Ikea är ett av Sveriges mest kända och respekterade varumärken. Företaget har även gjort sig känt inom detaljhandeln, bland annat för sin förmåga att bygga en framgångsrik företagskultur.

Visual merchandising som utvecklat retail

Ikea har också bidragit till att utveckla retail med sitt sätt att exponera för att inspirera. Varuhusens visual merchandising har bildat skola i hur man skapar en butik där produkterna visas upp i en relevant miljö.

Grundades av Ingvar Kamprad

Ikea Group är ett multinationellt möbelföretag som grundades 1943 av Ingvar Kamprad som ett postorderföretag.

Företagsnamnet bildade han av initialerna för Ingvar Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd där Elmtaryd i Agunnaryd är gården som han växte upp på och företagets dåvarande adress.

Så lyder Ikeas affärsidé

Ikea beskriver sin affärsidé på följande sätt:

“Att erbjuda ett brett sortiment av väldesignade och funktionella heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt har råd att köpa dem.”


Ikea toppar hållbarhetsstudie

Ikea toppar hållbarhetsstudie

 

Ikea toppar listan över företagen som uppfattas som mest hållbara. “Vi strävar mot högt satta mål för att ha en positiv påverkan på människor och miljö”, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.




Inspiration basen i Ikeas nya Cookshop

Inspiration basen i Ikeas nya Cookshop

 

Ikea ville sätta mer fokus på inspiration i sin avdelning för matlagning och måltider. En del av lösningen blev att anpassa exponeringarna efter hur det faktiskt går till i köket. Maten är mer i fokus än kanske någonsin tidigare. I och med detta fanns det också ett behov att uppdatera ytan för Cooking & Eating … (läs mer)




Nu kan du 3D-printa din Ikea-produkt

Nu kan du 3D-printa din Ikea-produkt

 

Nu kan kunderna printa ut sina egna favoriter från Wondermoivärlden. Ikea gör fem av sina figurer i serien Glödande tillgängliga för 3-D-utskrift.  På diverse Ikea-hacks-sajter har fansen redan experimenterat med att skriva ut delar av Ikea-produkter, men nu lanserar man produkter som man kan skriva ut själv på en 3D-skrivare. Ritningarna finns att ladda ner … (läs mer)




Här säljer Ikea bra – utan butiker

Här säljer Ikea bra – utan butiker

 

Ikeas produkter går hem i Ukraina, trots att företaget inte säljer sina produkter i landet. I stället fraktas de över gränsen av e-entreprenörer. Mitt i Kiev, i ett område som tycks oförändrat sedan Sovjet-tiden, har Anastasia Chumak skapat en mysig oas, möblerad helt och hållet med Ikea. Detta trots att Ikea inte har något varuhus … (läs mer)




Historier bakom nytt designsamarbete

Historier bakom nytt designsamarbete

 

I början av juni fortsätter ikea sina designsamarbeten, denna gång med modedesignern Walter Van Beirendonck. Ikea fortsätter att utforska gränserna för design i samarbete med några av världens mest innovativa modedesigners. En tillfällig kollektion har skapats i nära samarbete med Walter Van Beirendonck, en belgisk designer med rötter i 1980-talets modeavantgarde Antwerp Six. – När jag inledde projektet för … (läs mer)




Ikea i samarbete med Dreamworks Animation

Ikea i samarbete med Dreamworks Animation

 

Ikea lanserar Lattjo, en ny kollektion leksaker som kommer till varuhusen den 23 oktober, för att inspirera barn och vuxna att leka mer tillsammans. I samband med detta har Ikea i samarbete med DreamWorks Animation tagit fram över 25 animerade kortfilmer. Lattjo består av ett brett utbud av leksaker och i kollektionen ingår också en app som … (läs mer)




Ikea Kungens Kurva fyller 50 i dag

 

Den 18 juni 1965 öppnades världens tredje Ikea varuhus i Huddinge kommun med syfte att inreda de många Stockholmarnas hem. Idag fyller flaggskeppet Ikea Kungens Kurva 50 år. Det då 31 000 kvadratmeter stora varuhuset var en stor succé och besöktes av en miljon kunder det första halvåret. Konceptet med Tag själv-lagret var en effekt … (läs mer)




Ikea sänder 24-timmars intervju

 

Ikea lanserar nya serien Under täcket – världens första direktsända 24-timmars intervju. I sju avsnitt möter Kristoffer Appelquist svenska personligheter i en talkshow där tittarna kan påverka programmet i realtid. I ett efter gästen specialinrett Ikea sovrum möts värd och gäst på ett nyfiket och ärligt sätt. Första avsnittet sänds den 27 mars. Sovrummet har en … (läs mer)