
Hemköp öppnar butik på Kungsholmen
Under 2023 öppnar Hemköp en ny butik i Stadshagen i centrala Stockholm.
Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel och den nya enade handeln, bl a i Stockholm.
Under 2023 öppnar Hemköp en ny butik i Stadshagen i centrala Stockholm.
Reitan Convenience Sverige lanserar nya butikskoncept för två av sina varumärken. Se dem i bilder här.
Matutbudet i Gallerian har mer än fördubblats på senare tid. Nu öppnar tre nya restauranger samt ett café.
”Vi vill skapa en livsstil runt padeln med NK Parkadens tak och dess närhet till varuhuset som hemvist”.
Köpcentrumet Gallerian i Stockholm har tilldelats guld i kategorin Best Use of Audio Brand.
AMF Fastigheter och Bambuser lanserar The Lobby Live, en studio för live video shopping med popup-ytor.
I slutet av oktober öppnar Svenska CDLP en tillfällig butik i Hufvudstadens fastighet på Biblioteksgatan 12 i Stockholm.
Emma Shields, känd från bland annat Kockarnas kamp, öppnar pop up-restaurang.
Nu öppnar designern Alexander Stutterheim en butik där han samlar sina hjärteprojekt. Fokus är satt på kvalitet och slow fashion.
”Syftet är i första hand att öka medvetenheten om ansvarsfull och hållbar shopping”.
Fredag 12 juni öppnar Beyond Retro en pop up-butik på den urbana mötesplatsen och skateparken Push.
Kjell & Company öppnar en butik med ett flertal nyheter. Koncept syftar till att komma närmare kunden samt skapa en än bättre köpupplevelse.
Med sikte på att bli fossilfria 2030 tar nu PostNord Sverige ett första steg och ställer om till en fossilfri leveransverksamhet på hela Söder.
Premiär på NK. I dag den 14 maj öppnar Stockholmsbaserade modevarumärket Totême sin nya avdelning på Nordiska Kompaniet i just Stockholm.
Inom kort får Gallerian tillskott av såväl nya som gamla bekanta. Alla tre aktörer ingår i Gallerians tjänst för hemleverans under coronakrisen.
Stockholms stad ser positivt på trenden med food trucks, nu vill man underlätta med nya regler.
I slutet av april öppnar Feira i Östermalmshallen i Stockholm. Konceptet hämtar inspiration från den vilda Atlantkusten. Köksmästare är kocken Andreas Printz.
När Östermalmshallen slår upp sina portar väntar en saluhall som tar besökaren tillbaka till 1800-talet. Målet är att återställa hallen till sin forna glans.
Träningskonceptet kombinerar funktionell styrketräning med kampsportsinspirerad fysträning i nattklubbsmiljö. Nu öppnar man en ny enhet i Stockholm.
Under våren 2020 öppnar Chimi Eyewear en ny flaggskeppsbutik i Hufvudstadens fastighet på Kungsgatan i centrala Stockholm.
Helhetsomvandlingen av Gallerian i Stockholm är snart färdigställd. Totalt har nu 36 aktörer tillkommit – och fler är på gång.
Brittiska JD Sports etablerar en ny flaggskeppsbutik i Gallerian på Hamngatan i Stockholm. Kedjans första butik i city väntas öppna i början av december.
Nu öppnar Nordiska Kompaniet sin nya sportdestination. Sex nya avdelningar har samlats på ett och samma våningsplan. Se bilderna här!
”Ett slutet kvarter blir nu en blandning fullt av smarta kontorslösningar, butiker och restauranger samt bostäder”, säger Fredrik Wirdenius, VD Vasakronan.
Nu lanseras Design Map Stockholm – en guide till skandinavisk design. Syftet är att att ge större dragkraft, förhöja kundupplevelsen och stärka Stockholm som designdestination.
Hudvårdsmärket lanserar nu en ny digital lösning för sin fysiska butik. Systemet förser kunderna med information och digital inspiration.
Butiken öppnas på en, enligt kedjan, av Stockholms bästa adresser. Ambitionen är att skapa en mötesplats med innovativa digitala lösningar.
Nelly.com öppnar sitt första fysiska showroom. Satsningen är ett led i att stärka kommunikationen gentemot medier och ska ge företaget en mötesplats.
Urban Escapes nya hus i korsningen Regeringsgatan/Hamngatan fylls av hyresgäster. Huset har utgjort det största arbetet i omvandlingen av kvarteret.
I samband med lanseringen den nya kollektionen placerade kedjan nyligen en pop up-truck på Norrmalmstorg i Stockholm. Den lastade man sedan full med 80-talskänsla.
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Veganska matkonceptet etablerar sin första restaurang i Stockholmsverken. Här ska man lyfta hållbarhetsfrågan och sätta grön mat i strålkastarljuset. Bakom konceptet står en artist och skådespelare.
Företaget driver sedan 2013 träningsstudios i Stockholm där man erbjuder nischad gruppträning i mindre klasser. Nu i mars öppnar man en studio i Mood District Stockholm.
Tillsammans med några av Sveriges främsta matentreprenörer och konnässörer har ett nytt koncept tagits fram för NK Saluhall i Stockholm. Se bilderna här!
Under våren öppnar Babor sitt första upplevelsebaserade flaggskepp i Sverige. Butiken kommer att ha en yta på 260 kvadratmeter fördelat på två plan.
Under hösten 2019 ska den nuvarande Chanelbutiken på Birger Jarlsgatan i Stockholm byggas ut med ytterligare 300 kvadratmeter. Totalytan blir då 500 kvadrat.
