Handelstrenders måsteguide till Warszawa

Handelstrenders måsteguide till Warszawa

 

Warszawa har kallats för det nya Berlin. Det är orättvist. Warszawa har i mångt och mycket en mer spännande detaljhandel att erbjuda. Handelstrender guidar dig till några favoriter under besöket. Ta mig direkt till tipsen Ladda ner guiden som PDF Stämpeln av grå öststat byts sakta men säkert ut mot en mer rättvisande bild av … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nya butiker 984 Stadsguider 1 Internationellt 1103 Köpcentrum 511


Konsumenterna vill ha effektiv shopping

Konsumenterna vill ha effektiv shopping

 

Se till att ha kunnig personal. Nio av tio konsumenter anser det vara avgörande för hur ett varumärke upplevs. Och lämna dem för guds skull inte ståendes i långa köer, en av fem anser att det är oacceptabelt. Detta enligt en färsk undersökning. I en undersökning från Epson konstateras att det mesta finns att få … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 334 Pro 3922 Kundupplevelser 189


Salming satsar på ny konceptbutik

 

Salming Running Store i Göteborg har döpts om till Salming Concept Store och erbjuder nu ett bredare sortiment, i nivå med varumärkets första Concept Store på Kungsgatan i Stockholm. I Askim utökas den tidigare runningbutiken nu med varumärkets indoorsortiment – handboll, innebandy och squash. – Under det 1,5 året som vi kört Running Store och RunLab har vi … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Butikskoncept 632 Pro 3922 Nya butiker 984 Nyheter 3169


Teknikmagasinet öppnar 11 nya butiker

 

På mindre än ett år ska Teknikmagasinet öppna 11 nya butiker. Fredagen 24 april invigs den första av dessa i Helsingborg.  Teknikmagasinet expanderar med totalt 11 nya butiker i Sverige, Norge och Finland. Först ut att öppna var Teknikmagasinet på Kullagatan i Helsingborg. – Det är svårt att vara någonting annat än nöjd, det skulle i så … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nya butiker 984 Internationellt 1103 Nyheter 3169 Pro 3922


Visma Retail rekryterar ny vd

 

Visma Retail rekryterar en ny vd. Sven Arnquist som är nuvarande vd avancerar vidare till Visma Retail Software AS för att tillsammans med koncernen satsa på att expandera internationellt. I hans plats kommer Andreas Schäfers ansvara som vd på Vimsa Retail.

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3922 Nyheter 3169


Omnichannel – så vill kunderna ha det

 

  Gratis Wi-Fi, erbjudanden på plats och integrerade kanaler. En sömlös upplevelse vid konsumtion är efterfrågad bland konsumenterna. En ny studie visar att utvecklingen av omnichannel går framåt inom detaljhandeln, men det finns fortfarande stora möjligheter till förbättring.  En ny amerikansk studie från Accenture tyder på förbättringsmöjligheter för shoppingupplevelsen inom detaljhandeln – både mobilt och i … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 334 Måsteläsning 195 Omnichannel 269 Internationellt 1103


Sex trender från Connect & Collaborate

 

På ett välbesökt seminarium presenterade varumärkes- och designbyrån Bas i dag sex trender, detta när Connect & Collaborate hölls på Summit i Stockholm. Evenemanget var ett samarbete med tidningen Dagens Handel. Här är trenderna.   1. Connect to collabroate Företag blir mer personliga och skapar nära relationer med sina kunder. Så bra att man får dåligt … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3169 Pro 3922 Trender 380 Ny teknik 377


De är kundernas största favoriter i USA

 

Nordstrom har rankats som konsumenternas favoritkedja (mode) nummer ett i USA. Det är tredje året i rad Nordstrom hamnar i topp på Market Force lista över de mest populära butikskoncepten. Därefter kommer Kohl’s, T.J. Maxx, Macy’s och Dillard’s. Bland andra resultat syns att Foot Locker är populäraste skokedjan, följda av Sketcher, Nike, DSW och Famous Footwear. Undersökningen visar också att … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 334 Nyheter 3169 Pro 3922 Internationellt 1103


Björn Borg lanserar kollektion med spel

 

I samband med att varumärket Björn Borg lanserar sin vår- och sommarkollektion går man också in i spelvärlden. Och man gör det genom att introducera en helt ny genre: First Person Lover. En annan nyhet är att spelaren kan köpa kläderna inifrån spelet. – Vi har tagit spelestetiken i First Person Shooter-spel och vänt upp … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Mode 257 E-handel 775 Nyheter 3169 Design 255


Waitrose satsar stort på litet

 

