Dagligvarukedjan och stadens kommunfullmäktige lanserar autonoma leveranser med robotar. Tjänsten blir till en början tillgänglig för 20 000 invånare.
Last mile-företaget Gordons VD och grundare Ali Ghoce har tagit emot utmärkelsen Årets pionjär inom svenskt näringsliv.
Att göra leveranser med drönare ska minska både leveranstid och koldioxidutsläpp.
Ikea har inlett ett samarbete med en större dagligvarukedja. Tillsammans ska man underlätta för kunderna med lokal utlämning av varor.
Under veckan lanserar Instabox en ny tjänst som gör det möjligt för privatpersoner att skicka varor till varandra.
Det finns en växande förväntan i konsumentledet att kunna se leveransalternativens klimatpåverkan. Detta enligt en ny undersökning.
Via appen Ica Pronto ska man erbjuda snabb och fossilfri hemleverans av matvaror direkt från lokala Ica-butiker.
E-handlare kan nå cirka 40 procent av Sveriges befolkning via iBoxens lösning. Nya användningsområden har nyligen adderats.
Företaget testar nu självservice av paketutlämning i en egen lokal i centrala Malmö. Det tar tio sekunder att få sitt paket.
En satsning på micro fulfillment centers ska vässa företagets fulfillment – och frigöra tid för medarbetare i butik.
Intersport vässar sin verksamhet inom digital handel. Kunden ska nu kunna få produkten levererad inom 30 minuter.
Satsningen är företagets första digitala initiativ som involverar enskilda butiker direkt. För Wolt är det ett steg på resan mot ett digitalt köpcentrum.
En storsatsning ska pånyttföda kundupplevelsen på campus. Detta med automatiska kassalösa butiker, high tech-automater och robotleveranser.
Urban Deli ger sig ut på vägarna. ”Vi vill möta kunden där kunden är, oavsett om det är på kontoret eller hemma”.
PostNord och parkeringsföretaget Aimo Park inlett ett större samarbete kring leveransskåp. Företagen planerar nu att placera ut ett stort antal boxar.
Nu inleder Ikea en storsatsning på laddpunkter för elbilar. ”Bidrar till att vi kan nå våra ambitiösa mål kring mer hållbara transporter”.
Varorna plockas och levereras direkt till kunden från butikernas lokala sortiment inom 45 minuter.
Köpcentrumen inleder en satsning på ghost kitchens – restaurangkök som tillverkar mat från flera olika varumärken främst för leverans och take away.
Pressbyråns kunder kan nu få varor levererade med Uber Eats. Fler än 60 butiker erbjuder tjänsten – med en leveranstid från 15 minuter.
Dagligvarukedjan lanserar kylda paketskåp i bostadsnära områden. Man vill komma närmare kunden och öka flexibiliteten.
Drönare minska miljöpåverkan samt öka servicen i skärgård och på landsbygd. ”Timingen är rätt för oss”, säger Emma Lindahl, co-lead på IcaX.
Räknar med att passera såväl UPS som FedEx och bli största leverantör av paket. Och det är absolut ingen avlägsen framtidsvision.
Dagligvarukedjan har öppnat en digital snabbfil som fyller en servicebutiks funktion. ”Efterfrågan på bekvämlighet och snabba leveranser ökar”.
Snabbhet är kärnan i Foodora Markets erbjudande, något som även gäller etableringstakten.
Kedjan har nu börjat leverera kundordrar – mellan sina butiker – med hjälp av förarlösa bilar. Detta är ett sätt att hållbart effektivisera vad man kallar ”the middle mile”.
Tesco har lanserat ett pilottest med Gorillas. Tillsammans erbjuder man leverans inom 10 minuter.
Till en början kommer Bzzt leverera mat och köra bud i Malmö och Göteborg. Inom kort blir det även podtaxi.
Butiken är viktig för att möta kundens förväntningar på snabba leveranser – förutsatt att man löser dessa fem utmaningar.
”Med lanseringen av Amazon Prime kan vi ta nästa steg i vårt kunderbjudande”.
Dagligvarukedjan inleder ett samarbete med Amazon, samtidigt som man utökar sin satsning på last mile-robotar.
Lanserar en ny kedja av virtuella butiker i Sverige. Siktar på butiker i minst tio städer under 2022.
Framtiden är här. I dagarna passerar företaget 100 000 genomförda hemleveranser, bland annat i Finland.
Världens första körkort för fjärrstyrda förarlösa leveransfordon har delats ut. Ambitionen är att öka effektiviteten under last mile.
Ska öka effektiviteten och komma närmare sina kunder med två typer av distributionscentraler.
E-handeln en självklar plats – men morgondagens vinnare har också en tydlig strategi för den fysiska butikens roll i det digitala samspelet.
