Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords

  LÄSTID: 9 MINUTER

Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.

Artificiell intelligens

Kungen av Buzzwords 2018. Allt verkar handla om AI just nu. Med tanke på vilka som lägger mest krut på detta nu kan vi förvänta oss att se nya lösningar och tjänster en masse framöver. Google, Ebay, Alibaba och Amazon finns bland de som utvecklar med AI i första rummet.

Läs mer: Artificiell intelligens gör Missguided effektiva

Athleisure

Mode för – och inspirerat av – träning och wellness har varit stort under några år nu. Men med Lululemons entré i den svenska butiksvärlden blir termen ännu hetare.

Läs mer: Fabletics personaliserar med ny teknik

Augmented reality

Eller förstärkt verklighet om man så vill. En blandning av verkliga och digitala bilder gör att man kan appliccera en dimension i exempelvis mobilen. Förväntas bli mycket stort i retail.

Läs mer: Därför ska du satsa på augmented reality

Autonoma fordon

Självkörande företag har inte slagit igenom i detaljhandeln ännu. Men bland annat Lidl är inblandade i utvecklingen av autonoma leveransfordon.

Läs mer: Varor levereras med självkörande bil

B2B

Business-to-business är ingen ny term. Men det är en stor snackis inom e-handeln. Från att ha varit ett orört område bubblar det ute bland företagen, nu ska man sälja mer online. Bättre sent än aldrig.

Läs mer: Stor e-handelspotential inom B2B

Nikes VD Mark Parker berättade under 2017 att man ska satsa mer på B2C.

B2C

När Nike berättar att man kraftigt minskar sina samarbeten med stora detaljhandelskedjor för att i stället utveckla egna direktkanaler till kunderna. Då är det grejer på gång. Vi har bara sett början, men snacket är redan i gång.

Läs mer: Här är Nikes nya strategi för retail

Big data

Nämns i samma andetag som dataanalyser och kundinsikter. De ledande detaljhandelsföretagen anställer forskare och dataanalytiker. Detaljhandel handlar mer och mer om fakta, datainsamling och realtidsanalys.

Läs mer: Så förändras detaljhandeln av Big data

Blockchain

Spårbarhet via blockchains ökar möjligheten till insyn om produktens bakgrund och hantering. Det är en distribuerad databas, där varje nod automatiskt verifierar ändringar och tillägg som görs på någon av de andra noderna.

Läs mer i trendrapporten Detaljhandelns tyngsta trender

BOPIS

Buy Online Pickup In Store. Ett annat ord för click and collect.

Läs mer: Lindex testar nytt butikskoncept

Bricks and clicks

Detaljhandelsföretag som integrerar online och offline pratar ofta om Bricks (tegelstenar) and clicks.

Läs mer här: Sömlöst nytänk hos Caliroots

Chatbots har slagit igenom i detaljhandeln, bland annat används de av köpcentrum.

Chatbots

Automatiserade chattfunktioner har visat sig fungera riktigt bra för enklare konversationer och beställningar. Drivs till viss del av AI och maskininlärning.

Läs mer: Levi’s satsar på chatbots och personalisering

Cirkulär handel

Den cirkulära ekonomin börjar bli ett hett ämne även inom detaljhandeln. Att Apple nu lyckats göra samtliga sina butiker självförsörjande på el är ett tecken på detta.

Läs mer: Hållbart mode med 15 innovationer

Click & Collect

Varorna beställs online och hämtas i butik. Har varit en snackis länge, men få svenska aktörer har lyckats skapa kundvänliga fungerande lösningar.

Läs mer: Här är drivkrafterna bakom click & collect

Conscious Consumerism

Den medvetna konsumenten har fått sitt stora genomslag i och med millennials. Den som vill nå de nya generationerna måste ha koll på vilka avtryck man lämnar på samhälle och miljö.

Läs mer om Hållbarhet

Conversational commerce

Handel som bygger på en konversation mellan kunden och säljaren. Det kan till exempel vara i form av en chatt eller en röststyrd digital assistent.

