
Löpning vid magisk vägg i nytt flaggskepp
Varumärket vill revolutionerna löpning. Nu har man öppnat ett nyskapande flaggskepp med dold analysteknik och en magisk vägg.
Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
Läs vår definition av detaljhandel.
Varumärket vill revolutionerna löpning. Nu har man öppnat ett nyskapande flaggskepp med dold analysteknik och en magisk vägg.
Spanska kedjan Zara Home uppdaterar sitt butikskoncept. Den första butiken färdigställs just nu.
Snabbare, säkrare och enklare köpupplevelse. Konsumenten har nya förväntningar enligt ny undersökning.
Uniqlo öppnar en tredje butik i Sverige. Det sker i centrala Göteborg i Kompassen på Fredsgatan.
Den danska kedjan Søstrene Grene öppnar e-handel. Det är en del av företagets pågående digitalisering.
Etisk konsumtion blivit allt viktigare för svenska konsumenter. Trenden har nu förstärkts till följd av pandemin.
Konsumenterna vill handla från butiker i det lokala samhället. Curbside pickup spelar då en viktig roll enligt en ny undersökning.
Ett nytt kontaktlöst robotkoncept har öppnat. ”Det handlar om snabbhet”, säger grundarna som vill förändra hur vi handlar.
Man erbjuder upphämtning, förvaring och hemkörning direkt till kundernas dörr.
Pandemin skyndar på den digitala utvecklingen inom detaljhandeln. E-handeln växte med 25 procent under november.
Drygt 200 företag och handlare har anmält sig till en digital workshop om e-handel och digital kommunikation.
Konceptet innehåller två särskiljande nyheter jämfört med den första generationens.
En ny modulär hybridbutik som även innehåller en egen 5G-basstation har öppnat.
Varumärket visar bara ett begränsat och kuraterat sortiment. Nytt butikskoncept gör shoppingen enklare och minskar kedjans kostnader.
Ansluter sig till en ev de tyngsta trenderna inom retail. Här ska man testa digitala lösningar och utforska nya områden.
Rädsla för säkerhetsbrister har fått en av tre över 50 år att välja bort e-handeln. Det visar en ny undersökning.
Butiksytan minskas till förmån för kedjans fulfillment av onlineordrar. Bakom satsningen står en av landets mest inflytelserika kvinnor.
Nu öppnar The Lobby Live, en studio för live video shopping och popup-ytor för fysisk handel.
Två tunga samarbeten inleds nu. Större fysisk räckvidd och utökad kundbas finns bland fördelarna för parterna.
Det finns ett växande intresse för prenumerationstjänster runt om i Europa.
Snart öppnar Synsam Group Nordens första renodlade recycling- och outletbutik för glasögon och solglasögon.
Utvecklingschef Maria Isaksson är övertygad om att den kassalösa butiken tillhör framtiden.
Bakom Verkstan står fem kvinnor. ”En härlig blandning av människor som envist kommer driva butiker”.
Lidl utses till Årets Bästa Butikskedja i kategorin dagligvaruhandel. Dessutom tar kedjan hem titeln ”Retailer of the Year Sweden 2020–2021”.
Flera aktörer inom detaljhandeln testar shopping by appointment, det vill säga tidsbokade besök.
Med hjälp av en omvänd kundanpassning och ny teknik har man blivit Kinas största retailer.
Kunderna spenderar avsevärt mer i butiken utan produkter. Inom kort växer kedjan med ytterligare enheter.
För andra året i rad rankas man som Sveriges mest innovativa företag. ”De har lyckats anpassa sig efter förändringar på marknaden”.
Stadskärnorna drabbades hårt när pandemin slog till under våren 2020. Nu svarar man upp mot en ny efterfrågan, enligt en färsk rapport.
Vänta inte på ett normalläge som aldrig kommer – det är hög tid att skapa den nya butiksupplevelsen.
Selfridges hållbarhetsplan förändrar den egna verksamheten från grunden. Nu testas helt nya affärsmodeller – bland annat uthyrning.
Sellpy har blivit en ledande digital plattform för cirkulärt mode. Nu tar man tillsammans med H&M Group second hand-konceptet på en internationell resa.
COVID-19 påverkar konsumentens värderingar. Bortom de uppenbara trenderna – som ökad e-handel – pågår rörelser som inte får samma uppmärksamhet.
Pandemin har medfört konsumtionsmönster indelade i tre faser. Var och en med koppling till konsumentens mindset och de kategorier man är intresserad av.
Utbrottet av coronaviruset har fått konsekvenser även inom de vardagliga rutinerna inom retail. Här är fem områden att ta upp med ditt team i butiken.
Ett nytt decennium har inletts. Här är de trender som redan börjat påverka detaljhandeln – och som kommer förändra retail de kommande åren.
Organisationen kontaktade myndigheterna för att reda ut vad som är ”nödvändig” retail. Man presenterade samtidigt en egen rekommendation – här är den.
Upplevelser är ett buzzword inom retail, ingen tvekan om det. Här kommer ett till: Mikroupplevelser. Vissa menar att detta är framtiden för fysiska butiker.