Den brittiska dagligvarukedjan Waitrose satsar på sitt lilla servicekoncept ”Little Waitrose”. I dagarna öppnar man butik nummer 25 i London. Butiken ligger i Walbrook och den kommer att sysselsätta 44 personer. De anställda blir delägare enligt modellen John Lewis Partnership. Detta ger dem bland annat del av eventuell vinst och utbildningsmöjligheter. Programmet anses vara en viktig anledning … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1103 Pro 3922 Nyheter 3169 Butikskoncept 632


Bilder: Så ser Media Markts nya digitala butikskoncept ut

 

Media Markts nya koncept innehåller laddningsstationer för både bilar och mobiler samt en interaktiv digital shoppingvägg i jätteformat.   Det tog nästan nio månader att skapa det nya konceptet, men nu står det klart för öppning i tyska Ingolstadt. Den 23 september öppnar den för konsumenter. Men redan nu kan Handelstrender visa hur det ser ut. … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3169 Omnichannel 269 Butikskoncept 632 Nya butiker 984


Ikea planerar köpcentrum i jätteformat i Moskva

 

Nu står det klart att Ikea planerar ett 230 000 kvadratmeter stort köpcentrum i Moskva. Ambitionen är att attrahera internationella kedjor som söker möjligheter att expandera i regionen.  Centrumet ska, enligt Drapers, döpas till Mega Mystishchi och kommer att ligga i de östra delarna av staden. Ikea investerar 260 miljoner Euro i projektet enligt samma … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3922 Destinationer 135 Internationellt 1103 Köpcentrum 511


Sex av tio konsumenter ägnar sig åt webrooming innan köp

 

Webrooming, det vill säga när kunden kollar en vara online och sedan köper den i en fysisk butik, har blivit vanligare än vice versa. I en undersökning från Nielsen visar det sig att 60  procent av kunderna agerar så. Showrooming, det vill säga att man kollar en vara i butik och sedan köper den online, … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Trender 380 Nyheter 3169 Omnichannel 269 E-handel 775


Fansen vill rädda det klassiska varuhuset via Facebook

 

Svenska Yle berättar att Facebookgruppen Pelastetaan Stockmann (”Låt oss rädda Stockmann”) har ordnat sin första träff i verkligheten. Syfte: att rädda det klassiska varuhuset Stockmann. Mötet hölls i varuhuset i Helsingfors under söndagen. Anledningen är att varuhusets mest trogna kunder, eller fans om man så vill, är oroliga över att det kommer så mycket negativa … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3169 Pro 3922 Sociala medier 90 Internationellt 1103


Gayannonser och Snapchat – nya tider för Banana Republic

 

Modekedjan Banana Republic genomgår en rad förändringar, och den nya inriktningen på modet är bara en av dem. Banana Republic skapades 1978 och rönte då stor uppmärksamhet med sina kollektioner som stilmässigt hade sin grund i omarbetade militärkläder. På den tiden var det en sann pionjär inom detaljhandeln och i dag har kedjan drygt 700 … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1103 Pro 3922 Trender 380 Nyheter 3169


Så ser Jigsaws nya koncept ut

 

Det brittiska varumärket Jigsaw har öppnat ett nytt flaggskepp i stadsdelen Mayfair i London, Duke Street Emporium. Så här beskriver man projektet: ”I en tid då allt mer fokuseras på digitala medier i butiken kommer erbjuder vi en oöverträffad upplevelse: inte beroende på prylar eller Gizmos, detta är verkligen en återgång till shoppingupplevelsen som ett nöje. … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1103 Pro 3922 Nya butiker 984 Butikskoncept 632


Trendiga tips för bättre selfies

 

Det anrika och ständigt aktuella varuhuset Bloomingdale’s hakar på selfies-trenden i en ny kampanj. Varuhuset samarbetar i kampanjen bland annat med bloggaren och make up-artisten Robin Black. Exklusivt för Bloomingdale’s delar hon med sig av sina bästa tips för hur man tar den bästa selfien. Både vad det gäller pose och kosmetik. I samband med kampanjen, … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3922 Omnichannel 269 E-handel 775 Sociala medier 90


Här genererar Instagram 40 procent av försäljningen

 

Instagram har använts relativt flitigt i detaljhandeln. Främst som ett komplement i mediemixen när det varit kampanjdags. Men för vintagebutiken Fox & Fawn, som ligger i Brooklyn, har det visat sig vara en synnerligen säljdrivande kanal. Fox & Fawn har specialiserat sig på designermode och streetware. När butiken får in nya plagg tar personalen en bild, skriver … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Omnichannel 269 Trender 380 Pro 3922


Här formade kundernas mobila livsstil den nya konceptbutiken

 

