Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.
Artificiell intelligens
Kungen av Buzzwords 2018. Allt verkar handla om AI just nu. Med tanke på vilka som lägger mest krut på detta nu kan vi förvänta oss att se nya lösningar och tjänster en masse framöver. Google, Ebay, Alibaba och Amazon finns bland de som utvecklar med AI i första rummet.
Läs mer om artificiell intelligens
Athleisure
Mode för – och inspirerat av – träning och wellness har varit stort under några år nu. Men med Lululemons entré i den svenska butiksvärlden blir termen ännu hetare.
Augmented reality
Eller förstärkt verklighet om man så vill. En blandning av verkliga och digitala bilder gör att man kan appliccera en dimension i exempelvis mobilen. Förväntas bli mycket stort i retail.
Automation
En av detaljhandelns absolut tyngsta trender. Med automatisering och robotar skapas nya kundupplevelser, men även den nya försörjningskedjan.
B2B
Business-to-business är ingen ny term. Men det är en stor snackis inom e-handeln. Från att ha varit ett orört område bubblar det ute bland företagen, nu ska man sälja mer online. Bättre sent än aldrig.
Big data
Nämns i samma andetag som dataanalyser och kundinsikter. De ledande detaljhandelsföretagen anställer forskare och dataanalytiker. Detaljhandel handlar mer och mer om fakta, datainsamling och realtidsanalys.
Blockchain
Spårbarhet via blockchains ökar möjligheten till insyn om produktens bakgrund och hantering. Det är en distribuerad databas, där varje nod automatiskt verifierar ändringar och tillägg som görs på någon av de andra noderna.
BOPIS
Buy Online Pickup In Store. Ett annat ord för click and collect.
Läs mer: Lindex testar nytt butikskoncept
Bricks and clicks
Detaljhandelsföretag som integrerar online och offline pratar ofta om Bricks (tegelstenar) and clicks.
Läs mer här: Sömlöst nytänk hos Caliroots
Chatbots
Automatiserade chattfunktioner har visat sig fungera riktigt bra för enklare konversationer och beställningar. Drivs till viss del av AI och maskininlärning.
Läs mer: Levi’s satsar på chatbots och personalisering
Cirkulär handel
Den cirkulära ekonomin börjar bli ett hett ämne även inom detaljhandeln. Att Apple nu lyckats göra samtliga sina butiker självförsörjande på el är ett tecken på detta.
Läs mer: Hållbart mode med 15 innovationer
Click & Collect
Varorna beställs online och hämtas i butik. Har varit en snackis länge, men få svenska aktörer har lyckats skapa kundvänliga fungerande lösningar.
Läs mer: Här är drivkrafterna bakom click & collect
Conscious Consumerism
Den medvetna konsumenten har fått sitt stora genomslag i och med millennials. Den som vill nå de nya generationerna måste ha koll på vilka avtryck man lämnar på samhälle och miljö.
Läs mer om Hållbarhet
Conversational commerce
Handel som bygger på en konversation mellan kunden och säljaren. Det kan till exempel vara i form av en chatt eller en röststyrd digital assistent.
Läs mer: Sex disruptiva digitala retailtrender
Curbside pickup
Kundernas förväntningar på en sömlös, bekväm upphämtningsupplevelse kommer att skapa vinnare och förlorare i detaljhandeln. Där kommer curbside pickup spela en viktig roll. Med curbside pickup menas att kunden får sina varor levererade till sin bil – i anslutning till butiken.
CX
En förkortning av ”Customer experience”. Kundupplevelser var stort redan under 2017 och nu är det ett mantra inom retail.
Läs mer om Kundupplevelser
Datorsyn (Computer Vison)
Amazon Go saknar helt traditionella kassor. Man har valt att använda datorsyn för att registrera vilka varor kunderna väljer att köpa. Bygger på ett stort antal kameror och sensorer.
Läs mer: Lärdomar från ett år med Amazon Go
Digitala assistenter
De vanligaste varianterna är röststyrningstjänster via mobilen (Google Assistant, Siri) och så kallade smarta högtalare (Amazon Echo, Google Home).
Läs mer: Framtiden tillhör röststyrningen
Disruptiv handel
Den disruptiva detaljhandeln gör saker på nya sätt. Disruption gror och växer som bäst i mindre nystartade organisationer.
