Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

  Undersökningar 361 Trender 391 Nyheter 3301 Pro 4042
En undersökning kartlägger årligen vad svenska folket konsumerar i samband med Alla hjärtans dag. Resultatet visar också att den fysiska handeln fortfarande står mycket stark. Här är kategorierna som ökar mest.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ikea stiger in i delningsekonomin

Ikea stiger in i delningsekonomin

  Trender 391 Hållbarhet 166 Nyheter 3301 Pro 4042
För att skapa ett mer hållbart samhälle testar Ikea ett flertal radikala lösningar. Bland annat ger man sig in i delningsekonomin med uthyrning av möbler. Dessutom testar man nu att köpa tillbaka soffor. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra globala detaljhandelstrender

Fyra globala detaljhandelstrender

  Internationellt 1153 Pro 4042 Undersökningar 361 Trender 391
De största detaljhandelsföretagen i världen har kartlagts. Europa tappar mark samtidigt som Asien går framåt. Fyra tydliga trender kopplade till detaljhandelns snabba utveckling blir tydliga i sammanställningen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

  Kundupplevelser 209 Trender 391 Måsteläsning 214 Undersökningar 361
Den disruptiva detaljhandeln ger den gamla en rejäl skjuts in i framtiden. Med extremt kundfokus, stor aptit på ny teknik och ett agilt arbetssätt skapas nu ny retail. En färsk undersökning har kartlagt byggstenarna bakom nyskaparnas strategier.
10 tunga e-handelstrender 2018

10 tunga e-handelstrender 2018

  Trender 391 Måsteläsning 214 E-handel 813 M-handel 135
Den digitala och fysiska handeln närmar sig varandra. Det ställer nya kompetenskrav på teamen. De mobila konsumenterna är otåliga och vill ha "immediate gratification". Här är 10 tunga e-handelstrender inför det kommande året. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem dagligvarutrender som formar 2018

Fem dagligvarutrender som formar 2018

  Trender 391 Analys 35 Pro 4042 Måsteläsning 214
Digitaliseringen av dagligvaror är fortfarande i sin linda. Men året 2018 för med sig nya digitala affärsidéer, uppdaterade kundkrav och nyskapande teknik. Här är fem tunga trender inför det kommande året.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens retail syns i tio modetrender

Framtidens retail syns i tio modetrender

  Trender 391 Mode 281 Ny teknik 404 Måsteläsning 214
Hållbarhet flyttas från marknadsinitiativ till företagets kärna. Kedjor agerar som startups. AI suddar ut gränser. Framtidens detaljhandel blir synlig i dessa tio trender inom modevärlden 2018.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala experter spår 2018 års trender

Digitala experter spår 2018 års trender

  E-handel 813 Pro 4042 Trender 391
Sven Hammar är expert på att kvalitetssäkra webbapplikationer och molntjänster. Ingemar Gleissman är serieentreprenör inom inom e-handel. Detta är deras digitala trendspaningar inför 2018. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Måsteläsning om årets tyngsta retailtrender

Måsteläsning om årets tyngsta retailtrender

  Trender 391 Måsteläsning 214 Omnichannel 284 Pro 4042
Drop shipping, automation, nya affärsmodeller och disruptiv teknik som ritar om retailkartan. Framtidens detaljhandel är redan här. Här är 15 av våra trendspaningar från året som du definitivt inte bör missa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns tyngsta trender 2018

Detaljhandelns tyngsta trender 2018

  Pro 4042 Trender 391 Analys 35 Måsteläsning 214
Den fysiska butiken byggs om för att passa de nya affärsmodellerna, samarbeten online-to-offline och helt nya yrkesroller. Här är detaljhandelns tyngsta trender under 2018.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem mobiltrender som förändrar retail

Fem mobiltrender som förändrar retail

  Trender 391 Pro 4042 M-handel 135 Omnichannel 284
Mobilen har förändrat detaljhandeln för alltid. Här är fem just nu pågående trender som ger kunden ökad bekvämlighet, mer tillgänglig service och en sömlös butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

  Trender 391 Konsumentbeteende 270 Pro 4042 Måsteläsning 214
Franck Laizet, Partner på McKinsey & Company, delade under Mapic med sig av företagets bild av framtidens detaljhandel. Den handlar mycket om teknik, sömlöshet och helt nya format.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Det smarta hemmet trendar i butik

Det smarta hemmet trendar i butik

  Trender 391 Butikskoncept 667 Nya butiker 1028 Kundupplevelser 209
Amazon öppnade nyligen en lösning för shop-in-shops för det smarta uppkopplade hemmet. Nu tar ännu en kedja steget och inleder ett samarbete med en startup i sina butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

  E-handel 813 Nya butiker 1028 Pro 4042 Måsteläsning 214
Ny teknik skapar sömlös shopping mellan kanalerna och det är "smart retail" som driver utvecklingen framåt. E-handeln tar andelar, men fysiska butiker är fortsatt avgörande för utvecklingen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tunga trender bakom varuhusets förvandling

Tunga trender bakom varuhusets förvandling

  Pro 4042 Måsteläsning 214 Internationellt 1153 Trender 391
Vid första anblicken är det en fastighetsaffär bland många. Men bakom försäljningen av det anrika varuhuset döljer sig två trender som påverkar morgondagens detaljhandel i allra högsta grad.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Välmående styr konsumentens val

Välmående styr konsumentens val

  Undersökningar 361 Trender 391 Pro 4042 Konsumentbeteende 270
En allt större del av europeiska konsumenter väljer hälsosamma, ekologiska och vegetariska alternativ. Drivkraften är en större medvetenhet om matens betydelse för välmåendet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

  Pro 4042 Trender 391 Måsteläsning 214 Kundupplevelser 209
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tekniktrender som förändrar retail

Fem tekniktrender som förändrar retail

  Måsteläsning 214 Logistik 97 Ny teknik 404 Pro 4042
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio spådomar om framtidens retail

Tio spådomar om framtidens retail

  Måsteläsning 214 Analys 35 Trender 391 Pro 4042
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Audi mixar on- och offline med Virtual Reality

Audi mixar on- och offline med Virtual Reality

  Trender 391 Pro 4042 Kundupplevelser 209 Ny teknik 404
I helgen invigdes Audis första anläggning med Virtual Reality-försäljning. För varumärket var detta ytterligare ett steg i strategin att koppla samman de fysiska bilhallarna med onlinevärldens styrkor.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!