Läs mer: Sex disruptiva digitala retailtrender

CX

En förkortning av ”Customer experience”. Kundupplevelser var stort redan under 2017 och nu är det ett mantra inom retail.

Läs mer om Kundupplevelser

Amazon Go använder sig av datorsyn för att registrera vilka varor kunden väljer.

Datorsyn (Computer Vison)

Amazon Go saknar helt traditionella kassor. Man har valt att använda datorsyn för att registrera vilka varor kunderna väljer att köpa. Bygger på ett stort antal kameror och sensorer.

Läs mer: Lärdomar från ett år med Amazon Go

Digitala assistenter

De vanligaste varianterna är röststyrningstjänster via mobilen (Google Assistant, Siri) och så kallade smarta högtalare (Amazon Echo, Google Home).

Läs mer: Framtiden tillhör röststyrningen 

Disruptiv handel

Den disruptiva detaljhandeln gör saker på nya sätt. Disruption gror och växer som bäst i mindre nystartade organisationer.

Läs mer: Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

Drop shipping

Ett leveransalternativ som innebär att produkterna skickas direkt från tillverkaren. Utan att de mellanlandar eller lastas om någon annanstans på vägen.

Läs mer: Drop shipping väntas öka dramatiskt

Endless aisles

Via digitala skärmar (bland annat) i butiken ges kunden tillgång till produkter som inte finns i hyllorna i butiken man befinner sig i.

Läs mer: Dagligvarukedja skapar ändlösa gångar

Caliburger testar ansiktsidentifiering för att utveckla kundupplevelsen.

Facial recognition

Eller ansiktsigenkänning på svenska. Används redan av bland annat JD.com och Alibaba i Kina för att göra betalningen mer friktionsfri. Tekniken identifierar kundens ansikte och koder och annan identifikation blir överflödig.

Läs mer: Facial recognition gör köpcentrumet effektivt

Friktionsfri handel

Handlar om att ta bort de delar i kundresan som skaver, går trögt och bromsar upp processen. Inte att förväxla med sömlös handel som mer handlar om att skapa en konsekvent upplevelse över kanalernas gränser.

Läs mer: Här pressas returtiden till 35 sekunder

Fulfillment

En term som sammanfattar det som händer efter det att kunden genomfört sitt köp, fram till dess att varan är levererad.

Läs mer: Personalisering, pris och fulfillment avgör

Fygital handel

Digitala inslag i den fysiska butiken. Kommer på bred front nu.

Läs här: Den fygitala butiken är här

Under Alibabas shoppingfestival letade konsumenterna digitala katter. Konturen av en sådan syns bakom VD Daniel Chang.

Gamification

Spelinslagen blir fler i samhället – och i detaljhandeln. Användaren av Apple Watch ska på ett spelliknande sätt fylla cirklar för att uppnå sina hälsomål. Alibaba skapade ett spel baserat på augmented reality inför sin stora shoppingfestival 11.11.

Läs mer: Alibaba driver trafik via gamification

Green retailing

Syftar på miljövänliga affärsmetoder hos detaljhandelsföretag. Det kan sträcka sig från att ge kunderna återanvändbara påsar till att använda solpaneler för att leverera el till sina butiker.

Läs mer: Lidl har världens grönaste handelsbyggnad

Internet of things

IoT är en del av automationstrenden. När hemmen blir mer och mer uppkopplade kan beställning av förbrukningsvaror också automatiseras. Det smarta hemmet är också en stor snackis just nu.

Läs trendrapporten Internet of Retail

Kassalösa butiker

Amazon Go är flaggskeppet nummer ett. Men även kinesiska JD.com har lanserat automatiserade lösningar där man helt eliminerat den traditionella kassafunktionen.

Läs även: Heads up! Den kassalösa butiken

Rachel Shechtman, grundare av Story. Ett koncept som bygger på extrem kuratering.

