Nordstans besökare ges möjlighet att enkelt plocka upp förbeställda låneböcker eller på plats låta sig inspireras av nyheter från litteraturens värld.
Svenska varumärket Amendi vill skapa en transparent dialog med kunderna. Man vill dessutom punktera begreppet hållbarhet.
Polestar fortsätter sin expansion inom fysisk retail. Inom kort öppnar en ny central butik.
Till en början kommer Bzzt leverera mat och köra bud i Malmö och Göteborg. Inom kort blir det även podtaxi.
Sommaren 2022 slår Poppels upp portarna till ett citybryggeri, mitt i centrala Göteborg.
Erikshjälpen Second Hand satsar på tre nyetableringar i storstäder. En av dem blir i form av en omnikanalsbutik med ett nytt koncept.
Nu inleds ett stort utvecklingsprojekt, kvarteret kommer genomgå både om- och nybyggnationer.
Dag Agård kommer tillbaka till NK och rollen som varuhuschef i Göteborg.
Nu ökar man takten i sin globala expansion, bland annat i Sverige.
Butiksutbudet i kvarteret Victoria, mitt i centrala Göteborg, fortsätter att utvecklas med tre nya etableringar.
Våren 2021 öppnar den svenska sneakerskedjan Sneakers Point sin första butik i Göteborg.
När Nordiska Kompaniet – och därmed Hufvudstaden – förvärvar Departments & Stores Europe blir man också del av en större trend.
Havsmatsupplevelse kombinerat med kultur, generösa öppettider och försäljning.
Uniqlo öppnar en tredje butik i Sverige. Det sker i centrala Göteborg i Kompassen på Fredsgatan.
Drygt 200 företag och handlare har anmält sig till en digital workshop om e-handel och digital kommunikation.
PostNord testar ett digitalt kösystem för att minska trängseln vid utlämning av paket.
Nu står julhandeln för dörren. I Göteborg har man tagit fram coronasäkra lösningar som ska underlätta för konsumenterna.
Utmärkelsen har som syfte att uppmärksamma duktiga entreprenörer inom drivmedelsbranschen.
Efter ett omfattande trygghetsarbete har Nordstan blivit en säkrare plats. Här är åtgärderna.
I december öppnar Godisbanken i Femman i Nordstan, Göteborg. Företaget har satt hållbarhet som utgångspunkt för sin verksamhet.
För drygt ett år sedan invigdes satsningen på förnybar energi. Redan syns en tydlig effekt, enligt tekniska chefen Henrik Pihlblad.
Lagom till årets julhandel öppnar Skultuna butik i Kvarteret Victoria i centrala Göteborg.
MQ Marqets strategi bygger på ökat fokus på e-handel och färre fysiska butiker. I Göteborg city väljer man att satsa på butiken i Femman i Nordstan.
Förutom egentillverkad gelato kommer man även erbjuda kurser på plats i lokalen.
Marknadsplatsen Cdon och Innerstaden Göteborg lanserar en lösning som ska stötta försäljningen i fysiska butiker.
Hälsoföretaget Feelgood har tecknat hyresavtal om drygt 1 000 kvadratmeter med Hufvudstaden gällande fastigheten vid Östra Hamngatan 26 i Nordstan.
Göteborg & Co lanserar en kampanj för att stödja besöksnäringen i Göteborgsregionen. ”Brett och flexibelt, fylls med nya aktiviteter och idéer efter hand”.
Scorett öppnar ett nytt flaggskepp i ett noga utvalt läge i stadskärnan. ”Satsningar i attraktiva citylägen blir allt viktigare för oss”.
Nyligen öppnade Miksajo i Wallenstams lokaler på Victoriagården i centrala Göteborg. Miksajo är en livsstilsbutik som erbjuder accessoarer, väskor och mode.
Humana second hand etablerar sin första butik i Göteborg. Sedan tidigare har man butiker i Stockholm och Malmö.
Göteborg har nära vänskap till Kina och sin systerstad Shanghai. En del av Kina till köpcentrumet Nordstan i och med Vårfesten, tillika det kinesiska nyåret.
I början av sommaren 2020 öppnar Jula ett nytt varuhus i Göteborg, denna gång i ett område där mycket stora förändringar är på gång.
I början av 2020 planerar man att starta Göteborgs första sociala supermarket – MatRätt. Där ska man sälja överskottsmat till ett rabatterat pris.
Nordstan i Göteborg har fått ny entré. Tanken bakom den nya entré är, enligt ett pressmeddelande, att skapa en transparens och öppenhet.
Lidl bygger en ny butik i Kviberg, det blir den tolfte etableringen i Göteborg. Butiken blir granne med det nybyggda bostadsområdet Kvibergs ängar.
Man vill bjuda på inspiration, kunskap och roliga events. Nu testar Femman ett nytt koncept där köpcentrumet får besök av några av landets mest kända podcastprofiler.
Premiären för den nya Hemköpsbutiken blir startskottet för invigningshelgen av torget. Området är ett av stadens mest prioriterade utbyggnadsområden
Plantagen och Saluhallen gör Kungstorget mitt i centrala Göteborg till en tillfällig park. Här vill man sprida inspiration och kunskap i ett levande event.
Varumärket Morris öppnar sin andra fysiska butik, man gör det i en nyrenoverad del av stadskärnan. "Gården blir en genuin oas bland karaktärsfulla hus".
Maxjennys pop up-butik fylls med färgsprakande plagg som bäst beskrivs som en hybrid mellan konst och mode.
Cinnamon Skor har öppnat en butik i nya lokaler. Man gör det i ett koncept som man själv tror kommer stå starkt i den framtida lokala handeln.
