Samarbeten i retail. Vi bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
Ikea inleder ett samarbete med fotografen Annie Leibovitz. Hennes uppdrag består av att fotografera människor i sina hem.
Ett nytt samarbete förvandlar paketboxar till julkalendrar. Under julmånaden ska konsumenterna överraskas med erbjudanden.
Köpcentrumet öppnar en samarbetsbaserad hubb där syftet är att inspirera och engagera till en cirkulär livsstil och konsumtion.
Samarbetet mellan Ingka Group och H&M syftar till att främja lokala talanger. Efter hundra dagar har nu den första kollektionen lanserats.
Ikea har inlett ett samarbete med en större dagligvarukedja. Tillsammans ska man underlätta för kunderna med lokal utlämning av varor.
Pressbyrån inleder ett nytt konstnärssamarbete som en del av varumärkets ambition att vara Sveriges mest nytänkande och tillgängliga kiosk.
Varumärket, som är kända för sitt streetwear-mode, dyker nu upp hos McDonald's – i en Happy Meal-box för vuxna.
Nu inleder Nike ett större samarbete i Europa med ambitionen att skapa framtidens marknadsplats.
Upplevelsebolaget Livi it och q-handelsbolaget Foodora inleder ett samarbete som innefattar ett stort utbud av upplevelser.
Ingka Group och H&M stöttar hyperlokal kreativitet och erbjuder unika upplevelser i nytt butikskoncept. Detta finns i butiken just nu – se bilderna!
Victoria’s Secret lanserar en digital plattform med varumärken från tredje part. Fokus är satt på företag som leds av kvinnor.
Bring och fastighetsrådgivaren Newsec ska de närmaste månaderna sätta ut 200 paketboxar i Sveriges tre största städer.
Siktar på hållbar och cirkulär stadsutveckling. ”En unik möjlighet att som forskningsinstitut få använda en hel stadsdel som innovationsmiljö”.
Satsningen är företagets första digitala initiativ som involverar enskilda butiker direkt. För Wolt är det ett steg på resan mot ett digitalt köpcentrum.
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Ett nytt partnerskap med en startup – verksamma inom dagligvaror online – ska bidra till att forma den nya tidens servicehandel.
PostNord och parkeringsföretaget Aimo Park inlett ett större samarbete kring leveransskåp. Företagen planerar nu att placera ut ett stort antal boxar.
Euroapotheca och Oriola har tecknat ett ramavtal om att slå samman respektive apoteksverksamhet i Sverige. Totalt rör det sig om drygt 500 apotek.
”Samarbetet gör att kunderna kan spara tid eftersom de hittar både matprodukter och sportutrustning på ett och samma ställe”.
Den fysiska handeln är långt från död. Det menar Swish som vill visa vägen framåt för den fysiska handeln och öppnar en egen butik.
Det är en nyhet som kommer glädja många Pokémon Trainers runt om i världen – 9 000 butiker förvandlas till PokéStops och Gym.
Amazon Go och Starbucks har öppnat butik tillsammans där man kombinerar BOPIS och Just Walk Out-tekniken.
Tesco har lanserat ett pilottest med Gorillas. Tillsammans erbjuder man leverans inom 10 minuter.
Ambitionen är att öka försäljningen samt förbättra kundupplevelsen i kedjans samtliga köpcentrum.
Erbjuder kunderna exklusiva produkter och innovativa upplevelser på plats i butikerna.
Dagligvarukedjan inleder ett samarbete med Amazon, samtidigt som man utökar sin satsning på last mile-robotar.
Denna gång är det Pizza Hut som inledningsvis flyttar in på tre utvalda stationer.
Brittiska Missguided var från början ett renodlat onlinevarumärke. Nu ska man sälja sina produkter i 100 av lågpriskedjans butiker.
Köpcentrumet ska bli en självklar mötesplats i förorten. Edutainment, yoga och utomhusbio är en del av utbudet.
Har utveckla sin e-handel från enskild butik till marknadsplats. Nu lanseras lösningen.
Samlar mode, accessoarer och exklusiv skönhet under samma tak i ”den ultimata destinationen”.
Ikea utforskar hur meningsfulla relationer med teknik kan se ut. Man vill skapa ett fritt och säkert hem.
Apoteket gör ny satsning på samverkan kring hälsa och hållbarhet. Som ansvarig har man utsett Eva Krutmeijer.
Carrefour har inlett ett samarbete med Coop. Partnerskapet ska stärka Coops erbjudande.
Snart fritt fram att beställa hem färdig pizza från den virtuella restaurangkedjan.
Early Bird vill erbjuda sina kunder ytterligare ett leveranssätt – ansluter till iBoxen.
Under april placeras 37 paketboxar ut till bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter runt om i staden.
Circle K inleder ett samarbete med Plantagen med ambitionen att underlätta för kunden.
Kan samlade leveranser en gång i veckan bidra till en mer hållbar e-handel? Det menar en ny startup.
Bakom samarbetet finns ett nytt tekniskt ekosystem och ett strategiskt beslut att komplettera utbudet.
Skönhetsvarumärket Babor inleder ett samarbete med mäklarfirman Eklund Stockholm New York.
