Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
Läs vår definition av detaljhandel.
Amazon spelar en viktig roll när Linum skapar tillväxt med nya digitala marknader. Detta är strategin bakom satsningarna.
Nu rullar H&M Group ut en pilot där man testar nya tekniska lösningar. Ambitionen är att ge besökarna en ny friktionsfri upplevelse.
Bilden av framtidens retail växer fram – präglad av en mer agil och resurssnål detaljhandel centrerad kring individ och samhälle. Här är fem tunga trender.
Via appen Ica Pronto ska man erbjuda snabb och fossilfri hemleverans av matvaror direkt från lokala Ica-butiker.
Systemet gör utcheckningen åtta gånger snabbare än en traditionell kassa. Nu lanseras det i tusentals Circle K-butiker.
Det svenska möbelföretaget Rowico Home öppnar flera pop up-showrooms – ett av dem i samarbete med en influencer
Unibail-Rodamco-Westfield lyfter in ytterligare digifysiska upplevelsekoncept i sina centrum. Under sommaren etableras en ny VR-upplevelse.
Varuhuset som vi känner det håller på att dö. I stället växer en ny plats, med ett lokalt anpassat och digitalt laddat utbud, fram.
På 6 000 kvadratmeter har man skapat en spektakulär destination som ger en inblick i hur ultralyxig re-commerce går till.
Ingka Group och H&M stöttar hyperlokal kreativitet och erbjuder unika upplevelser i nytt butikskoncept. Detta finns i butiken just nu – se bilderna!
Victoria’s Secret lanserar en digital plattform med varumärken från tredje part. Fokus är satt på företag som leds av kvinnor.
Dagligvarukedjan Tempo fyller 90 år – samtidigt öppnas en ny butik i Båstad. Här är kedjans hela historia,
Via printade paneler kan Samsungs kunder skapa en unik design med sina egna originalkonstverk eller favoritfoton.
Kundupplevelsen har utvecklats med hjälp av algoritmer och data. Amazon har nu öppnat sin första fysiska modebutik.
Den danska kedjan Søstrene Grene mixar kreativ inspiration och digital handel. ”Det är intuitivt, enkelt och bekvämt.”
Ikea fortsätter konverteringen av befintliga varuhus med ambitionen att stötta den digitala affären.
Mister Spex benämner sig som en ”digitalt driven omnichannel-optiker”. Varumärket utökar nu sitt fysiska butiksnätverk.
Lindex investerar stort i nytt omnilager. Satsningen säkerställer en skalbar och hållbar logistiklösning för företagets samtliga försäljningskanaler
Konsumentens intryck av ett varumärke påverkas i hög utsträckning av de digitala upplevelserna. Till och med mer än vad ett butiksbesök gör. Det är en av nio tunga insikter från en färsk undersökning kring den nya digitala kunden.
Kassalöst vinner mark i detaljhandeln. Dagligvarukedjan har inlett ett samarbete som – via en smart kundvagn – låter kunderna skippa besöket i kassan.
Den nya rollen innebär ansvar för varumärkets ambitioner och aktiviteter i metaversum samt dess web3-strategi.
Varumärket Eton vill överträffa kundernas förväntningar i ett nytt hållbart butikskoncept. Man testar även en ny strategi för visual merchandising.
Butiken del av Lindex arbete med att utforska nya cirkulära affärsmodeller för att förlänga livslängden på produkterna.
Beteendeförändringen från pandemin kvarstår enligt ny statistik. Men nu mixas fysisk och digital handel i större utsträckning.
Ny data visar att en överväldigande majoritet av konsumenterna kommer göra inköp via sociala medier i år.
Företaget testar nu självservice av paketutlämning i en egen lokal i centrala Malmö. Det tar tio sekunder att få sitt paket.
Ett nytt koncept för coworking går hand i hand med Ingka Centres positionering av sina destinationer som mötesplatser.
Varumärket har ombildat en ikonisk byggnad i stadens historiska kvarter. Nu öppnas platsen för allmänheten för allra första gången.
Amazon är en innovativ kraft inom den moderna detaljhandeln. Enligt VD Andy Jassy beror det på en mycket tydlig mission – och snabba ”tvåvägsdörrar”.
Ändrade konsumentbeteenden är en konsekvens av inflation och höjda kostnader. Här är kategorierna som drabbas mest.
Ingka Group, i praktiken den största Ikea-återförsäljaren, investerar mer än tre miljarder euro i nya och befintliga butiker.
Varumärket Lululemon har haft en positiv utveckling under de senaste åren. Nu siktar man på att dubbla omsättningen.
Ett nytt forskningsprojekt syftar till att göra återanvändning till norm och på sikt lika enkelt och tillgängligt som nyköp.
Eventet Mapic satsar med full kraft på årets upplaga. Temat är det nya ansikte detaljhandeln visar upp efter två års pandemi.
”Vi vill kunna vara geografiskt utspridda på så många platser som möjligt”, säger försäljningsdirektör Fredrik Skarp.
Amazon Go tar nu sitt vidareutvecklade kassalösa koncept utanför stadskärnan. Se bilderna inifrån butiken!
”Vi är övertygade om att framtidens apotek handlar om att kunna erbjuda bästa möjliga service till kunder i alla kanaler”.
