Mode. Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.


“Våra kunder har lämnat galleriorna – det är mobilen som gäller”

“Våra kunder har lämnat galleriorna – det är mobilen som gäller”

 

Det är stora förändringar på gång hos Abercrombie & Fitch, vilket Handelstrender har berättat redan tidigare. Nu lägger man en kundorienterad mobilstrategi till raden av förändringar. Anledning: målgruppen har lämnat köpcentrumen. Vi har redan tidigare berättat att varumärket nu rör sig bort ifrån den exkluderande modellen med nattklubbsliknande butiker. Den hade tydliga inslag som uteslöt … (läs mer)




Puma testar shoppingbara filmer

 

Puma lanserar “shopable films”. Filmerna är ett sätt att underlätta för konsumenter att med färre klick hitta de produkter som visas. Filmerna är ett sätt att använda leverantörsvideor online samt underlätta för konsumenter att med färre klick hitta de produkter som visas. Pumas “shop as you watch”-film lanserades på JD Sports webbsida där fotbollspelaren Adam Lallana … (läs mer)




Därför e-shoppar kvinnor till sina män

 

Webbutiken Trendhim.se som säljer smycken och accessoarer för män har gjort en undersökning som visar att 56 procent av deras kunder är kvinnor. Handelstrender frågade varför så pass många kvinnor handlar i en webbutik för män. Svaret: De vill få dem att se bättre ut. Handelstrender berättade nyligen om en studie från Bronto Software som tydde på ett skifte inom e-handeln. … (läs mer)




KappAhl lanserar ny kollektion

 

KappAhl lanserar i november en kollektion med behåar och trosor som vänder sig till den unga tjejen och som man uttrycker det i ett pressmeddelande, “den petita kvinnan”. Tanken bakom kollektionen som döpts till Me and me, är att fylla glappet mellan kunden som lämnat barnavdelningen men fortfaranden inte hittar sin storlek och smak bland … (läs mer)




Lidl överraskar med stor satsning på modekollektioner

 

Oväntat, säger experterna. Nu inleder lågprisaktören Lidl en storsatsning på mode. Ny kollektioner lanseras bland annat i Tyskland och Storbritannien. I Storbritannien innebär det att man från och med nästa måndag till exempel kan köpa en läderjacka för 15 pund (cirka 170 kronor). Kollektionen, namnlös och enbart dam i första läget, innehåller också bland annat … (läs mer)




Levis nya kampanj vill locka till köp direkt i filmen

 

I Levis nya kampanj vill man driva trafik direkt till e-butiken med hjälp av en interaktiv film. Innehållet handlar om mer eller mindre kända profilers förhållande till varumärkets produkter. Kampanjen som  har döpts till Live in Levi’s Project och är i praktiken en plattform online som utforskar och visar hur folk bär sina Levis-jeans. I de … (läs mer)




Gayannonser och Snapchat – nya tider för Banana Republic

 

Modekedjan Banana Republic genomgår en rad förändringar, och den nya inriktningen på modet är bara en av dem. Banana Republic skapades 1978 och rönte då stor uppmärksamhet med sina kollektioner som stilmässigt hade sin grund i omarbetade militärkläder. På den tiden var det en sann pionjär inom detaljhandeln och i dag har kedjan drygt 700 … (läs mer)