Mode. Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
Canada Goose lanserar en plattform för återbruk av sina produkter. Ambitionen är att ge dem en andra, tredje och fjärde livstid.
Modeindustrin, som många andra, upplever utmaningar kopplade till inflation och ökade kostnader. De som erbjuder uthyrning av plagg har dock stått starka.
Ambitionen är att demokratisera sportmode – och inspirera till ett mer aktivt liv. I kampanjen medverkar bland andra fitnessikonen Jane Fonda.
Kundupplevelsen har utvecklats med hjälp av algoritmer och data. Amazon har nu öppnat sin första fysiska modebutik.
Snapchat utvecklar shoppingupplevelsen med augmented reality. Den nya tjänsten låter användare virtuellt upptäcka, prova och dela outfits.
Cirkularitet hamnar i fokus när denimprodukter från det egna lagret blir till nya plagg genom redesign. I dag lanseras den första kollektionen.
Amazon erbjuder personalisering, bekvämlighet och rekommendationer baserade på AI. ”Det bästa av digital och fysisk handel”.
Nu lanseras ”Festkläder för funktionsnedsatta”. Marknaden för anpassat mode spås växa mycket snabbt den kommande tiden.
Marks & Spencers har tagit ett nytt steg för att bli mer cirkulära. Man gör det genom att testa och utforska nya tjänster inom uthyrning av modeplagg.
En ny studie visar hur attityderna skiljer sig mellan olika länder i Europa – och vad som skulle få ännu fler att handla hållbart.
Kunder i fysiska modebutiker vill ha mer integration mellan online och offline. Den här artikeln handlar om vad man efterfrågar mest i butik.
H&M vill utforska möjligheterna inom hyrtjänster i en uppkopplad och digitaliserad modeindustri.
För första gången kan kunderna därmed handla Swedish Stockings hållbara tights i en egen fristående fysisk butik.
Det svenska jackvarumärket Didriksons stärker sin position ytterligare på den franska marknaden.
Amsterdam-baserade Scotch & Soda ökar sin tillväxttakt och öppnar ett större antal butiker.
Tematiserad retail har varit en sanckis under senare år, Story i New York är ett exempel på detta. Den 14 oktober öppnar det nya co-retailkonceptet Friends of Bibliotekstan på Norrmalmstorg i Bibliotekstan i Stockholm. Konceptet bygger just på olika teman som styr utbudet under några månader åt gången.
”Här vi kan ifrågasätta och utveckla gränsdragningen mellan varumärke, art och filmprojekt”.
Vem som helst ska kunna köpa eller sälja kläder och accessoarer via plattformen online, oavsett varumärke.
Det italienska varumärket Prada öppnar ett nytt koncept tillägnat naturens olika miljöer.
Har lång erfarenhet av globala varumärken och har arbetat på ledande byråer i både Sverige och Nederländerna.
Har varit en del av Lindex sedan 2000 i flera olika designroller inom både dam, barn och underkläder.
Klassiska varuhuset lyfter in trädgården i butiken med en kreativ sortimentsmix och unika produkter.
Samlar mode, accessoarer och exklusiv skönhet under samma tak i ”den ultimata destinationen”.
Shein har utvecklats till en digital moderaket. En av de största anledningarna är det användargenererade materialet.
Ny rapport: ”Förändringar kräver engagemang från såväl kunder som modeindustrin”.
Kläder var den näst största kategorin. Här är de mest populära sökorden inom mode.
Bakom Verkstan står fem kvinnor. ”En härlig blandning av människor som envist kommer driva butiker”.
Monki släpper en limiterad kapselkollektion av överblivet och återbrukat material – Up:cycle.
Odd Molly tar nu efter ett flertal Live Video Shopping-event ett nytt grepp om formatet. Tittaren bjuds in på livestreamat matmingel.
”Syftet är i första hand att öka medvetenheten om ansvarsfull och hållbar shopping”.
Modekoncernen har med sina kedjor inlett ett samarbete med ThredUp. Den digitala plattformen är inriktad på återförsäljning av använda plagg.
Riktlinjerna är ett sätt att försäkra sig om att produkter som sägs vara 100 procent veganska verkligen saknar animaliska ingredienser.
Lindex har fått utmärkelsen ”Best Emerging Franchise 2020” på International Franchise Associations (IFA) årliga konferens.
Ellos inleder ett samarbete med modedesignern Selam Fessahaye. Vårsäsongen 2020 lanseras en festkollektion som andas couture.
Den internationella bilden av Sverige som designnation ska stärkas. Regeringen investerar fem miljoner kronor i marknadsföring av svensk design.
MAPIC 2019. Varumärket synar konstant sitt butiksnät och anpassar det för att passa nya förutsättningar.
Varuhuskedjan har inlett ett samarbete som gör det möjligt för kunderna att sälja vidare plagg som kommer från kedjan egna eller samarbetande varumärken.
Tekniken möjliggör för e-handlare att förflytta ”live video shopping” från sociala medier till egna plattformar. För NA-KD är det premiär – Monki har redan testat kanalen i Kina.
Kollektionen är framtagen för Instagram och syftet är att skapa uppmärksamhet kring varumärket – men också att bidra till ett mer hållbart sätt att handla.
