Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
Läs vår definition av detaljhandel.
Grundidén: låga priser tack vare en ny teknik och ett nytt arbetssätt. Nu öppnar varumärket ytterligare en butik.
”Med vårt nya varuhus förstärker vi vår närvaro i regionen, vilket även kommer stärka vår position gällande gränshandeln avsevärt.”
Den lokala modehandlaren öppnar ytterligare en butik. Den nya butiken, som riktar sig till ungdomar och dam, är del av en större förändring i centrumet.
Canada Goose lanserar en plattform för återbruk av sina produkter. Ambitionen är att ge dem en andra, tredje och fjärde livstid.
Förväntningen på snabba och flexibla leveranser ökade under 2022. Men många handlare kämpar med sin last mile – här är de största utmaningarna.
Den nya tidens köpcentrum växer fram – i en ny riktning. Framtiden är både digital och hyperfysisk – här är tio anledningar till det.
Skiftarbetare har den mest ohälsosamma kosthållningen. Detta vill dagligvarukedjan motverka med en satsning på en tillfällig drive-thru.
Kunderna möts av en experimentell studio. Med färgterapi och lokala samarbeten vill man skapa lust att röra sig mer.
E-handelns omsättning sjönk under december. Summerat innebar helåret 2022 en kraftig minskning för flertalet branscher.
City Gross driver i nuläget 42 butiker från Ystad till Sundsvall. Man har siktet inställt på att öka etableringstakten – här öppnar man till hösten.
”Vi tror att strategiska relationer som denna kan starta en ny tillväxtmotor för vår verksamhet”.
Kedjan investerar i större och bättre, sömlösa butiker. Detta efter att en första fas visat sig påverka försäljningen mycket positivt.
Whole Foods Market har öppnat en ny 4 200 kvadratmeter stor butik, mitt i finansdistriktet. Här erbjuder man ett handplockat sortiment med lokal prägel.
Stockmann uppdaterar koncept i köpcentrum – varuhuset blir flaggskepp för den nya satsningens inriktning.
Kedjan köper och säljer kläder och accessoarer i lyxsegmentet. Man växer så det knakar just nu – den senaste butiken har nu öppnat i Brooklyn.
Familjen etablerar sin andra butik i stadskärnan. ”Intresset för vår verksamhet har fortsatt att öka trots pandemi och lågkonjunktur”.
Willys fortsätter sin expansion i Skåne med en ny butik. Etableringen blir en del av ett nytt stadsdelscentrum, planerad öppning våren 2026.
Lagerhaus flyttar till ny större lokal i centrumet. Den nya butiken förses med ett uppdaterat butikskoncept.
”Med sin brutala uppriktighet har utrymmet ett starkt visuellt genomslag men är samtidigt skört och genomskinligt”. Acne Studios har öppnat i Singapore.
H&M tar steget in i metaversum. Varumärket låter användaren skapa sina egna plagg i den virtuella världen. Se hur upplevelsen skapades.
En färsk undersökning visar på haltande e-handel med bristande funktionalitet. Sex av tio överger köp på grund av dålig upplevelse. Här är orsakerna.
Allt fler företag lanserar butiker med ”Just Walk Out”-lösningar. Innovationen medför en rad fördelar för kund och butik – men även några utmaningar.
Under våren 2023 öppnar två företag nya butiker i gallerian Femman i Göteborg. För ett av dem innebär det även premiär för ett nytt butikskoncept.
Ett nytt kunderbjudande för 7-Eleven testas just nu. Enligt företaget har det fått ett varmt mottagande, vilket lett till en ökad omsättning.
Danska Jysk satsar på AI och maskininlärning för sina allt mer komplexa kort- och långsiktiga efterfrågeprognoser.
Nike har invigt ett nytt butikskoncept som hyllar basketkulturen och dess community. Man vill fördjupa relationen med målgruppen och skapa en ny plattform.
Varannan svensk konsument upplever att att de är mer klimatmedvetna än 2021. Störst grön betalningsvilja finns i en specifik ålderskategori.
Dogman vill tydliggöra sitt erbjudande och lanserar nu ett nytt namn och en uppdaterad grafisk profil.
Swedese Brand Store erbjuder bland annat butiksunika produkter och här ska man även arrangera event under 2023. Se bilderna från butiken!
Många stormarknader i Sverige har ett ”torn” vid entrén. Här använder Ica Maxi tornet för att odla gurkor som sedan säljs i butiken.
Modevarumärket firar ettårigt "Metaversary" med en kollektion som föddes virtuellt. Det är en del av ambitionen att skapa nya fygitala upplevelser.
”Vi ser ett ökande behov hos våra kunder att kunna handla livsmedel av hög kvalitet på tider och platser som passar olika livsstilar”.
I dagligvarukedjans butik betalar kunderna för de mest behövda varorna – utan att få något med sig. I stället skänks produkterna till välgörenhet.
Testerna ett led i Systembolagets arbete med att möta kundernas förändrade köpbeteenden och förväntningar. Här är butikerna som testar självutcheckning.
Dagligvarukedjan och stadens kommunfullmäktige lanserar autonoma leveranser med robotar. Tjänsten blir till en början tillgänglig för 20 000 invånare.
Hobbyn förvandlades till butikskoncept. Ett nischat utbud, stark tro på det man gör och ett cirkulärt tänk driver Sneakershyllan framåt.
Eurocash upplever en successiv återgång i gränshandeln. Nu lanserar man ett nytt koncept som tagits fram under pandemin.
