Detaljhandeln brukar delas in i två huvudgrupper: dagligvaruhandel och sällanköpshandel. Dagligvaruhandel definieras som handel med varor som används dagligen. Matbutiker, servicebutiker och stormarknader hör hemma i denna kategori och samlas under begreppet dagligvarubutiker.
Amazon Go tar nu sitt vidareutvecklade kassalösa koncept utanför stadskärnan. Se bilderna inifrån butiken!
Ica visualiserar den framtida fysiska matbutiken. Här är tio trender som påverkar dagligvaruhandeln – och Icas modeller för framtidens butik.
Jenny Pedersén har rekryterats till tjänsten som kommunikations- och presschef för Hemköp och Tempo.
Glassvarumärket Häagen-Dazs har lanserat ett nytt butikskoncept som lyfter fram grundarnas anda.
Intersport vässar sin verksamhet inom digital handel. Kunden ska nu kunna få produkten levererad inom 30 minuter.
En satsning på blockchain-teknik inleds nu. Bakgrunden är en ökad efterfrågan på transparens från konsumenternas sida.
Det obemannade konceptet är ett sätt att skapa närvaro och service i områden där invånarna saknar en traditionell butik.
Ett nytt butikskoncept säljer sina varor online med ett särskiljande inslag – butiken erbjuder enbart curbside pickup som leveransalternativ.
Den nya standarden gör det möjligt för hela branschen att systematiskt och i stor skala arbeta för bevarandet av biologisk mångfald.
Med en 3D-utskrivande ABB-robot, nyskapande material och innovativa produkter skapas här framtidens butik. Fokus är satt på hållbarhet.
Detaljhandelns fundament byggs om, värderingar har påverkats och beteenden förändrats. Här är tio trender du bör ha koll på i Post Corona Retail.
Nu öppnar Wolt Market sin första butik i Sverige. Via denna kan boende i området få tillgång till fler än 2 500 produkter, med leverans direkt till dörren.
Nu har Citycon öppnat sitt nya flaggskepp Lippulaiva. För första gången producerar företaget bostäder i ett köpcentrumprojekt.
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Urban Deli ger sig ut på vägarna. ”Vi vill möta kunden där kunden är, oavsett om det är på kontoret eller hemma”.
”Vi gör det smidigt och enkelt för medlemmar och kunder att handla de viktigaste basvarorna, oavsett tidpunkt på dygnet”.
Cecilia Anneling har utsetts till ny kommunikationschef på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
David Bolin har utsetts till ny försäljningsdirektör på Cloetta Sverige samt medlem i den svenska ledningsgruppen. David kommer närmast från rollen som VD på Bubs Godis, innan dess har han arbetat som försäljningsdirektör på Findus Sverige.
Företagsgruppen Evanoff Group expanderar och i mitten av mars tillträdde Anna Åbrink en nyinrättad roll som Assortment Manager.
Starbucks installerar laddare för elbilar utmed en specifik rutt. Initiativet är del av en större satsning på hållbarhet.
Under våren öppnar Closely sin första fysiska butik. Varumärket har fokus på funktionalitet och hållbarhet.
Foodora market har på kort tid blivit en nationell dagligvarukedja. Nu öppnar man ytterligare två butiker.
Tomas Hedman Strömhielm har utsetts till ny driftchef för Hemköps egenägda butiker.
Ny tjänst för dagligvaror. För matkreatörer innebär den att recept kan förvandlas till köpbar varukorg direkt via exempelvis TikTok.
En uppdaterad version av den lokala, välkomnande närbutiken. Här kan kunderna handla dygnet runt i en automatiserad robot-lösning.
Nu har den senaste generationen av Amazon Fresh öppnat. Bland en rad miljöinitiativ är golvet ett av de som gjort störst skillnad.
Den fysiska butiken spelar en avgörande roll i en ny detaljhandelsvärld. Här är tre alternativa vägar att gå, tre tänkbara modeller för den nya omni-butiken.
Den digitala gårdsbutiken märkte en ökning i såväl kundunderlag som varumärkeskännedom i den fysiska butiken. Nu utökas satsningen.
Ett nytt partnerskap med en startup – verksamma inom dagligvaror online – ska bidra till att forma den nya tidens servicehandel.
Man vill göra det enkelt för kunderna att köpa med sig kvalitetsvaror och middagskassar hem.
Coops lanserar nu ett digitalt presentkort, enligt kedjan är detta det första i sitt slag i svensk dagligvaruhandel.
Kristina Fransson har utsetts till ny FoodSolutions-direktör på Orkla Foods Sverige.
Stänger koncepten Books, Pop up och 4-star. Man gör det för att i stället fokusera mer på dagligvaror och kassalös Just Walk Out-teknik.
Lidl har i dag öppnat sina första åtta butiker i Estland. Inför detta har man skapat ett team med såväl varierande bakgrund som erfarenhet.
Ica Kläppen kommer att ligga intill riksväg 66, bredvid Gondol Sälens dalstation, och ha öppet dygnet runt.
Nu möts Whole Foods kunder av en friktionsfri upplevelse där köp och betalning sker med automatik. Se bilderna från butiken!
E-handelsföretaget delar med sig av relevant innehåll i tunnelbanan. Budskap och bilder anpassas i realtid efter det lokala värdet.
Kunderna kan numera köpa med sig pizza i lågprisbutiken – tillagad av en robot.
