Onlineshopping i butik hos Twilfit

  Kundupplevelser 132 Nyheter 2913 Pro 3712 E-handel 706
Twilfit stärker butiksupplevelsen med hjälp av interaktiva skärmar. Man erbjuder ett bredare sortiment i butik, men ska även samla insikter om kundernas beteende.

Dagligvarukedjan säljer via digital assistent

  E-handel 706 Omnichannel 245 Ny teknik 339 Pro 3712
Utvecklingen går mot en detaljhandel online utan gränssnitt. Ett bevis på det är att en ledande dagligvarukedja nu börjar sälja sina varor via Google Home, den digitala och röststyrda assistenten.

Fabletics personaliserar med ny teknik

  Omnichannel 245 Måsteläsning 153 Kundupplevelser 132 Ny teknik 339
Efter att ha startats online växer nu Kate Hudsons varumärke Fabletics i högt tempo via fysiska butiker. Ny teknik har en central roll i satsningen – den möjliggör en sömlös och personaliserad upplevelse.

”Retail är på väg mot en 50/50-värld”

  Trender 366 Måsteläsning 153 Konsumentbeteende 230 E-handel 706
"Detaljhandeln beter sig som förnekande alkoholister, det är dags för rehab". Det menar en detaljhandelsexpert som spår att detaljisterna inom kort kommer generera 50 procent av sin omsättning online.

Social commerce vägen framåt för Aldo

  E-handel 706 Kundupplevelser 132 Sociala medier 84 Pro 3712
Sociala medier har en central roll när skovarumärket Aldo uppdaterar sin digitala strategi. Bland åtgärderna ingår även att koppla upp personalen i butik.

Spikrakt uppåt för Missguided

  Pro 3712 Internationellt 1006 Omnichannel 245 Mode 213
Onlineaktören Missguided öppnade sin första fysiska butik under förra året. Nu planerar man en andra butik samtidigt som omsättning skjuter i höjden.

Framtidens butik är här

  Ny teknik 339 Pro 3712 Nya butiker 888 Butikskoncept 554
In- och utcheckning via mobilen, automatisk tillgång till kundens preferenser och köphistorik. Under hösten lanseras en modulbaserad lösning för den som vill bygga framtidens butik.

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

  Internationellt 1006 E-handel 706 Pro 3712 Logistik 75
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.

Världens största kedja köper Bonobos

  Nyheter 2913 E-handel 706 Internationellt 1006 Omnichannel 245
Bonobos har uppmärksammats för sin affärsmodell som kombinerar mode online med fysiska butiker. Nu sägs man vara överens med Walmart om ett stundande uppköp.

Personalisering, pris och fulfillment avgör

  Konsumentbeteende 230 Omnichannel 245 Undersökningar 294 Måsteläsning 153
Det är personalisering, pris och leveransalternativ som är de viktigaste påverkande faktorerna på vägen fram till ett köp. Det visar en årlig undersökning bland 3 000 konsumenter.

Dagligvarukedja skapar ändlösa gångar

  Kundupplevelser 132 Pro 3712 Omnichannel 245 Ny teknik 339
Den nya handeln gör entré på bred front. Med hjälp av digital teknik ute i butiken gör kedjan nu ett djupare sortiment tillgängligt. Samtidigt pågår tester för att kunna skippa traditionella kassor helt.

Jula släpper katalog i en ny app

  Pro 3712 Ny teknik 339 M-handel 111 Omnichannel 245
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Hööks lanserar ny e-handelslösning

  Nyheter 2913 E-handel 706 Pro 3712 Omnichannel 245
Hööks hästsport satsar på en ny e-handelslösning som stödjer företagets strategi för omnichannel. Den bäddar för en integrerad kampanjhantering.

Fyra grundstenar bäddar för Unified Commerce

  Omnichannel 245 Måsteläsning 153 Pro 3712 Konsumentbeteende 230
Konsumenternas nya förväntningar på en sömlös och personaliserad upplevelse driver på utvecklingen mot en enad handel. En ny studie kartlägger hur kedjorna prioriterar de fyra grundstenarena i Unified Commerce.

Prediktiv analys förutspår kundens nästa steg

  Pro 3712 Måsteläsning 153 Omnichannel 245 E-handel 706
Genom nya källor och teknik kan man förutspå kundens beteende och skapa personaliserade aktiviteter. Men prediktiva analyser i realtid kräver både specialkompetens och datorkraft.

Alexa gör entré hos Starbucks

  Produktutveckling 250 Pro 3712 Ny teknik 339 Omnichannel 245
Amazons Alexa spås bli en disruptiv kraft inom detaljhandeln den kommande tiden. Nu lanserar Starbucks en lösning för plattformen, baserad på AI-teknik.

Birchbox öppnar första butiken i Europa

  Pro 3712 Omnichannel 245 Nya butiker 888 Nyheter 2913
Kunderna som handlar i Birchbox fysiska butik har tre gånger högre livstidsvärde än onlinekunderna. Därför prioriteras fysisk retail, och nu är siktet inställt på Europa.

Digitala kiosker utökar Cerveras sortiment

  Nyheter 2913 Pro 3712 Ny teknik 339 Omnichannel 245
Digitala kiosker i butiksmiljön kan utöka ett begränsat sortiment avsevärt. En strategi som Cervera nu inför. ”Det knyter ihop säcken bra.” För att stärka och utveckla butiksupplevelsen inleds ett samarbete med Touchtech som ska leverera skärmar till butiker i hela landet. – Vi ser att sammankopplingen mellan butik och online kommer ha en avgörande roll … (läs mer)

Ryktet om butikens död överdrivet

  Trender 366 Måsteläsning 153 Pro 3712 Omnichannel 245
Det har pratats mycket om den fysiska butikens död på sistone. Men e-handelns utveckling skvallrar om motsatsen, onlineaktörerna öppnar butiker som aldrig förr.

”Vinnarna integrerar sin verksamhet”

  Pro 3712 Nyheter 2913 Omnichannel 245 Konsumentbeteende 230
De vinnande kedjorna har några gemensamma nämnare. Förmågan att kombinera det digitala och det fysiska är avgörande. Det hävdade Rod Sides, retailansvarig på Deloitte, under Retail’s Big Show i New York.  Den tekniska utvecklingen och konsumenternas nya beteenden har ändrat spelreglerna. Det konstaterade Rod Sides, ansvarig för Retail, Wholesale och Distribution, på Deloitte LLP under Retail’s … (läs mer)