Satsningen på mindre enheter fortsätter inom Ikea. Ambitionen är att minska avstånden till närmaste Ikea-butik, något som verkar gå hem hos kunderna.
Finska Motonet öppnar sitt första varuhus i Sverige hösten 2023. Där lanseras även företagets mest populära tjänst.
Cerveras nya butik blir den första att presentera varumärkets uppdaterade koncept. Den fygitala upplevelsen är en viktig del av strategin.
Kedjan erbjuder en kassalös upplevelse i sin testbutik. Nu ska man använda tekniken till att även optimera driften av butiken – och undvika hål i hyllorna.
Klarna har kartlagt svenska konsumenters beteende under Black Week. Studien visar bland annat att vad som får kunden att välja e-handel eller butik.
I H&M:s nya butikskoncept bjuder man in till en upplevelse formad av de lokala kvarteren och dess kreativa krafter. Det rör sig framåt i ”the speed of style”.
Under tredje kvartalet minskade e-handeln jämfört med samma period 2021. Men faktum är att den ligger över den historiska trendkurvan.
De tuffa tiderna tar ut sin rätt i årets julhandel. Men konsumenterna tar strategiska beslut för att överlista inflationen och gör nya prioriteringar enligt en studie.
Svensk Handels E-handelsindikator för oktober månad visar att e-handelns omsättning sjönk jämfört med samma månad föregående år.
Trenden med minskade butiksytor är bruten, nu är det stort som gäller. Det nya butikskonceptet är avsevärt större och stöttar den digitala affären.
Primark testar en tjänst för click & collect. Man vill stärka den fysiska butikens ställning, men det finns ytterligare en ambition med satsningen.
Modevarumärket – som är mest kända för sina jeans – öppnar under hösten 2023 sin första konceptbutik i Sverige.
Gekås sätter nya rekord – VD Patrik Levin hänvisar till förbättrad upplevelse. Företaget tillhör en kategori vi kommer höra mer av framöver.
Med AI-teknik vill det man byta ut traditonella storlekar och i stället använda ”Size You". Det har lett till minskade returkostnader på upp mot 20 procent.
H&M-ägda Cos berättar om en lansering som kommer ske sommaren 2023. Man planerar ett hållbart flaggskepp i landets huvudstad.
En ny undersökning tar tempen på hur svenskarnas mindset. ”Det handlar mer om prioriteringar och en prismedvetenhet – inte att vi slutar konsumera”.
Kinesiska Shein har under en period använt sig av pop ups. Inom kort öppnar man den första permanenta butiken.
Amazon firar tvåårsjubileum i Sverige – Sverigechef Gulfem Toygar konstaterar att företaget lärt sig mycket om landet och kulturen. Och vad man vill handla.
Stå stark i motvinden 2023! Det kommer krävas mod, innovation och tilltro på automation för att bli en vinnare inom retail.
Samarbetet mellan Ingka Group och H&M syftar till att främja lokala talanger. Efter hundra dagar har nu den första kollektionen lanserats.
Under torsdagen arrangerade NCSC eventet Retail 2023 & Beyond. Framtidens föränderliga detaljhandel och det nya kommersiella landskapet var i fokus.
En fygital strategi fokuserar på upplevelser med digitala inslag – som bara kan existera i fysiska butiker. Här är den fygitala handelns grundregler.
En startup utvecklar ett system för intelligent livsmedelsdata. Man vill att kunden enkelt ska kunna beräkna vilken klimatpåverkan matinköpen har.
Gränsen mellan digital och fysisk handel har suddats ut. Det konstaterar Svensk Handel som nu går samman med dotterbolaget Svensk Digital Handel.
Ett DNA-test möjliggör personaliserade produktrekommendationer.
Verksamheter säkras nu för framtidens digitala detaljhandel – i samtliga kanaler. Fyra ingredienser gör företaget digitalt snabbfotade och sömlösa.
Kedjan underlättar för alla som vill skapa innehåll kring dess verksamhet och produkter. Det är en del av företagets offensiva strategi för sociala kanaler.
Centrumet vill inspirera och sprida kunskap om hur man kan göra sin garderob mer hållbar.
Självutcheckning finns bland de teknikinslag kunderna helst vill använda i fysisk butik. Det visar en ny undersökning.
Shein har lanserat en plattform för återbruk där användare ges möjlighet att köpa och sälja produkter. Initiativet är sprunget ut företagets community.
Reitan Convenience ökar takten för hållbarhetsarbetet ytterligare – siktar på att ha ett fullt hållbart sortiment i företagets alla butiker till 2030.
Ikea har inlett ett samarbete med en större dagligvarukedja. Tillsammans ska man underlätta för kunderna med lokal utlämning av varor.
En upplevelse späckad med färger, former och instavänlig visual merchandising. Följ med in i Monkis värld – fylld av systerskap och inspiration.
Svenskarna surfar mer än gärna när de befinner sig i butik, men en färsk undersökning tyder på problem med täckning i lokalerna.
En ny rapport sammanfattar kännetecknen för de mest mest framgångsrika inom kundupplevelser – så kallade CX Champions.
Retail media networks är en av årets största internationella snackisar. Här finns stora affärsmöjligheter – även för den fysiska handeln.
Kedjan fortsätter att utveckla automatiserat varuplock i befintliga butiker. Nu har man köpt upp ett techbolag inriktat på robotteknik.
En viktig faktor för framgång: förmåga att experimentera och utvärdera. En strategi som Systembolaget verkar ha anammat, fyra nya koncept testas just nu.