Kuraterad retail, nolltolerans och nya butiksformat. Vi har sammanställt trenderna inom detaljhandeln som du absolut bör ha koll på under de kommande åren.
En ny trendrapport målar upp en bild av det kommande decenniets retail. Den är hyperlokal och opererar med en närmast kirurgisk noggrannhet.
Live Expo förvärvar Retail Experience av Easyfairs. Den nya ägaren väljer att lansera två helt nya mässor för handeln, Retail Expo och e-Commerce Expo.
Förtroende och transparens blir avgörande i detaljhandeln när techutvecklingen innebär både hot och möjligheter. Sju retailtrender formar 20-talet.
Onlinebaserade Skincity har öppnat sin första fysiska butik någonsin, en pop-up i Westfield Mall of Scandinavia.
Sara Rosengren, professor och ansvarig för Handelshögskolans Center for Retailing, vill flytta fokus till efter köpet.
Svensk Handel har utsett Anna Nordin till ny förhandlingschef. Hon arbetar i dag som chefsjurist på Svensk Handel.
Detta gör Sverige till en attraktiv marknad för internationella aktörer i detaljhandeln. En stark tillväxt inom såväl retail som e-handeln bidrar till detta.
Nu rapporterar amerikanska medier att Amazon kommer allt närmare etableringar av fysiska dagligvarubutiker. Avtal ska ha skrivits för ett flertal etableringar.
En framtidsbutik har öppnat i köpcentrumet. Här ska såväl teknik som innehåll uppdateras löpande för att skapa varierade kundupplevelser – och insikter.
En ny rapport visar att friktion under köpupplevelsen fortsätter att skena. Totalt rör det sig om en möjlighet för detaljhandeln att hämta hem 221,1 miljarder kronor i Norden.
Att handla online och hämta ut i butik är något främst män föredrar. Det visar en ny studie som också tyder på att BOPIS passar en ålderskategori bäst.
Sju av tio svenskar har e-handlat någon gång under andra kvartalet 2019 och hälften av dem gjorde det direkt i mobilen. Detta enligt E-barometern.
Hantverksbagerikedjan inleder en expansion och öppnar en ny butik i högtrafikerat läge. De kommande tre åren siktar man på att öka omsättningen markant.
Premiären för den nya Hemköpsbutiken blir startskottet för invigningshelgen av torget. Området är ett av stadens mest prioriterade utbyggnadsområden
Reebok släpper en ny damkollektion exklusivt för kedjan Stadium. Frontfigur för kampanjen är Molly Sandén, aktuell med ”Det Bästa Kanske Inte Hänt Än”.
Antalet kedjor som öppnar nya butiker är fler än de som stänger. Problemen inom retail är begränsade till två segment – och inte ett övergripande problem.
En ny generation produkter och flaggskepp, delningsekonomi, uppdaterade köpcentrum och stadskärnor. Här är 10 trender som formar den nya tidens retail.
I oktober lanserar KappAhl en kollektion som mixar nytt och gammalt. Kedjan kombinerar återvunnet och överblivet material för att skapa en hållbar kollektion.
Efter sommaren öppnar Beauty Bargain onlineförsäljning och sin andra butik i Väla i Helsingborg. Varumärkets första butik öppnade i april i köpcentrumet Frölunda Torg. Affärsidén bottnar i en internationell trend inom detaljhandeln.
Butiken öppnas på en, enligt kedjan, av Stockholms bästa adresser. Ambitionen är att skapa en mötesplats med innovativa digitala lösningar.
Medarbetarna är den viktigaste faktorn för ökad lönsamhet och lojalitet. Detta enligt en ny omfattande kundundersökning.
Här är sju trender man bör fokusera på för att lyckas i detaljhandeln. En av dem: framgång mäts i tid – inte marknadsandelar
Retail & Brand Experience World Congress är nu invigd. Här sätts upplevelser inom detaljhandeln i fokus under tre späckade dagar. Vi rapporterar löpande!
En rapport visar hur stor andel som handlar via mobila enheter. Den placerar Sverige på andra plats och alla nordiska länder hamnar på topp-tio i världen.
Ikeas CDO delade under WRC med sig av grunderna i företagets digitala utveckling. Barbara Martin Coppola berättade om tre nödvändiga hörnstenar i strategin.
I Europas största konsumentundersökning för butikskedjor fick Lidl flest röster och vann därmed priset ”Retailer of the Year Europe 2018-–2019”.
Du är en av 800 000 butiker konsumenten väljer mellan. En ny undersökning visar att snabba agila företag klarar sig bäst inom den nya tidens handel.
En studie visar att kostnaden för att ny trafik minskar, kommunikation utanför hemmet ger mest effekt. Studien visar också att tiderna för besöken ändras.
Med start i den nyligen ombyggda butiken vill Hemköp möta den ökande efterfrågan på färdiga måltider. Nu ska konceptet testas i fler butiker.
Svenska klädmärket Blankdays öppnar pop up-butik i Soho, New York. Detta som en del i företagets strategi att etablera varumärket internationellt.
Årets bästa nya köpcentrum finns i Frankrike och Italien. Men ett nordiskt centrum fanns också bland vinnarna när de i veckan utsågs under en gala i Barcelona.
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.