En satsning på blockchain-teknik inleds nu. Bakgrunden är en ökad efterfrågan på transparens från konsumenternas sida.
Varannan person verksam inom supply chain anger att varubrist och störningar i försörjningskedjan håller dem vakna om nätterna. Det visar en ny studie.
Coop tar ytterligare ett steg för att öka insynen i sin verksamhet. Man gör det med hjälp av blockchain-teknik.
Bakom samarbetet finns ett nytt tekniskt ekosystem och ett strategiskt beslut att komplettera utbudet.
En majoritet av konsumenterna anser att transparens i lagersaldot är en viktig tjänst. Detta enligt en ny studie.
Nu inleds ett partnerskap mellan Skincity och en tjänst som erbjuder vetenskapligt baserad fakta för mer än 30 000 ingredienser.
Zaras ägare Inditex investerar miljardbelopp i ny teknik. Ambitionen är att skapa en bättre upplevelse och sudda ut gränserna mellan on- och offline.
Den nordiska kedjan har börjat använda hållbara RFID-taggar i produkternas etiketter. Koldioxidutsläppet knutet till taggarn har sänkts med 35 procent.
Med hjälp av RFID skapas en transparent vy av Gina Tricots realtidslager.
H&M har lanserat produkttransparens för sina plagg. Den nya funktionen ska göra det enklare för kunden att ta hållbara köpbeslut, både online och i butik.
I dag lanserar Lindex sitt hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Löftet består av tre fokusområden.
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.
För många konsumenter är hållbarhet viktigt när man shoppar mode. En ny studie visar vad man prioriterar mest i samband med köpbeslutet.
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.
Att använda personaliserade budskap kan skrämma bort kunderna. En ny undersökning visar att nio av tio hoppar av en köpprocess om varumärket är för påträngande. Och de nya dataskyddsreglerna, GDPR, närmar sig med nya och hårdare krav på korrekt hantering.