Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
En ny tjänst har lanserats där man kan se vad andra söker på för tillfället. Detta med inriktning på shopping.
En ny undersökning visar att leveranstiden inte är avgörande för onlinekunden. I stället är det en faktor som toppar inom e-handeln.
Det konstaterade Ronan Bole, COO på Amazon i Frankrike, under Mapic i Cannes. Nu rullar företaget ut ett nytt koncept för ”the last mile” på bred front.
Enligt PostNords E-barometern ökade E-handeln med 11 procent under tredje kvartalet 2019.
Ett nytt pris ska kora svensk e-handels mest framstående aktör inom miljöarbete.
Konsumenterna vill inte uppleva friktion i butiken. Saker och ting får inte krångla och man tänker verkligen inte vänta på något i onödan.
Direct-to-consumer fortsätter att vara en växande trend inom detaljhandeln. Levi's visar upp tvåsiffriga ökningar inom D2C och satsar nu på fler egna butiker.
Svenska konsumenter tycker det är svårt att handla hållbart online. Bristande information om bland annat tillverkning och ursprungsland är en av orsakerna.
Volymen på Tmall ska fördubblas på tre år. Ett av verktygen är en ny uppdaterad flaggskeppsbutik med personalisering och ett antal AI-baserade tjänster.
Amazon introducerar en rad nya produkter som har den digitala assistenten Alexa inbyggd. Bland produkterna finns glasögon, trådlösa pods och en ring.
Digitala tillväxtbyrån Columbia Road fokuserar på e-handel, marknadsföringsteknologi och growth hacking. Nu rekryterar man en ny General Manager.
Andelen som e-handlar från utländska aktörer minskar i Sverige. Enligt en ny undersökning tappar USA och Kina mark – men trenden väntas snart vända igen.
Boozt har utsett Sandra Gadd till ny CFO och ersättare till Allan Junge-Jensen. Sandra har en bakgrund inom bland annat Deloitte.
Saddler lanserar en ny flaggskeppsbutik online, tar ett grepp om varumärket och siktar på att bli Europas ledande varumärke inom läderaccessoarer.
Kedjan testar nu ett koncept som helt och hållet riktar sig till kunder som beställer via mobilen. Inspirationen till konceptet kommer från experiment i Kina.
Sju av tio svenskar har e-handlat någon gång under andra kvartalet 2019 och hälften av dem gjorde det direkt i mobilen. Detta enligt E-barometern.
Matksseföretaget HelloFresh har lanserats på den svenska marknaden. Företaget levererar matkassar med receptkort och förportionerade ingredienser.
Profiler från Svea och Gant lanserar nytt varumärke. Inriktningen är modern unisex-streetwear.
I dagarna släpps en prenumerationstjänst som varje månad låter användarna upptäcka nya dofter från några av världens finaste parfymhus.
Driver trafik till fysiska butiker. Tjänsten har testats av Amazon i mindre skala i Europa. Nu rullas BOPIS-lösningen ut på bred front även i hemlandet USA.
Efter sommaren öppnar Beauty Bargain onlineförsäljning och sin andra butik i Väla i Helsingborg. Varumärkets första butik öppnade i april i köpcentrumet Frölunda Torg. Affärsidén bottnar i en internationell trend inom detaljhandeln.
Tom Thörnblom blir ansvarig för kommunikation, investerardialoger och hållbarhet på Lyko.
Design- och UX-byrån Oakwood har under våren samarbetat med Victor Gustafsson från KTH. Detta för att undersöka hur upplevelser online påverkar besökaren emotionellt. Resultatet är ett verktyg som visuellt utvärderar de emotionella aspekterna.
H&M Groups varumärke & Other Stories öppnar under hösten ett digitalt flaggskepp på Alibabas Tmall. Detta blir då den första kanalen för varumärket i Kina.
Amazon visade under re:MARS Conference upp sin senaste drönare. Man ska börja leverera paket till konsument med drönaren inom ett par månader.
Det finns stor digital potential i den fysiska butikens medarbetare. En ny tjänst som snabbt gått från startup till bred lansering kopplar samman e-handel och butiksteamet.
Det har blivit en av Barcelonas mest populära turistattraktioner. De flesta som promenerar ner längs La Rambla svänger också in på La Boqueria. Med ny teknik tar man nu upp kampen med Amazon och andra e-handlare.
Pepita Marín är medgrundare av We Are Knitters. Under Retail & Brand Experience World Congress berättade hon hur man bygger varumärket.
Ambitionen är att uppmärksamma framgångsrikt arbete med SEO inom näthandeln. Det nyinstiftade priset har listat de 100 mest synliga e-butikerna. Här är hela listan på nominerade.
Nilson Group blir ny partner på H&M-gruppens marknadsplats Afound. Den nya försäljningskanalen är ett första steg för Nilsson Group att hitta fler målgrupper.
En rapport visar hur stor andel som handlar via mobila enheter. Den placerar Sverige på andra plats och alla nordiska länder hamnar på topp-tio i världen.
Dagens konsumenter är redo att göra medvetna val när de e-handlar, men företagen har inte hängt med. Det visar E-barometern för det första kvartalet 2019.
VI har tidigare berättat om om möbelföretaget Made.com. Nu stiger man in på den svenska marknaden med sitt första showroom.
