Röstassistenter vinner mark

Röstassistenter vinner mark

  Ny teknik 404 Omnichannel 284 Pro 4042 Undersökningar 361
Inom tre år får digitala röstassistenter sitt stora genombrott. En ny rapport tyder på att man främst kommer ta försäljning av fysiska butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Stora digitala möjligheter för fysiska butiker

Stora digitala möjligheter för fysiska butiker

  Undersökningar 361 Omnichannel 284 Kundupplevelser 209 Måsteläsning 214
Den fysiska detaljhandeln har stora möjligheter att förbättra den digitala kundupplevelsen i butik. Lagerstatus och digital shopping är två avgörande faktorer. Det menar man i en ny studie.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju av tio spås handla dagligvaror online

Sju av tio spås handla dagligvaror online

  Omnichannel 284 E-handel 813 Pro 4042 Konsumentbeteende 270
Det går snabbt nu. År 2024 kommer 70 procent av konsumenterna handla dagligvaror online. Det menar man i en nyligen publicerad rapport där man också presenterar sex digitala uppmaningar för framgång via omnichannel.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidens stormarknad digital och effektiv

Framtidens stormarknad digital och effektiv

  Omnichannel 284 Produktutveckling 279 Pro 4042 E-handel 813
Framtidens stormarknad har mindre försäljningsyta, kompletteras av e-handel och fungerar som fulfillment-center. Carrefours vision för 2020 ger en bild av morgondagens dagligvaruhandel. Vi har tittat närmare på den.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Online to offline för ny dagligvarukedja

Online to offline för ny dagligvarukedja

  Pro 4042 Internationellt 1153 Omnichannel 284 Butikskoncept 667
Logistiken och effektiviteten finns redan på plats. När onlinejätten öppnar en fysisk dagligvarukedja är förutsättningarna helt nya. Inte minst för att man äger hela logistiken inklusive sista kilometern.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Zara lanserar AI-baserad självbetjäning

Zara lanserar AI-baserad självbetjäning

  E-handel 813 Omnichannel 284 Pro 4042 Nyheter 3301
Nu testar modekedjan Zara ett nytt system för självbetjäning gällande utlämning av varor köpta online. Den automatiska anläggningen kan hantera tusentals paket och baseras på självlärande teknik. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

7-eleven testar nya omnilösningar

7-eleven testar nya omnilösningar

  Internationellt 1153 Omnichannel 284 Pro 4042 Logistik 97
Servicebutikskedjan 7-Eleven genomgår just nu en digital förvandling i USA. Bland annat testar man en appbaserad lösning för att utöka sitt omnierbjudandet.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Vi går från dagar till timmar”

”Vi går från dagar till timmar”

  Pro 4042 Logistik 97 E-handel 813 Omnichannel 284
Tidigt under året la kedjan en ambitiös plan för att snabba på sina leveranser. Med en ny lösning går man nu från att leverera inom ett par dagar till bara några timmar.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Måsteläsning om årets tyngsta retailtrender

Måsteläsning om årets tyngsta retailtrender

  Trender 391 Måsteläsning 214 Omnichannel 284 Undersökningar 361
Drop shipping, automation, nya affärsmodeller och disruptiv teknik som ritar om retailkartan. Framtidens detaljhandel är redan här. Här är 15 av våra trendspaningar från året som du definitivt inte bör missa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Alibabas sömlösa dagligvarukoncept

Här är Alibabas sömlösa dagligvarukoncept

  Omnichannel 284 Internationellt 1153 Pro 4042 M-handel 135
Alibaba har skapat ett helt nytt sömlöst dagligvarukoncept. Den nya modellen erbjuder en mer effektiv och flexibel upplevelse. Och hjärtat finns i mobilen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Checka in e-ordern själv i matbutiken

Checka in e-ordern själv i matbutiken

  Kundupplevelser 209 Logistik 97 E-handel 813 Pro 4042
Dagligvarukedjan har lanserat en självbetjäning för incheckning av onlineordrar. Tjänsten är till för kunder som har beställt varor via click and collect.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

KappAhl gör betalningar sömlösa

KappAhl gör betalningar sömlösa

  M-handel 135 Nyheter 3301 Ny teknik 404 Omnichannel 284
KappAhl erbjuder nu sina kunder betalningslösningar via mobilen även i butik. Kunden kan välja att avsluta sitt köp genom att betala via Klarna In-Store, direkt vid köptillfället eller via faktura.
Hållbar pure player öppnar fysiska butiker

Hållbar pure player öppnar fysiska butiker

  Mode 281 Pro 4042 Hållbarhet 166 Omnichannel 284
Ledande personer inom såväl Google som Alibaba anser att pure players tid är förbi. Nu är det dags för en av de största onlinefundamentalisterna att krypa till korset. Hållbarhetskonceptet öppnar nu fysiska butiker. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Calvin Klein och Amazon i fysiskt samarbete

Calvin Klein och Amazon i fysiskt samarbete

  Butikskoncept 667 Pro 4042 Omnichannel 284 Pop up 129
Online-to-offline, pop up-butiker, personaliesring och röststyrning av upplevelsen. Amazon och Calvin Kleins samarbete med fysiska butiker inför julhelgerna rymmer flera intressanta trender. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem mobiltrender som förändrar retail

Fem mobiltrender som förändrar retail

  M-handel 135 Pro 4042 Omnichannel 284 Trender 391
Mobilen har förändrat detaljhandeln för alltid. Här är fem just nu pågående trender som ger kunden ökad bekvämlighet, mer tillgänglig service och en sömlös butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Pro 4042 Omnichannel 284 Internationellt 1153 Produktutveckling 279
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

  M-handel 135 Måsteläsning 214 E-handel 813 Omnichannel 284
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba driver trafik via gamification

Alibaba driver trafik via gamification

  Kundupplevelser 209 Internationellt 1153 Nyheter 3301 Omnichannel 284
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Företags sajter och appar allt viktigare

Företags sajter och appar allt viktigare

  Omnichannel 284 Konsumentbeteende 270 Pro 4042 Undersökningar 361
Digitala kanaler som hemsidor och appar är de viktigaste kanalerna när kunderna är på jakt efter nya produkter. Och omnishoppande är det nya normala. Det visar en färsk undersökning.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här pressas returtiden till 35 sekunder

Här pressas returtiden till 35 sekunder

  E-handel 813 Nyheter 3301 Internationellt 1153 Omnichannel 284
Med hjälp av mobilen pressar nu kedjan tiden för att returnera en vara till 35 sekunder. Till en början gäller det varor köpta online, men i början av året ska även varor köpta i butik inkluderas.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!