Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel och den nya enade handeln, bl a i Stockholm.
Sustainable pop-up öppnar i Mood Stockholm, en satsning som samlar sju hållbara varumärken inom mode, hemtextil, klädvård och smycken.
Grundaren, 23-åriga Isabelle Cederblad, älskar mackor. Nu ska hon servera kreationer som är långt mer än bara bröd och pålägg.
Under våren öppnar Closely sin första fysiska butik. Varumärket har fokus på funktionalitet och hållbarhet.
Hamburgerkedjan Max har förvärvat tre nya restauranger i Stockholms innerstad. När man nu öppnar den första gör man det med ett nytt designkoncept.
Under våren 2022 öppnar det danska smyckesmärket Maanesten sin första konceptbutik i Sverige.
Sveriges första selfiemuseum erbjuder regnsbågsglitter när det behövs som mest.
Den fysiska handeln är långt från död. Det menar Swish som vill visa vägen framåt för den fysiska handeln och öppnar en egen butik.
Eventet 2022 & Beyond fokuserade på framtidens retail och köpcentrum. Bland talarna fanns Ikea, Cake, Portland Design och Chiquelle. Här är insikterna.
Siktet är inställt på att skapa en högklassig destination och att erbjuda mer än en traditionell butiksupplevelse.
Designtorget öppnar en ny fysisk butik där man erbjuder ett kuraterat sortiment som speglar vad varumärket står för.
Det nya varumärket PBX ska vara ett steg i riktning mot framtidens servicehandel.
Polestar fortsätter sin expansion inom fysisk retail. Inom kort öppnar en ny central butik.
Tematiserad retail har varit en sanckis under senare år, Story i New York är ett exempel på detta. Den 14 oktober öppnar det nya co-retailkonceptet Friends of Bibliotekstan på Norrmalmstorg i Bibliotekstan i Stockholm. Konceptet bygger just på olika teman som styr utbudet under några månader åt gången.
Sängvaruhuset Sova öppnar ny konceptbutik med fokus på det urbana, yteffektiva cityboendet.
Snart öppnar Stockholm citys ”snabbaste pantmottagning”.
Till en början kommer Bzzt leverera mat och köra bud i Malmö och Göteborg. Inom kort blir det även podtaxi.
Erikshjälpen Second Hand satsar på tre nyetableringar i storstäder. En av dem blir i form av en omnikanalsbutik med ett nytt koncept.
”Här vi kan ifrågasätta och utveckla gränsdragningen mellan varumärke, art och filmprojekt”.
Restaurangen var den första McDonald's-restaurangen i Sverige när den öppnade 1973. Läs mer om varför man nu har valt att stänga den.
Ikea öppnar ett nytt format i tiotalet städer runt om i landet. Nu är det klart vilka orter som står närmast på tur.
Sergelgatan i centrala Stockholm genomgår just nu en förvandling. Ambitionen är att bli ett nytt centrum för upplevelser.
Lanserar ett nytt butikskoncept där man tydligt motiverar sina val för kunden.
Nu ökar man takten i sin globala expansion, bland annat i Sverige.
Ikeas nya strategi bygger på fler storstadslägen och en mix av format. Till sommaren öppnar man i Bromma Blocks.
Snabbväxande och digitalt baserade Caia Cosmetics öppnar nytt kontor.
Ett nytt koncept kombinerar gaming, musik och content creation. Blir Europas största e-sport- och gaming-arena.
Under hösten 2021 öppnar livsstilsvarumärket Diesel en flaggskeppsbutik i Bibliotekstan i Stockholm.
Får klartecken för nya bostäder, fler kontor, ytterligare service, tjänster, upplevelser, nöjen, handel och kultur.
Under 2023 öppnar Hemköp en ny butik i Stadshagen i centrala Stockholm.
Reitan Convenience Sverige lanserar nya butikskoncept för två av sina varumärken. Se dem i bilder här.
Matutbudet i Gallerian har mer än fördubblats på senare tid. Nu öppnar tre nya restauranger samt ett café.
”Vi vill skapa en livsstil runt padeln med NK Parkadens tak och varuhuset som hemvist”.
Köpcentrumet Gallerian i Stockholm har tilldelats guld i kategorin Best Use of Audio Brand.
AMF Fastigheter och Bambuser lanserar The Lobby Live, en studio för live video shopping med popup-ytor.
I slutet av oktober öppnar Svenska CDLP en tillfällig butik i Hufvudstadens fastighet på Biblioteksgatan 12 i Stockholm.
Emma Shields, känd från bland annat Kockarnas kamp, öppnar pop up-restaurang.
Nu öppnar designern Alexander Stutterheim en butik där han samlar sina hjärteprojekt. Fokus är satt på kvalitet och slow fashion.
”Syftet är i första hand att öka medvetenheten om ansvarsfull och hållbar shopping”.
Fredag 12 juni öppnar Beyond Retro en pop up-butik på den urbana mötesplatsen och skateparken Push.
Kjell & Company öppnar en butik med ett flertal nyheter. Koncept syftar till att komma närmare kunden samt skapa en än bättre köpupplevelse.