Läs mer: Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden
Drop shipping
Ett leveransalternativ som innebär att produkterna skickas direkt från tillverkaren. Utan att de mellanlandar eller lastas om någon annanstans på vägen.
Läs mer: Drop shipping väntas öka dramatiskt
DTC
När Nike berättar att man kraftigt minskar sina samarbeten med stora detaljhandelskedjor för att i stället utveckla egna direktkanaler till kunderna. Då är det grejer på gång. Vi har bara sett början, men snacket är redan i gång.
Endless aisles
Via digitala skärmar (bland annat) i butiken ges kunden tillgång till produkter som inte finns i hyllorna i butiken man befinner sig i.
Läs mer: Dagligvarukedja skapar ändlösa gångar
Facial recognition
Eller ansiktsigenkänning på svenska. Används redan av bland annat JD.com och Alibaba i Kina för att göra betalningen mer friktionsfri. Tekniken identifierar kundens ansikte och koder och annan identifikation blir överflödig.
Läs mer: Facial recognition gör köpcentrumet effektivt
Friktionsfri handel
Handlar om att ta bort de delar i kundresan som skaver, går trögt och bromsar upp processen. Inte att förväxla med sömlös handel som mer handlar om att skapa en konsekvent upplevelse över kanalernas gränser.
Läs mer: Här pressas returtiden till 35 sekunder
Fulfillment
En term som sammanfattar det som händer efter det att kunden genomfört sitt köp, fram till dess att varan är levererad.
Läs mer: Personalisering, pris och fulfillment avgör
Fygital handel
Digitala inslag i den fysiska butiken. Kommer på bred front nu.
Läs här: Den fygitala butiken är här
Gamification
Spelinslagen blir fler i samhället – och i detaljhandeln. Användaren av Apple Watch ska på ett spelliknande sätt fylla cirklar för att uppnå sina hälsomål. Alibaba skapade ett spel baserat på augmented reality inför sin stora shoppingfestival 11.11.
Läs mer: Alibaba driver trafik via gamification
Green retailing
Syftar på miljövänliga affärsmetoder hos detaljhandelsföretag. Det kan sträcka sig från att ge kunderna återanvändbara påsar till att använda solpaneler för att leverera el till sina butiker.
Läs mer: Lidl har världens grönaste handelsbyggnad
Internet of things
IoT är en del av automationstrenden. När hemmen blir mer och mer uppkopplade kan beställning av förbrukningsvaror också automatiseras. Det smarta hemmet är också en stor snackis just nu.
Läs trendrapporten Internet of Retail
Kassalösa butiker
Amazon Go är flaggskeppet nummer ett. Men även kinesiska JD.com har lanserat automatiserade lösningar där man helt eliminerat den traditionella kassafunktionen.
Läs även: Heads up! Den kassalösa butiken
Kuraterat
Ett noga utvalt sortiment kallas med fördel för kuraterat. En term som hittills varit vanligare i konstvärlden – men frågan är om inte retail har kapat ordet numera.
Läs mer: Story öppnar för nya etableringar
Last mile
Termen användes från början inom telekommunikation men har på senare tid förknippats strakt med transporter. Och inom retail handlar det om vilken upplevelse man ger kunden – den sista biten innan varan är levererad.
Läs mer: ”Vi går från dagar till timmar”
Marknadsplatser
När The Lobby öppnade nyligen i Stockholm kallade man det en marknadsplats. Men de flesta tänker nog på Amazon när ordet nämns. Och det gör det ofta.
Läs mer: Digitala experter spår 2018 års trender, AMF öppnar nytt experimentellt retailkoncept
Maskininlärning
När datorer lär sig utifrån data utan att de har programmerats för just den uppgiften. Området angränsar till statistik, artificiell intelligens och mönsterigenkänning.
Läs mer: Car commerce i den uppkopplade bilen
Mobile checkout
Det vill säga kassafunktion som sker i kundens mobiltelefon. Oftast syftar man på att traditionella kassor saknas, till exempel vid självbetjäning. Walmart har infört denna lösning. Amazon Go är ett ännu mer extremt exempel.
