Så ska Stockholm city stärka sin ställning

 
För att Stockholm city ska behålla sin marknadsandel på 19 procent gällande sällanköp i länet krävs det att ytterligare 40 000 kvadratmeter yta för handel och service skapas på sju år. Det menar City i Samverkan i en ny rapport. City i Samverkan har genomfört en omfattande kartläggning av handeln i city baserad på organisationens … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3706 Cityhandel 144 Nyheter 2904 Undersökningar 292


Upplevelsekonsumtionen ökar i Växjö city

 
Den totala omsättningen i Växjö city ökade med 1,3 procent förra året. Det är främst handeln med dagligvaror, café- och restaurangnäringen och övrig kommersiell service som hud- och skönhetsvård som är motorn i tillväxten. Det visar rapporten Cityklimatet som WSP har gjort på uppdrag av Fastighetsägarna Syd.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 2904 Cityhandel 144 Pro 3706 Undersökningar 292


Dagligvaruhandeln tillbaka i Kristianstad centrum

 
Under förra året ökade den totala omsättningen i Kristianstads stadskärna med 6,2 procent. Det är framförallt den ökade omsättningen inom dagligvaruhandeln och café- och restaurangnäringen som ligger bakom de positiva siffrorna. Det visar rapporten Cityklimatet som WSP har gjort på uppdrag av Fastighetsägarna Syd.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Undersökningar 292 Nyheter 2904 Cityhandel 144 Pro 3706


Upplyst citykärna i Helsingborg

 
Helsingborgs stad har under flera år arbetat för en vacker miljö även när det är som mörkast. I år växer konceptet #julihbg och invånare och besökare kan njuta av fler juldekorationer utöver det vanliga. – Helsingborg har en tydlig vision om att vara en pulserande och levande stad. Det finns ett stort intresse för att bjuda invånare … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 2904 Pro 3706 Visual Merchandising 109


I betongbageriet med upplyst råttbo, där finns en tydlig trend

 
Man behöver egentligen inte resa ända till ett obskyrt bageri i Osaka för att uppleva denna trend. Det går lika bra med London. Eller Norrköping. Där blir den unika lokalen en del av den förhöjda shoppingupplevelsen.   I japanska Osaka finns detta minimalistiska bageri, Panscape. Arkitekbyrån ninkipen! satte tonen genom det effektfulla sättet att använda betong … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3706 Cityhandel 144 Butikskoncept 552 Internationellt 1005


Här möts butiksdöden med kaffe och gratis parkering

 
Diskussionerna om citykärnornas butiksdöd förs över hela landet. De externa köpcentrumens framgångar har lett till att många citykärnor haft problem att behålla sin dragningskraft gentemot såväl butiksägare som konsumenter. De röster som har hörts mest och högst har framfört budskapet att det är köpcentrumens fel. Att fokusera på vad marknaden efterfrågar och komma med effektiva … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 2904 Pro 3706 Köpcentrum 449