Så ska världens största kedja digitaliseras

Så ska världens största kedja digitaliseras

 

Walmart har investerat i höjda löner och utbildning men också trimmat varuflödet och stärkt butiksbeståndet. Nu kopplar man samman delarna i verksamheten digitalt för att skapa en sömlös shoppingupplevelse. Världens största detaljhandelskedja satsar nu på att stärka sin digitala närvaro. Nyligen offentliggjordes siffror som visar på en försäljningsökning online med sju procent jämfört med föregående … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3672 Kundupplevelser 307 Pro 4470 Omnichannel 323


Dagen då julhandeln peakar online

Dagen då julhandeln peakar online

 

Årets julhandel på nätet väntas slå nytt rekord. Under november och december beräknas den svenska näthandeln omsätta 34 miljarder kronor, vilket motsvarar en ökning med 5 procent från föregående år. Den 7 december väntas e-handeln nå sin peak och under dagen beräknas näthandeln omsätta 871 miljoner kronor. Det visar en ny rapport från Adobe. Adobe … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3672 E-handel 926 Pro 4470 Undersökningar 412


Ikea siktar på fem miljarder euro online

Ikea siktar på fem miljarder euro online

 

Ikeas koncernchef Peter Agnefjäll medger att företaget var sen på bollen gällande onlinehandeln. Det tänker man ta igen under de kommande fem åren. Det är i en intervju med CNBC som Agnefjäll konstaterar att man hade kunnat vara snabbare med sin e-satsning, men att man nu gör en rejäl satsning. Bland annat är en ny … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4470 Nyheter 3672 E-handel 926


Cross Device – vägen till köp går via fler enheter

Cross Device – vägen till köp går via fler enheter

 

Konsumenterna besöker sajter och utför köp från alla typer enheter – bärbara datorer, surfplattor och smartphones. Cross device-köparna är 20 procent mer benägna att använda en mobil enhet för att slutföra ett köp. Det visar en färsk studie. Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, har släppt sin kvartalsrapport om den mobila handeln, Q3 2015 State … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Omnichannel 323 E-handel 926 Undersökningar 412 Nyheter 3672


Fem sätt att besegra jättarna online

Fem sätt att besegra jättarna online

 

Som detaljhandelns lilla David kan det verka omöjligt att vinna över Goliat. Inte minst online. Men den som är tillräckligt bra på att utnyttja sina egna styrkor – och motståndarens svagheter – har goda chanser att överleva. Här är fem sätt att lyckas. I USA, enligt U.S. Census Bureau, finns bara 40 procent av mindre detaljhandlare … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 926 Internationellt 1302 Logistik 126 Måsteläsning 285


”Vi testar det bästa från två världar”

”Vi testar det bästa från två världar”

 

Kedjan Target genomför just nu tester i 25 av sina butiker för att hitta den perfekta mixen mellan fysiska butiker och e-handel. Bland annat inför man digitala serviceambassadörer i butikerna. Den amerikanska varuhuskedjan Target har utvecklat ett nytt koncept, anpassat för en mer digital livsstil. Anledningen är att man känt av ett behov från kunderna … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3672 Butikskoncept 796 Pro 4470 Internationellt 1302


Lanserar minibokhandel och e-handel

 

Nu finns Mariehamns bokhandel också utanför Mariehamn. Bokhandeln har öppnat en minibokhandel i Maxinge. Dessutom nischar man in sig på webben med tonvikt på åländska böcker. Vd Pernilla Söderlund är noga med att den mer än hundraåriga bokhandeln förblir Mariehamn trogen. Läs hela artikeln här: Lanserar minibokhandel och webbsida Spara artikel

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1302 Nya butiker 1167 E-handel 926 Nyheter 3672


Knifeo lanserar nätbutik för köksknivar

 

I dag lanserar det svenska bolaget Knifeo AB sin nya nätbutik för köksknivar knifeo.com. Bolaget etablerades i år med ambition om att bygga marknadens bästa specialbutik för köksknivar. Från sitt kontor och lager i vackra Varberg planerar bolaget att betjäna sina matintresserade kunder i Sverige, Danmark och Norge. Knifeo AB grundades av Thomas Wigen Sjöbacken som har … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 926 Pro 4470 Nya butiker 1167 Nyheter 3672


Var sjätte e-konsument är missnöjd

 