Coop har lanserat ett test för dagligvaror på nätet. Kunden kan välja att hämta ut matkassarna vid ankomsthallen på flygplatsen.
Hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z.
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.
Den största detaljhandelskedjan storsatsar på röststyrning med en offensiv strategi för fulfilment.
Instagram testar en ny lösning för shopping i appen. Användaren gör hela köpet i appen och får även uppdateringar om leverans. Så här fungerar tjänsten.
Ida Lanto fortsätter sitt samarbete med modeaktören Nelly.com. I slutet av april släpps bröllopskollektionen The Wedding Collection.
Företagen erbjuder en ny form av handel som är platsoberoende. Premiär i ett parkeringshus i Norrköping.
Kundens förväntningar på onlineupplevelsen förändra snabbt. Man vill se fler bilder och filmer och få snabba svar på sina frågor – direkt på produktsidan.
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel.
En undersökning visar att 55 procent inte är oroade över ett eventuellt intåg. Knappt fyra procent är mycket oroade och var femte känner en viss oro.
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta.
Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.
En ny undersökning visar att svenskarna handlar avsevärt mer online. Förhållandevis få handlar dagligvaror online, men det kommer förändras i takt med att tekniken blir smartare, menar man i rapporten.
De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.
CROSS BORDER. Stuart Rose, partner på Mirus Capital Advisors, delar med sig av sina tankar kring e-handelns cross border-möjligheter. Han lyfter fram två tunga trender.
Plantagen skruvar nu på sitt koncept. Butikerna omstruktureras och ett mindre format etableras. En digital pop up är också första steget in i e-handeln för varumärket.
Vi har redan tidigare berättat om trenden med "prova-innan-du-köper"-tjänst. E-handeln går nu från att ha begränsat tjänsten till att göra den tillgänglig för alla.
Den växande e-handeln påverkar köpbeteenden, men också logistiksystem och städernas utformning. Det konstaterar man i en ny rapport. "Städer, distributionslösningar och logistiksystem är inte anpassade för beteendet".
Underklädeskedjan Twilfit rekryterar tre personer. Företaget laddar för en offensiv tillväxt där målet är att bli ledande aktör i Norden inom underkläder och loungewear i alla kanaler.
När Amazon fördubblar sitt team i sitt center för ny teknik är det ett tydligt tecken på var detaljhandeln är på väg. Typen av tjänster avslöjar också vilka områden man satsar mest på.
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
Kicks har lanserat en ny e-handel på samtliga marknader. Fokus har legat på en bättre prestanda och den stöttar även en modern lösning för omnichnnel.
Amazon lanserar sin lösning Key på bredare front och utökar därmed tjänsterna för Prime-medlemmar ytterligare. Men långt i från alla är odelat positiva till tjänsten.
Deichmann utvidgar nu sitt sortiment i Sverige med "Online Exclusive skor". Det är en internationell satsning som lanserades för första gången redan 2013 i hemlandet Tyskland.
Nu öppnar en helt ny plattform för möte mellan den fysiska kunden och den virtuella produkten. Det är i-ShopMall, som Handelstrender berättat om tidigare, som nu slår upp sina portar i Skärholmen Centrum.
Lyxvarumärket Louis Vuitton har lanserat e-handel i Kina. I första skedet är det en mjuk lansering som också ska fungera som test för projektet.
E-handelskonsumtionen ökade med 15 procent under maj jämfört med samma period i fjol. Andelen som handlar från andra länder ligger på 20 procent.
Möjligheten att prova kläder och testa produkter är en av den fysiska handelns största fördelar. Nu vill disruptiva e-handlare sticka hål på detta genom att erbjuda friktionsfria "prova innan du köper"-tjänster.
Skånska Byggvaror har rekryterat Charlotte Wennberg för att leda företagets satsning på digitala kundmöten. Charlotte kommer närmast från en roll som e-handelsansvarig på Willab Garden
Sociala medier har en central roll när skovarumärket Aldo uppdaterar sin digitala strategi. Bland åtgärderna ingår även att koppla upp personalen i butik.
E-handeln har utvecklats snabbt de senaste åren. Det ställer nya krav på lösningarna konsultbolagen levererar. För att möta detta har Avensia stärkt sin kompetens genom tre nya rekryteringar.
Ju mer positiva omdömen en produkt får online, desto större är risken att det leder till minskad lönsamhet. Det visar en ny undersökning.
Marknaden för matkassar växer kraftigt. Lagom till premiären av fotbollssäsongen erbjuder fler lag från Allsvenskan och Superettans sina supportrar en ny Fotbollskasse.
Det svenska E-handelskonceptet Wonderboo har öppnat sin första konceptbutik i Stockholm. Nu lanseras företaget i Storbritannien, det blir världspremiär för företagets Dog Food Trucks även på Londons gator och i parker.
I går skrev vi om att e-handeln är en större miljöbov än den fysiska handeln. Nu kommer nya rapporter om att digitala marknadsplatser gör klimatnytta.
Analyser i realtid i fysiska butiker, big data som gifter sig, nya världar med Virtual Reality och helt friktionsfria automatiska betalningar. Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går fort nu, här är åtta tekniktrender du bör ha koll på.