Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords

 

Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.

Artificiell intelligens

Kungen av Buzzwords 2018. Allt verkar handla om AI just nu. Med tanke på vilka som lägger mest krut på detta nu kan vi förvänta oss att se nya lösningar och tjänster en masse framöver. Google, Ebay, Alibaba och Amazon finns bland de som utvecklar med AI i första rummet.

Läs mer: Artificiell intelligens gör Missguided effektiva

Athleisure

Mode för – och inspirerat av – träning och wellness har varit stort under några år nu. Men med Lululemons entré i den svenska butiksvärlden blir termen ännu hetare.

Läs mer: Fabletics personaliserar med ny teknik

Augmented reality

Eller förstärkt verklighet om man så vill. En blandning av verkliga och digitala bilder gör att man kan appliccera en dimension i exempelvis mobilen. Förväntas bli mycket stort i retail.

Läs mer: Därför ska du satsa på augmented reality

Autonoma fordon

Självkörande företag har inte slagit igenom i detaljhandeln ännu. Men bland annat Lidl är inblandade i utvecklingen av autonoma leveransfordon.

Läs mer: Varor levereras med självkörande bil

B2B

Business-to-business är ingen ny term. Men det är en stor snackis inom e-handeln. Från att ha varit ett orört område bubblar det ute bland företagen, nu ska man sälja mer online. Bättre sent än aldrig.

Läs mer: Stor e-handelspotential inom B2B

Nikes VD Mark Parker berättade under 2017 att man ska satsa mer på B2C.

B2C

När Nike berättar att man kraftigt minskar sina samarbeten med stora detaljhandelskedjor för att i stället utveckla egna direktkanaler till kunderna. Då är det grejer på gång. Vi har bara sett början, men snacket är redan i gång.

Läs mer: Här är Nikes nya strategi för retail

Big data

Nämns i samma andetag som dataanalyser och kundinsikter. De ledande detaljhandelsföretagen anställer forskare och dataanalytiker. Detaljhandel handlar mer och mer om fakta, datainsamling och realtidsanalys.

Läs mer: Så förändras detaljhandeln av Big data

Blockchain

Spårbarhet via blockchains ökar möjligheten till insyn om produktens bakgrund och hantering. Det är en distribuerad databas, där varje nod automatiskt verifierar ändringar och tillägg som görs på någon av de andra noderna.

Läs mer i trendrapporten Detaljhandelns tyngsta trender

BOPIS

Buy Online Pickup In Store. Ett annat ord för click and collect.

Läs mer: Lindex testar nytt butikskoncept

Bricks and clicks

Detaljhandelsföretag som integrerar online och offline pratar ofta om Bricks (tegelstenar) and clicks.

Läs mer här: Sömlöst nytänk hos Caliroots

Chatbots har slagit igenom i detaljhandeln, bland annat används de av köpcentrum.

Chatbots

Automatiserade chattfunktioner har visat sig fungera riktigt bra för enklare konversationer och beställningar. Drivs till viss del av AI och maskininlärning.

Läs mer: Levi’s satsar på chatbots och personalisering

Cirkulär handel

Den cirkulära ekonomin börjar bli ett hett ämne även inom detaljhandeln. Att Apple nu lyckats göra samtliga sina butiker självförsörjande på el är ett tecken på detta.

Läs mer: Hållbart mode med 15 innovationer

Click & Collect

Varorna beställs online och hämtas i butik. Har varit en snackis länge, men få svenska aktörer har lyckats skapa kundvänliga fungerande lösningar.

Läs mer: Här är drivkrafterna bakom click & collect

Conscious Consumerism

Den medvetna konsumenten har fått sitt stora genomslag i och med millennials. Den som vill nå de nya generationerna måste ha koll på vilka avtryck man lämnar på samhälle och miljö.

Läs mer om Hållbarhet

Conversational commerce

Handel som bygger på en konversation mellan kunden och säljaren. Det kan till exempel vara i form av en chatt eller en röststyrd digital assistent.

Läs mer: Sex disruptiva digitala retailtrender

CX

En förkortning av ”Customer experience”. Kundupplevelser var stort redan under 2017 och nu är det ett mantra inom retail.

Läs mer om Kundupplevelser

Amazon Go använder sig av datorsyn för att registrera vilka varor kunden väljer.

Datorsyn (Computer Vison)

Amazon Go saknar helt traditionella kassor. Man har valt att använda datorsyn för att registrera vilka varor kunderna väljer att köpa. Bygger på ett stort antal kameror och sensorer.

Läs mer: Lärdomar från ett år med Amazon Go

Digitala assistenter

De vanligaste varianterna är röststyrningstjänster via mobilen (Google Assistant, Siri) och så kallade smarta högtalare (Amazon Echo, Google Home).