Kuraterat

Ett noga utvalt sortiment kallas med fördel för kuraterat. En term som hittills varit vanligare i konstvärlden – men frågan är om inte retail har kapat ordet numera.

Läs mer: Story öppnar för nya etableringar

Last mile

Termen användes från början inom telekommunikation men har på senare tid förknippats strakt med transporter. Och inom retail handlar det om vilken upplevelse man ger kunden – den sista biten innan varan är levererad.

Läs mer: ”Vi går från dagar till timmar”

Marknadsplatser

När The Lobby öppnade nyligen i Stockholm kallade man det en marknadsplats. Men de flesta tänker nog på Amazon när ordet nämns. Och det gör det ofta.

Läs mer: Digitala experter spår 2018 års trender, AMF öppnar nytt experimentellt retailkoncept

Maskininlärning

När datorer lär sig utifrån data utan att de har programmerats för just den uppgiften. Området angränsar till statistik, artificiell intelligens och mönsterigenkänning.

Läs mer: Car commerce i den uppkopplade bilen

Mobile checkout

Det vill säga kassafunktion som sker i kundens mobiltelefon. Oftast syftar man på att traditionella kassor saknas, till exempel vid självbetjäning. Walmart har infört denna lösning. Amazon Go är ett ännu mer extremt exempel.

Läs mer: Fem mobildrivna trender inom retail

Hema Fresh – ett New Retail-koncept för dagligvaror.

New retail

Alibabas grundare Jack Ma introducerade begreppet som står för mer än bara ny handel. Som inget annat företag har kinesiska Alibaba Group konstant knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara. Som inget annat företag har man stora visioner om hur den fysiska och digitala handeln kan samverka för att skapa en bättre värld.

Läs mer: Den nya detaljhandeln skapas i Kina

Omniexperience

Från att ha varit en fråga om att lyckas skapa en närvaro och upplevelse i olika kanaler handlar diskussionen nu allt mer om att lyckat skapa en konsekvent upplevelse.

Läs mer i trendrapporten Omnichannel – Den nya tidens retail

Personalisering

Big data, maskininlärning och avancerad realtidsanalys gör att produkter tjänster och upplevelser kan anpassas efter individen. Baserat på beteende och preferenser.

Läs mer: Framgång via sömlöshet och personalisering

Prime Now

Egentligen en produktbenämning, men det är också en banbrytande tjänst. Amazon lanserade den först på Manhattan 2016, nu finns leverans under timmen tillgänglig även i Storbritannien, Italien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Japan och Singapore.

Läs mer: 10 tunga e-handelstrender 2018

Pure Players

Renodlade e-handlare spås få en tuff framtid. Det anser bland annat Google som menar att storhetstiden är förbi. Nu krävs närvaro i flera kanaler.

Läs mer: ”Pure Players är i slutet av sin tillväxtfas”

Retailtainment

Går hand i hand med upplevelser. Underhållning tar en allt större plats inom modern retail. Termen är en kombination av retail och entertainment.

Läs mer: Nedkokat – tre tunga trender under MAPIC

RFID väntas få en nyckelroll inom digitaliseringen av försörjningskedjan.

RFID

(Radio Frequency Identification) En teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen. Inom retail oftast på taggar och etiketter. Har fått ett uppsving som buzzword i samband med att allt fler pratar om blockchain-tekniken.

Läs mer: Här är Zaras digitala framtidsbutik

Robot Retail

Snacket handlar (som väl är) mindre om roboten Pepper och mer om hur automation kan öka effektiviteten och förbättra kundupplevelserna. Gäller även i butik och i försörjningskedja.

Läs mer: Ny robot ger en hjälpande hand på lagret

ROPO

En term som syftar på hur stor del av butiksförsäljningen som genereras av företagets digitala aktiviteter online.

Läs mer: Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

Same day delivery

Precis som det låter: Leverans samma dag.