Det nya samarbetsavtalet innebär inledningsvis att man kan erbjuda Espresso House kaffe och te i sina butiker.
Under julhandeln får kunderna fri hemleverans från centrum. Varorna levereras hem till dörren, helt utan extra kostnad.
Den nätbaserade matbutiken MatHem och apotekskedjan Kronans Apotek inleder ett samarbete.
Två tunga samarbeten inleds nu. Större fysisk räckvidd och utökad kundbas finns bland fördelarna för parterna.
Cityhandelns framtid är till stora delar digital. Med ett sök- och köpbart utbud står man starkare i konsumentens uppkopplade vardag.
Ellos har tagit fram en kollektion tillsammans med programledaren, författaren och konstnären Kakan Hermansson.
Syftet är att tillsammans skapa förutsättningar för ett mer hållbart livsmedelssystem.
Cykelhandlarens ambitioner är att skapa ett heltäckande nätverk i Sverige och senare i hela Norden.
Klarna och Cosmopolitan Magazine lanserar ett virtuellt shoppingevent med inriktning på millennials och generation Z.
Under sin uppväxttid jobbade han i deras butiker. Nu har Kanye West via sitt varumärke Yeezy inlett ett samarbete med kedjan.
Marknadsplatser. E-handelsplattformen Shopify inleder ett samarbete med Walmart. Den digitala dörren öppnas därmed till miljontals konsumenter.
Gina Tricot inleder ett samarbete med Beyond Retro. ”En möjlighet för många att upptäcka hur kul det är att shoppa vintage”, säger grundaren Steven Bethell.
Ett svalkande kosläpp i form av en sneaker. Ben & Jerry's har i samarbete med Nike tagit fram en sko som är inspirerad av en glass.
Ett nytt samarbete mellan Circle K och Kjell & Company har inletts. Det nya konceptet kommer till en början lanseras på 20 stationer.
Ellos inleder ett samarbete med blomsterleverantören House of Flowers. Ambitionen är att erbjuda ett trendigt utbud av växter och torkade blommor.
Ica har börjat använda Volvokoncernens godståg till att frakta varor. ”Vi har ett viktigt samhällsansvar när det gäller att trygga livsmedelsförsörjningen”.
Under helgen är det premiär för Urban Delis pop up-butik hos Hemköp. Urban Deli har dessutom utökat sin satsning på e-handel för att möta coronakrisen.
7-Eleven och Niklas Ekstedt inleder ett lokalt samarbete för att säkerställa att kvarterets kunder kan fortsätta äta god mat, trots coronavirusets påverkan.
Lidl startar ett samarbete med Nordic Choice Hotels och rekryterar medarbetare som blivit varslade på grund av krisen i besöksnäringen.
Nu startar Clas Ohlson och foodtechbolaget Wolt ett pilotsamarbete som gör det möjligt för kunder att snabbt få produkter levererade hem till dörren.
Tillsammans med Pyrates firar Asics Internationella kvinnodagen med en ekologiskt hållbar kapselkollektion. Tillverkad av kvinnor, för kvinnor.
Dagligvarukedjan skapar ett helt nytt koncept där man samarbetar med externa aktörer. Nu står det klart att en deli flyttar in under samma tak.
I början av sommaren kommer produkter inom samtliga Lindex affärsområden – damkläder, barnkläder och underkläder – göras tillgängliga på Zalando.
Wesc har inlett ett samarbete med den svenska musikduon Galantis. En första kollektion är framtagen – inspirerad av aktens album och liveshower.
Spendrups uppmanar medarbetare, kunder och partners att förbättra branschen i en hållbar riktning. Ambitionen är att säkerställa långsiktig konkurrenskraft.
Ellos inleder ett samarbete med modedesignern Selam Fessahaye. Vårsäsongen 2020 lanseras en festkollektion som andas couture.
DePalma Workwear har tecknat ett samarbetsavtal med Woody Bygghandel. ”Detta ger oss möjlighet till en betydande geografisk spridning.”
Butikskedjan inleder ett samarbete med Instagram. I en pop up-butik i kedjans flaggskepp ska man presentera ett kuraterat urval av varumärken.
Caliroots samarbetar med det klassiska italienska varumärket Ellesse. Detta med en kollektion designad åt resenären som ”gillar att färdas mysigt och i stil”.
Detaljhandeln sätter allt mer fokus på fulfillment. Fri frakt ifrågasätts och miljöaspekterna väger allt tyngre. Men en av de hetaste trenderna just nu handlar om samarbeten mellan företag.
Den nya plattformen ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och dessutom testa sina affärsidéer skarpt inom detaljhandeln.
Vi har sett hur apoteken flyttar in hos stormarknaden. Nu sker det omvända när matbutiken flyttar in som kompletterande partner hos apotekskedjan.
Konceptet Rent your party shoes lanseras nu i butik. Man gör det som en del i en gemensam kampanj med en klädkedja.
Toys“R”Us lanserar ett nytt butikskonceptet lagom till jul. Man gör det tillsammans med ett av detaljhandelns mest innovativa och uppmärksammade företag.