Bland hennes prioriteringar finns konceptet Xtra och fortsatta satsningar på hållbarhet och IT-struktur.
Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 24 miljarder. Årets vinnarbransch blev dagligvaruhandeln.
Kommer närmast från en liknande tjänst i Sverige för det tyska vitvaruföretaget Miele.
Varorna plockas och levereras direkt till kunden från butikernas lokala sortiment inom 45 minuter.
E-handelsandelen för januari var den största uppmätta under det senate halvåret.
Pressbyråns kunder kan nu få varor levererade med Uber Eats. Fler än 60 butiker erbjuder tjänsten – med en leveranstid från 15 minuter.
En ny studie visar att svenska konsumenter väljer mer lokalt och hållbart än innan pandemins utbrott. Man vill se mer vägledande information i butikerna.
Lågpris är fortsatt i fokus inom detaljhandeln. Tyska dagligvarukedjan Aldi har siktet är inställt på att bli tredje största aktör innan året är slut.
Nu växer en ny unik destination för retail och food & beverage fram i London – och även denna gång har de historiska byggnaderna en central roll i projektet.
Enligt en ny kartläggning över de grönaste dagligvarukedjorna i Storbritannien hamnar lågprisaktören Lidl i topp. Läs mer om vad som fällde avgörandet.
När kunderna nu återvänder till butikerna vill kedjan förlänga besöket och uppmana till nya upptäckter. Så här ska det gå till i det nya butikskonceptet.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under 2021 och e-handeln steg kraftigt. Detta enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Butiken byggs i Sickla Galleria som ägs av Atrium Ljungberg. ”Vi vill stärka erbjudandet i Sickla Galleria med en riktigt bra livsmedelsbutik”.
Butiksverksamheten är egentligen avvecklad. Men nu har företaget renoverat sitt flaggskepp – en anrik gourmetpärla mitt i shoppingdistriktet.
Innovation och växtkraft inom lågpris. Prisvärdhet är en av de tyngsta trenderna framöver. Coop gör ett strategiskt drag och öppnar ett nytt lågpriskoncept.
Den senaste tiden har Amazon accelererat expansionen av sina format för fysisk dagligvaruhandel. Nu flyttar Amazon Go ut till förorten.
Trenden med ultrasnabba leveranser av dagligvaror fortsätter. Nu introduceras Bolt Market i Sverige och man siktar på leverans inom 15 minuter.
”Samarbetet gör att kunderna kan spara tid eftersom de hittar både matprodukter och sportutrustning på ett och samma ställe”.
Konsumenterna förväntar sig att kunna bygga sin egen köpresa. Och man vill att produkterna ska vara hållbara. Det visar en ny global studie.
Nu har det kassalösa konceptet öppnat i skarpt läge. ”Det ska bli kul att se hur våra kunder reagerar på den nya tekniken”.
Butiken kommer att byggas i en ny etapp på handelsplatsen och har planerad öppning under första halvåret 2023.
Axfoods VD Klas Balkow tog vid årsskiftet över som styrelseordförande i dagligvaruhandelns branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel.
Coop Sverige tar nu nästa steg i sin digitala resa och samlar skapar en gemensam organisation. På så sätt hoppas man bli mer digitalt snabbfotade.
De senaste åren har påskyndat digitaliseringen av konsumenternas shoppingrundor. Nio av tio inleder sin shopping online vilket är en markant ökning sedan 2018. En ny studie har kartlagt den moderna omnikanalupplevelsen.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
Picadeli har tagit steget in i USA i och med ett nytt samarbete. Picadeli har öppnat salladsbarer i sex enheter hos tre dagligvarukedjor.
Lidl utökar satsning på eldrivna transporter. ”Detta gör verklig skillnad”, säger Anna Pärsdotter, logistikchef på Lidl Sverige.
Under 2021 har Amazon accelererat satsningen på konceptet Fresh. De kommande åren ökar man farten ytterligare och öppnar 260 butiker – i Europa.
Lågpriskedjan har konverterat en befintlig butik till en hybridmodell. Kunden kan plocka åt sig varor och sedan lämna butiken. Trenden med kassalös teknik fortsätter att växa.
Dagligvarukedjan lanserar kylda paketskåp i bostadsnära områden. Man vill komma närmare kunden och öka flexibiliteten.
En majoritet av konsumenterna är intresserade och bryr sig om hållbarhet. Men man är inte villig att betala mer. Det visar en ny undersökning.
Drönare minska miljöpåverkan samt öka servicen i skärgård och på landsbygd. ”Timingen är rätt för oss”, säger Emma Lindahl, co-lead på IcaX.
Med en liten men avgörande förändring på kundvagnens design kan man öka försäljningen med upp till 25 procent. Det visar ny forskning.
Nyligen öppnade Ica Sveriges första automatiserade e-handelslager för dagligvaror. Att det sker just nu är ingen tillfällighet, tre faktorer gör att branschen nu passerat en brytpunkt.
Genom att addera gårdsbutik och uppkopplad drivmedelsförsäljning skapar man den moderna gården med flera affärsområden.
Nu öppnar Coops andra helt obemannade butik. ”Obemannade butiker är ett komplement till traditionella butiker och erbjuder nya etableringsmöjligheter”.
Kedjan vidareutvecklar sitt koncept för självskanning. Nu introducerar man Amazons Just Walk Out-teknik för en helt kontakt- och kassalös kundupplevelse.