Den 21 februari får två Jysk-butiker nya adresser när de öppnar i helt nya lokaler. Det ska ge bättre tillgänglighet, även för de som ska hämta varor man köpt online.
Under våren öppnar Gant en flaggskeppsbutik i korsningen Fredsgatan och Södra Hamngatan, mitt i centrala Göteborg.
I slutet av sommaren öppnar krögaren och entreprenören Pontus Frithiof sin första restaurang i Göteborg, Pocket by Pontus.
I slutet på februari 2019 öppnar Taco Bar på Göteborg Centralstation, det blir den tredje etableringen i staden för kedjan.
I mars öppnar Intimissimi sin första butik i Göteborg city. I Femman ska det italienska varumärket erbjuda sitt sortiment av underkläder och nattplagg.
Konceptet Mr Cake har fått ett varmt mottagande i Stockholm. Ambitionen är att konceptet ska växa ut i världen – nu tar man det första steget mot detta mål.
"Det handlar om att erbjuda människor god och hälsosam mat längs vägen". Satsningen omfattar bland annat sortiment, inredning och utbildning. Se bilderna!
Skräddarsytt för modevärldens behov. Hotellets koncept är särskilt utvecklat för modebranschens behov av att kunna visa upp kollektioner.
Den 11:e oktober öppnas The Fitting Room i Göteborg. Ett nytt butikskoncept som vill förena styrkorna hos fysisk och digital handel med "potentialen att förändra retail i grunden".
Hugo Boss öppnar i slutet av 2018 en ny butik i området. Den är fördelad på två plan, omfattar en yta om cirka 350 kvadratmeter och kommer erbjuda sortiment för både dam och herr.
Bilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter.
DRIVE-THROUGH. Espresso House Group delar med sig av nyheten att kedjan snart öppnar sin första drive-through. Världspremiär för konceptet blir det i Spekeröd längs med E6an utanför Göteborg.
Marbodal har lanserat ett nytt koncept. Här vill man dra nytta av såväl den fysiska som den digitala kanalen för att skapa en smartare butik.
I slutet av 2018 öppnar Lidl i Femman i Göteborg. "Detta är en särskilt spännande etablering för oss med enorm potential", säger man på Lidl.
Henrik Andréasson utses till VD på Nordiska Kompaniet. Han kommer att leda NK:s varuhus i Stockholm och Göteborg och ingå i Hufvudstadens koncernledning.
Nu har det Asien-inspirerade konceptet Woki öppnat sin första restaurang i Nordstan. Målet är satt till 25 restauranger inom fem år.
Frölunda Torg ökade förra året omsättningen till en ny rekordnotering – nära tre miljarder kronor. Under december besökte 1,2 miljoner centrumet.
I slutet av februari slår Aim’n upp dörrarna till sin nya butik i Femman i Nordstan. Butiken öppnar på övre plan och kommer att erbjuda träningskläder för kvinnor och tjejer.
Under våren öppnar Ellos Home sin andra konceptbutik i Sverige. Butiken ska vara en mötesplats för inspiration och är ett led i att stärka Ellos e-handel.
I december öppnar en upplevelseinriktad konceptbutik för kaffe, en ny restaurang och en barberarshop i Avenyområdet i Göteborg.
I december öppnar Joe & The Juice på Femmans övre plan i Nordstan, Göteborg. Med sitt restaurangkoncept vill Femman skapa en urban mötesplats.
Torsdagen den 21 september är det premiär för Willys Hemma Johanneberg. Den nya butiken i Göteborg blir Willys 200:e butik, och det var här allt började redan 1975.
Hösten 2017 öppnar Chanel sitt nya koncept Chanel Beauty Store i Hufvudstadens fastigheter i Göteborg och Stockholm. I Göteborg på Fredsgatan 2 i Fredstan och i Stockholm på Mäster Samuelsgatan 3 i Bibliotekstan.
Nu kan du se den långbrättade hatten, cocktialkänningen, stilettklackarna och flugan i ny form. I utställningen Artificiella ikoner har NK återskapat några av modehistoriens mest ikoniska plagg med hjälp av 3D-skrivare.
Den 21 september 2017 öppnar KappAhl sin första Newbie Store i Göteborg. Butiken är den åttonde i raden i Sverige.
I augusti slår portarna upp till Feetfirst i Femman i Göteborg. Det är den första storstadsetableringen för konceptet.
Designtorgets butik på Vallgatan i Göteborg har gjorts om. I samband med nyöppningen har butiken fått ett nytt koncept med flera nya varumärken. Formgivarna har också fått en mer framträdande plats.
Vasakronan har tecknat avtal med den nystartade kedjan om en restaurang i Nordstan. Med fokus på storstäder siktar man på ytterligare två etableringar under 2017.
Nu presenteras nästa satsning i Region City i Göteborg – Älvtornet. Förutom bostäder och kontor innehåller området också ny yta för detaljhandel.
Det blir hälsa på menyn när Nordiska Kompaniet öppnar ett nytt café i början av juni. Konceptet är helt nytt och erbjuder bland annat hälsopizza.
Trä, textilier, färg och en mer avdelad yta för provning skapar en loungekänsla. Dessutom saknar butiken traditionell kassa. Vagabond testar nu ett nytt butikskoncept.
Etableringen är ett led i Beijers satsning på Göteborgsregionen. Redan under mars månad tas det första spadtaget till den nya anläggningen som kommer bli en av de större i Göteborg.
Ett samarbete är grunden för Fritidsbankens premiär på Frölunda Torg. Det är en verksamhet som likt bibliotek lånar ut idrottsutrustning, med alla göteborgare som målgrupp.
Nu öppnar en ny flaggskeppsbutik där kunderna kan plocka ihop sin egen salladsblandning. Konceptet har utvecklats vidare för att minska sin miljöpåverkan ytterligare.