Läs mer: 25 fakta – så vill kunden ha leveransen

Victoria’s Secret och Alibabas ”See Now Buy Now”-show i Shanghai.

See now buy now

Introducerat av bland andra Rebecca Minkoff och nu anammat av Alibaba. Modevisningar där produkterna finns tillgängliga för köp från och med visningen.

Läs mer: ”See now, buy now, wear now”

Sensorteknik

En viktig ingrediens i den moderna obemannade butiken. Gör att systemen kan känna av när varor flyttas från till exempel en butikshylla.

Läs mer: Intelligenta kassor bäddar för bättre kundmöte

Skills

Benämningen på appar i Amazons röststyrda och digitala assistenter. VI kommer se ett dramatiskt ökat antal skills med detaljhandelskoppling under 2018.

Läs mer: Så lyckas du med voice commerce

Transparens

En transparent försörjningskedja är en viktig del i byggandet av en omniupplevelse. Det gäller att veta var varorna befinner sig helt enkelt. Men transparens har också blivit allt viktigare för konsumenten sett till företagets verksamhet. Kunden vill veta vad produkten lämnar för avtryck på samhälle och miljö.

Läs mer här: Detaljhandelns 10 tyngsta trender

Visual search

Bildsök på svenska. Antalet röststyrda sökningar ökar markant. Det förväntas bildbaserade sökningar också göra.

Läs här: Asos lanserar bildsök

Voice commerce

Röststyrd handel har inte nått Sveriges gränser än. Men det gör den inom kort när Alexa och andra digitala assistenter börjar prata svenska. Sedan väntar nästa stora disruptiva revolution inom handeln.

Läs mer: Så lyckas du med voice commerce

 


Walmart 51 Amazon 63 Lidl 60 The Lobby 1


Måstebutikerna du inte bör missa

Måstebutikerna du inte bör missa

  Måsteläsning 247 Visual Merchandising 146 Butikskoncept 727 Destinationer 142
Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här år 22 butikskoncept fyllda med nytänkande och inspiration – alla väl värda ett besök.
Kedja digitaliserades på en månad

Kedja digitaliserades på en månad

  E-handel 847 Logistik 105 Internationellt 1216 Pro 4224
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem lönsamma retailtrender

Fem lönsamma retailtrender

  Kundupplevelser 255 Måsteläsning 247 Pro 4224 Trender 409
Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är världens 33 bästa butiker

Här är världens 33 bästa butiker

  Design 291 Pro 4224 Butikskoncept 727 Måsteläsning 247
Det är ett brett spektrum, från asketiska hudvårdsupplevelser till mobila automatiserade pop up-butiker. Följ med på en inspirerande bildresa till världens 31 bäst designade butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna efterfrågar agil prissättning

Kunderna efterfrågar agil prissättning

  Undersökningar 381 Pro 4224 Måsteläsning 247 Konsumentbeteende 286
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fygital port till den nya konsumenten

Fygital port till den nya konsumenten

  Butikskoncept 727 Måsteläsning 247 Pro 4224 Nya butiker 1092
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem dominerande köpcentrumtrender

Fem dominerande köpcentrumtrender

  Måsteläsning 247 Pro 4224 Trender 409 Köpcentrum 592
Digitaliseringen av detaljhandeln är bara i sin linda. För att möta konkurrensen från e-handeln vässar nu köpcentrumen sina erbjudanden. Här är fem dominerande trender som ska locka konsumenten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum ger stadsbilden nytt liv

Köpcentrum ger stadsbilden nytt liv

  Cityhandel 241 Internationellt 1216 Köpcentrum 592 Måsteläsning 247
Det nya köpcentrumet skapar nytt liv i den gamla stadskärnan. Här finns promenadstråk utmed kanalen, inbjudande restaurangträdgårdar, planteringar och vatten som skapar ett unikt ekosystem.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Let’s go Supermarket Chic

Let’s go Supermarket Chic

  Mode 324 Trender 409 Retailtrender 29
Temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar har stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.
Så kan fysiska butiker använda AI

