”Flytta fokus från material till process”

”Flytta fokus från material till process”

  Pro 4603 Mode 397 Hållbarhet 234
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

  Kundvård 69 Hållbarhet 234 Kundupplevelser 341 Nyheter 3800
Maxi Ica Stormarknad Malmö vill underlätta för boende i staden att leva ett hållbart liv. Som en del i satsningen erbjuder man nu en delningstjänst som möjliggör gratis nyttjande av släpvagnar.
Testar tysta eldrivna nattleveranser

Testar tysta eldrivna nattleveranser

  Nyheter 3800 Hållbarhet 234 Logistik 136 Pro 4603
McDonald's har inlett försök med eldrift för leveranser av råvaror till utvalda restauranger i Stockholm. Projektet ska minska transportutsläpp samt bidra till en mer trivsam stadsmiljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Varumärken 273 Nyheter 3800 Hållbarhet 234 Personer 349
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Nilson Group rekryterar CSR Manager

Nilson Group rekryterar CSR Manager

  Personer 349 Karriär 332 Nyheter 3800 Hållbarhet 234
Charlotta Svarfvar har rekryterats som Sourcing och CSR Manager i skokoncernen Nilson Group. Hon kommer närmast från Ica Special, där hon arbetat med olika uppdrag sedan 2010.
Ica Maxi odlar egna grönsaker

Ica Maxi odlar egna grönsaker

  Hållbarhet 234 Ny teknik 508 Nyheter 3800 Pro 4603
Den hyperlokala odlingen gör nu entré i Sverige. Stormarknaden lanserar en egen lösning för hållbar odling i anslutning till butiken. Ny teknik bidrar till att minska den miljömässiga påverkan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

River Island går bortom stereotypen

River Island går bortom stereotypen

  Mode 397 Nyheter 3800 Retailtrender 60 Hållbarhet 234
Brittiska modekedjan River Island vill i sin kampanj #ThisIsFamily visa upp familjer bortom den stereotyp vi är vana vid. Annonsen är en uppföljning av kampanjen Labels are for Clothes.
Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

Kvinnors rättigheter i fokus hos The Body Shop

  Nyheter 3800 Hållbarhet 234 Varumärken 273 Pro 4603
The Body Shop gör det möjligt för sina kunder att bidra till kvinnors rättigheter. Företaget ser det som en självklarhet att vara en positiv kraft i samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler produkter och tjänster från Brandless

Fler produkter och tjänster från Brandless

  Internationellt 1354 Produktutveckling 306 Hållbarhet 234 Pro 4603
Brandless skapar sitt sortiment tillsammans med sin community. Nu utökar man utbudet av produkter och tjänster.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lindex lanserar hållbart babysortiment

Lindex lanserar hållbart babysortiment

  Mode 397 Detaljhandel 165 Nyheter 3800 Retailtrender 60
Lindex nylanserar sitt babysortiment och numera är hela sortimentet gjort av  mer  hållbara  material.
Lidl siktar på fossilfritt 2025

Lidl siktar på fossilfritt 2025

  Logistik 136 Nyheter 3800 Hållbarhet 234 Pro 4603
Lidl Sverige antar Fossilfritt Sveriges transportutmaning. Som första dagligvarukedja sätter Lidl målet att genomföra fossilfria transporter 2025.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala kvitton hos Willys

Digitala kvitton hos Willys

  Nyheter 3800 Detaljhandel 165 Hållbarhet 234 Ny teknik 508
Nu inför Willys digitala kvitton. "Det blir enklare för kunderna och vi kan spara både på papper och miljön", säger Thomas Evertsson, VD på Willys.
Ekologisk föregångare växer

Ekologisk föregångare växer

  Butikskoncept 840 Hållbarhet 234 Internationellt 1354 Pro 4603
Under drygt 40 års tid har man sålt ekologiska dagligvaror och uppmuntrat till ett mer hälsosamt liv. Nu har kedjan öppnat sin 50:e butik och fler år på gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Grönsakshandlaren gör comeback

Grönsakshandlaren gör comeback

  Internationellt 1354 Detaljhandel 165 Pro 4603 Hållbarhet 234
Den brittiska kedjan ska minska användandet av plast och minska avfallet. Den traditionella grönsakshandlaren spelar en viktig roll i satsningen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny våg av förpackningsfria butiker

Ny våg av förpackningsfria butiker

  Nya butiker 1223 Hållbarhet 234 Detaljhandel 165 Internationellt 1354
Det pratas, glädjande nog, mer om plastens negativa påverkan på miljön än någonsin. En diskussion som banar väg för en ny våg av förpackningsfria dagligvarubutiker. 
Här är Lush nya nakenbutik

Här är Lush nya nakenbutik

  Nya butiker 1223 Internationellt 1354 Pro 4603 Butikskoncept 840
Nu har Lush öppnat sin första "nakenbutik" i England. Här säljs produkterna helt utan förpackningar – och ny digital teknik gör det möjligt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskarna vill handla lokalt och återvinna

Svenskarna vill handla lokalt och återvinna

  Pro 4603 Nyheter 3800 Undersökningar 436 Detaljhandel 165
Svenskarnas inställning till miljöåtaganden har kartlagts. Resultatet visar att man under 2019 tänker återvinna, handla lokalt och konsumera mindre.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Cirkulär ekonomi i fokus på The Lobby

Cirkulär ekonomi i fokus på The Lobby

  Hållbarhet 234 Pro 4603 Mode 397 Detaljhandel 165
Temat fokuserar på en av de största – enligt The Lobby – utmaningarna handeln står inför. Den är tätt kopplad tillhållbarhet, miljö och tillgång på råvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny teknik ska optimera matdonationer

Ny teknik ska optimera matdonationer

  Ny teknik 508 Nyheter 3800 Detaljhandel 165 Hållbarhet 234
Nu undersöks möjligheten att ta fram ett digitalt registreringssystem för att förbättra spårbarheten på donerade överskottsprodukter. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

  Detaljhandel 165 Konsumentbeteende 323 Pro 4603 Måsteläsning 302
De kommande tio åren kommer hållbarhet väga tyngre än priset. Det visar en studie som kartlagt de viktigaste drivkrafterna bakom köpbesluten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!