Ica visualiserar den framtida fysiska matbutiken. Här är tio trender som påverkar dagligvaruhandeln – och Icas modeller för framtidens butik.
”Butiken erbjuder en hög servicenivå och inspiration, både i butiksmiljö och från vår personal”.
En färsk studie visar att ett nytt socialt och streamat shoppingbeteende har växt fram under pandemin.
Snapchat utvecklar shoppingupplevelsen med augmented reality. Den nya tjänsten låter användare virtuellt upptäcka, prova och dela outfits.
Sex av tio upplever att språkbarriären är ett hinder. ”Att en så stor del av befolkningen försummas är inte hållbart”.
Prada följer upp satsningen från i höstas med en ny pop-up. Under våren spinner varumärket vidare på nya teman från naturen.
Nu tar H&M-ägda Afound nästa steg i sin Europaexpansion. Den digitala marknadsplatsen kliver in i två nya länder.
För att starka köpupplevelsen lanserar kedjan sin första pick-up box. Ambitionen är att öka flexibilitet och tillgänglighet.
Under våren lanserar Åhléns ett nytt kommunikationskoncept – ”För alla dina möjligheter” – som är företagets hyllning till livets alla stunder.
Meta, som äger bland annat Facebook, öppnar sin första fysiska butik. Här är man på jakt efter avgörande insikter som ska bidra till utvecklingen.
Kedjan vill stärka kundupplevelsen och sin expertroll. Med stöd av AI vi siktar man på att bli mer guidande och problemlösande för sina kunder.
Under den senaste 12-månadersperioden har varumärket öppnat i genomsnitt en butik i månaden. Här sker kommande etableringar.
Besökare i det moderna köpcentrumet förväntar sig en grön upplevelse. Så här resonerar man, enligt en ny undersökning.
Glassvarumärket Häagen-Dazs har lanserat ett nytt butikskoncept som lyfter fram grundarnas anda.
Intersport vässar sin verksamhet inom digital handel. Kunden ska nu kunna få produkten levererad inom 30 minuter.
Det före detta köpcentrumet ska nu få ett nytt liv i en mixat 15-minutersprojekt. Här ska man bland annat mötas av världens största gröna tak.
Allt fler svenskar anser det det viktigt att kunna visa upp en hållbar livsstil. Det visar en färsk undersökning.
En ny undersökning visar på nya digitala förväntningar gällande kundupplevelsen. Konsumenten vill nu att handeln river barriärerna mellan kanalerna.
E-handelns omsättning minskar avsevärt jämfört med samma månad föregående år. Jämfört med föregående månad steg omsättningen dock.
Den spanska kedjan Zara har öppnat ett nytt teknikladdat flaggskepp. Ytorna har anpassats efter den nya fygitala handeln.
Till våren kommer second hand-kedjan till citykärnan. Tanken är att etableringen ska locka en bred publik i alla åldrar.
Pandemins grepp har lättat och konsumenterna ger sig ut i det nya normala. En ny studie kartlägger vilken sinnesstämning konsumenten befinner sig i just nu.
Det obemannade konceptet är ett sätt att skapa närvaro och service i områden där invånarna saknar en traditionell butik.
Satsningen är företagets första digitala initiativ som involverar enskilda butiker direkt. För Wolt är det ett steg på resan mot ett digitalt köpcentrum.
Ett nytt butikskoncept säljer sina varor online med ett särskiljande inslag – butiken erbjuder enbart curbside pickup som leveransalternativ.
Hållbara insikter. En studie har undersökt hur livscykelanalys kan användas inom detaljhandeln. Detta i syfte att minska klimatpåverkan.
Den nya standarden gör det möjligt för hela branschen att systematiskt och i stor skala arbeta för bevarandet av biologisk mångfald.
Den 7:e april öppnar Ikea sin första citybutik någonsin i Sverige. Se bilderna från butiken!
Med en 3D-utskrivande ABB-robot, nyskapande material och innovativa produkter skapas här framtidens butik. Fokus är satt på hållbarhet.
Detaljhandelns fundament byggs om, värderingar har påverkats och beteenden förändrats. Här är tio trender du bör ha koll på i Post Corona Retail.
Nu öppnar Wolt Market sin första butik i Sverige. Via denna kan boende i området få tillgång till fler än 2 500 produkter, med leverans direkt till dörren.
Kronans Apotek testar nu en variant där man kan handla apoteksvaror, hämta ut recept och paket samt få rådgivning
Tekniklösningar kan förbättra kundupplevelsen avsevärt, enligt en ny studie. De som kommit längst med dataanalys och AI är också de mest framgångsrika.
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Urban Deli ger sig ut på vägarna. ”Vi vill möta kunden där kunden är, oavsett om det är på kontoret eller hemma”.
Först ut på den nya paradgatan i den nya destinationen blir spanska modekedjan Zara. Området öppnar i september 2022.
”Vi gör det smidigt och enkelt för medlemmar och kunder att handla de viktigaste basvarorna, oavsett tidpunkt på dygnet”.
Starbucks installerar laddare för elbilar utmed en specifik rutt. Initiativet är del av en större satsning på hållbarhet.