Läs mer: Framtiden tillhör röststyrningen 

Disruptiv handel

Den disruptiva detaljhandeln gör saker på nya sätt. Disruption gror och växer som bäst i mindre nystartade organisationer.

Läs mer: Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

Drop shipping

Ett leveransalternativ som innebär att produkterna skickas direkt från tillverkaren. Utan att de mellanlandar eller lastas om någon annanstans på vägen.

Läs mer: Drop shipping väntas öka dramatiskt

Endless aisles

Via digitala skärmar (bland annat) i butiken ges kunden tillgång till produkter som inte finns i hyllorna i butiken man befinner sig i.

Läs mer: Dagligvarukedja skapar ändlösa gångar

Caliburger testar ansiktsidentifiering för att utveckla kundupplevelsen.

Facial recognition

Eller ansiktsigenkänning på svenska. Används redan av bland annat JD.com och Alibaba i Kina för att göra betalningen mer friktionsfri. Tekniken identifierar kundens ansikte och koder och annan identifikation blir överflödig.

Läs mer: Facial recognition gör köpcentrumet effektivt

Friktionsfri handel

Handlar om att ta bort de delar i kundresan som skaver, går trögt och bromsar upp processen. Inte att förväxla med sömlös handel som mer handlar om att skapa en konsekvent upplevelse över kanalernas gränser.

Läs mer: Här pressas returtiden till 35 sekunder

Fulfillment

En term som sammanfattar det som händer efter det att kunden genomfört sitt köp, fram till dess att varan är levererad.

Läs mer: Personalisering, pris och fulfillment avgör

Fygital handel

Digitala inslag i den fysiska butiken. Kommer på bred front nu.

Läs här: Den fygitala butiken är här

Under Alibabas shoppingfestival letade konsumenterna digitala katter. Konturen av en sådan syns bakom VD Daniel Chang.

Gamification

Spelinslagen blir fler i samhället – och i detaljhandeln. Användaren av Apple Watch ska på ett spelliknande sätt fylla cirklar för att uppnå sina hälsomål. Alibaba skapade ett spel baserat på augmented reality inför sin stora shoppingfestival 11.11.

Läs mer: Alibaba driver trafik via gamification

Green retailing

Syftar på miljövänliga affärsmetoder hos detaljhandelsföretag. Det kan sträcka sig från att ge kunderna återanvändbara påsar till att använda solpaneler för att leverera el till sina butiker.

Läs mer: Lidl har världens grönaste handelsbyggnad

Internet of things

IoT är en del av automationstrenden. När hemmen blir mer och mer uppkopplade kan beställning av förbrukningsvaror också automatiseras. Det smarta hemmet är också en stor snackis just nu.

Läs trendrapporten Internet of Retail

Kassalösa butiker

Amazon Go är flaggskeppet nummer ett. Men även kinesiska JD.com har lanserat automatiserade lösningar där man helt eliminerat den traditionella kassafunktionen.

Läs även: Heads up! Den kassalösa butiken

Rachel Shechtman, grundare av Story. Ett koncept som bygger på extrem kuratering.

Kuraterat

Ett noga utvalt sortiment kallas med fördel för kuraterat. En term som hittills varit vanligare i konstvärlden – men frågan är om inte retail har kapat ordet numera.

Läs mer: Story öppnar för nya etableringar

Last mile

Termen användes från början inom telekommunikation men har på senare tid förknippats strakt med transporter. Och inom retail handlar det om vilken upplevelse man ger kunden – den sista biten innan varan är levererad.

Läs mer: ”Vi går från dagar till timmar”

Marknadsplatser

När The Lobby öppnade nyligen i Stockholm kallade man det en marknadsplats. Men de flesta tänker nog på Amazon när ordet nämns. Och det gör det ofta.

Läs mer: Digitala experter spår 2018 års trender, AMF öppnar nytt experimentellt retailkoncept

Maskininlärning

När datorer lär sig utifrån data utan att de har programmerats för just den uppgiften. Området angränsar till statistik, artificiell intelligens och mönsterigenkänning.

Läs mer: Car commerce i den uppkopplade bilen

Mobile checkout

Det vill säga kassafunktion som sker i kundens mobiltelefon. Oftast syftar man på att traditionella kassor saknas, till exempel vid självbetjäning. Walmart har infört denna lösning. Amazon Go är ett ännu mer extremt exempel.

Läs mer: Fem mobildrivna trender inom retail

Hema Fresh – ett New Retail-koncept för dagligvaror.

New retail

Alibabas grundare Jack Ma introducerade begreppet som står för mer än bara ny handel. Som inget annat företag har kinesiska Alibaba Group konstant knuffat fram gränserna för vad sömlös shopping kan vara. Som inget annat företag har man stora visioner om hur den fysiska och digitala handeln kan samverka för att skapa en bättre värld.

