
Patrick Dempsey delägare i modeföretag
Modevarumärket har presenterat en ny partner i bolaget – skådespelaren Patrick Dempsey. Han är mest känd som ”McDreamy” i TV-serien Grey’s Anatomy.
Internationellt 1332 Personer 328 Design 325 Mode 388Modevarumärket har presenterat en ny partner i bolaget – skådespelaren Patrick Dempsey. Han är mest känd som ”McDreamy” i TV-serien Grey’s Anatomy.
Internationellt 1332 Personer 328 Design 325 Mode 388Nu öppnar en utställning där gränserna för ”fast” och ”slow” fashion utmanas med nya koncept för hållbar design. Bakom projektet ligger två års forskning.
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner.
Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Under hösten öppnar Scotch & Soda två nya butiker i Sverige; i Täby Centrum och Mall of Scandinavia. ”Vi har en offensiv öppningsstrategi”.
När allt fler letar snyggt, hållbart och etiskt producerat mode lanseras nu det hållbara klädvarumärket. En tom kalender är en del av hållbarhetsstrategin.
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. ”Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad.
Kampanjbilderna retuscheras inte längre. Och nu bjuder man in kunderna att vara modeller. Nelly tar ställning mot ohälsosamma ideal i modevärlden.
Retailtrender 59 E-handel 942 Varumärken 269Modevarumärket Odd Molly siktar nu på en expansion på den nordamerikanska marknaden. Man gör det med en satsning på fristående butiker och närvaro i varuhus.
Stora satsningar är redan sjösatta för att öka snabbhet, precision och effektivitet. Nu berättar Inditex VD Pablo Isla att Zara ska göra sina butiker till hubbar för leveranser.
Uniqlo, den japanska globala klädkedjan, ska öppna en butik i Köpenhamn våren 2019. Etableringen sker i en historisk byggnad från mitten av 1700-talet och i hjärtat av staden.
Det brittiska onlinebaserade modevarumärket Boohoo har inlett ett samarbete med Paris Hilton. Hon står som meddesigner för en kollektion som nu har lanserats globalt.
Mode 388 Nyheter 3745 Retailtrender 59 E-handel 942Temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar har stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.
Retailtrender 59 Mode 388 Trender 450Idén är enkel. Med jämna mellanrum byts butikens innehåll ut och ett nytt varumärke gör entré. Ambitionen är att inspirera kunderna – och få dem att vilja komma tillbaka.
Med en nyanställd global försäljningschef gör Göteborgsbaserade I dig denim en internationell satsning. I dig denim har fokus på tillväxt och vill nu öka varumärkets synlighet på marknaden.
Nyheter 3745 Personer 328 Mode 388 Karriär 318MODE. Chanel släpper två nya kollektioner, Coco Beach och Coco Neige. Det är renodlade bad- respektive vinterkollektioner med Karl Lagerfeld som huvuddesigner.
Nyheter 3745 Mode 388 Retailtrender 59Marknadsföring via Instagram Stories fungerar mycket bra enligt engelska Asos. Nu minskar man sin medieinvesteringar efter att ha funnit ett fungerande recept.
Matprofilen Jessica Frej är känd för sina recept – men också för sina färgstarka klänningar som blivit hennes signum. Nu lanserar hon en egen kollektion.
Design 325 Mode 388 E-handel 942 Nyheter 3745Visonen är att Gamla Brogatan ska bli Stockholms nya independent-distrikt. Under försommaren öppnar två nya butiker som stärker den profilen.
Mood Stockholm inleder ett samarbete med Swedish Fashion Talents. Fysiska aktiviteter på handelsplatsen och digitalt innehåll ska synliggöra nya varumärken.
Ledande personer inom såväl Google som Alibaba anser att pure players tid är förbi. Nu är det dags för en av de största onlinefundamentalisterna att krypa till korset. Hållbarhetskonceptet öppnar nu fysiska butiker.
Ett nytt evenemang vill skapa rum åt framtidens kreativa visionärer. Nio skandinaviska framtidsnamn omsätter sina visioner i unika outfits. I eventet deltar Silvana Imam, Arif och Noah Carter.
Stjärnor och galaxer, volym och volanger. KappAhl tar ut modesvängarna i höstens trendkollektion Limited Edition, som är tillverkad av enbart hållbara material.
Hållbarhet 228 Mode 388 Nyheter 3745Temat för klustret har nu uppdaterats och under hösten kompletteras utbudet när Whyred öppnar en permanent butik i Mall of Scandinavia.