Kedjan har anslutit sig till skaran av varumärken som hyr ut mode. Man erbjuder även handplockad second hand och produkter från andra varumärken.
I oktober lanserar KappAhl en kollektion som mixar nytt och gammalt. Kedjan kombinerar återvunnet och överblivet material för att skapa en hållbar kollektion.
I maj öppnade Blankdays sin första pop up-butik i New York. Sedan dess har man fått svaret man hoppades på; strategin för online-to-offline fungerar.
Hållbarhet är en angelägen fråga för konsumenterna oavsett ålder. Men en ny studie visar på brister i varumärkens förmåga att kommunicera sina ansträngningar – och på fem åtgärder man borde börja med.
Magnus Månsson tar över som VD för Tretorn Sweden och går även in som delägare i bolaget. Han kommer närmast från uppdraget som VD hos Gina Tricot.
Den japanska globala detaljhandelskedjan Muji öppnar ett flaggskepp i Stockholm. Den nya butiken kommer att inkludera produkter från alla produktsegment.
I maj arrangeras årets FashionDays i Borås. Under två dagar vill man inspirera, dela med sig av kunskap och visa på möjligheter inom miljövänligt mode.
Varumärket Morris öppnar sin andra fysiska butik, man gör det i en nyrenoverad del av stadskärnan. "Gården blir en genuin oas bland karaktärsfulla hus".
Maxjennys pop up-butik fylls med färgsprakande plagg som bäst beskrivs som en hybrid mellan konst och mode.
Varumärket har öppnat butik i Coal Drops Yard vid Kings Cross i London. Det är resultatet av ett samarbete som syftade till att definiera synen på mode – och arkitektur.
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
Zalando lanserar en skönhetskategori på den svenska marknaden. Skönhetschef Pamela Wade-Lehman ser en tydlig koppling mellan kosmetik- och modeshopping.
Metro Mode inleder nu en storsatsning där digital handel är i fokus. "Det är en viktig bricka i vår satsning på e-commerce inom skönhet, livsstil och hälsosegmentet".
Modevarumärket har presenterat en ny partner i bolaget – skådespelaren Patrick Dempsey. Han är mest känd som "McDreamy" i TV-serien Grey's Anatomy.
Nu öppnar en utställning där gränserna för "fast" och "slow" fashion utmanas med nya koncept för hållbar design. Bakom projektet ligger två års forskning.
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner.
Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Under hösten öppnar Scotch & Soda två nya butiker i Sverige; i Täby Centrum och Mall of Scandinavia. "Vi har en offensiv öppningsstrategi".
När allt fler letar snyggt, hållbart och etiskt producerat mode lanseras nu det hållbara klädvarumärket. En tom kalender är en del av hållbarhetsstrategin.
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad.
Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.
Modevarumärket Odd Molly siktar nu på en expansion på den nordamerikanska marknaden. Man gör det med en satsning på fristående butiker och närvaro i varuhus.
Stora satsningar är redan sjösatta för att öka snabbhet, precision och effektivitet. Nu berättar Inditex VD Pablo Isla att Zara ska göra sina butiker till hubbar för leveranser.
Uniqlo, den japanska globala klädkedjan, ska öppna en butik i Köpenhamn våren 2019. Etableringen sker i en historisk byggnad från mitten av 1700-talet och i hjärtat av staden.
Det brittiska onlinebaserade modevarumärket Boohoo har inlett ett samarbete med Paris Hilton. Hon står som meddesigner för en kollektion som nu har lanserats globalt.
Temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar har stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.
Idén är enkel. Med jämna mellanrum byts butikens innehåll ut och ett nytt varumärke gör entré. Ambitionen är att inspirera kunderna – och få dem att vilja komma tillbaka.
Med en nyanställd global försäljningschef gör Göteborgsbaserade I dig denim en internationell satsning. I dig denim har fokus på tillväxt och vill nu öka varumärkets synlighet på marknaden.
MODE. Chanel släpper två nya kollektioner, Coco Beach och Coco Neige. Det är renodlade bad- respektive vinterkollektioner med Karl Lagerfeld som huvuddesigner.
Marknadsföring via Instagram Stories fungerar mycket bra enligt engelska Asos. Nu minskar man sin medieinvesteringar efter att ha funnit ett fungerande recept.
Matprofilen Jessica Frej är känd för sina recept – men också för sina färgstarka klänningar som blivit hennes signum. Nu lanserar hon en egen kollektion.
Visonen är att Gamla Brogatan ska bli Stockholms nya independent-distrikt. Under försommaren öppnar två nya butiker som stärker den profilen.
Mood Stockholm inleder ett samarbete med Swedish Fashion Talents. Fysiska aktiviteter på handelsplatsen och digitalt innehåll ska synliggöra nya varumärken.
Ledande personer inom såväl Google som Alibaba anser att pure players tid är förbi. Nu är det dags för en av de största onlinefundamentalisterna att krypa till korset. Hållbarhetskonceptet öppnar nu fysiska butiker.
Ett nytt evenemang vill skapa rum åt framtidens kreativa visionärer. Nio skandinaviska framtidsnamn omsätter sina visioner i unika outfits. I eventet deltar Silvana Imam, Arif och Noah Carter.