Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords

  LÄSTID: 8 MINUTER

Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.

Artificiell intelligens

Kungen av Buzzwords 2018. Allt verkar handla om AI just nu. Med tanke på vilka som lägger mest krut på detta nu kan vi förvänta oss att se nya lösningar och tjänster en masse framöver. Google, Ebay, Alibaba och Amazon finns bland de som utvecklar med AI i första rummet.

Läs mer: Artificiell intelligens gör Missguided effektiva

Athleisure

Mode för – och inspirerat av – träning och wellness har varit stort under några år nu. Men med Lululemons entré i den svenska butiksvärlden blir termen ännu hetare.

Läs mer: Fabletics personaliserar med ny teknik

Augmented reality

Eller förstärkt verklighet om man så vill. En blandning av verkliga och digitala bilder gör att man kan appliccera en dimension i exempelvis mobilen. Förväntas bli mycket stort i retail.

Läs mer: Därför ska du satsa på augmented reality

Autonoma fordon

Självkörande företag har inte slagit igenom i detaljhandeln ännu. Men bland annat Lidl är inblandade i utvecklingen av autonoma leveransfordon.

Läs mer: Varor levereras med självkörande bil

B2B

Business-to-business är ingen ny term. Men det är en stor snackis inom e-handeln. Från att ha varit ett orört område bubblar det ute bland företagen, nu ska man sälja mer online. Bättre sent än aldrig.

Läs mer: Stor e-handelspotential inom B2B

Nikes VD Mark Parker berättade under 2017 att man ska satsa mer på B2C.

B2C

När Nike berättar att man kraftigt minskar sina samarbeten med stora detaljhandelskedjor för att i stället utveckla egna direktkanaler till kunderna. Då är det grejer på gång. Vi har bara sett början, men snacket är redan i gång.

Läs mer: Här är Nikes nya strategi för retail

Big data

Nämns i samma andetag som dataanalyser och kundinsikter. De ledande detaljhandelsföretagen anställer forskare och dataanalytiker. Detaljhandel handlar mer och mer om fakta, datainsamling och realtidsanalys.

Läs mer: Så förändras detaljhandeln av Big data

Blockchain

Spårbarhet via blockchains ökar möjligheten till insyn om produktens bakgrund och hantering. Det är en distribuerad databas, där varje nod automatiskt verifierar ändringar och tillägg som görs på någon av de andra noderna.

Läs mer i trendrapporten Detaljhandelns tyngsta trender

BOPIS

Buy Online Pickup In Store. Ett annat ord för click and collect.

Läs mer: Lindex testar nytt butikskoncept

Bricks and clicks

Detaljhandelsföretag som integrerar online och offline pratar ofta om Bricks (tegelstenar) and clicks.

Läs mer här: Sömlöst nytänk hos Caliroots

Chatbots har slagit igenom i detaljhandeln, bland annat används de av köpcentrum.

Chatbots

Automatiserade chattfunktioner har visat sig fungera riktigt bra för enklare konversationer och beställningar. Drivs till viss del av AI och maskininlärning.

Läs mer: Levi’s satsar på chatbots och personalisering

Cirkulär handel

Den cirkulära ekonomin börjar bli ett hett ämne även inom detaljhandeln. Att Apple nu lyckats göra samtliga sina butiker självförsörjande på el är ett tecken på detta.

Läs mer: Hållbart mode med 15 innovationer

Click & Collect

Varorna beställs online och hämtas i butik. Har varit en snackis länge, men få svenska aktörer har lyckats skapa kundvänliga fungerande lösningar.

Läs mer: Här är drivkrafterna bakom click & collect

Conscious Consumerism

Den medvetna konsumenten har fått sitt stora genomslag i och med millennials. Den som vill nå de nya generationerna måste ha koll på vilka avtryck man lämnar på samhälle och miljö.

Läs mer om Hållbarhet

Conversational commerce

Handel som bygger på en konversation mellan kunden och säljaren. Det kan till exempel vara i form av en chatt eller en röststyrd digital assistent.

Läs mer: Sex disruptiva digitala retailtrender

CX

En förkortning av ”Customer experience”. Kundupplevelser var stort redan under 2017 och nu är det ett mantra inom retail.

Läs mer om Kundupplevelser

Amazon Go använder sig av datorsyn för att registrera vilka varor kunden väljer.

Datorsyn (Computer Vison)

Amazon Go saknar helt traditionella kassor. Man har valt att använda datorsyn för att registrera vilka varor kunderna väljer att köpa. Bygger på ett stort antal kameror och sensorer.

