En viktig faktor för framgång: förmåga att experimentera och utvärdera. En strategi som Systembolaget verkar ha anammat, fyra nya koncept testas just nu.
I ett nytt digitalt koncept är mobilen en central del av upplevelsen i butiken. Kunden kan till exempel få experthjälp via videochatt.
Butiken blir den första av sitt slag i Sverige med ett helt nytt butikskoncept som underlättar och förbättrar shoppingupplevelsen.
Glassvarumärket Häagen-Dazs har lanserat ett nytt butikskoncept som lyfter fram grundarnas anda.
Den spanska kedjan Zara har öppnat ett nytt teknikladdat flaggskepp. Ytorna har anpassats efter den nya fygitala handeln.
Det obemannade konceptet är ett sätt att skapa närvaro och service i områden där invånarna saknar en traditionell butik.
Ett nytt butikskoncept säljer sina varor online med ett särskiljande inslag – butiken erbjuder enbart curbside pickup som leveransalternativ.
Ett nytt, lekfullt och kreativt butikskoncept som utvecklats av Panduro öppnar i dag. ”Vår ambition är att vara något mer än bara en traditionell butik”.
När kunderna nu återvänder till butikerna vill kedjan förlänga besöket och uppmana till nya upptäckter. Så här ska det gå till i det nya butikskonceptet.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
”Framtidens butik handlar om så mycket mer än bara själva produkterna i sig”. Konceptet erbjuder upplevelser och ett sortiment som varieras.
Bolist-kedjan har tagit fram ett nytt butikskoncept. Dessutom har man putsat på sin payoff.
Nytt koncept hyllar det unika i det lokala samhället och har en övergripande mission – att få kunderna att le och må bra under sin inköpsrunda.
Det nya varumärket PBX ska vara ett steg i riktning mot framtidens servicehandel.
Sängvaruhuset Sova öppnar ny konceptbutik med fokus på det urbana, yteffektiva cityboendet.
Undersökningarna görs av datoriserade system. Kunden får ett flöde i mobilen med ett stort urval bågar.
I det nya varuhuskoncept som Amazon för tillfället skapar testas en digitalt laddad version av provhytter.
Nu har Ikea öppnat ett nytt mobilt koncept. Den flyttbara butiken är byggd av begagnade fraktcontainrar.
Nytt butiksformat ska hjälpa människor att utforska och dessutom skydda det lokala friluftslivet och dess natur.
Än en gång är det dags att pånyttföda köpcentrumet. Här är avgörande byggstenar som måste finnas på plats i köpcentrumet 3.0.
Nike vill skapa en brygga mellan digital och fysisk handel. Här är nyheterna i varumärkes senaste och digitalt laddade butikskoncept.
Det blir allt mer tydligt – Ikea är bland de mest innovativa krafterna inom retail just nu. Nu tar man ut en ny riktning för sina fysiska butiker.
Ska identifiera och koppla samman rätt verksamheter med rätt aktörer för en relevant lokal.
Lego har öppnat ett nytt flaggskepp i det allt allt hetare distriktet. Det digitala och modulära upplevelsekoncept ska nu appliceras i hundratals butiker.
Satsningen är ett led i Ikeas nya strategi. Nu är siktet inställt på en ny typ av städer.
Besökarna på klassiska Indianapolis 500 kunde uppleva en futuristisk shoppingupplevelse.
Nystartade kedjan Nail Democracy siktar på 100 salonger – och att förändra branschen.
Under temat ”Cirkulär ekonomi på riktigt” vill man skapa en plats för möten och samarbeten kring hållbar utveckling.
Butikskonceptet Amazon Fresh expanderar nu även i Europa. Detta är utan tvekan bland det mest intressanta som händer i retail just nu.
”Vi tror att Finland lämpar sig väl för vårt koncept”, säger VD Joachim Frykberg i en intervju med Handelstrender.
Telia har öppnat ett nytt automatiserat butikskoncept med självbetjäning.
Inom retail – och i samhället i stort – lanseras allt fler kontaktlösa och automatiserade koncept.
Lanserar ett nytt butikskoncept där man tydligt motiverar sina val för kunden.
Med löparbanor, klätterväggar och simulatorer vill man inspirera sina kunder.
Gina Tricots nya butikskoncept har skapats för att lyfta fram plaggen på bästa sätt.
Budskapet i kedjans framtidsplaner: Vi ska öppna 22 000 butiker de kommande tio åren.
En ny modulär hybridbutik som även innehåller en egen 5G-basstation har öppnat.
Läs mer om tankarna bakom konceptet – och se bilderna från butiken.
Skapar en mix av fysiska butiker och fulfillment centers för onlineverksamheten. Här är de konkreta lösningarna man testar.
Matsvinn är centralt i både det ”fritids” man arrangerar och menyn man erbjuder i bistron.
Lågpriskedjans nya koncept riktas till en konsument som tjänar lite mer – men uppskattar att göra fynd.
Den är enkel att flytta, innehåller 5G-teknik och besökaren guidas av roboten Stanley.
”En mångfald av måltidserbjudanden i butik är en tydlig strategisk målsättning vi har”.