Konsumentverket har i den årliga Konsumentrapporten granskat e-handeln som sträcker sig utanför landets gränser. Rapporten visar att var sjätte e-kund som köpt varor från en utländsk webbutik har blivit missnöjd med sitt köp.  Enligt Konsumentverkets undersökningar har 80 procent av alla konsumenter det senaste året genomfört köp online. 16 procent av de som handlar varor på nätet från … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 926 Konsumentbeteende 310 Undersökningar 412 Pro 4470


Därför e-shoppar kvinnor till sina män

 

Webbutiken Trendhim.se som säljer smycken och accessoarer för män har gjort en undersökning som visar att 56 procent av deras kunder är kvinnor. Handelstrender frågade varför så pass många kvinnor handlar i en webbutik för män. Svaret: De vill få dem att se bättre ut. Handelstrender berättade nyligen om en studie från Bronto Software som tydde på ett skifte inom e-handeln. … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 926 Trender 442 Internationellt 1302 Pro 4470


Årets första jordgubbar sålda – för 1001 kronor

 

I går eftermiddag, 20 april, såldes årets första skörd av svenska jordgubbar på auktion. Skörden var liten, och därav ett saftigt pris för en ask jordgubbar. Odlaren Lars Jacobsen är chockad över summan jordgubbarna såldes för i år. I fjol var skörden större och då kostade en ask 175 kronor. I år gick de för 1001 kronor … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4470 E-handel 926 Nyheter 3672


Nu tar männen över e-shoppandet

 

Det har skett ett skifte inom e-handeln, för första gången shoppar män mer än vad kvinnor gör online. Det visar en färsk undersökning. Det är Bronto Software’s studie ”Consumers Tell All” som visar på detta. Förra året sa sig en fjärdedel av de 1 000 tillfrågade vara frekventa e-shoppare. Det gällde både män och kvinnor, det var … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 412 Pro 4470 Konsumentbeteende 310 Internationellt 1302


Tiger lanserar internationell e-handel

 

Som ett led i Tiger of Swedens internationella expansion, lanserar det svenska modevarumärket nu en helt ny webbshop. Bland nyheterna finns en uppdaterad design, fler språk och exklusiva produkter för onlinehandeln. – Vi växer på alla fronter och vill ge våra kunder en genomgående Tiger-upplevelse i alla kanaler, såväl i våra butiker som online. Vi … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Varumärken 265 E-handel 926 Nyheter 3672 Pro 4470


NilsonGroup satsar på e-handel i butik

 

Skokoncernen NilsonGroup expanderar och satsar på e-handel i fysiska butiker. Via smarta online-stationer som placeras i utvalda butiker kan kunden upptäcka e-handeln och shoppa online direkt i butik. Placerandet av online-stationerna ger kunden tillgång till ett fullständigt sortiment samt möjlighet att beställa varor på plats. Stationerna finner man på en vägg eller i stativ i butikerna, där varje station … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4470 E-handel 926 Omnichannel 323


Jaktbutiken Active Outfit siktar på omnichannel

 

Onlinebutiken Active Outfit satsar på omnichannel och öppnar ny butik i Nacka för jakt, fiske och friluftsliv.  Active Outfit växer snabbt inom jakt och friluftsliv-världen. Redan från början har visionen varit att modernisera e-handeln och satsa på att göra kundupplevelsen på nätet lika bra som i en fysisk butik. Nästa steg i företagets utveckling blir lanseringen av den nya butiken … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nya butiker 1167 E-handel 926 Omnichannel 323 Pro 4470


Nu erbjuder e-handeln fysiska provrum

 

E-handeln har blivit effektiv, serviceinriktad och prismässigt mycket attraktiv. Men det är fortfarande svårt att prova kläder online. Det vill Wilderooms ändra på. Företaget erbjuder en tjänst som skapar möjlighet för onlinekunden att prova kläder innan man köper dem online. Och inte bara det, man kan beställa varor från flera olika butiker. Produkterna provar kunden … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Omnichannel 323 Pro 4470 Internationellt 1302 E-handel 926


Shopping på digital vägg innan öppning

 

