Med hjälp av generativ AI ska kunder kunna jämföra produkter, få tips inför olika tillfällen och förenkla vardagsinköpen. Se hur tekniken används i praktiken.
Kedjan testar AI som stöd för medarbetare i butik. Tekniken ger snabba svar och visar hur AI kan förenkla vardagen bakom disken.
”Vi ville skapa en digital kollega som förstår våra kunder och kan hjälpa dem på riktigt” säger Rasmus Andersson, Head of Technology på Cervera.
Zalando utforskar hur ChatGPT kan utveckla shoppingupplevelsen. ”Det här är bara början”.
Foodoras kontor bemannas med digitala assistenter. Förhoppningen är att det ska leda till kortade ledtider.
En studie visar hur konsumenten använder röststyrda assistenter och vad man köper via kanalen. Den visar också var man kan tänka sig röststyrning i butik.
Inför julen lanserar H&M Home en röstapplikation som med inspiration, tips och idéer ska underlätta jakten på rätt julklappar.
Digitaliseringen driver utvecklingen av detaljhandeln och kommer leda till mer intelligenta butiker, mer dynamiska och personifierade erbjudanden, användande av butiksrobotar och AI. Det visar en ny rapport som också pekar på att data blir en avgörande konkurrensfaktor.
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Nu kan Icas kunder tala med den digitala personen Monica – som hjälper till med receptinspiration och hantering av inköpslistor. "Röststyrning kommer få allt större betydelse".