Under vintern arrangerar man två olika utbildningsinsatser som ska gynna stadskärnans näringsidkare.
AMF Fastigheter samarbetar med konstnären Siri Carlén i centrala Stockholm.
Handlingskraft och modiga aktörer har gjort Helsingborg till vinnare av utmärkelsen Årets Stadskärna 2022.
Nu står det klart vilka de tre finalisterna i Årets centrumutvecklare 2022 är. Trion består av Tobias Ahlstedt, Pia Sandin och Nils-Petter Nilsson från Växjö.
Stor rotation i erbjudandet och tydlig samhällsnytta. Nu öppnar Ingka Centres första mötesplats i en urban miljö, den första satsningen i Europa.
”Vår ambition är att erbjuda Sundsvallsbor och besökare möjligheten att uppleva stadskärnan på ett modernt och tillgängligt sätt”.
Stadens gamla järnvägshus ska åter blir en pulserande centralstation. ”En central där det oväntade uppstår, där man inte riktigt vet vad som väntar”.
”Restaurang, bar och e-sportställe i ett – här förenas spelvärlden IRL”. Kedjan öppnar sitt senaste tillskott inne i stadskärnan.
Festivalens verk visas på olika platser i staden och innehåller en rad olika ljuskonstformer. Gemensamt för många verk är att de uppmärksammar miljöfrågor.
Dagligvaruhandeln visade som enda bransch i stadskärnorna på en positiv omsättningsutveckling.
Det finns fem faktorer bakom ett levande shoppingstråk. Det visar en färsk avhandling.
Satsningen är ett led i Ikeas nya strategi. Nu är siktet inställt på en ny typ av städer.
Nu växer en ny destination fram, här är ambition att skapa ett inbjudande vardagsrum i stadskärnan.
Man har redan rykte om sig att vara en bra second hand-stad. Nu satsar man på en återbruksgalleria i centrum.
Flertalet stora butikskedjor väljer att etablera sig i Kirunas nya centrum.
Borås City lanserade en digital plattform i december 2020. Nu har man gått in i en ny fas.
Planerar en ny destination i stadskärnan med Ikea som ett av dragplåstren.
Nu står julhandeln för dörren. I Göteborg har man tagit fram coronasäkra lösningar som ska underlätta för konsumenterna.
Cityhandelns framtid är till stora delar digital. Med ett sök- och köpbart utbud står man starkare i konsumentens uppkopplade vardag.
Malmö Citysamverkan bjöd in till en designtävling för ljussättning. Här är vinnaren.
Stadskärnorna drabbades hårt när pandemin slog till under våren 2020. Nu svarar man upp mot en ny efterfrågan, enligt en färsk rapport.
Pandemin har fått många att välja cykel i stället för kollektivtrafik. The Bike hub vill underlätta för cyklister i city.
Ett nytt samarbete mellan fem stadskärnor ska bidra till fortbildning inom en rad områden. Till grund för satsningen finns kollegiala band mellan städerna.
Den 26 maj genomförde Svenska Stadskärnor sin bolags- och föreningsstämma digitalt. Till ny styrelseordförande valdes Per Eriksson.
I Borås vill man under december ta tillfället i akt och göra något positivt av en tom butikslokal. Nu har den byggts om till tomteverkstad.
Nu lyfts styrkan i den lokala stadskärnan fram i en landsomfattande kampanj.
Håll Sverige Rent och Bumbee Labs ska undersöka hur man kan minska nedskräpningen i det offentliga rummet.
Örnsköldsvik har utsetts till Årets Purple Flag-stad. Detta under en gala i samband med Sweden Urban Arena.
Konsumenterna väljer att lägga mer pengar på hotell och upplevelser – och mindre på bland annat kläder.
Stadskärnan i Jönköping har enligt en ny undersökning de bästa ekonomiska och demografiska förutsättningarna för framtiden. Här är hela listan.
Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar ett koncept med mindre butiker. En matbutik med utbudet av en stormarknad, men med större tillgänglighet och kringtjänster.
Hanna Candell från Helsingborg har tilldelats utmärkelsen Årets Centrumutvecklare 2019.
Livskraftiga handelsföretag är viktiga för att stadskärnan. Nu kraftsamlar handlarna i centrala Västerås för att vässa sin digitala kompetens.
För 25:e året i rad utser Svenska Stadskärnor Årets Stadskärna. Nu står det klart att årets startfält består av Karlskrona, Åmål och Östersund.
Platsen har en historisk koppling till handel. Det nya köpcentrumet som skapats är en integrerad del av stadsbilden och det är präglat av den lokala kulturen. Följ med in i Forum Gdansk.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Nu har Sweden Urban Arena 2018 dragit i gång på Stockholm Waterfront. Det är tredje året evenemanget arrangeras.
Utvecklingen inom svenska stadskärnor har kartlagts. Falköping toppar listan över de som ökar sina omsättningar mest. Café- och restaurang är största drivkraften bakom ökningarna i svenska städer.
Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.
Befolkningsmässigt stora städer uppnådde överlag en bättre utveckling än städer med en liten befolkning. Det visar Cityindex som mäter den kommersiella utvecklingen i 104 stadskärnor 2016–2017.
Disneys älskade mus gjorde entré med filmen Steamboat Willie 1928. Musses 90:e födelsedag firas nu med utställning mitt i New York, pop ups, samarbeten och nya produktlanseringar.
Ikea öppnar en ny butik med ett anpassat citykoncept mitt i stadskärnan. Det är en del av en global satsning på stadskärnor och e-handel. "Förändringarna vi nu gör är en förutsättning för att överleva på lång sikt", säger landschefen.