Läs mer: Lärdomar från ett år med Amazon Go

Digitala assistenter

De vanligaste varianterna är röststyrningstjänster via mobilen (Google Assistant, Siri) och så kallade smarta högtalare (Amazon Echo, Google Home).

Läs mer: Framtiden tillhör röststyrningen 

Disruptiv handel

Den disruptiva detaljhandeln gör saker på nya sätt. Disruption gror och växer som bäst i mindre nystartade organisationer.

Läs mer: Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

Drop shipping

Ett leveransalternativ som innebär att produkterna skickas direkt från tillverkaren. Utan att de mellanlandar eller lastas om någon annanstans på vägen.

Läs mer: Drop shipping väntas öka dramatiskt

Endless aisles

Via digitala skärmar (bland annat) i butiken ges kunden tillgång till produkter som inte finns i hyllorna i butiken man befinner sig i.

Läs mer: Dagligvarukedja skapar ändlösa gångar

Caliburger testar ansiktsidentifiering för att utveckla kundupplevelsen.

Facial recognition

Eller ansiktsigenkänning på svenska. Används redan av bland annat JD.com och Alibaba i Kina för att göra betalningen mer friktionsfri. Tekniken identifierar kundens ansikte och koder och annan identifikation blir överflödig.

Läs mer: Facial recognition gör köpcentrumet effektivt

Friktionsfri handel

Handlar om att ta bort de delar i kundresan som skaver, går trögt och bromsar upp processen. Inte att förväxla med sömlös handel som mer handlar om att skapa en konsekvent upplevelse över kanalernas gränser.

Läs mer: Här pressas returtiden till 35 sekunder

Fulfillment

En term som sammanfattar det som händer efter det att kunden genomfört sitt köp, fram till dess att varan är levererad.

Läs mer: Personalisering, pris och fulfillment avgör

Fygital handel

Digitala inslag i den fysiska butiken. Kommer på bred front nu.

Läs här: Den fygitala butiken är här

Under Alibabas shoppingfestival letade konsumenterna digitala katter. Konturen av en sådan syns bakom VD Daniel Chang.

Gamification

Spelinslagen blir fler i samhället – och i detaljhandeln. Användaren av Apple Watch ska på ett spelliknande sätt fylla cirklar för att uppnå sina hälsomål. Alibaba skapade ett spel baserat på augmented reality inför sin stora shoppingfestival 11.11.

Läs mer: Alibaba driver trafik via gamification

Green retailing

Syftar på miljövänliga affärsmetoder hos detaljhandelsföretag. Det kan sträcka sig från att ge kunderna återanvändbara påsar till att använda solpaneler för att leverera el till sina butiker.

Läs mer: Lidl har världens grönaste handelsbyggnad

Internet of things

IoT är en del av automationstrenden. När hemmen blir mer och mer uppkopplade kan beställning av förbrukningsvaror också automatiseras. Det smarta hemmet är också en stor snackis just nu.

Läs trendrapporten Internet of Retail

Kassalösa butiker

Amazon Go är flaggskeppet nummer ett. Men även kinesiska JD.com har lanserat automatiserade lösningar där man helt eliminerat den traditionella kassafunktionen.

Läs även: Heads up! Den kassalösa butiken

Rachel Shechtman, grundare av Story. Ett koncept som bygger på extrem kuratering.

Kuraterat

Ett noga utvalt sortiment kallas med fördel för kuraterat. En term som hittills varit vanligare i konstvärlden – men frågan är om inte retail har kapat ordet numera.

Läs mer: Story öppnar för nya etableringar

Last mile

Termen användes från början inom telekommunikation men har på senare tid förknippats strakt med transporter. Och inom retail handlar det om vilken upplevelse man ger kunden – den sista biten innan varan är levererad.

Läs mer: ”Vi går från dagar till timmar”

Marknadsplatser

När The Lobby öppnade nyligen i Stockholm kallade man det en marknadsplats. Men de flesta tänker nog på Amazon när ordet nämns. Och det gör det ofta.

Läs mer: Digitala experter spår 2018 års trender, AMF öppnar nytt experimentellt retailkoncept

Maskininlärning

När datorer lär sig utifrån data utan att de har programmerats för just den uppgiften. Området angränsar till statistik, artificiell intelligens och mönsterigenkänning.

Läs mer: Car commerce i den uppkopplade bilen

Mobile checkout

Det vill säga kassafunktion som sker i kundens mobiltelefon. Oftast syftar man på att traditionella kassor saknas, till exempel vid självbetjäning. Walmart har infört denna lösning. Amazon Go är ett ännu mer extremt exempel.