Med ett vertikalt integrerat nätverk och automation optimerar dagligvarukedjan plock och leveransrutter.
De första autonoma hubb till hubb-leveranserna på allmän väg i Sverige blir snart verklighet.
Konsumentens nya beteenden består till stora delar även i Post Corona Retail. Det visar en ny studie.
Under april placeras 37 paketboxar ut till bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter runt om i staden.
Effektiv last mile. Det semi-automatiska fordonet har tillstånd att leverera i stadsmiljöer.
Som marknadsplats med ultrasnabba leveranser utmanar man traditionell handel.
Ambitionen är att omdefiniera handeln. Leverans sker inom 10 minuter.
Ny teknik ska bistå fordonsansvariga att upprätthålla kontinuitet vid övergången till att köra helt på el.
I pandemins fotspår konverteras stängda butiker till lokala leveranshubbar. Strategin medför flera fördelar.
Här är 15 trender som definierar morgondagens digitala upplevelser – och som för e-handeln och den fysiska handeln närmare varandra.
Kan samlade leveranser en gång i veckan bidra till en mer hållbar e-handel? Det menar en ny startup.
Majoriteten förväntar sig kunna hämta onlinebeställningar samma dag i butik.
För första gången spås nu e-handeln omsätta mer än fysisk handel i ett land.
”En öppen och neutral nationell infrastruktur är en nödvändighet”, menar grundarna.
Med en smart box i anslutning till kundens bostad vill Walmart skapa en mer friktionsfri hemleverans av dagligvaror.
Butiksytan minskas till förmån för kedjans fulfillment av onlineordrar. Bakom satsningen står en av landets mest inflytelserika kvinnor.
Amazon säkrar att leverans av julklappar sker utan att de blir ”avslöjade”. Här är sju tjänster som gör det möjligt.
Forskare utvecklar nya logistiklösningar som kan göra transporter inom e-handeln mer effektiva och miljövänliga.
Näthandeln har ökat dramatiskt under pandemin, inför julen ska innovativa pup up-centraler öka kedjans leveranskapacitet.
Företaget har redan en egen flotta i USA. Nu har Amazon även öppnat flygverksamhet i Europa.
Amazon har återigen utvecklat alternativen för leveranser. Nu har man lanserat pickup av dagligvaror inom en timme från lagd order.
Lösningen appliceras på befintliga butiker. ”Detta är en game-changer”.
Instacart liknar allt mer en marknadsplats som också blir en startpunkt för konsumenten.
Paketskåp är en allt hetare trend inom detaljhandeln. Budbee siktar nu på att bli marknadsledande inom området.
Nu kan alla Stockholmare inom tullarna få sin beställning så snabbt som inom 15 minuter.
Genomför tester av tjänsten där medarbetare från en butik deltar.
Amazon satsar stort på hållbara leveranser. ”Det är en del av vår resa för att bygga den mest hållbara transportflottan i världen”.
En ny pop up ska ge konsumenterna en snabb och bekväm lösning för leveranser. DHL har öppnat en mobil ServicePoint.
Curbside pickup är en efterfrågad tjänst, men slarv skrämmer bort kunder. Och fysisk distansering är här för att stanna. Det visar en färsk undersökning.
Alibabas växlar upp sin satsning på global fulfillment. ”Logistik är i dag en game changer och avgörande faktor som skiljer företag åt.”
Bolt rekryterar Filip Johansson som ansvarig för företagets matleveranser i Sverige. Han kommer senast från Google i USA.
Gensvaret från kunderna har varit så positivt att man nu lanserar curbside pickup i samtliga varuhus.
Med sikte på att bli fossilfria 2030 tar nu PostNord Sverige ett första steg och ställer om till en fossilfri leveransverksamhet på hela Söder.
Transporttjänsten Bolt kommer från och med i dag även att erbjuda matleveranser innanför tullarna i Stockholm. Detta under namnet Bolt Food.
E-handelns utveckling i Norden under 2019 sammanfattas i en ny rapport.
Arbetsmiljöverket har en pågående inspektionsinsats riktad mot e-handeln. Nu riktar man in sig på lagerarbete och hantering av paket.
Mobillösningar är bästa sättet att skapa en snabbare shoppingupplevelse, enligt kunderna. Tre av fyra säger sig också vilja ha individanpassade upplevelser.
Driver trafik till fysiska butiker. Tjänsten har testats av Amazon i mindre skala i Europa. Nu rullas BOPIS-lösningen ut på bred front även i hemlandet USA.
Kedjan erbjuder sina kunder leverans samma dag. Under det första kvartalet stod dessa ordrar för merparten av den digitala försäljningen.
Amazon visade under re:MARS Conference upp sin senaste drönare. Man ska börja leverera paket till konsument med drönaren inom ett par månader.