Det är hög tid att demokratisera den skräddarsydda kundupplevelsen. Med Closet Retail kommer butiken närmare kunden.
Här vill Burberry knyta kunden närmare sig via social valuta och upptäckarglädje.
Nike sätter den lokala communityn, dess idrottare och ny teknik i fokus i sitt senaste butikskoncept. Man vill förmedla stadens energi och aktiviteter.
Ett nytt koncept är fött. Tanken är att butiken, ska fungera som en ventil för växande varulager. Intäkterna fördelas i realtid.
Produkter och lösningar är handplockade för att passa storstadens livsstil. Ikea har öppnat en svensk version av den lokala servicebutiken.
Kjell & Company öppnar en butik med ett flertal nyheter. Koncept syftar till att komma närmare kunden samt skapa en än bättre köpupplevelse.
”Bra onlinelösningar i kombination med ett upplevelsecenter tror vi är en viktig del för att kunna sälja bilar i framtiden.”
Amazon har gjort en nystart med sina pop up-butiker som nu ökar i antal igen. Dessutom skruvar man upp takten för ytterligare ett fysiskt butikskoncept.
Multibrandkedjan är nu redo att öppna sin första butik i Sverige. I september slår dörrarna upp och detta blir då kedjans fjärde nyetablering under 2019.
Toys“R”Us lanserar ett nytt butikskonceptet lagom till jul. Man gör det tillsammans med ett av detaljhandelns mest innovativa och uppmärksammade företag.
Manchester City har öppnat en ny butik med såväl digitala som fysiska upplevelser. Här har man även inkluderat stadens musikaliska och industriella arv i miljön.
Abercrombie & Fitch har under de senaste åren ändrat inriktning på sina butiker. Det har rört sig om dess innehåll och upplevelser, men även om antal och storlek. Nu växlar man upp satsningen.
Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar ett koncept med mindre butiker. En matbutik med utbudet av en stormarknad, men med större tillgänglighet och kringtjänster.
Elgigantens uppdaterade butikskoncept har visat sig vara framgångsrikt. Det har lett till att kunderna i genomsnitt uppehåller sig dubbelt så länge i butikerna.
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Sportkedjan Decathlon har öppnat ett nytt butikskoncept. Här skapar man nya upplevelser med hjälp av friskvård, sportutövande och ny teknik.
Ikea USA öppnar sin första citybutik i USA. Studion mitt på Manhattan markerar starten för kedjans strategi att etablera sig i stadskärnor. Här är bakgrunden.
Magasinet kan beskrivas som en amerikansk variant av Råd & Rön. Nu inleder man ett samarbete med Amazon för att eliminera gissningar inom shopping.
Behövs butiken egentligen? Och vad är då dess syfte? Här är fem existentiella frågor som hjälper dig att hitta framtidens butikskoncept. Om du nu känner igen det när du ser det – här är åtta exempel på nyskapande koncept också.
Servicebutikskedjan 7-Eleven lanserar ett nytt supersnabbt koncept. Trots det begränsade utrymmet erbjuder man ett brett sortiment och självscanning.
Kedjan grundades redan för 40 år sedan. Med ett nytt butikskoncept lyfter man nu upplevelsen och underlättar för kunden. "Det är kombinationen av ny teknik och butiksteamet som skapar den verkliga kraften".
För att öka effektiviteten och därmed försäljningen togs en ny kiosk fram till två klassiska teatrar i London. En viktig ingrediens i konceptets framgång är lösningens 80:20-design.
Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här är 22 butikskoncept fyllda med nytänkande och inspiration – alla väl värda ett besök.
Kedjan har i hemlighet skapat ett helt nytt koncept där man just nu testar både nya strategier och ny teknik. Sortimentet är fokuserat kring färskvaror och färdiga rätter enkla att ta med.
Det är ett brett spektrum, från asketiska hudvårdsupplevelser till mobila automatiserade pop up-butiker. Följ med på en inspirerande bildresa till världens 31 bäst designade butiker.
Konceptet Story har varit synonymt med kuraterat sortiment och engagerande kundupplevelser. Nu köper Macy's konceptet, och grundaren Rachel Shechtman anlitas för att utveckla nya upplevelser.
Vi har i flera artiklar berättat om hur Jysk vill inspirera sina kunder mer med ett nytt koncept. Efter sommaren kommer alla nya butiker att följa det nya konceptet.
Marknaden präglas av likriktning och prisjämförelser. Den här kedjan går i en annan riktning och erbjuder en feel good-destination som samlar communityn.
De olympiska spelen närmar sig sitt slut. Två saker stannar kvar. Glädjen hos nya orädda svenska idrottare. Och så en för varje dag växande förundran över traditionell TV-reklam. (Tablån har tillfälligt gjort comeback i vår soffa).
Varumärket skapar ryggsäckar och väskor som bryter normer. I butikerna visar man sina egna produkter, men samtidigt skapar man en scen för unga kommande designers. Nyligen öppnade man i Köpenhamn.
Det brittiska varumärket River Island har öppnat sin första renodlade butik med barnkläder. Man gör det lämpligt nog i ett köpcentrum som lockar många barnfamiljer.