Under Reitans Riksmöte delas ett flertal priser ut. Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson utsågs till Årets köpmän inom 7-Eleven i Sverige.
Den 28 februari lanserar KappAhl ett nytt butikskoncept. Då premiäröppnar barnbutiken KappAhl Kids i Ringen på Södermalm i Stockholm.
Det franska modevarumärket Maje öppnar i maj sin första fristående konceptbutik i Skandinavien.
I dag öppnar en nyskapande deli i det prisbelönade projektet. ”För att vara en ledande bostadsutvecklare krävs mer än bra bostäder”.
Självklar mötesplats och motor för Söderort. Stockholms stad har träffat ett avtal med Atrium Ljungberg för utvecklingen av Slakthusområdet.
I slutet av januari öppnar AVAVAV en butik som också ska fungera som showroom och PR-kontor. Etableringen sker i Mood Stockholm.
Temat fokuserar på en av de största – enligt The Lobby – utmaningarna handeln står inför. Den är tätt kopplad tillhållbarhet, miljö och tillgång på råvaror.
Under december öppnar Gateau pop-up butiker med jultema. ”Ett nytt sammanhang i en inspirerande butiksmiljö”.
Torsdagen den 6 december öppnar Morakniv Concept Store i Stockholm. Det är varumärkets andra butik i landet.
Nu har Caliroots öppnat sin nya flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Ambitionen är att den ska fungera som en länk mellan online och offline.
Hösten 2019 kommer Coop att öppna en butik i Einar Mattssons fastighet Nova Park i framväxande Hagastaden i Stockholm.
När kunden riktar sin mobilkamera mot skyltfönstret och på vissa platser i ljusgården kommer figurerna i skyltningen till liv.
Fredrik Eriksson hade sedan tidigare två restauranger i Stockholm. Restaurang Nationalmuseum är hans tredje.
Nitty Gritty presenterar nu ett samarbete med Comme des Garçon. Utvalda PLAY-plagg kommer finns till försäljning, men bara på plats i den fysiska butiken.
Sébastien Boudet, känd bagare och kock från Nyhetsmorgon och Dessertmästarna i TV, förverkligar en dröm i Stockholm.
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. ”Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Ikea verkar ha hittat ett format som passar storstadsmänniskan. Nu har man beslutat sig för att utöka köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm.
Som vi tidigare har berättat dyker AVAVAV upp i Stockholm med en fysisk pop up-butik. Nu är datumet satt.
Nu har Nespresso öppnat sin första ”boutique-in-shop” som är ett nytt koncept. Öppnandet är ett led i processen att öka tillgängligheten för kunderna och erbjuda dem bästa möjliga personliga upplevelse och service.
I helgen öppnade en ny storsatsning – närmare bestämt en fast slow food-restaurang med inspiration från Medelhavet. Konceptet bygger på lokalproducerade ekologiska varor och ny teknik.
Grundarna av Monki, Cheap Monday och Weekday tar nu sitt senaste onlineprojekt in i den fysiska handeln. Inom kort öppnar det Florensbaserade konceptet AVAVAV en pop up-butik.
I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.
Damernas Värld och Styleby inleder ett samarbete med The Lobby i Stockholm. Här kan kunder träffa influencers samt handla av flera av de mode- och livsstilsvarumärken som syns i magasinen.
Flyttar in på en 900 kvadratmeter flexibel kontors- och handelsyta. Ambitionerna är höga, här har man som målsättning att bidra till utvecklingen av framtidens retail.
Uniqlo lyfter fram sju personligheter som i sin tur sätter ljus på sina favoritplatser i Stockholm. Med den nya kampanjen vill varumärket hylla stadens – och de egna produkternas – funktionalism.
Mumindagen infaller i dag den 9: augusti och under firandet har Arabia en unik produkt till försäljning. För detta syfte öppnar man en pop up-butik som endast är öppen en dag.
Fredells Byggvaruhus lanserade sin e-handel under 2017. Nu tillsätts en nyckelroll i Fredells fortsatta utveckling av digitala tjänster. Erika Skalman blir ny e-handelsansvarig.
Efter sommaren är det premiär för framgångsrika The Fishery i köpcentrumet. Malin Söderström öppnar tillsammans med Carl Ullsten också ett helt nytt koncept vägg i vägg.
I sommar genomförs extra insatser för att göra Sergels Torg säkrare, tryggare och attraktivare. Daglig tillsyn och en gemensam plattform är några av åtgärderna.
Som vi berättat tidigare genomgår NK Saluhall just nu sin stora omvandling för att i vinter öppna under nytt koncept. Nu presenterar man de samarbetspartners som ska bidra till att skapa en gastronomisk hubb.
Under hösten 2018 öppnar Fabrique en ny butik. Företagets konceptidé bygger på stenugnsbakat surdegsbröd som bakas med rena och naturliga råvaror på ett traditionellt och hantverksmässigt sätt.
Einar Mattssons 1960-talsfastighet ges nu nytt liv när hela byggnaden totalrenoveras. Under namnet S:t Paul blir det både en modern kontorsarbetsplats och en ny destination för shopping och uteätande.
I dag hålls Completely Retail Marketplace i Münchenbryggeriet på Söder i Stockholm. Eventet är ett samarbete mellan Completely Group och Nordic Council of Shopping Centers.
NK Saluhall ska byggas om för att bereda plats för några av Sveriges vassaste matentreprenörer. Ambitionen är att skapa en helt ny kundupplevelse. Här är planen.
Nu är en ny takpark i kvarteret Urban Escape invigd. Mitt i centrala Stockholm erbjuder man milsvid utsikt och en helt ny stadsupplevelse på 1 200 kvadratmeter.