Omnichannel kan ta sig många uttryck. Hos Kate Spade i New York innebar det till exempel att kunderna gavs möjlighet att handla innan butiken ens var färdigbyggd. Och erbjudandet var dessutom individanpassat. Varumärkets planerade butik i New York färdigställdes för fullt, men för att inte missa kunder under tiden erbjöd man dem att shoppa direkt … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Omnichannel 323 Internationellt 1302 Visual Merchandising 164 E-handel 926


Dagligvarukedja har öppnat pick up-butik

 

Kunderna beställer online och kan sedan svänga in vid pick up-butiken när det passar. Efter en testperiod är dagligvarukedjans pickup-butik nu öppen. Amerikanska Walmart, världens största detaljhandelskedja, har nu öppnat sin första renodlade uthämtningsbutik för onlinebeställningar. Ambitionen är att länka samman den digitala och den fysiska detaljhandeln och därmed underlätta för kunderna i vardagen. Butiken … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nya butiker 1167 Pro 4470 Butikskoncept 796 Internationellt 1302


Lagerhaus nöjda med sin e-handel

 

Lagerhaus är nöjda med utvecklingen av sin e-handel. I september 2014 är det tre år sedan den lanserades. Lagerhaus beskriver det som en försäljningskanal som gjort det möjligt för kunder över hela Sverige att ta del av Lagerhaus unika sortiment. E-handeln har vuxit stadigt sedan starten 2011 och i år lämnar ca 60 procent fler paket Lagerhaus e-handel … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4470 E-handel 926 Nyheter 3672


De vill bli shoppingens Facebook

 

E-handel har ett inbyggt dilemma när det gäller mode – det finns inga möjligheter att prova. Ett faktum som leder till frustration hos kunderna, och låga marginaler för handlarna. Det vill Fitbay ändra på. Fitbay grundades i Köpenhamn men har nu sin bas i New York. Själva kallar man sig för en ”individanpassad tjänst att upptäcka … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Ny teknik 489 Pro 4470 E-handel 926 Nyheter 3672


Sex av tio konsumenter ägnar sig åt webrooming innan köp

 

Webrooming, det vill säga när kunden kollar en vara online och sedan köper den i en fysisk butik, har blivit vanligare än vice versa. I en undersökning från Nielsen visar det sig att 60  procent av kunderna agerar så. Showrooming, det vill säga att man kollar en vara i butik och sedan köper den online, … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Trender 442 Konsumentbeteende 310 Omnichannel 323 Pro 4470


Topplista – detta triggar oss att söka efter en produkt

 

Den nya digitala tiden är här. Men det är fortfarande människor som är den största triggern för sökningar inom e-handeln. Det visar en ny undersökning. Amerikanska National Retail Federation (NRF) har listat kundernas största favoriter gällande e-butiker. Föga överraskande ligger företag som Amazon, Walmart och Ebay i topp. Den som är intresserad av listningen hittar … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 412 Nyheter 3672 Pro 4470 E-handel 926


Fyra tekniska innovationer som förändrar detaljhandeln

 

Artificiell intelligens, analyser av hyllan i mikroperspektiv, NFC och synkad kommunikation för omnnichannel-handel. Det är några av innovationerna som kommer att förändra detaljhandeln.  Under National Retail Federations teknik-event i Kalifornien förra veckan diskuterades den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln. Bland annat identifierade man fyra tekniska innovationer som kommer att ha stor inverkan på morgondagens detaljhandel. Spara artikel

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Trender 442 Internationellt 1302 Ny teknik 489 Pro 4470


Fraktkostnader irriterar onlineshoppare mest

 

En undersökning som publiceras i e-marketer visar att kostnad för frakt är den vanligaste orsaken till irritation i e-handeln. Det är amerikanska konsumenter som har tillfrågats, och bland dem som hade minst en sak de irriterade sig på var alltså kostnaden för frakt den vanligaste. Drygt två av tre angav detta (66 procent). Även att … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 412 E-handel 926 Konsumentbeteende 310 Pro 4470


E-handel mitt i köpcentrumet

 

Har du vant dig vid onlineshoppingens fördelar kan det finnas ett motstånd att ge sig in i det fysiska köpcentrumets oöverskådliga utbud. Utan bokmärken och sökfunktioner kan det lätt te sig som en omöjligt uppgift att hitta något som matchar skorna som du just köpte. För att minska glappet mellan de två världarna har DigitasLBi … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
E-handel 926 Köpcentrum 650 Omnichannel 323 Trender 442