 487 Pro 3831 Nyheter 3081
Nu ska det bli lättare att navigera i gigantiskt stora Mall of America. Via ett system för positionering inomhus från svenska Senion kan kunderna snabbare hitta rätt i anläggningen.

Nu lanseras Alipay i de nordiska länderna

  Shoppingturism 45 Nyheter 3081 Kundupplevelser 166 Internationellt 1059
Kinas ledande tjänst för betalningar online, Alipay, har nu lanserats i Norge – med sikte inställt även på hela Norden. Satsningen är ett sätt att utveckla kinesiska turisters shoppingupplevelse.

Köpcentrumen med design i världsklass

  Köpcentrum 487 Internationellt 1059 Måsteläsning 182 Pro 3831
I takt med att efterfrågan på upplevelser ökar blir design och arkitektur en allt viktigare del av det moderna köpcentrumet. Här är nio projekt i absolut världsklass, och ett av dem är svenskt

Gap tror på det digitalt inspirerade mötet

  Mode 242 Internationellt 1059 Pro 3831 Butikskoncept 597
Gap satsar stort i Kina. Det nya, och hittills största, flaggskeppet är en markering att man tror på marknaden – och på det personliga mötet i fysiska butiker. Den digitala närvaron är central i konceptet.

Automatisk concierge ger bättre upplevelse

  Pro 3831 Ny teknik 359 Internationellt 1059 Nyheter 3081
En automatisk chatfunktion ska ge köpcentrumens besökare en bättre upplevelse. Förutom svar på praktiska frågor – via en konversation – får man också tillgång till personaliserat innehåll.

Köpcentrumets framtid skymtas i renoveringar

  Cityhandel 171 Måsteläsning 182 Köpcentrum 487 Internationellt 1059
Mixed usage, taklyft, mer mat och underhållning samt en mer oväntad företeelse – stadskärnan i köpcentrumet. Framtiden blir synlig när centrumen nu omformas.

Hyperlokalt i nya Nike Kicks Lounge

  Visual Merchandising 115 Pro 3831 Internationellt 1059 Nya butiker 949
Personalen sägs vara den fysiska butikens räddning. Det verkar varumärket Nike ha tagit till sig. Den nya generationen av konceptbutiken Kicks Lounge har många lokala inslag och präglas av dem som jobbar här.  

Tiger söker personal som talar mandarin

  Shoppingturism 45 Nyheter 3081 Mode 242 Pro 3831
Den ekonomiska utvecklingen i Kina har lett till att antalet turister från landet ökat avsevärt. Inte minst i världsstäder som London. En företeelse som också sätter sina spår i rekryteringen just nu.

Traditionella dagligvarukedjor tappar mark

  Pro 3831 Nyheter 3081 Internationellt 1059
Under de senaste fem åren har de stora aktörerna tappat marknadsandelar. Lidl är en av de aktörer som nu klättrat förbi några av de mest kända varumärkena. 

Bibliotek flyttade in i köpcentrum

  Internationellt 1059 Måsteläsning 182 Pro 3831 Kundupplevelser 166
Besökssiffrorna i köpcentrumet har minskat sedan några år. Den trenden hoppas man nu vända med detta spektakulära bibliotek. Här erbjuder man 200 sittplatser, läsning och kulturella evenemang. 

Amazon tillför nya bildtjänster i community

  Internationellt 1059 Nyheter 3081 Sociala medier 88 E-handel 748
Under sommaren har Amazon lanserat en ny tjänst som syftar till att dra nytta av kundernas åsikter och tankar. I svenska medier har det skrivits en del om tjänsten Spark – men majoriteten har missat den mest intressanta funktionen. I slutet av jul lanserades Amazon Spark vars syfte är att underlätta för användare som vill … (läs mer)

Body Shop bjöd Londonbor på ren luft

  Internationellt 1059 Hållbarhet 141 Nyheter 3081 Cityhandel 171
Under sommaren har The Body Shop tillsammans JCDecaux och Airlabs försett London med ren luft mitt i stadskärnan. Vid tre busshållplatser som är mycket utsatta för föroreningar kunde man andas in ren luft.