Med sikte på att bli fossilfria 2030 tar nu PostNord Sverige ett första steg och ställer om till en fossilfri leveransverksamhet på hela Söder.
Premiär på NK. I dag den 14 maj öppnar Stockholmsbaserade modevarumärket Totême sin nya avdelning på Nordiska Kompaniet i just Stockholm.
Inom kort får Gallerian tillskott av såväl nya som gamla bekanta. Alla tre aktörer ingår i Gallerians tjänst för hemleverans under coronakrisen.
Stockholms stad ser positivt på trenden med food trucks, nu vill man underlätta med nya regler.
I slutet av april öppnar Feira i Östermalmshallen i Stockholm. Konceptet hämtar inspiration från den vilda Atlantkusten. Köksmästare är kocken Andreas Printz.
När Östermalmshallen slår upp sina portar väntar en saluhall som tar besökaren tillbaka till 1800-talet. Målet är att återställa hallen till sin forna glans.
Träningskonceptet kombinerar funktionell styrketräning med kampsportsinspirerad fysträning i nattklubbsmiljö. Nu öppnar man en ny enhet i Stockholm.
Under våren 2020 öppnar Chimi Eyewear en ny flaggskeppsbutik i Hufvudstadens fastighet på Kungsgatan i centrala Stockholm.
Helhetsomvandlingen av Gallerian i Stockholm är snart färdigställd. Totalt har nu 36 aktörer tillkommit – och fler är på gång.
Just nu bjuds allmänheten på gratis kvalitetskaffe i en inspirerande miljö när Nespresso öppnar dörrarna till sitt första svenska pop-up café.
Brittiska JD Sports etablerar en ny flaggskeppsbutik i Gallerian på Hamngatan i Stockholm. Kedjans första butik i city väntas öppna i början av december.
Nu öppnar Nordiska Kompaniet sin nya sportdestination. Sex nya avdelningar har samlats på ett och samma våningsplan. Se bilderna här!
"Ett slutet kvarter blir nu en blandning fullt av smarta kontorslösningar, butiker och restauranger samt bostäder", säger Fredrik Wirdenius, VD Vasakronan.
Nu öppnar Muji sitt flaggskepp i Sverige där delar av inredningen kommer från en övergiven lada. Man gör samtidigt en rejäl uppdatering av sortimentet.
Nu lanseras Design Map Stockholm – en guide till skandinavisk design. Syftet är att att ge större dragkraft, förhöja kundupplevelsen och stärka Stockholm som designdestination.
Hudvårdsmärket lanserar nu en ny digital lösning för sin fysiska butik. Systemet förser kunderna med information och digital inspiration.
Butiken öppnas på en, enligt kedjan, av Stockholms bästa adresser. Ambitionen är att skapa en mötesplats med innovativa digitala lösningar.
Nelly.com öppnar sitt första fysiska showroom. Satsningen är ett led i att stärka kommunikationen gentemot medier och ska ge företaget en mötesplats.
VI har tidigare berättat om om möbelföretaget Made.com. Nu stiger man in på den svenska marknaden med sitt första showroom.
Urban Escapes nya hus i korsningen Regeringsgatan/Hamngatan fylls av hyresgäster. Huset har utgjort det största arbetet i omvandlingen av kvarteret.
I samband med lanseringen den nya kollektionen placerade kedjan nyligen en pop up-truck på Norrmalmstorg i Stockholm. Den lastade man sedan full med 80-talskänsla.
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Företaget driver sedan 2013 träningsstudios i Stockholm där man erbjuder nischad gruppträning i mindre klasser. Nu i mars öppnar man en studio i Mood District Stockholm.
Tillsammans med några av Sveriges främsta matentreprenörer och konnässörer har ett nytt koncept tagits fram för NK Saluhall i Stockholm. Se bilderna här!
Det nystartade svensk-schweiziska smyckesföretaget Montluc grundades 2016. Man har som idé att sälja diamantsmycken av allra högsta kvalitet direkt till konsument över nätet.
Under våren öppnar Babor sitt första upplevelsebaserade flaggskepp i Sverige. Butiken kommer att ha en yta på 260 kvadratmeter fördelat på två plan.
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
Under Reitans Riksmöte delas ett flertal priser ut. Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson utsågs till Årets köpmän inom 7-Eleven i Sverige.
Den 28 februari lanserar KappAhl ett nytt butikskoncept. Då premiäröppnar barnbutiken KappAhl Kids i Ringen på Södermalm i Stockholm.
Det franska modevarumärket Maje öppnar i maj sin första fristående konceptbutik i Skandinavien.
I dag öppnar en nyskapande deli i det prisbelönade projektet. "För att vara en ledande bostadsutvecklare krävs mer än bra bostäder".
Självklar mötesplats och motor för Söderort. Stockholms stad har träffat ett avtal med Atrium Ljungberg för utvecklingen av Slakthusområdet.
I slutet av januari öppnar AVAVAV en butik som också ska fungera som showroom och PR-kontor. Etableringen sker i Mood Stockholm.
Temat fokuserar på en av de största – enligt The Lobby – utmaningarna handeln står inför. Den är tätt kopplad tillhållbarhet, miljö och tillgång på råvaror.