Smoothiemaskin gör entré i matbutiken

  Pro 3706 Ny teknik 337 Internationellt 1005
Matbutikens kunder kan numera köpa smoothies på egen hand från en maskin. Den görs av 100 procent naturliga ingredienser. En ny startup ligger bakom innovationen. 

Mobil automatisk och självkörande butik

  Butikskoncept 552 Nyheter 2904 Internationellt 1005 Ny teknik 337
Nu lanseras en automatisk, självkörande mobil butik. Bekvämlighet dragen till sin spets – nu kommer butiken till konsumenten. Konceptet testas nu och en bredare lansering väntar i höst.

Nya upplevelser med augmented reality

  Pro 3706 Ny teknik 337 Nyheter 2904 Kundupplevelser 131
Covent Garden blev den första AR-shoppingdestinationen. Nu sprider sig tekniken även till andra upplevelsebaserade branscher – Parken Zoo lanserar digitala djur.

Kiosk för självbetjäning på parkeringen

  Internationellt 1005 Ny teknik 337 Logistik 75 Pro 3706
Millennials vill gärna klara sig på egen hand, utan att behöva prata med personal. De kommer älska den här lösningen för självbetjäning som nu testas av Walmart.

Dagligvarukedjan säljer via digital assistent

  E-handel 704 Pro 3706 Omnichannel 245 Ny teknik 337
Utvecklingen går mot en detaljhandel online utan gränssnitt. Ett bevis på det är att en ledande dagligvarukedja nu börjar sälja sina varor via Google Home, den digitala och röststyrda assistenten.

Facial recognition gör köpcentrumet effektivt

  Ny teknik 337 Köpcentrum 449 Produktutveckling 249 Pro 3706
Analys av besökarnas ansikten via facial recognition har lett till att köpcentrumet har optimerat sin verksamhet. Det har också medfört möjligheter att genomföra mer pricksäkra reklamkampanjer anpassade efter besökarprofilerna.

WeChat och Alipay gör entré i Mood

  Köpcentrum 449 Måsteläsning 152 Nyheter 2904 Pro 3706
I dagarna släpper Mood nyheten att man satsar på kinesiska turister. Ännu mer intressant: Man satsar på två plattformar som utgör bland de mest disruptiva krafterna inom retail i Kina. Detta bör du ha koll på.

Fabletics personaliserar med ny teknik

  Kundupplevelser 131 Ny teknik 337 Måsteläsning 152 Omnichannel 245
Efter att ha startats online växer nu Kate Hudsons varumärke Fabletics i högt tempo via fysiska butiker. Ny teknik har en central roll i satsningen – den möjliggör en sömlös och personaliserad upplevelse.

Svenskt företag bakom obemannad butik

  Nya butiker 885 Butikskoncept 552 Ny teknik 337 Pro 3706
Den helt automatiska butiken är öppen dygnet runt. Det svenska företaget, som öppnade butiken ett år innan Amazon Go, menar att konceptet går att använda med en rad varukategorier.

Här testas nästa generation stormarknader

  Produktutveckling 249 Butikskoncept 552 Pro 3706 Nyheter 2904
Samtidigt som dagligvarukedjan rapporterar en kraftigt accelererande onlineförsäljning experimenterar man med hur framtidens fysiska butik kommer att se ut. De två världarna är allt mer sammankopplade.

Nya spelregler med digitala assistenter

  Ny teknik 337 Trender 364 Pro 3706 Produktutveckling 249
Digitala assistenter som Amazon Alexa spås bli "the next big thing" i retail. Och tekniken för med sig helt nya spelregler. Ett tecken på trenden är att Ikea nu lanserar produkter som är kompatibla med tekniken.

Allt mer populärt med självscanning

  Undersökningar 292 Ny teknik 337 Pro 3706 Nyheter 2904
Andelen självscannare har ökat dramatiskt. Kunderna gillar att använda tekniken och checkar gärna ut själva när det finns möjlighet. Det visar en ny undersökning.

Konsumenten vill köpa bil av Apple och Google

  Ny teknik 337 Undersökningar 292 Nyheter 2904 Pro 3706
Bilköparna har nu större förtroende för teknikföretag än de har för traditionella biltillverkare när det gäller självkörande bilar. Och provköra vill man göra via virtual reality.

Betala med handen i obemannad butik

  Kundupplevelser 131 Ny teknik 337 Pro 3706
Innovativa betalsätt utvecklas för att skapa en enklare kassaprocess. En ny teknik där kunden identifieras och betalar med hjälp av handen testas nu skarpt i en butik.

Sundsvall stadskärna får smarta drakar

  Cityhandel 144 Ny teknik 337 Nyheter 2904
Nu är det åter dags för Sundsvalls populära drakar att flytta ut och sätta färg på staden. Nytt för i år är att Sundsvall får sina första smarta drakar som går att interagera med.

Kassorna skippas i kedjans nya pilot

  Ny teknik 337 Pro 3706 Butikskoncept 552 Måsteläsning 152
Det råder ingen tvekan om att Amazon Go har inspirerat branschen. Nu genomför en matkedja tester med ett liknande kassalöst system. Bredare lansering är planerad i september.

Fem mobildrivna trender inom retail

  Måsteläsning 152 Undersökningar 292 M-handel 110 Pro 3706
Mobilen skickar detaljhandelns gamla spelregler långt in på lagerhyllorna. Kunden har till slut tagit makten – och nu förändrar det retail för alltid. En ny rapport sätter fingret på fem tongivande trender pådrivna av mobilen.

Framtidens butik är här

  Butikskoncept 552 Omnichannel 245 Nya butiker 885 Pro 3706
In- och utcheckning via mobilen, automatisk tillgång till kundens preferenser och köphistorik. Under hösten lanseras en modulbaserad lösning för den som vill bygga framtidens butik.

Digital signage personaliseras i realtid

  Pro 3706 Visual Merchandising 109 Ny teknik 337
Nu lanseras ett nytt system med personaliserade filmer och erbjudandenr via digital signage. Budskapen skräddarsys efter kunderna som passerar, och testerna visar på säljlyft för hela avdelningen.

Visualisering av produkter i 3-D

  Pro 3706 Visual Merchandising 109 E-handel 704 Ny teknik 337
Ett svensk företag lanserar nu en lösning för visualisering av produkter i 3-D. Tekniken är anpassad för att fungera såväl i desktop som i mobilen.