Grosvenor Europe har långt gångna planer för en utbyggnation och förnyelse av Bålsta Centrum. Tillsammans med Håbo kommun vill man skapa en levande stadskärna med handel, bostäder och service.
Einar Mattssons 1960-talsfastighet ges nu nytt liv när hela byggnaden totalrenoveras. Under namnet S:t Paul blir det både en modern kontorsarbetsplats och en ny destination för shopping och uteätande.
Svenska Stadskärnor delade under gårdagskvällen ut priset för Årets Stadskärna 2018. Det går till en stad som arbetar långsiktigt och som vågar ta ut svängarna.
Svenska Stadskärnor byter ordförande. Lena Lindström, näringslivsutvecklare i Örnsköldsviks kommun, lämnar ordföranderollen och Paul Lindvall från Linköping tar över.
Det nya köpcentrumet skapar nytt liv i den gamla stadskärnan. Här finns promenadstråk utmed kanalen, inbjudande restaurangträdgårdar, planteringar och vatten som skapar ett unikt ekosystem.
Sundbyberg utvecklar sitt erbjudande i området kring Sturegatan. Veronica o Du säljer kläder, accessoarer och inredningsdetaljer i en helt ny butik.
Den fysiska handeln står inför stora utmaningar, allra störst är de för stadskärnor och mindre köpcentrum. För att överleva krävs en anpassning till nya beteenden, mindre yta för retail och nya lokala koncept.
Under ett flertal år har stadskärnorna haft en negativ försäljningsutveckling. Men här spås en ökning under de kommande åren – främst pådriven av bekvämlighet.
I april flyttar Bastard Burgers in på Stortorget i centrala Östersund. Konceptet erbjuder streetfood med inspiration från New York – med lokala råvaror från Norrland. Detta blir kedjans hittills största restaurang.
Gällivare skapar ett nytt multiaktivitetshus som blir en arena för både idrott och kultur. Här ska bland annat rymmas simhall med äventyrsbad, bio, bibliotek och lokaler för musik och dans.
Planerna för att förvandla Oxford Street i London till en gågata börjar nu ta form. "Vi skapar en av de finaste allmänna platserna i världen", säger borgmästaren.
Ett lyckat test visar att cityhandeln kan utvecklas med hjälp av ny IR-teknik. Efter de första försöken ska nu metoden användas permanent i stadsmiljön.
Nu ska fastighetsägare, handlare och kommunen satsa på stadskärnan i Filipstad. "Vi vill tillsammans stärka den lokala handelns konkurrenskraft", säger Maria Frisk på Fastighetsägarna
Nu har orten beviljats medel till en satsning på stadskärnan. Målet är att skapa Sveriges första digitala plattform för medborgardriven stadsutveckling.
En miljon LED-ljus på över 40 gator, platser och torg runt om i Stockholms city ska bidra till mer julstämning. Satsningen är en av de största i Europa.
Vasakronan fortsätter att arbeta aktivt för att utveckla området kring Södra Förstadsgatan i Malmö. Ambitionen är att skapa ett av stadens mest genuina stråk inspirerat av det lokala och det småskaliga.
Atrium Ljungberg har tecknat avtal med Stockholms stad om en tidig markreservation vid Slussen i Stockholm. En ny mötesplats ska skapas.
Den positiva trenden håller i sig. Omsättningen fortsatte att öka i Sveriges stadskärnor under förra året. Dessutom blev antalet verksamheter och butiker allt fler. Men det finns en stor skillnad i tillväxt mellan städerna. Det visar rapporten Cityklimatet.
I helgen var det det premiär för ett lopp mitt i city där löparna springer in i och igenom olika byggnader. Bland annat genom en dagligvarubutik och ett köpcentrum.
Vill man skapa en mer miljö- och cykelvänlig innerstad måste infrastrukturen och det praktiska också finnas på plats. Här bygger man ett garage för 12 500 cyklar under ett torg vid stationen.
SEB förstärker sin närvaro i Stockholms city och tar plats i Mood-kvarteret. Kvarteret utvecklas av AMF Fastigheter där SEB nu etablerar sig i nya lokaler på 1 200 kvadratmeter.
Ett ökat utbud av caféer och restauranger bidrar till att skapa en attraktiv stadskärna. Segmenten ”casual dining” och ”fast casual” är på stark framväxt.
Stora kedjor stänger butiker och ytorna gapar tomma i många köpcentrum. Allt fler planerar att bygga om verksamheten till att mer likna en stadskärna.
Sedan 2012 har man kunnat beställa smårätter med hjälp av en mobilapp hos Pinchos. Nu etablerar sig restaurangkedjan i Lund.
Västervik vann Årets Stadskärna 2017 i stark konkurrens med Kalmar och Tibro. Man gör det efter att ha lyckats en nedåtgående trend via ökad dialog.
Nu är det åter dags för Sundsvalls populära drakar att flytta ut och sätta färg på staden. Nytt för i år är att Sundsvall får sina första smarta drakar som går att interagera med.
Nu är den nya planen för Härnösands stadskärna klar. Den innehåller nyheter som en gemensam kommunikationsplattform och tydligare skyltningar.
Projektet syftar till att skapa en mer attraktiv stadskärna med hjälp av synergier mellan handel och besöksnäring. Nu har man beviljats 1,6 miljoner kronor för sitt arbete.
Nu ska tusentals smarta sensorer placeras ut i stadskärnor för att göra den hittills största kartläggningen av kundströmmarna. Ambitionen är att öka försäljningen, men också att förbättra bland annat kommunikationer.
Så ska Avenyn bli hetare: Mindre biltrafik, attraktiva lokaler och nya butiker.