Läs mer: Fem mobildrivna trender inom retail
Micro fulfillment center
Konsumenternas beteende förändras och blir allt mer digitalt. BOPIS (But Online Pickup In Store) har varit en mycket framgångsrik strategi de senaste åren. Detta har i sin tur lett till att detaljhandelsaktörer som Walmart nu bygger om sina butiker för att bättre möta detta beteende. Med så kallade micro fulfillment centers i butikslokalen automatiserar man plock av onlineordrar i butiken.
Läs mer: Robot löser e-plock i dagligvarubutiken
New retail
Alibabas grundare Jack Ma introducerade begreppet som står för mer än bara ny handel. Som inget annat företag har kinesiska Alibaba Group konstant knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara. Som inget annat företag har man stora visioner om hur den fysiska och digitala handeln kan samverka för att skapa en bättre värld.
Läs mer: Den nya detaljhandeln skapas i Kina
Omniexperience
Från att ha varit en fråga om att lyckas skapa en närvaro och upplevelse i olika kanaler handlar diskussionen nu allt mer om att lyckat skapa en konsekvent upplevelse.
Läs mer i trendrapporten Omnichannel – Den nya tidens retail
Personalisering
Big data, maskininlärning och avancerad realtidsanalys gör att produkter tjänster och upplevelser kan anpassas efter individen. Baserat på beteende och preferenser.
Läs mer: Framgång via sömlöshet och personalisering
Prime Now
Egentligen en produktbenämning, men det är också en banbrytande tjänst. Amazon lanserade den först på Manhattan 2016, nu finns leverans under timmen tillgänglig även i Storbritannien, Italien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Japan och Singapore.
Läs mer: 10 tunga e-handelstrender 2018
Pure Players
Renodlade e-handlare spås få en tuff framtid. Det anser bland annat Google som menar att storhetstiden är förbi. Nu krävs närvaro i flera kanaler.
Läs mer: ”Pure Players är i slutet av sin tillväxtfas”
Retailtainment
Går hand i hand med upplevelser. Underhållning tar en allt större plats inom modern retail. Termen är en kombination av retail och entertainment.
Läs mer: Nedkokat – tre tunga trender under MAPIC
RFID
(Radio Frequency Identification) En teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen. Inom retail oftast på taggar och etiketter. Har fått ett uppsving som buzzword i samband med att allt fler pratar om blockchain-tekniken.
Läs mer: Här är Zaras digitala framtidsbutik
Robot Retail
Snacket handlar (som väl är) mindre om roboten Pepper och mer om hur automation kan öka effektiviteten och förbättra kundupplevelserna. Gäller även i butik och i försörjningskedja.
Läs mer: Ny robot ger en hjälpande hand på lagret
ROPO
En term som syftar på hur stor del av butiksförsäljningen som genereras av företagets digitala aktiviteter online.
Läs mer: Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade
Same day delivery
Precis som det låter: Leverans samma dag.
Läs mer: 25 fakta – så vill kunden ha leveransen
See now buy now
Introducerat av bland andra Rebecca Minkoff och nu anammat av Alibaba. Modevisningar där produkterna finns tillgängliga för köp från och med visningen.
Läs mer: ”See now, buy now, wear now”
Sensorteknik
En viktig ingrediens i den moderna obemannade butiken. Gör att systemen kan känna av när varor flyttas från till exempel en butikshylla.
Läs mer: Intelligenta kassor bäddar för bättre kundmöte
Skills
Benämningen på appar i Amazons röststyrda och digitala assistenter. VI kommer se ett dramatiskt ökat antal skills med detaljhandelskoppling under 2018.
Läs mer: Så lyckas du med voice commerce
Transparens
En transparent försörjningskedja är en viktig del i byggandet av en omniupplevelse. Det gäller att veta var varorna befinner sig helt enkelt. Men transparens har också blivit allt viktigare för konsumenten sett till företagets verksamhet. Kunden vill veta vad produkten lämnar för avtryck på samhälle och miljö.
Läs mer här: Detaljhandelns 10 tyngsta trender
Visual search
Bildsök på svenska. Antalet röststyrda sökningar ökar markant. Det förväntas bildbaserade sökningar också göra.
Läs här: Asos lanserar bildsök
Voice commerce
Röststyrd handel har inte nått Sveriges gränser än. Men det gör den inom kort när Alexa och andra digitala assistenter börjar prata svenska. Sedan väntar nästa stora disruptiva revolution inom handeln.
Läs mer: Så lyckas du med voice commerce