Så kan fysiska butiker använda AI

  Måsteläsning 247 Kundupplevelser 255 Pro 4224 Ny teknik 439
E-handelns förmåga att samla och analysera kunddata medför stora konkurrensfördelar. Men ny teknik som artificiell intelligens kan också användas av fysiska butiker. Här är tre exempel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens 10 hetaste retailstäder

Världens 10 hetaste retailstäder

  Måsteläsning 247 Pro 4224 Nyheter 3473 Internationellt 1216
Det är nya tider. Toppen är förändrad i listan över de allra hetaste retailstäderna i världen. Och Stockholm är långt ifrån händelsernas centrum visar denna färska kartläggning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex trender formar framtidens retail

Sex trender formar framtidens retail

  Måsteläsning 247 Trender 409 Kundupplevelser 255 Pro 4224
Detaljhandeln vaknar nu upp till en helt ny värld där förändring är det nya konstanta. Konsumentens förväntningar och den snabba teknikutvecklingen bidrar till att skapa den nya tidens retail. Här är sex tunga trender du behöver ha koll på. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ett dagligvarukoncept som gör skillnad

Ett dagligvarukoncept som gör skillnad

  Nya butiker 1092 Pro 4224 Hållbarhet 188 Butikskoncept 727
Dagligvarukonceptet drivs av en mission. Hela verksamheten vilar på en övertygelse om att man kan göra skillnad och bidra till sina kunders hälsa.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så agerar millennials som föräldrar

Så agerar millennials som föräldrar

  Konsumentbeteende 286 Pro 4224 Undersökningar 381 Måsteläsning 247
Nu när millennials blir föräldrar visar det sig att deras köpbeteende skiljer sig markant från tidigare generationer. En undersökning visar vad som får dem att öppna plånboken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Årets fem tyngsta techtrender

Årets fem tyngsta techtrender

  Pro 4224 Trender 409 Ny teknik 439 Måsteläsning 247
Den differentierad kundupplevelsen står i fokus när detaljhandeln nu gör tunga investeringar i ny digital teknik. Här är fem IT-trender som formar morgondagens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

40 hårda fakta om röststyrning

40 hårda fakta om röststyrning

  Pro 4224 Ny teknik 439 Måsteläsning 247 Konsumentbeteende 286
Röststyrningen förändrar retail, var så säker. I USA är genombrottet ett faktum, nu är trenden med digitala röstassistenter på väg även till Sverige. Här är 40 fakta kring användandet som understryker vikten av att ta röststyrning på allvar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Dagligvarukedja gör podcast

Dagligvarukedja gör podcast

  Pro 4224 Internationellt 1216 Varumärken 252 Trender 409
Det är en premiär på flera sätt. För första gången producerar kedjan en egen podcast, men det är också första gången man talar om hur man överlevt i tuffa tider. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex av tio jobb helt nya inom retail

Sex av tio jobb helt nya inom retail

  Karriär 232 Ny teknik 439 Pro 4224 Måsteläsning 247
Inom tio år kommer 60 procent av alla jobb utgöras av nya roller och ansvar. Så här ser de stora aktörernas processer ut för att hitta talangerna – och detta letar man efter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här byggs världens grönaste köpcentrum

Här byggs världens grönaste köpcentrum

  Handelsplatser 124 Hållbarhet 188 Måsteläsning 247 Pro 4224
Det ska bli världens mest hållbara köpcentrum. Tillsammans med en miljöaktivist har man skapat ett extremgrönt och mixat erbjudande som ska tilltala den nya tidens medvetna konsument. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Amazons vinnande strategi

Här är Amazons vinnande strategi

  Kundupplevelser 255 Pro 4224 Trender 409 Måsteläsning 247
Bakom Amazons framgång finns en mycket enkel modell som kan appliceras även av andra aktörer. Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Här är hennes tyngsta råd.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!