”Våra kunder har lämnat galleriorna – det är mobilen som gäller”

”Våra kunder har lämnat galleriorna – det är mobilen som gäller”

 

Det är stora förändringar på gång hos Abercrombie & Fitch, vilket Handelstrender har berättat redan tidigare. Nu lägger man en kundorienterad mobilstrategi till raden av förändringar. Anledning: målgruppen har lämnat köpcentrumen. Vi har redan tidigare berättat att varumärket nu rör sig bort ifrån den exkluderande modellen med nattklubbsliknande butiker. Den hade tydliga inslag som uteslöt … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4220 Produktutveckling 288 Internationellt 1215 M-handel 139


Another Nest siktar redan mot toppen

 

Another Nest har som mål att bli ledande  bland rikstäckande multibrandkedjor i Sverige –  med möjlig expansion även till utlandet när tiden är rätt. Etableringen av Another Nest påbörjas i Skåne och en butik har redan öppnats i Kristianstad i Galleria Boulevard. Innan årsslutet planeras ytterligare fem butiker öppnas i södra Sverige och därefter skall … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nya butiker 1092 Pro 4220 Varumärken 252 Butikskoncept 724


Puma testar shoppingbara filmer

 

Puma lanserar ”shopable films”. Filmerna är ett sätt att underlätta för konsumenter att med färre klick hitta de produkter som visas. Filmerna är ett sätt att använda leverantörsvideor online samt underlätta för konsumenter att med färre klick hitta de produkter som visas. Pumas ”shop as you watch”-film lanserades på JD Sports webbsida där fotbollspelaren Adam Lallana … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4220 Sociala medier 96 E-handel 844


Därför e-shoppar kvinnor till sina män

 

Webbutiken Trendhim.se som säljer smycken och accessoarer för män har gjort en undersökning som visar att 56 procent av deras kunder är kvinnor. Handelstrender frågade varför så pass många kvinnor handlar i en webbutik för män. Svaret: De vill få dem att se bättre ut. Handelstrender berättade nyligen om en studie från Bronto Software som tydde på ett skifte inom e-handeln. … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1215 Trender 409 Undersökningar 381 E-handel 844


KappAhl lanserar ny kollektion

 

KappAhl lanserar i november en kollektion med behåar och trosor som vänder sig till den unga tjejen och som man uttrycker det i ett pressmeddelande, ”den petita kvinnan”. Tanken bakom kollektionen som döpts till Me and me, är att fylla glappet mellan kunden som lämnat barnavdelningen men fortfaranden inte hittar sin storlek och smak bland … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4220 Nyheter 3467


Årets trend i modevärlden – Big data

 

Editd och WGSN är två av flera företag som nu hoppas kunna föra in analyser, så kallad Big data, i trendskapandet inom modeindustrin. En av de viktigaste faktorerna är att analysen nu ska bli greppbar även för de som inte är statistiker. – Folk ska inte behöva vara dataforskare för att förstå insikterna i materialet, … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4220 Internationellt 1215 Ny teknik 437


Lidl överraskar med stor satsning på modekollektioner

 

Oväntat, säger experterna. Nu inleder lågprisaktören Lidl en storsatsning på mode. Ny kollektioner lanseras bland annat i Tyskland och Storbritannien. I Storbritannien innebär det att man från och med nästa måndag till exempel kan köpa en läderjacka för 15 pund (cirka 170 kronor). Kollektionen, namnlös och enbart dam i första läget, innehåller också bland annat … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3467 Internationellt 1215 Pro 4220 Produktutveckling 288


Gayannonser och Snapchat – nya tider för Banana Republic

 

Modekedjan Banana Republic genomgår en rad förändringar, och den nya inriktningen på modet är bara en av dem. Banana Republic skapades 1978 och rönte då stor uppmärksamhet med sina kollektioner som stilmässigt hade sin grund i omarbetade militärkläder. På den tiden var det en sann pionjär inom detaljhandeln och i dag har kedjan drygt 700 … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Trender 409 Produktutveckling 288 Internationellt 1215 Butikskoncept 724


Så ser Jigsaws nya koncept ut

 

Det brittiska varumärket Jigsaw har öppnat ett nytt flaggskepp i stadsdelen Mayfair i London, Duke Street Emporium. Så här beskriver man projektet: ”I en tid då allt mer fokuseras på digitala medier i butiken kommer erbjuder vi en oöverträffad upplevelse: inte beroende på prylar eller Gizmos, detta är verkligen en återgång till shoppingupplevelsen som ett nöje. … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Butikskoncept 724 Internationellt 1215 Nya butiker 1092 Pro 4220


Här är provrummen butikens självklara mötesplats

 

Varuhuset designades för en helt ny marknad, dryga 300 mil från de övriga butikerna i kedjan. En djuplodande målgruppsundersökning blev grunden till en unik och numera prisbelönad butik, Simons i West Edmonton Mall. Simons i Edmonton är sista butiken ut i vår lilla serie om butiker som belönades med Euroshop Retail Design Award. Simons är … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Butikskoncept 724 Pro 4220 Internationellt 1215 Design 291


Örjan öppnar butik igen

 

Örjan Andersson, en av grundarna av Fabric Scandinavien som startade koncepten Weekday, Monki och Cheap Monday, är tillbaka med ett nytt butikskoncept. Denna gång rör det sig om en butik i fyra plan vid Skanstull i Stockholm. Enligt förhandssnacket låter det lika mycket som ett vardagsrum för målgruppen. Kunderna ska kunna shoppa, fika, spela pingis eller lyssna … (läs mer)

Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 4220 Nyheter 3467 Butikskoncept 724 Nya butiker 1092