Satsningen på mindre enheter fortsätter inom Ikea. Ambitionen är att minska avstånden till närmaste Ikea-butik, något som verkar gå hem hos kunderna.
Den digitala gårdsbutiken märkte en ökning i såväl kundunderlag som varumärkeskännedom i den fysiska butiken. Nu utökas satsningen.
”Vår ambition är att erbjuda Sundsvallsbor och besökare möjligheten att uppleva stadskärnan på ett modernt och tillgängligt sätt”.
Stadens gamla järnvägshus ska åter blir en pulserande centralstation. ”En central där det oväntade uppstår, där man inte riktigt vet vad som väntar”.
Nu kompletterar PickPackPost, en ny typ av paketombud, utbudet med live video shopping.
Tidigare i somras öppnades paketombudet i citykärnan. I samband med detta lanserades även konceptet PopUp Market.
Anna Dahlgren blir ny affärschef på Diös i Sundsvall och efterträder tidigare affärschef Sofie Stark.
Sofie Stark rekryteras som fastighetschef och Mats Eriksson utökar sin roll med chef över affärsutveckling.
I maj öppnar en ny livsmedelsbutik i stadskärnan. Franchisekonceptet bygger på obemannade livsmedelsbutiker och tar nu plats på mitt i city.
Diös chef för affärsutveckling blir fastighets- och transaktionschef.
Diös skapar en egen affärsenhet i Skellefteå för att ytterligare fokusera på stadsutveckling i staden. I samband med detta kommer Maria Fjellström att tillträda som affärschef.
Den 1 juni tillträder Jennie Nyblom som ny affärschef för Diös i Gävle. Hon har tidigare jobbat som förvaltare i bolaget och kommer från och med nu leda hela teamet i Gävle.
Under 2018 kommer Diös att utveckla Strand Galleria i Luleå. Ett tydligare och mer attraktivt shoppingplan skapas på gatuplan och träningsanläggningen Inpuls flyttar in och tar hela nedre planet.
I maj öppnar hårvård- och skönhetsspecialisten Lyko en butik med tillhörande salong mitt i stadskärnan. Det blir butik nummer 40 för kedjan.
Till hösten kommer den holländska kedjan Rituals att flytta in i Strand galleria i centrala Luleå.
Ett ökat utbud av caféer och restauranger bidrar till att skapa en attraktiv stadskärna. Segmenten ”casual dining” och ”fast casual” är på stark framväxt.
Lokalen utvecklas just nu av fastighetsägaren Diös, och Erikshjälpen blir inom kort en del i ett nytt kluster av second hand-butiker.