Så ska Stockholm city stärka sin ställning

Så ska Stockholm city stärka sin ställning

 

För att Stockholm city ska behålla sin marknadsandel på 19 procent gällande sällanköp i länet krävs det att ytterligare 40 000 kvadratmeter yta för handel och service skapas på sju år. Det menar City i Samverkan i en ny rapport. City i Samverkan har genomfört en omfattande kartläggning av handeln i city baserad på organisationens … (läs mer)




Upplyst citykärna i Helsingborg

 

Helsingborgs stad har under flera år arbetat för en vacker miljö även när det är som mörkast. I år växer konceptet #julihbg och invånare och besökare kan njuta av fler juldekorationer utöver det vanliga. – Helsingborg har en tydlig vision om att vara en pulserande och levande stad. Det finns ett stort intresse för att bjuda invånare … (läs mer)




I betongbageriet med upplyst råttbo, där finns en tydlig trend

 

Man behöver egentligen inte resa ända till ett obskyrt bageri i Osaka för att uppleva denna trend. Det går lika bra med London. Eller Norrköping. Där blir den unika lokalen en del av den förhöjda shoppingupplevelsen.   I japanska Osaka finns detta minimalistiska bageri, Panscape. Arkitekbyrån ninkipen! satte tonen genom det effektfulla sättet att använda betong … (läs mer)




Här möts butiksdöden med kaffe och gratis parkering

 

Diskussionerna om citykärnornas butiksdöd förs över hela landet. De externa köpcentrumens framgångar har lett till att många citykärnor haft problem att behålla sin dragningskraft gentemot såväl butiksägare som konsumenter. De röster som har hörts mest och högst har framfört budskapet att det är köpcentrumens fel. Att fokusera på vad marknaden efterfrågar och komma med effektiva … (läs mer)