
Kedjan gör 300 butiker kassalösa
Antalet butiker som erbjuder utcheckning via mobilen har tredubblats.
Antalet butiker som erbjuder utcheckning via mobilen har tredubblats.
Konsumenterna vill inte uppleva friktion i butiken. Saker och ting får inte krångla och man tänker verkligen inte vänta på något i onödan.
Dagligvarukedjan lyfta bort alla kassor från butiken och lät kunderna betala direkt i mobilen. Så här reagerade kunderna – och den egna personalen.
Starbucks har tagit fram en kiosk för självbetjäning. Den används inne i butiken som man samarbetar med och kunden gör sina beställningar via mobilen. Så här fungerar det.
Den automatiserade butiken flyttade precis in i kundvagnen. Med hjälp av ny AI-teknik kan registrering och betalning ske med automatik – i vagnen.
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Kedjan har i hemlighet skapat ett helt nytt koncept där man just nu testar både nya strategier och ny teknik. Sortimentet är fokuserat kring färskvaror och färdiga rätter enkla att ta med.
Zara har nyöppnat sitt flaggskepp, här presenterar man framtidens butik. Kunderna möts av automation, RFID-teknik och sömlöshet. ”Det är ett viktigt ögonblick för Inditex”.
Dagligvarukonceptet drivs av en mission. Hela verksamheten vilar på en övertygelse om att man kan göra skillnad och bidra till sina kunders hälsa.
Inom tio år kommer 60 procent av alla jobb utgöras av nya roller och ansvar. Så här ser de stora aktörernas processer ut för att hitta talangerna – och detta letar man efter.
Kedjan har öppnat en butik som saknar traditionella kassor där kunden sköter utcheckningen själv. Konceptet är ett resultat av koncernens satsning på en startup-accelerator.
Nu lanserar inredningskedjan Lagerhaus ett nytt betalsätt i sina butiker. Självbetjäning och den molnbaserade lösningen ska ge kunderna en bättre upplevelse.
Matbutikens kunder kan numera köpa smoothies på egen hand från en maskin. Den görs av 100 procent naturliga ingredienser. En ny startup ligger bakom innovationen.
Millennials vill gärna klara sig på egen hand, utan att behöva prata med personal. De kommer älska den här lösningen för självbetjäning som nu testas av Walmart.
Tallink lanserar nu självbetjäning i snabbköpsbutiken ombord på en av sina båtar i ett pilotprojekt. Ambitionen är att skapa en bättre shoppingupplevelse.
Självbetjäningsbutiker, som vi känner till dem, är döende. I takt med att e-butikernas sortiment ökar minskar anledningarna att besöka en fysisk butik med självbetjäning. Endast mervärde i form av upplevelser och kunskap kan rädda dem.
En färsk undersökning visar att hela 88 procent av konsumenterna vill att kassarutinen ska gå fortare än vad den gör i dag. Det är det största och första klagomålet man har gällande sina matbutiker. – Kassan är sista chansen man har att göra ett gott intryck på kunden. Att tvinga dem stå i långa köer för att … (läs mer)
Kassörsjobben i butiker är ett utdöende yrke. Redan inom 20 år kan dom vara helt borta.
Svenska ITAB Shop Concept levererar en förstagångsinstallation av det helautomatiska självutcheckningssystemet EasyFlow till en av Lidls butiker på den svenska marknaden.
Teknikutvecklingen går snabbt, även i detaljhandeln. Men i takt med att displayerna och självbetjäningsautomaterna blir fler minskar möjligheten att skapa möten med kunden. Lösningen är att ta ett steg tillbaka.