Trender inom varuhus. Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.
”Med vårt nya varuhus förstärker vi vår närvaro i regionen, vilket även kommer stärka vår position gällande gränshandeln avsevärt.”
Kedjan investerar i större och bättre, sömlösa butiker. Detta efter att en första fas visat sig påverka försäljningen mycket positivt.
Stockmann uppdaterar koncept i köpcentrum – varuhuset blir flaggskepp för den nya satsningens inriktning.
Varuhuskedjan Jula fortsätter expandera och den 15:e december slår man upp portarna till ytterligare ett varuhus i Västerås.
Showfields öppnade under 2019 en upplevelse där utbudet och teman ständigt varieras. Nu lanserar ”Världens mest intressanta butik” ett nytt koncept.
Redan 2019 gick Ikea in på marknaden med sin e-handel och man öppnande även en fysisk ”Pick up and order point”. Nu har det första varuhuset öppnat.
NK i Stockholm utvecklar sitt erbjudande av mat och dryck. Under senhösten öppnar en matbutik med noga utvalda dagligvaror.
Kedjan har lanserat en serie av NFT:s (Non-Fungible Tokens). I samband med detta släpper man även ”Augmented Reality wearables”.
Varuhuset som vi känner det håller på att dö. I stället växer en ny plats, med ett lokalt anpassat och digitalt laddat utbud, fram.
Under våren lanserar Åhléns ett nytt kommunikationskoncept – ”För alla dina möjligheter” – som är företagets hyllning till livets alla stunder.
Den 7:e april öppnar Ikea sin första citybutik någonsin i Sverige. Se bilderna från butiken!
Varuhuskedjan lyfter in lärande leksaker och aktiviteter i tio enheter. Satsningen på externa varumärken har haft positiv inverkan på den egna försäljningen.
Under våren öppnar ett DIY-café hos Clas Ohlson. Syftet är att öka intresset för att reparera gamla och trasiga föremål.
Ambitionen är att erbjuda en ”inkluderande, omslutande och personaliserad” digital upplevelse som efterliknar fysisk handel.
Varuhuskedjan Rusta meddelar att man utsett Erik Haegerstrand till ny styrelseordförande.
”Att etablera e-handel på den europeiska marknaden ligger helt i linje med viljan att alltid sikta högre. Vi ser en stor kommersiell potential”.
Inför det kommande året satsar Ikea stort på effektiv fulfillment av ordrar. Ett område där butiken blir allt mer central och automation har gjort entré.
Har rekryterats som tillförordnad Chief Information Officer på Åhléns med ansvar för Åhléns IT-funktion.
Den som vill träffa tomten måste boka tid och får räkna med ett helt kontaktlöst möte.
Svenska varumärket Amendi vill skapa en transparent dialog med kunderna. Man vill dessutom punktera begreppet hållbarhet.
Ikea rullar ut ett nytt sätta att registrera sina varor via kedjans mobilapp.
I det nya varuhuskoncept som Amazon för tillfället skapar testas en digitalt laddad version av provhytter.
”Både makeup och hudvård är växande segment”, säger marknadschef Anna Martinsson.
Efter 19 år på Jula väljer Joachim Frykberg att lämna sina uppdrag som VD för Jula Holdingkoncernen och Jula AB.
Det blir allt mer tydligt – Ikea är bland de mest innovativa krafterna inom retail just nu. Nu tar man ut en ny riktning för sina fysiska butiker.
Klassiska varuhuset lyfter in trädgården i butiken med en kreativ sortimentsmix och unika produkter.
”Vi tror att Finland lämpar sig väl för vårt koncept”, säger VD Joachim Frykberg i en intervju med Handelstrender.
Utökar satsningen som en del av sin omställning till att bli ett mer hållbart företag.
Dag Agård kommer tillbaka till NK och rollen som varuhuschef i Göteborg.
Den 1 april tillträder Susanne Ekendahl Weisten som ny VD på NK Retail.
Varuhuskedjan Åhléns inleder en stilutmaning där man använt sina egna medarbetare som modeller.
”Vi fokuserar på att turboladda vår onlineverksamhet”. Man ser stora möjligheter att utöka antalet länder ytterligare.
Levi Strauss & Co utökar sitt befintliga samarbete med kedjan och lanserar hundratalet nya produkter för hemmet.
När Nordiska Kompaniet – och därmed Hufvudstaden – förvärvar Departments & Stores Europe blir man också del av en större trend.
Charlotte Wessman har rekryterats till tjänsten som Marknadschef på Åhléns. Charlotte kommer närmast från Nobia.
Man erbjuder upphämtning, förvaring och hemkörning direkt till kundernas dörr.
”Vi vill skapa en livsstil runt padeln med NK Parkadens tak och varuhuset som hemvist”.
Två tunga samarbeten inleds nu. Större fysisk räckvidd och utökad kundbas finns bland fördelarna för parterna.
Kedjan står stark i pandemin. One-stop shopping och curbside bäddar för framgången.