Läs mer: Fem mobildrivna trender inom retail

Hema Fresh – ett New Retail-koncept för dagligvaror.

New retail

Alibabas grundare Jack Ma introducerade begreppet som står för mer än bara ny handel. Som inget annat företag har kinesiska Alibaba Group konstant knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara. Som inget annat företag har man stora visioner om hur den fysiska och digitala handeln kan samverka för att skapa en bättre värld.

Läs mer: Den nya detaljhandeln skapas i Kina

Omniexperience

Från att ha varit en fråga om att lyckas skapa en närvaro och upplevelse i olika kanaler handlar diskussionen nu allt mer om att lyckat skapa en konsekvent upplevelse.

Läs mer i trendrapporten Omnichannel – Den nya tidens retail

Personalisering

Big data, maskininlärning och avancerad realtidsanalys gör att produkter tjänster och upplevelser kan anpassas efter individen. Baserat på beteende och preferenser.

Läs mer: Framgång via sömlöshet och personalisering

Prime Now

Egentligen en produktbenämning, men det är också en banbrytande tjänst. Amazon lanserade den först på Manhattan 2016, nu finns leverans under timmen tillgänglig även i Storbritannien, Italien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Japan och Singapore.

Läs mer: 10 tunga e-handelstrender 2018

Pure Players

Renodlade e-handlare spås få en tuff framtid. Det anser bland annat Google som menar att storhetstiden är förbi. Nu krävs närvaro i flera kanaler.

Läs mer: ”Pure Players är i slutet av sin tillväxtfas”

Retailtainment

Går hand i hand med upplevelser. Underhållning tar en allt större plats inom modern retail. Termen är en kombination av retail och entertainment.

Läs mer: Nedkokat – tre tunga trender under MAPIC

RFID väntas få en nyckelroll inom digitaliseringen av försörjningskedjan.

RFID

(Radio Frequency Identification) En teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen. Inom retail oftast på taggar och etiketter. Har fått ett uppsving som buzzword i samband med att allt fler pratar om blockchain-tekniken.

Läs mer: Här är Zaras digitala framtidsbutik

Robot Retail

Snacket handlar (som väl är) mindre om roboten Pepper och mer om hur automation kan öka effektiviteten och förbättra kundupplevelserna. Gäller även i butik och i försörjningskedja.

Läs mer: Ny robot ger en hjälpande hand på lagret

ROPO

En term som syftar på hur stor del av butiksförsäljningen som genereras av företagets digitala aktiviteter online.

Läs mer: Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

Same day delivery

Precis som det låter: Leverans samma dag.

Läs mer: 25 fakta – så vill kunden ha leveransen

Victoria’s Secret och Alibabas ”See Now Buy Now”-show i Shanghai.

See now buy now

Introducerat av bland andra Rebecca Minkoff och nu anammat av Alibaba. Modevisningar där produkterna finns tillgängliga för köp från och med visningen.

Läs mer: ”See now, buy now, wear now”

Sensorteknik

En viktig ingrediens i den moderna obemannade butiken. Gör att systemen kan känna av när varor flyttas från till exempel en butikshylla.

Läs mer: Intelligenta kassor bäddar för bättre kundmöte

Skills

Benämningen på appar i Amazons röststyrda och digitala assistenter. VI kommer se ett dramatiskt ökat antal skills med detaljhandelskoppling under 2018.

Läs mer: Så lyckas du med voice commerce

Transparens

En transparent försörjningskedja är en viktig del i byggandet av en omniupplevelse. Det gäller att veta var varorna befinner sig helt enkelt. Men transparens har också blivit allt viktigare för konsumenten sett till företagets verksamhet. Kunden vill veta vad produkten lämnar för avtryck på samhälle och miljö.

Läs mer här: Detaljhandelns 10 tyngsta trender

Visual search

Bildsök på svenska. Antalet röststyrda sökningar ökar markant. Det förväntas bildbaserade sökningar också göra.

Läs här: Asos lanserar bildsök

Voice commerce

Röststyrd handel har inte nått Sveriges gränser än. Men det gör den inom kort när Alexa och andra digitala assistenter börjar prata svenska. Sedan väntar nästa stora disruptiva revolution inom handeln.

