Kunderna möts av en experimentell studio. Med färgterapi och lokala samarbeten vill man skapa lust att röra sig mer.
Showfields öppnade under 2019 en upplevelse där utbudet och teman ständigt varieras. Nu lanserar ”Världens mest intressanta butik” ett nytt koncept.
Upplevelsebolaget Livi it och q-handelsbolaget Foodora inleder ett samarbete som innefattar ett stort utbud av upplevelser.
Unibail-Rodamco-Westfield lyfter in ytterligare digifysiska upplevelsekoncept i sina centrum. Under sommaren etableras en ny VR-upplevelse.
Pandemins grepp har lättat och konsumenterna ger sig ut i det nya normala. En ny studie kartlägger vilken sinnesstämning konsumenten befinner sig i just nu.
Shopping, nöjen och boende. Nytt livsstilskoncept utformas som ett samhälle i miniatyr – där invånare skriver nya kapitel i sin egen berättelse.
Ett nytt, lekfullt och kreativt butikskoncept som utvecklats av Panduro öppnar i dag. ”Vår ambition är att vara något mer än bara en traditionell butik”.
”Vi tror stenhårt på satsningen och är övertygade om att upplevelser kommer att bli en viktig del av framtidens köpcentrum”.
Med sina tematiserade upplevelser har företaget lyckats locka hela familjer. Inom kort öppnar man två nya butiker, varav en är ett flaggskepp.
Sveriges första selfiemuseum erbjuder regnsbågsglitter när det behövs som mest.
Nytt koncept erbjuder ett 30-tal upplevelsezoner och ultrasnabba hemleveranser på 40 000 kvadratmeter.
Än en gång är det dags att pånyttföda köpcentrumet. Här är avgörande byggstenar som måste finnas på plats i köpcentrumet 3.0.
Lego har öppnat ett nytt flaggskepp i det allt allt hetare distriktet. Det digitala och modulära upplevelsekoncept ska nu appliceras i hundratals butiker.
Sergelgatan i centrala Stockholm genomgår just nu en förvandling. Ambitionen är att bli ett nytt centrum för upplevelser.
Besökarna möts av en 700 kvadratmeter stor destination – en smurfby fylld av upplevelser för familjer och barn.
Gibson Garage ska bli en måste-destination för alla som är intresserade av, eller spelar, gitarr.
Muji erbjuder minnesvärda shoppingupplevelser och personlig service.
Ny etablering. JumpYards långsiktiga mål är att bli Sveriges näst största sport, sett till mängd rörelse.
Köpcentrumet har påbörjat bygget av en ny sportanläggning på taket.
Här omvandlas en tidigare butikslokal till en plats för aktivitet och upplevelser.
Helhetskonceptet ska bli ett starkt komplement till köpcentrumets nuvarande utbud.
Retailtainment – nya projekt utvecklas med en mix av handel och underhållning. Detta spanska projekt är ett utmärkt exempel på detta.
Wellnessvarumärket Lululemon håller fast vid sin strategi att växa via upplevelser i butik. ”VI har hela tiden haft omnikanal i tankarna”
Virtuella upplevelser under pandemin. Rekordmånga svenska konsumenter ansluter sig till tjänster som träningspass, streaming och olika kurser på nätet.
En ny studie visar att upplevelser är avgörande för att förändra kunders beteende. Störst inverkan har det på generation Z och millennials.
Besökarna kan testa ett verktyg som bland annat används för att träna upp koncentrationsförmågan samt förbättra minnet.
Butiken utan varor erbjuder stora upplevelser. Väl inne promenerar kunden genom glaciären där ljud av is som spricker hörs. Det är 12 grader kallt.
Kedjan öppnar den 11 april sin hittills största butik. Nu har man släppt fler detaljer kring sitt erbjudande – det liknar allt mer en fullvärdig destination.
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Atrium Ljungberg rekryterar Junibackens förra VD Björn Edlund som ny affärsutvecklare.
Upplevelser anses vara vägen framåt för den fysiska detaljhandeln. Kultur kommer sannolikt vara en viktig del, att det är bra för omsättningen är redan bevisat.
Johnnie Walker öppnar en konceptbutik. Butiken kommer erbjuda utvalda produkter, men också en rad unika upplevelser.
Svenska Sneakersnstuff har planer på ytterligare expansion. För att knyta kunderna ännu närmare sig ska man också utveckla upplevelsen i butik.
Projekt i detaljhandeln bör innehålla överraskningar och upptäckarglädje. Det är vägen till framgång menar de tungt meriterade grundarna bakom ett nytt koncept i Brooklyn.
Clas Ohlson har nu invigt sin första Lab Store, ett nytt flexibelt och upplevelsebaserat butikskoncept. Till hösten lanseras det även på den svenska marknaden.
Restauranger och dagligvarubutiker förändrar och utvecklar nu sina erbjudanden. Till grund för detta ligger sex tongivande trender. Bland annat hamnar bekvämlighet, upplevelser och hållbarhet i fokus.
De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.
Fendi har tillsammans med varuhuset skapat en butiksyta som speglar några av Roms pärlor. Här smyglanseras också produkter med Fendis Fila-logga i fake news-stil.
Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här är 22 butikskoncept fyllda med nytänkande och inspiration – alla väl värda ett besök.
I oktober firar kosmetikvarumärket Sephora att man funnits i landet i 20 år. Man gör det genom att lansera ett tvådagars event som döpts till Sephoria. En unik upplevelse utlovas under evenemanget. Läs mer om det här!
