Onlineshopping i butik hos Twilfit

  Pro 3706 Kundupplevelser 131 E-handel 704 Nyheter 2904
Twilfit stärker butiksupplevelsen med hjälp av interaktiva skärmar. Man erbjuder ett bredare sortiment i butik, men ska även samla insikter om kundernas beteende.

Dagligvarukedjan säljer via digital assistent

  Pro 3706 E-handel 704 Omnichannel 245 Ny teknik 337
Utvecklingen går mot en detaljhandel online utan gränssnitt. Ett bevis på det är att en ledande dagligvarukedja nu börjar sälja sina varor via Google Home, den digitala och röststyrda assistenten.

Fabletics personaliserar med ny teknik

  Måsteläsning 152 Kundupplevelser 131 Pro 3706 Ny teknik 337
Efter att ha startats online växer nu Kate Hudsons varumärke Fabletics i högt tempo via fysiska butiker. Ny teknik har en central roll i satsningen – den möjliggör en sömlös och personaliserad upplevelse.

”Retail är på väg mot en 50/50-värld”

  Omnichannel 245 Pro 3706 Måsteläsning 152 Konsumentbeteende 229
"Detaljhandeln beter sig som förnekande alkoholister, det är dags för rehab". Det menar en detaljhandelsexpert som spår att detaljisterna inom kort kommer generera 50 procent av sin omsättning online.

Social commerce vägen framåt för Aldo

  Kundupplevelser 131 E-handel 704 Pro 3706 Omnichannel 245
Sociala medier har en central roll när skovarumärket Aldo uppdaterar sin digitala strategi. Bland åtgärderna ingår även att koppla upp personalen i butik.

Spikrakt uppåt för Missguided

  Omnichannel 245 Internationellt 1005 E-handel 704 Pro 3706
Onlineaktören Missguided öppnade sin första fysiska butik under förra året. Nu planerar man en andra butik samtidigt som omsättning skjuter i höjden.

Framtidens butik är här

  Nya butiker 885 Omnichannel 245 Ny teknik 337 Butikskoncept 552
In- och utcheckning via mobilen, automatisk tillgång till kundens preferenser och köphistorik. Under hösten lanseras en modulbaserad lösning för den som vill bygga framtidens butik.

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

  Omnichannel 245 Internationellt 1005 E-handel 704 Pro 3706
Den japanska modekedjan har uppdaterat sin e-handel med nya funktioner och tjänster. Det redan gigantiska nätet av dygnet runt-öppna utlämningsställen utökas och närmar sig 50 000 platser.

Världens största kedja köper Bonobos

  Internationellt 1005 Pro 3706 Nyheter 2904 Omnichannel 245
Bonobos har uppmärksammats för sin affärsmodell som kombinerar mode online med fysiska butiker. Nu sägs man vara överens med Walmart om ett stundande uppköp.

Personalisering, pris och fulfillment avgör

  Omnichannel 245 Undersökningar 292 Konsumentbeteende 229 Pro 3706
Det är personalisering, pris och leveransalternativ som är de viktigaste påverkande faktorerna på vägen fram till ett köp. Det visar en årlig undersökning bland 3 000 konsumenter.

Dagligvarukedja skapar ändlösa gångar

  Kundupplevelser 131 Nyheter 2904 Pro 3706 Omnichannel 245
Den nya handeln gör entré på bred front. Med hjälp av digital teknik ute i butiken gör kedjan nu ett djupare sortiment tillgängligt. Samtidigt pågår tester för att kunna skippa traditionella kassor helt.

Jula släpper katalog i en ny app

  M-handel 110 Ny teknik 337 Pro 3706 Omnichannel 245
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Hööks lanserar ny e-handelslösning

  Pro 3706 E-handel 704 Nyheter 2904 Omnichannel 245
Hööks hästsport satsar på en ny e-handelslösning som stödjer företagets strategi för omnichannel. Den bäddar för en integrerad kampanjhantering.

Fyra grundstenar bäddar för Unified Commerce

  Undersökningar 292 Pro 3706 Konsumentbeteende 229 Måsteläsning 152
Konsumenternas nya förväntningar på en sömlös och personaliserad upplevelse driver på utvecklingen mot en enad handel. En ny studie kartlägger hur kedjorna prioriterar de fyra grundstenarena i Unified Commerce.

Prediktiv analys förutspår kundens nästa steg

  Måsteläsning 152 Omnichannel 245 E-handel 704 Pro 3706
Genom nya källor och teknik kan man förutspå kundens beteende och skapa personaliserade aktiviteter. Men prediktiva analyser i realtid kräver både specialkompetens och datorkraft.

Alexa gör entré hos Starbucks

  Omnichannel 245 Pro 3706 Produktutveckling 249 Ny teknik 337
Amazons Alexa spås bli en disruptiv kraft inom detaljhandeln den kommande tiden. Nu lanserar Starbucks en lösning för plattformen, baserad på AI-teknik.

Birchbox öppnar första butiken i Europa

  E-handel 704 Nyheter 2904 Omnichannel 245 Pro 3706
Kunderna som handlar i Birchbox fysiska butik har tre gånger högre livstidsvärde än onlinekunderna. Därför prioriteras fysisk retail, och nu är siktet inställt på Europa.

Digitala kiosker utökar Cerveras sortiment

  Omnichannel 245 Pro 3706 Nyheter 2904 Ny teknik 337
Digitala kiosker i butiksmiljön kan utöka ett begränsat sortiment avsevärt. En strategi som Cervera nu inför. ”Det knyter ihop säcken bra.” För att stärka och utveckla butiksupplevelsen inleds ett samarbete med Touchtech som ska leverera skärmar till butiker i hela landet. – Vi ser att sammankopplingen mellan butik och online kommer ha en avgörande roll … (läs mer)

Ryktet om butikens död överdrivet

  Pro 3706 Omnichannel 245 Trender 364 Måsteläsning 152
Det har pratats mycket om den fysiska butikens död på sistone. Men e-handelns utveckling skvallrar om motsatsen, onlineaktörerna öppnar butiker som aldrig förr.

”Vinnarna integrerar sin verksamhet”

  Omnichannel 245 Pro 3706 Nyheter 2904 Konsumentbeteende 229
De vinnande kedjorna har några gemensamma nämnare. Förmågan att kombinera det digitala och det fysiska är avgörande. Det hävdade Rod Sides, retailansvarig på Deloitte, under Retail’s Big Show i New York.  Den tekniska utvecklingen och konsumenternas nya beteenden har ändrat spelreglerna. Det konstaterade Rod Sides, ansvarig för Retail, Wholesale och Distribution, på Deloitte LLP under Retail’s … (läs mer)