Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

  Ny teknik 376 Pro 3920 Trender 380 Konsumentbeteende 260
Franck Laizet, Partner på McKinsey & Company, delade under Mapic med sig av företagets bild av framtidens detaljhandel. Den handlar mycket om teknik, sömlöshet och helt nya format.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Det smarta hemmet trendar i butik

Det smarta hemmet trendar i butik

  Butikskoncept 631 Pro 3920 Trender 380 Internationellt 1103
Amazon öppnade nyligen en lösning för shop-in-shops för det smarta uppkopplade hemmet. Nu tar ännu en kedja steget och inleder ett samarbete med en startup i sina butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

  Måsteläsning 195 Trender 380 E-handel 774 Pro 3920
Ny teknik skapar sömlös shopping mellan kanalerna och det är "smart retail" som driver utvecklingen framåt. E-handeln tar andelar, men fysiska butiker är fortsatt avgörande för utvecklingen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tunga trender bakom varuhusets förvandling

Tunga trender bakom varuhusets förvandling

  Trender 380 Måsteläsning 195 Internationellt 1103 Pro 3920
Vid första anblicken är det en fastighetsaffär bland många. Men bakom försäljningen av det anrika varuhuset döljer sig två trender som påverkar morgondagens detaljhandel i allra högsta grad.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Välmående styr konsumentens val

Välmående styr konsumentens val

  Pro 3920 Trender 380 Undersökningar 334 Konsumentbeteende 260
En allt större del av europeiska konsumenter väljer hälsosamma, ekologiska och vegetariska alternativ. Drivkraften är en större medvetenhet om matens betydelse för välmåendet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

  Pro 3920 Kundupplevelser 188 Måsteläsning 195 Omnichannel 269
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tekniktrender som förändrar retail

Fem tekniktrender som förändrar retail

  Kundupplevelser 188 Analys 31 Logistik 86 Pro 3920
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio spådomar om framtidens retail

Tio spådomar om framtidens retail

  Omnichannel 269 Måsteläsning 195 Konsumentbeteende 260 Pro 3920
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Audi mixar on- och offline med Virtual Reality

Audi mixar on- och offline med Virtual Reality

  Pro 3920 Kundupplevelser 188 Omnichannel 269 Trender 380
I helgen invigdes Audis första anläggning med Virtual Reality-försäljning. För varumärket var detta ytterligare ett steg i strategin att koppla samman de fysiska bilhallarna med onlinevärldens styrkor.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrumets framtid skymtas i renoveringar

Köpcentrumets framtid skymtas i renoveringar

  Måsteläsning 195 Trender 380 Cityhandel 187 Köpcentrum 510
Mixed usage, taklyft, mer mat och underhållning samt en mer oväntad företeelse – stadskärnan i köpcentrumet. Framtiden blir synlig när centrumen nu omformas.
Så utvecklas framtidens delningsekonomi

Så utvecklas framtidens delningsekonomi

  Måsteläsning 195 Konsumentbeteende 260 Trender 380 Pro 3920
Tjänster som Uber och Airbnb är tunga drivkrafter bakom delningsekonomins tillväxt. I ett white paper om dess framtid ser man en potential som kommer förändra verksamheters affärsmodeller.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sverige kontantlöst år 2030

Sverige kontantlöst år 2030

  Nyheter 3171 Pro 3920 Trender 380
Två av tre svenska handlare tror att de slutar acceptera kontanter senast 2030. Det visar en undersökning som offentliggörs under hösten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Food halls är det nya ankaret

Food halls är det nya ankaret

  Pro 3920 Butikskoncept 631 Måsteläsning 195 Internationellt 1103
Äkthet, upplevelser och mångfald gör food halls till en av detaljhandelns hetaste trender just nu. Vi tar en närmare titt på två nyöppnade hallar. Båda besitter tre viktiga grundförutsättningar.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tunga analystrender inom retail

Fem tunga analystrender inom retail

  Måsteläsning 195 Analys 31 Pro 3920 Ny teknik 376
Insikter via Internet of things, mikrosegmentering och dynamisk prissättning. Digitaliseringen för med sig nya möjligheter att analysera verksamheten i realtid. Här är fem tunga trender inom retailanalys just nu.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Dagligvarubutikens framtid är digital

Dagligvarubutikens framtid är digital

  Pro 3920 E-handel 774 M-handel 125 Konsumentbeteende 260
Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny trend – prova innan du köper

Ny trend – prova innan du köper

  Kundupplevelser 188 Trender 380 Pro 3920 E-handel 774
Möjligheten att prova kläder och testa produkter är en av den fysiska handelns största fördelar. Nu vill disruptiva e-handlare sticka hål på detta genom att erbjuda friktionsfria "prova innan du köper"-tjänster. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

  Pro 3920 Måsteläsning 195 Konsumentbeteende 260 Trender 380
Utvecklingen inom detaljhandeln rusar fram. Handelstrender lyfter blicken för att se bortom de enskilda deltrenderna. Vi målar upp den stora bilden, och där skymtar bland annat automatisering, polarisering och resursoptimering. Här är tio tunga trender som formar morgondagens detaljhandel. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför köper Amazon Whole Foods

Därför köper Amazon Whole Foods

  Analys 31 Trender 380 E-handel 774 Internationellt 1103
KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 
Köpcentrum konverteras till stadskärnor

Köpcentrum konverteras till stadskärnor

  Trender 380 Internationellt 1103 Pro 3920 Köpcentrum 510
Stora kedjor stänger butiker och ytorna gapar tomma i många köpcentrum. Allt fler planerar att bygga om verksamheten till att mer likna en stadskärna.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Träningskoncepten flyttar in i handeln

Träningskoncepten flyttar in i handeln

  Cityhandel 187 Nya butiker 982 Handelsplatser 101 Pro 3920
Under det gångna året har vi skrivit om hur träningskoncepten gjort entré i detaljhandeln. Trenden växer sig nu allt starkare även i Sverige. Att konceptet Barry’s Bootcamp flyttar in i handelskvarteret är ett exempel på det.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!