Nu satsar aktivitets- och sportkedjan på den svenska marknaden. Målsättningen är att ha tio svenska anläggningar i drift 2021. Tillsammans med universitet i hemlandet har man byggt kunskap om hur aktiviteterna bäst ska utvecklas.
Skotillverkaren inleder ett pilotprojekt där kunden ska få individanpassade skor 3D-utskrivna direkt i butik. Nu siktar man på att skapa upplevelsedriven produktutveckling.
Kundernas upplevelse av kontakten med kundtjänst påverkar såväl kundnöjdhet som livstidsvärde. En ny undersökning lyfter fram vad som gör upplevelsen bättre under kundresan, bland annat visuell IVR.
Konkurrensen från nätet är tuff för många branscher, inte minst för resebutiker. Men Virgin Holidays nya flaggskepp är den bäst säljande fysiska butiken någonsin.
NK Saluhall ska byggas om för att bereda plats för några av Sveriges vassaste matentreprenörer. Ambitionen är att skapa en helt ny kundupplevelse. Här är planen.
Nu är en ny takpark i kvarteret Urban Escape invigd. Mitt i centrala Stockholm erbjuder man milsvid utsikt och en helt ny stadsupplevelse på 1 200 kvadratmeter.
Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt att kedjan har samma strategi som Amazon.
LYX ANNO 2018. Selfridges har gjort sin första reklamfilm på 40 år, och det är dessutom den första för bio. Den kommer att visas i London, Manchester och Birmingham under de kommande fem veckorna.
Butikerna minskar sina ytor och kedjor lägger ner. Detaljhandeln, och inte minst köpcentrumen, genomgår en tid av förändring. Här är fem exempel på hur ytorna blivit levande igen.
En av Storbritanniens största mobiloperatörer har öppnat en Showcase store. Med teknikens hjälp vill man skapa avslappnade möten mellan människor.
När den fysiska handelns yta minskar handlar det allt mer om upplevelser. Det här köpcentrumet öppnar inom kort en hybrid som är museum, digital attraktion och butik.
En undersökning kartlägger årligen vad svenska folket konsumerar i samband med Alla hjärtans dag. Resultatet visar också att den fysiska handeln fortfarande står mycket stark. Här är kategorierna som ökar mest.
Starbucks expanderar nu sitt koncept Reserve Roastery internationellt. I samband med detta introducerar man också augmented reality som en viktig ingrediens.
Upplevelser har en central roll i framtidens retail. Men vad innebär det i praktiken? Atrium Ljungberg och Staffan Götestam har sin vision och gör nu en storsatsning på äventyr för barm. Se alla skisserna här!
Han jobbade med Steve Jobs dagligen under lång tid, bland annat med Apple Store. ”The Future of retail is the future of human interaction”, säger Wilhelm Oehl.
"Upplevelser ska rädda den fysiska butiken". Mantrat fortsätter att sprida sig inom retail, och här är ett koncept som gått från ord till handling. Upplevelser och events omsätter miljonbelopp i butiken.
Personalen är nyckeln. Bästa botemedel mot butiksdöden är att skapa bättre upplevelser i butiken. En undersökning kartlägger hur handlarna själva tänker agera för att rädda den fysiska handeln i framtiden.
I USA sprider sig butiksdöden snabbt. I Sverige varnar HUI och Svensk Handel för samma utveckling. Två enkla diagram sätter fingret på den fysiska handelns största problem – och möjliga lösningar.
E-handeln har kapat köpcentrumets dragplåster nummer ett – bekvämlighet. Nu måste man pånyttföda verksamheten och hitta nya erbjudanden. Här är de tyngsta ingredienserna i framtidens köpcentrum.
Covent Garden blev den första AR-shoppingdestinationen. Nu sprider sig tekniken även till andra upplevelsebaserade branscher – Parken Zoo lanserar digitala djur.
Under hösten öppnar ett köpcentrum som sätter upplevelser, mat och umgänge i fokus. Här hittar kunderna landets största lekland, men även ett upplevelsecenter med surfinriktning.
Professorn har sin uppfattning klar: Butikerna borde inte oroa sig så mycket för minskad trafik. Se till att locka rätt kunder och skapa berikande upplevelser. Nyckeln ligger i personalens beteende, menar han.
Upplevelser ska rädda de fysiska butikerna, det verkar råda konsensus kring detta inom detaljhandeln. Men vad vill kunden egentligen ha? Det har kartlagts i en ny undersökning.
Retailtainment är hetare än någonsin. Nu satsar ett köpcentrum på en exklusiv VIP-upplevelse med gourmetmat och drinkar i en lyxig biosalong i loungestil.
Kundupplevelser är detaljhandelns nya mantra. Nyckeln till framgång ligger i att lyckas omfamna hela kundresan – och att ladda den med rätt upplevelser. Här är 15 heta snackisar inom CX just nu.
Upplevelser och personalisering hamnar i fokus när American Girl skapar vad man kallar framtidens butik i New York. Tesen är att millennials efterfrågar mer än bara produkter.
Konsumenterna vill fortfarande ha fysiska butiker, men olika kundsegment förväntar sig olika saker. En ny undersökning kartlägger hur den ultimata upplevelsen i en fysisk butik ska sättas samman. Det handlar mycket om valfrihet och friktionsfri shopping.