Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Nyheter 3171 Produktutveckling 271 Pro 3920 Internationellt 1103
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

  Måsteläsning 195 M-handel 125 E-handel 774 Omnichannel 269
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba driver trafik via gamification

Alibaba driver trafik via gamification

  Nyheter 3171 Omnichannel 269 E-handel 774 Pro 3920
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Företags sajter och appar allt viktigare

Företags sajter och appar allt viktigare

  Undersökningar 334 Pro 3920 Konsumentbeteende 260 Omnichannel 269
Digitala kanaler som hemsidor och appar är de viktigaste kanalerna när kunderna är på jakt efter nya produkter. Och omnishoppande är det nya normala. Det visar en färsk undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här pressas returtiden till 35 sekunder

Här pressas returtiden till 35 sekunder

  Nyheter 3171 E-handel 774 Internationellt 1103 Pro 3920
Med hjälp av mobilen pressar nu kedjan tiden för att returnera en vara till 35 sekunder. Till en början gäller det varor köpta online, men i början av året ska även varor köpta i butik inkluderas.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon öppnar ny konceptbutik

Amazon öppnar ny konceptbutik

  Omnichannel 269 Pro 3920 E-handel 774
Det pratas om rädslan för Amazon. Den här fysiska butikskedjan har tagit sig an konkurrensen från e-handelsjätten från en helt ny vinkel. Nu öppnar Amazon shop in shops hos kedjan.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Först och främst bygger vi en community”

”Först och främst bygger vi en community”

  Omnichannel 269 E-handel 774 Pro 3920 Kundupplevelser 188
Kärleken till cykelsporten är grunden för verksamheten. Varumärket säljer sina produkter online, men man lägger mycket kraft på att bygga fysiska butiker och en stark community.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

”Därför öppnar vi fysiska butiker”

  Kundvård 64 Omnichannel 269 Måsteläsning 195 Pro 3920
Allt fler e-handelsföretag öppnar fysiska butiker. Men varför? Och vad ska man tänka på? Under Shoptalk Europe samlades tre onlineaktörer som numera även har fysiska butiker. Här är deras erfarenheter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

Detaljhandeln går mot extrem personalisering

  Måsteläsning 195 Kundupplevelser 188 Pro 3920 Omnichannel 269
Från en basal anpassning för den enskilda individen går nu detaljhandeln in i en ny fas. Med extrem personalisering kan kedjor skaffa sig stora konkurrensfördelar genom intelligent automation.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

Kedja stärker erbjudande med Amazons returer

  Internationellt 1103 Kundupplevelser 188 Nyheter 3171 E-handel 774
Butikekedjan ska ta emot Amazons returer och hantera dem kostnadsfritt. Tanken är att det ska stärka båda parters erbjudande och shoppingupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio spådomar om framtidens retail

Tio spådomar om framtidens retail

  Pro 3920 Måsteläsning 195 Konsumentbeteende 260 Trender 380
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

Online-to-offline i Stadiums nya koncept

  E-handel 774 Nyheter 3171 Butikskoncept 631 Omnichannel 269
Stadium lanserar ett nytt koncept för online-to-offline med beställningsskärmar, personlig service och fri frakt. ”Att vara flexibla, digitala och erbjuda service i världsklass tror vi är framtiden”, säger VD Karl Eklöf. Med hjälp av nya uppkopplade skärmar, en order-in-store-lösning samt personlig service i butik menar kedjan nu att man suddar ut gränsen mellan e-handel och … (läs mer)
Framgång via sömlöshet och personalisering

Framgång via sömlöshet och personalisering

  Omnichannel 269 Måsteläsning 195 Undersökningar 334 Kundupplevelser 188
Fyra av tio handlare saknar grundläggande anpassningsmöjligheter och över en tredjedel erbjuder en shoppingupplevelse som inte är strömlinjeformad. Detta trots att personalisering och sömlöshet är avgörande inom morgondagens retail. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

Fysiska butiker avgörande för Allbirds

  Nya butiker 982 Pro 3920 Butikskoncept 631 Hållbarhet 152
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

  Omnichannel 269 Undersökningar 334 Pro 3920 Måsteläsning 195
Mer än hälften (51 procent) av dagligvaruförsäljningen är nu digitalt influerad. De senaste åren har påverkan ökat dramatiskt, men det finns ett glapp mellan kundens förväntan och det dagligvarukedjorna levererar.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Augmented Reality förändrar spelplanen”

”Augmented Reality förändrar spelplanen”

  Kundupplevelser 188 Pro 3920 Ny teknik 376 Omnichannel 269
Ikea lanserar inom kort en helt ny Augmented Reality–applikation. AR och VR kommer nu att förändra spelplanen snabbt, menar Michaels Valdsgaard på Ikea Systems.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fysiska butiker motor för tillväxt online

Fysiska butiker motor för tillväxt online

  Undersökningar 334 Pro 3920 E-handel 774 Konsumentbeteende 260
En ny studie visar på ett tydligt samband mellan ett varumärkes fysiska butiker och tillväxten online. I samband med butiksöppningar stiger onlinetrafiken markant.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Minskad yta och mer e-handel ska lyfta kedjan

Minskad yta och mer e-handel ska lyfta kedjan

  Pro 3920 Butikskoncept 631 Internationellt 1103 Omnichannel 269
Varuhuskedjan rustar för framtiden. Man gör det genom att minska ytan i nästan hälften av sina fysiska butiker. Själva uttrycker man det som att kedjan "gör dem operativt mindre genom att balansera sortiment och justering av exponeringar".
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här bygger Alibaba framtidens köpcentrum

Här bygger Alibaba framtidens köpcentrum

  Omnichannel 269 Pro 3920 E-handel 774 Internationellt 1103
Det är fem våningar högt och det fysiska köpcentrumet är en del av satsningen på New Retail. Via en kombination av ny teknik, big data och fysiska butiker bygger man nu framtidens köpcentrum.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny ”Bricks and Clicks Mall” öppnar i SKHLM

Ny ”Bricks and Clicks Mall” öppnar i SKHLM

  Butikskoncept 631 Omnichannel 269 Köpcentrum 510 Nyheter 3171
Nu öppnar en helt ny plattform för möte mellan den fysiska kunden och den virtuella produkten. Det är i-ShopMall, som Handelstrender berättat om tidigare, som nu slår upp sina portar i Skärholmen Centrum.