Storleksråd minskar andelen returer avsevärt. Nu lanserar Zalando ett virtuellt provrum som ska hjälpa kunden hitta rätt i sortimentet.
Nu rullar H&M Group ut en pilot där man testar nya tekniska lösningar. Ambitionen är att ge besökarna en ny friktionsfri upplevelse.
Snapchat utvecklar shoppingupplevelsen med augmented reality. Den nya tjänsten låter användare virtuellt upptäcka, prova och dela outfits.
Ambitionen är att erbjuda en ”inkluderande, omslutande och personaliserad” digital upplevelse som efterliknar fysisk handel.
Amazon erbjuder personalisering, bekvämlighet och rekommendationer baserade på AI. ”Det bästa av digital och fysisk handel”.
H&M testar Virtual Fitting. Tekniken kan i förlängningen påverka sortiment och produktion.
I det nya varuhuskoncept som Amazon för tillfället skapar testas en digitalt laddad version av provhytter.
Med hjälp av lokala provrum i kundens egna kvarter vill man förbättra servicen för nätshoppare – samtidigt som man skonar miljön.
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Amazon har de senaste åren intensifierat sina satsningar inom kategorin mode. En ny smart digital spegel skvallrar också om en fortsatt satsning. Med denna kan kunden prova plaggen innan de köps online.