Gekås Ullared öppnar en ny avdelning för outdoorkläder och tillbehör för friluftslivet.
Julas etablering i Eslöv har fått klartecken av byggnadsnämnden. Man öppnar i ett framväxande handelsområde.
Inleder en stegvis lansering där produktkategorier och varumärken löpande adderas.
Clas Ohlson tar ett nytt hållbart steg och lanserar nya, mer ambitiösa mål.
Nu spekuleras det i att Amazon vill konvertera ytor i klassiska köpcentrum till fulfillment centers.
Annica Hagen, tidigare Sverigechef på Nobia, blir ny VD för Åhléns. Hon efterträder Gustaf Öhrn som fortsatt kommer att vara knuten till Axel Johnson.
Galeries Lafayette Haussmann, den franska varuhuskedjans flaggskepp i Paris, lanserar tjänsten ”Exclusive Live Shopping”.
Harrods öppnar en butik i köpcentrumet i juli. ”Det möjliggör ett bredare produktutbud av nya säsongsprodukter”, säger man i ett uttalande.
Amazon sägs vara intresserade av att köpa klassisk varuhuskedja. Är det ett första steg till att bli den nya tidens ankarbutik?
Jula fortsätter sin expansion på den polska marknaden. Nu öppnar det första nya varuhuset för året – mitt under pågående coronakris.
Sista beställningstid för Click & Collect förlängs med två timmar, samtidigt som man testar utlämning av ordrar inom två timmar. Kedjan vässar sin fulfillment.
Clas Ohlson lanserar barnrummet med hållbara träleksaker. Sortimentet erbjuder smarta lösningar för att organisera, inreda och skapa förutsättningar för lek.
Ikea bygger en sju våningar hög butik som inte liknar något man gjort tidigare. Här bildar 160 träd på takterass och fasad en grön oas mitt i staden.
I början av sommaren 2020 öppnar Jula ett nytt varuhus i Göteborg, denna gång i ett område där mycket stora förändringar är på gång.
Butikskedjan inleder ett samarbete med Instagram. I en pop up-butik i kedjans flaggskepp ska man presentera ett kuraterat urval av varumärken.
Nu presenterar NK i Stockholm sin nya satsning inom food & beverage. Det är grundarna av en hyllad restaurang och bar som ligger bakom konceptet.
Varuhuskedjan har inlett ett samarbete som gör det möjligt för kunderna att sälja vidare plagg som kommer från kedjan egna eller samarbetande varumärken.
KaDeWe är en självklar destination under en resa till Berlin. Nu ska man öppna ett nytt varuhus i en annan europeisk stad – mitt i de historiska kvarteren.
Åhléns fyller år och firar med medarbetare och kunder. Allt började med en tavla på kungafamiljen – 120 år senare är verksamheten fortfarande i förändring.
Nu kan kunderna hos varuhuskedjan köpa hyperlokalt odlade produkter. Den nyöppnade butiken erbjuder ett sortiment av kryddväxter.
I november tillträder Karin Wickberg som ny marknadschef på Nordiska Kompaniet (NK). Karin kommer närmast från rollen som marknadschef på Kasthall.
Med mer än 10 000 produkter och en rad olika varumärken samlade under ett tak slår man snart upp portarna. Kedjan öppnar ett varuhus helt tillägnat godis.
Kedjan erbjuder sina kunder leverans samma dag. Under det första kvartalet stod dessa ordrar för merparten av den digitala försäljningen.
Diemonde öppnar en butik där man vill skapa en unik och levande mötesplats. Samtal och framträdanden av nya kommande artister står på schemat.
Butikskedjan har köpt in sig i en ledande onlineaktör inom second hand. Ambitionen är att erbjuda en ny plattform – och skapa en väg till en yngre målgrupp.
Inom kort öppnar Beauty Bargain som ska erbjuda skönhet och välbefinnande i en inspirerande butiksmiljö.
Med sin nya butik vill Ikea ta hållbarheten till nästa nivå. Förutom butikens konstruktion, insläpp av dagsljus och ny teknik vill man även lära kunden hur man kan förlänga produkternas livslängd.
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Tillsammans med några av Sveriges främsta matentreprenörer och konnässörer har ett nytt koncept tagits fram för NK Saluhall i Stockholm. Se bilderna här!
Kedjans strategi för att hitta den optimala butiksytan har två syften. Dels ska den minska kostnader, dels driva trafik via nya samarbeten.
Cecilia Mortimer Meurling, nuvarande försäljningschef på Åhléns, får en ny roll som marknads- och försäljningschef. Sedan 2015 har Cecilia haft ledande befattningar inom försäljning på Åhléns.
Företaget berättar nu att man säkrat 1,18 miljarder USD, bland annat till en storsatsning på sina befintliga portfolion. Ambitionen är att renovera de 62 köpcentrum man driver.
Ikea fortsätter etablera sig centralt i större städer. Varuhusen disponeras enligt ett nytt cityformat.
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.