Läs mer: Den nya detaljhandeln skapas i Kina

Omniexperience

Från att ha varit en fråga om att lyckas skapa en närvaro och upplevelse i olika kanaler handlar diskussionen nu allt mer om att lyckat skapa en konsekvent upplevelse.

Läs mer i trendrapporten Omnichannel – Den nya tidens retail

Personalisering

Big data, maskininlärning och avancerad realtidsanalys gör att produkter tjänster och upplevelser kan anpassas efter individen. Baserat på beteende och preferenser.

Läs mer: Framgång via sömlöshet och personalisering

Prime Now

Egentligen en produktbenämning, men det är också en banbrytande tjänst. Amazon lanserade den först på Manhattan 2016, nu finns leverans under timmen tillgänglig även i Storbritannien, Italien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Japan och Singapore.

Läs mer: 10 tunga e-handelstrender 2018

Pure Players

Renodlade e-handlare spås få en tuff framtid. Det anser bland annat Google som menar att storhetstiden är förbi. Nu krävs närvaro i flera kanaler.

Läs mer: ”Pure Players är i slutet av sin tillväxtfas”

Retailtainment

Går hand i hand med upplevelser. Underhållning tar en allt större plats inom modern retail. Termen är en kombination av retail och entertainment.

Läs mer: Nedkokat – tre tunga trender under MAPIC

RFID väntas få en nyckelroll inom digitaliseringen av försörjningskedjan.

RFID

(Radio Frequency Identification) En teknik för att läsa information på avstånd från transpondrar och minnen. Inom retail oftast på taggar och etiketter. Har fått ett uppsving som buzzword i samband med att allt fler pratar om blockchain-tekniken.

Läs mer: Här är Zaras digitala framtidsbutik

Robot Retail

Snacket handlar (som väl är) mindre om roboten Pepper och mer om hur automation kan öka effektiviteten och förbättra kundupplevelserna. Gäller även i butik och i försörjningskedja.

Läs mer: Ny robot ger en hjälpande hand på lagret

ROPO

En term som syftar på hur stor del av butiksförsäljningen som genereras av företagets digitala aktiviteter online.

Läs mer: Majoriteten av dagligvaruköp digitalt påverkade

Same day delivery

Precis som det låter: Leverans samma dag.

Läs mer: 25 fakta – så vill kunden ha leveransen

Victoria’s Secret och Alibabas ”See Now Buy Now”-show i Shanghai.

See now buy now

Introducerat av bland andra Rebecca Minkoff och nu anammat av Alibaba. Modevisningar där produkterna finns tillgängliga för köp från och med visningen.

Läs mer: ”See now, buy now, wear now”

Sensorteknik

En viktig ingrediens i den moderna obemannade butiken. Gör att systemen kan känna av när varor flyttas från till exempel en butikshylla.

Läs mer: Intelligenta kassor bäddar för bättre kundmöte

Skills

Benämningen på appar i Amazons röststyrda och digitala assistenter. VI kommer se ett dramatiskt ökat antal skills med detaljhandelskoppling under 2018.

Läs mer: Så lyckas du med voice commerce

Transparens

En transparent försörjningskedja är en viktig del i byggandet av en omniupplevelse. Det gäller att veta var varorna befinner sig helt enkelt. Men transparens har också blivit allt viktigare för konsumenten sett till företagets verksamhet. Kunden vill veta vad produkten lämnar för avtryck på samhälle och miljö.

Läs mer här: Detaljhandelns 10 tyngsta trender

Visual search

Bildsök på svenska. Antalet röststyrda sökningar ökar markant. Det förväntas bildbaserade sökningar också göra.

Läs här: Asos lanserar bildsök

Voice commerce

Röststyrd handel har inte nått Sveriges gränser än. Men det gör den inom kort när Alexa och andra digitala assistenter börjar prata svenska. Sedan väntar nästa stora disruptiva revolution inom handeln.