Pop up 151 Mode 388 Nyheter 3745 Köpcentrum 667PUF Design Market är en Åbo-baserad konceptbutik inom mode och design. I samband med festivalen STHLM/SUOMI öppnar man en pop up-container med ett handplockat sortiment.
Covent Garden blir en allt hetare shoppingdestination i London. Bland de varumärken som öppnar butiker i området finns David Beckhams senaste modesatsning.
Lidl + Heidi Klum är ett nytt samarbete som ska göra kvalitetsmode tillgängligt för alla. Genom den nya modesatsningen uppgraderar lågpriskedjan sitt klädsortiment.
Personer 328 Nyheter 3745 Mode 388Modet blir snabbare och snabbare. En ny studie har granskat de strategier som hängivna shoppare använder sig av för att bli kompetenta konsumenter av fast fashion. Det är en tidskrävande uppgift, visar det sig.
Retail handlar mer och mer om upplevelser. Det är en av anledningarna till att köpcentrumet har satsat på en egen rooftop. Man har dessutom skapat en helt ny känsla med suggestiv belysning i centrumet.
Matkedjan vässar nu sitt erbjudande med ett mer trendinriktat och oftare uppdaterat sortiment. Inspirationen hämtas in från världens ledande modescener via ett helt nytt team.
Clare Johnston utses till högskolans första hedersdoktor. Hon promoveras till konstnärlig hedersdoktor i textil och mode vid Högskolan i Borås i samband med årets professorsinstallation och doktorspromotion den 5 maj.
Karriär 318 Nyheter 3745 Mode 388 Personer 328I vår stärks Kista Gallerias utbud med flera nya koncept och varumärken inom mode och skönhet.
Nu har danska modemärket Pieces öppnat sitt nya butikskoncept. Här är fasta stilar och skyltdockor bannlysta, i stället vill man hjälpa kunden att hitta sin egen look.
Modevarumärket Ralph Lauren har sedan september en svensk VD, Stefan Larsson, som nu drar upp nya riktlinjer inför framtiden. Bland annat införs nu en helt ny e-handelsplattform.
När det svenska modevarumärket nu öppnar sin första butik har Chrysler Building i New York varit en stor inspirationskälla. Art Deco går som en röd tråd genom butiken.
Nu har Solestory öppnat sin första butik i Stockholm på Regeringsgatan. Grundarna av företaget har grävt djupt i sneakerskulturen och erbjuder nu en personaliserad upplevelse i sina kundnätverk.
Modevarumärket Jofama har under flera säsonger presenterat en minikollektion tillsammans med en vad man anser vara stilsäker person – i år med Måns Zelmerlöw.
Alla vill klä sig som Beckham. Det är temat i H&M:s nya reklamfilm med stjärnan i huvudrollen.
Under 2016 lanseras det nya varumärket Club Xpris i Sverige. De första butikerna öppnar inom kort i Barkarby i Stockholm och i Ingelsta Handelscentrum i Norrköping.
Det är stora förändringar på gång hos Abercrombie & Fitch, vilket Handelstrender har berättat redan tidigare. Nu lägger man en kundorienterad mobilstrategi till raden av förändringar. Anledning: målgruppen har lämnat köpcentrumen. Vi har redan tidigare berättat att varumärket nu rör sig bort ifrån den exkluderande modellen med nattklubbsliknande butiker. Den hade tydliga inslag som uteslöt … (läs mer)
Kuraterade butiker, modeshowens nya roll och couturens revival. Jobbar du med mode och retail? Här är 10 trender som du verkligen bör ha koll på.
Det är mycket snack om modevarumärket Hermès just nu. För någon vecka sedan lanserades ett designsamarbete med Apple kopplat till Apple Watch. Och den här veckan lanserar Hermès en ny satsning, denna gång inriktad på innehåll.
Det brittiska klädvarumärket Superdry expanderar i Sverige.
Det spanska modevarumärket Stradivarius inleder nu en satsning riktad till unga män
Nu har Racked listat 38 indiebutiker på nätet som du verkligen borde ha koll på.
I dag lanseras Fashion Independents’ Day i London i samband med släppet av en modeapp.