AT&T har presenterat ett nytt butikskoncept som har inspirerats av den moderna konsumenten mobila vardag. Här är kassorna utbytta mot cafébord och mobila kassaenheter.  Butiken, som finns i Addison i norra Texas i USA, är ett resultat av två års utveckling. Ambitionen har varit att skapa en mer interaktiv och inbjudande miljö än tidigare. Hela butiken … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Butikskoncept 632 Pro 3922 Nyheter 3169 Trender 380


Experimentverkstad ska ge John Lewis idéer för framtiden

 

Varuhuskedjan John Lewis har skapat en egen experimentverkstad för framtidens detaljhandel. Ambitionen är att utveckla morgondagens succéer inom handel, man har döpt satsningen till JLab. Verksamheten kommer främst att inrikta sig på teknisk utveckling inom detaljhandeln, och med ett tydligt fokus på digital handel. John Lewis söker nu nya vägar för att lyckas sy ihop handelns olika … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3169 Pro 3922 Internationellt 1103


Snabbt, lokalt och hälsosamt – varuautomaten speglar nutiden

 

Snabbt, bekvämt, lokalt och hälsosamt – varuautomaten speglar den tid vi lever i. På 30-talet var det mjölk, i dag köper vi surfplattor och lokalt producerade gourmetsallader i automater. Redan på 1920-talet dök det upp varuautomater i Sverige, då med möjlighet att köpa frimärken. Automater med matvaror dök upp i slutet på 30-talet, detta som … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3169 Pro 3922


Fem heta trender för morgondagens köpcentrum

 

Drygt 2 000 handlare, fastighetsägare och köpcentrumutvecklare samlades nyligen för Gaylord National i USA, eventet var en del av International Council of Shopping Centers årliga konferens. Under konferensen identifierade man fem trender som kommer bli allt tydligare i köpcentrumvärlden. 1. Fler outlet-centrum Ett segment som växt snabbt internationellt. Bara i USA finns 225 sådana köpcentrum … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Trender 380 Köpcentrum 511 Internationellt 1103 Pro 3922


Less is more för världens största detaljhandelskedja

 

Walmart är världens största detaljhandelskedja med en omsättning större än Sveriges BNP. Men i sin satsning inför framtiden väljer man att prioritera de mindre formaten. – Konsumenternas behov och förväntningar förändras. De vill handla när de känner för det, på det sätt som passar dem, och vi förändrar nu vår verksamhet för att möta deras … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1103 Pro 3922 Butikskoncept 632 Nyheter 3169


Puma satte skosulan på flaggskeppets fasad

 

I går berättade Handelstrender om att Coop i Florens prisats för sin butiksdesign under Euroshop. Även Pumas flaggskeppsbutik i Osaka belönades med Euroshop Retail Design Award. Det mest slående från utsidan är den röda fasaden på Pumas flaggskepp. Dels för att den är inspirerad av en Pumaskos sula, dels för att den är genomskinlig – … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1103 Design 255 Pro 3922 Butikskoncept 632


Pigga upp dig med en drink på det lokala apoteket

 

Känner du dig lite risig? Knalla in till ditt lokala apotek och ta nåt gott att dricka. Stanley’s Pharmacy i New York gör kvarterets drugstore till en mötesplats. Stanley George har jobbat i traditionella drugstores under åren, men har samtidigt varit aktiv rockmusiker. En scen där fikandet och umgänget är en viktig ingrediens. Stanleys ambition med … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Butikskoncept 632 E-handel 775 Pro 3922 Internationellt 1103


Här blev stadens marknadsplats en traditionell gård av glas

 

Den holländska staden Schijndels torg och marknad förstördes under andra världskrigets bombningar. Sedan dess har det pågått en debatt om vad man ska göra med ytan. Redan 1985 dök den första idén om en byggnad på det gamla torget upp, och år 2000 godkändes idén av stadens styre. Designfirman MVRDV har sedan dess jobbat med att … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Köpcentrum 511 Nyheter 3169 Pro 3922 Internationellt 1103


Här öppnar Converse sin hittills största flaggskeppsbutik

 

Converse har öppnat sin hittills största egna flaggskeppsbutik, och den finns i San Francisco. De 762 kvadratmetrarna är fördelade på två plan. I butiken finns bland annat en specialdesignad San Francisco-kollektion med Pride-tema. Förutom skor innehåller den regnbågsfärgade T-shirts med texten ”Thanks for coming out”. I butiken, som ligger vid Union Square, kan kunderna också designa … (läs mer)

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nya butiker 984 Nyheter 3169 Butikskoncept 632 Pro 3922