Läs mer: Så lyckas du med voice commerce

 

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


McDonald’s ploggar Sverige runt

McDonald’s ploggar Sverige runt

  Hållbarhet 239 Trender 460 Nyheter 3838
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

  Måsteläsning 308 Köpcentrum 697 Pro 4637 Cityhandel 292
Med en ny global försäljningschef siktar nu Ingka Centres på citylägen. Miljardbelopp investeras i centralt belägna och digitalt uppgraderade köpcentrum.
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Detaljhandel 189 Kundupplevelser 345 Måsteläsning 308 E-handel 973
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

  Nyheter 3838 Pro 4637 Ny teknik 512 Konsumentbeteende 327
När kunden använder mobilen i butiken ökar försäljningen markant. Det visar en ny doktorsavhandling som kartlägger effekterna av att använda ny teknik i butiksmiljön.
Livestreaming säljande trend i e-handeln

Livestreaming säljande trend i e-handeln

  Pro 4637 Detaljhandel 189 Trender 460 E-handel 973
Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.
Dra nytta av butikens unika styrkor

Dra nytta av butikens unika styrkor

  Måsteläsning 308 Omnichannel 339 Pro 4637 Konsumentbeteende 327
Instant gratification och oslagbar bekvämlighet. Den fysiska butiken har egenskaper som stärker dess ställning hos konsumenten. Här är tre sätt att använda dem.
Nytt koncept för fygital handel

Nytt koncept för fygital handel

  Nyheter 3838 Butikskoncept 852 Måsteläsning 308 E-handel 973
Med ett flexibelt butikskoncept hjälper köpcentrumet nya digitala varumärken att växa med fysisk handel. Konceptet står nu inför en bred lansering på en rad orter.
Walmart storsatsar på röststyrning

Walmart storsatsar på röststyrning

  Trender 460 Ny teknik 512 E-handel 973 Nyheter 3838
Det är är ett tydligt tecken på ett kommande genomslag. Världens största detaljhandelskedja, Walmart, storsatsar på röststyrning och adderar en offensiv strategi för fulfilment. Den amerikanska kedjan Walmart har sedan en tid växlat upp satsningen på fullfillment av onlineordrar. En central del av detta har varit att förbereda butiksledet för utlämning av e-beställningar. Detta är … (läs mer)
Följ med in i prisade Forum Gdansk

Följ med in i prisade Forum Gdansk

  Detaljhandel 189 Cityhandel 292 Destinationer 161 Pro 4637
Platsen har en historisk koppling till handel. Det nya köpcentrumet som skapats är en integrerad del av stadsbilden och det är präglat av den lokala kulturen. Följ med in i Forum Gdansk.
Här är New Yorks nya måstedestination

Här är New Yorks nya måstedestination

  Destinationer 161 Detaljhandel 189 Pro 4637 Måsteläsning 308
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Trender 460 Måsteläsning 308 Kundupplevelser 345 Pro 4637
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Whole Foods tyngsta skönhetstrender

Whole Foods tyngsta skönhetstrender

  Internationellt 1364 Detaljhandel 189 Pro 4637 Trender 460
Whole Foods Market brukar dela med sig av sina spaningar kring tender inom mat och livsmedel. För första gången har man nu listat de fem tyngsta trenderna inom skönhet och wellness.
Banbrytande AI-rekrytering av Levi’s

Banbrytande AI-rekrytering av Levi’s

  Personer 361 Karriär 344 Pro 4637 Internationellt 1364
Den nya tidens titlar gör entré i näringslivet och detaljhandeln. Levi's rekryterar en Chief Strategy and Artificial Intelligence Officer. Hon kliver in i den högsta ledningen och ska stärka företagets position inför framtiden. 
Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Konsumentbeteende 327 Nyheter 3838 Detaljhandel 189 Omnichannel 339
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  Ny teknik 512 Kundupplevelser 345 Undersökningar 439 Måsteläsning 308
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.
Automation tung trend i servicehandeln

Automation tung trend i servicehandeln

  Pro 4637 Trender 460 Nya butiker 1234 Detaljhandel 189
Kassalösa Amazon Go, ett av de senaste årens mest uppmärksammade koncept, hör hemma i servicehandeln. En bransch där det experimenteras friskt med automation, AI och självbetjäning.
Så shoppar generation Z och millennials

Så shoppar generation Z och millennials

  E-handel 973 Omnichannel 339 Undersökningar 439 Konsumentbeteende 327
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
E-handelns tyngsta trender 2019

E-handelns tyngsta trender 2019

  Måsteläsning 308 Pro 4637 E-handel 973 Detaljhandel 189
E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel. 
Kompetensväxling utmaning för handeln

Kompetensväxling utmaning för handeln

  Pro 4637 Trender 460 Konsumentbeteende 327
Detaljhandeln står inför många utmaningar. Nya krav och förväntningar från kunderna ökar behoven av nya databaserade insikter. En kompetensväxling har nu påbörjats inom retail.
Tre mindsets i den nya tidens shopping

Tre mindsets i den nya tidens shopping

  Kundupplevelser 345 Pro 4637 Undersökningar 439 Måsteläsning 308
Den moderna konsumenten har helt nya förväntningar och krav på shoppingupplevelsen. Tre trender, eller tre mindsets, präglar beteendet. Den som fångar upp de nya behoven är också framtidens vinnare inom detaljhandeln.