Puma lanserar ”shopable films”. Filmerna är ett sätt att underlätta för konsumenter att med färre klick hitta de produkter som visas. Filmerna är ett sätt att använda leverantörsvideor online samt underlätta för konsumenter att med färre klick hitta de produkter som visas. Pumas ”shop as you watch”-film lanserades på JD Sports webbsida där fotbollspelaren Adam Lallana … (läs mer)
Webbutiken Trendhim.se som säljer smycken och accessoarer för män har gjort en undersökning som visar att 56 procent av deras kunder är kvinnor. Handelstrender frågade varför så pass många kvinnor handlar i en webbutik för män. Svaret: De vill få dem att se bättre ut. Handelstrender berättade nyligen om en studie från Bronto Software som tydde på ett skifte inom e-handeln. … (läs mer)
Danmarks tredje största shoppingcenter, Rosengårdcentret i Odense expanderar.
Rut & Circle öppnar en ny butik i Halmstad i slutet av april. Den elfte konceptbutiken är ett viktigt steg i modekedjans etableringsfas samt för dess varumärkesbyggande.
Wondrous Cologne säljer handgjort mode i en sagolikt vacker butik.
Succén fortsätter för lågprismodet. Primark ökade kraftigt under det gångna året.
KappAhl lanserar i november en kollektion med behåar och trosor som vänder sig till den unga tjejen och som man uttrycker det i ett pressmeddelande, ”den petita kvinnan”. Tanken bakom kollektionen som döpts till Me and me, är att fylla glappet mellan kunden som lämnat barnavdelningen men fortfaranden inte hittar sin storlek och smak bland … (läs mer)
Amerikanska Abercrombie & Fitch genomgår stora förändringar. Nu ska kedjan närma sig H&M med ett snabbare och mer modeorienterat sortiment.
Den så kallade hard discount-handeln har hittills profilerat sig med låga priser på mat. Nu inleder Lidl sin satsning på mode även i Sverige.
En gul blommig långkjol av vertikala remsor. En vit kjol gjord av horisontella, ofållade volanger. Det är något av det man kan förvänta sig av H&M:s designpristagares kollektion.
Editd och WGSN är två av flera företag som nu hoppas kunna föra in analyser, så kallad Big data, i trendskapandet inom modeindustrin. En av de viktigaste faktorerna är att analysen nu ska bli greppbar även för de som inte är statistiker. – Folk ska inte behöva vara dataforskare för att förstå insikterna i materialet, … (läs mer)
Oväntat, säger experterna. Nu inleder lågprisaktören Lidl en storsatsning på mode. Ny kollektioner lanseras bland annat i Tyskland och Storbritannien. I Storbritannien innebär det att man från och med nästa måndag till exempel kan köpa en läderjacka för 15 pund (cirka 170 kronor). Kollektionen, namnlös och enbart dam i första läget, innehåller också bland annat … (läs mer)
I Levis nya kampanj vill man driva trafik direkt till e-butiken med hjälp av en interaktiv film. Innehållet handlar om mer eller mindre kända profilers förhållande till varumärkets produkter. Spara artikel
Modekedjan Banana Republic genomgår en rad förändringar, och den nya inriktningen på modet är bara en av dem. Banana Republic skapades 1978 och rönte då stor uppmärksamhet med sina kollektioner som stilmässigt hade sin grund i omarbetade militärkläder. På den tiden var det en sann pionjär inom detaljhandeln och i dag har kedjan drygt 700 … (läs mer)
Det brittiska varumärket Jigsaw har öppnat ett nytt flaggskepp i stadsdelen Mayfair i London, Duke Street Emporium. Så här beskriver man projektet: ”I en tid då allt mer fokuseras på digitala medier i butiken kommer erbjuder vi en oöverträffad upplevelse: inte beroende på prylar eller Gizmos, detta är verkligen en återgång till shoppingupplevelsen som ett nöje. … (läs mer)
Varuhuset designades för en helt ny marknad, dryga 300 mil från de övriga butikerna i kedjan. En djuplodande målgruppsundersökning blev grunden till en unik och numera prisbelönad butik, Simons i West Edmonton Mall. Simons i Edmonton är sista butiken ut i vår lilla serie om butiker som belönades med Euroshop Retail Design Award. Simons är … (läs mer)
Örjan Andersson, en av grundarna av Fabric Scandinavien som startade koncepten Weekday, Monki och Cheap Monday, är tillbaka med ett nytt butikskoncept. Denna gång rör det sig om en butik i fyra plan vid Skanstull i Stockholm. Enligt förhandssnacket låter det lika mycket som ett vardagsrum för målgruppen. Kunderna ska kunna shoppa, fika, spela pingis eller lyssna … (läs mer)