Som inget annat företag har kinesiska Alibaba Group konstant knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara.

Som inget annat företag har man stora visioner om hur den fysiska och digitala handeln kan samverka för att skapa en bättre värld.

Inget ont om Jeff Bezos. Men allt för många har låst blicken vid Amazon och ser därför inte att det finns de som kommit ännu närmare den nya sömlösa handeln. Eller New Retail som Alibaba kallar den.

Vår mission är att få fler att vidga perspektivet.
Därför handlar den här trendrapporten om Kina.

Den handlar också om 18 mycket aktuella trender.

Rapporten är fylld med inspirerande exempel från uppkopplade butiker, köpcentrum och logistiknätverk.


I den här trendrapporten kartlägger vi New Retail. Alibabas vision för framtiden är att använda sitt ekosystem  – ny teknik, handelsplattformar, fysiska butiker, cloudlösningar, logistik samt underhållning & medier – för att göra det lättare att göra affärer överallt.

Här kan du se några av trendrapportens 44 sidor