Läs mer: Så lyckas du med voice commerce

 


Lidl 68 Alibaba 43 Story 5 The Lobby 1


Tio digitala spådomar om detaljhandeln

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

  Pro 4470 Trender 442 Måsteläsning 285 Undersökningar 412
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

AI gör kundvagn till automatisk kassa

AI gör kundvagn till automatisk kassa

  Ny teknik 489 Kundupplevelser 307 Pro 4470 Måsteläsning 285
Den automatiserade butiken flyttade precis in i kundvagnen. Med hjälp av ny AI-teknik kan registrering och betalning ske med automatik – i vagnen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

  Analys 42 Trender 442 Måsteläsning 285 Pro 4470
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bra butiksupplevelser driver försäljning

Bra butiksupplevelser driver försäljning

  Pro 4470 Undersökningar 412 Sociala medier 100 Måsteläsning 285
Det finns ett direkt samband mellan kundupplevelsen och den faktiska försäljningen. Det visar en rapport som listar kedjorna med bäst kundupplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny infrastruktur i framtidens köpcentrum

Ny infrastruktur i framtidens köpcentrum

  Personer 301 Handelsplatser 142 Måsteläsning 285 Pro 4470
Nya förutsättningar sätter gamla affärsmodeller ur spel. Julie Villet, utvecklingsansvarig på Unibail-Rodamco-Westfield, beskriver framtidens köpcentrum. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Whole Foods trendspaning inför 2019

Här är Whole Foods trendspaning inför 2019

  Pro 4470 Produktutveckling 302 Måsteläsning 285 Trender 442
Dagligvarukedjans experter siar om det kommande årets trender. Spaningen innehåller bland annat innovativa havsprodukter, fett och socialt hållbara köpbeslut. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

  Trender 442 Pro 4470 Design 318 Mode 370
Varumärket lanserar en kollektion som endast existerar digitalt. Den medför ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Millennials präglar framtidens köpcentrum

Millennials präglar framtidens köpcentrum

  Pro 4470 Måsteläsning 285 Konsumentbeteende 310 Köpcentrum 650
Han är VD och den drivande kraften bakom skapadet av koncernen Unibail-Rodamco-Westfield. Nu leder Christophe Cuvillier arbetet med att forma framtidens köpcentrum. Det är mycket präglat av millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se bilderna från Londons nya destination

Se bilderna från Londons nya destination

  Pro 4470 Handelsplatser 142 Cityhandel 268 Köpcentrum 650
Bilder! London har fått en ny måstedestination för alla som är intresserade av stadsutveckling, retail, köpcentrum och det urbana livet i största allmänhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Konsumentbeteende 310 Måsteläsning 285 Analys 42 Kundupplevelser 307
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Sätter den fygitala handeln i fokus

Sätter den fygitala handeln i fokus

  Cityhandel 268 Pro 4470 Personer 301 Internationellt 1302
Årets upplaga av Mapic präglas av en detaljhandel i förändring. Nathalie Depetro, Director Mapic, berättar varför den fygitala handeln har satts i fokus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Trendspanarens 12 megatrender

Trendspanarens 12 megatrender

  Måsteläsning 285 Personer 301 Trender 442
Trendspanaren Stephan Jung bidrog under Sweden Urban Arena med sin bild av utvecklingen inom bland annat detaljhandeln. Här är tolv megatrender att hålla koll på.
Sex retailtrender du bör ha koll på

Sex retailtrender du bör ha koll på

  Måsteläsning 285 Trender 442 Pro 4470 Hållbarhet 214
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyndjakten är här för att stanna

Fyndjakten är här för att stanna

  Konsumentbeteende 310 Trender 442 Pro 4470 Undersökningar 412
Konsumenterna älskar att fynda. Det gäller såväl kläder som mat, och enligt en färsk undersökning finns fyndjägarna i alla inkomstklasser och åldrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

  Måsteläsning 285 Internationellt 1302 Trender 442 Butikskoncept 796
Kassalös butik, automation, lokalproducerat, delningsekonomi, supersnabba leveranser. Det här konceptet innehåller några av handelns allra tyngsta trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Måsteläsning 285 Omnichannel 323 E-handel 926 Undersökningar 412
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ugg firar med färgstarka ikoner

Ugg firar med färgstarka ikoner

  Nyheter 3672 Trender 442 Mode 370 Pro 4470
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode skapat av använda arbetskläder

Mode skapat av använda arbetskläder

  Pro 4470 Hållbarhet 214 Mode 370 Trender 442
Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

  Trender 442 Nyheter 3672 Ny teknik 489 Pro 4470
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju måstebutiker i London

Sju måstebutiker i London

  Måsteläsning 285 Internationellt 1302 Pro 4470 Butikskoncept 796
Den fysiska handeln handlar mer och mer om upplevelser. Här är sju modebutiker värda en omväg i London – och dessutom: redaktionens egna bonustips.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!