
H&M inleder samarbete med Instacart
Instacart liknar allt mer en marknadsplats som också blir en startpunkt för konsumenten.
H&M, är ett svenskt börsnoterat detaljhandelsföretag i konfektionsbranschen. H&M-gruppen inkluderar åtta varumärken – H&M, COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M Home, ARKET och Afound.
Instacart liknar allt mer en marknadsplats som också blir en startpunkt för konsumenten.
Via outsourcing vill H&M-gruppen skapa en säkrare IT-drift och en mer klimatsmart datahantering.
Sellpy har blivit en ledande digital plattform för cirkulärt mode. Nu tar man tillsammans med H&M Group second hand-konceptet på en internationell resa.
Afounds marknadsplats finns nu även i Tyskland och Österrike. Ambitionen bakom satsningen är att skapa en mer cirkulär och hållbar modebransch.
En global rapport visar att flera stora mode- och textilföretag börjat köpa mer hållbart producerad bomull. I topp ligger bland annat Ikea och H&M Group.
Volvo är fortfarande det mest positivt omtalade varumärket i Sverige. Men med på topplistan finns tre aktörer inom retail.
Fyra önskemål från konsumenterna ligger bakom utvecklingsarbetet. Utvecklingschef Daniel Claesson berättar hur H&M formar framtidens kundupplevelse. Det handlar mycket om ny teknik – men även om förtroende och transparens.
H&M lägger ner sin katalog. Kedjan berättar att katalogen som gavs ut sista veckan i april blev den sista. Man är ett av flera företag som vidtar samma åtgärd.
H&M har lanserat produkttransparens för sina plagg. Den nya funktionen ska göra det enklare för kunden att ta hållbara köpbeslut, både online och i butik.
Årets vinnare av Global Change Award har utsetts. Syftet är att hitta och stödja innovationer som kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri.
Henrik Lampa blir ny hållbarhetschef på Dustin. Han har närmare 20 års erfarenhet av hållbarhetsarbete och kommer närmast från H&M.
Under de senaste åren har det hänt mycket hos H&M. Nya koncept har lanserats och tester pågår för fullt. Ambitionen: Att utveckla kundupplevelsen.
Den här veckan lanseras H&M:s samarbete med Stockholmsbaserade varumärket Eytys. Vad som skulle bli en skokollektion växte snabbt till något större.
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Representanter från olika delar av näringslivet, däribland detaljhandeln, går nu samman för att samlas kring en gemensam mission. Målet är att skapa fossilfria transporter inom tidsramen för Parisavtalet.
INNOVATION. Modekedjan H&M har tagit fram en interaktiv och röststyrd spegel. Den digitala spegeln finns i kedjans allra största butik, vid Times Square i New York.
Under sommaren lanserar modekedjan ett helt nytt butikskoncept. Det beskrivs som en modern marknadsplats för mode och heminredning. Lansering sker också online i 18 länder.
H&M Flyttar sin nuvarande butik i köpcentrumet, den nya som öppnar i slutet av april blir den största på marknaden med sina 5 000 kvadratmeter.
Med hjälp av data från kundens smartphone skapas personaliserade modeplagg baserade på livsstilen. Tekniken beta-testas just nu och ska lanseras till konsument senare under året.
H&M släpper en kortfilm inför julen. Modekedjan siktar högt, Wes Anderson regisserar och i huvudrollen syns Adrien Brody. Prisbelönade Wes Anderson har tidigare regisserat bland annat The Grand Budapest Hotel, The Royal Tenenbaums och Life Aquatic. – Den vintriga tågresan som Wes Anderson har regisserat är en perfekt miljö för H&Ms julkollektion. Den handlar om att mixa det informella … (läs mer)
Det är uppseendeväckande på grund av sin storlek. Men Carrefours nya köpcentrum på Mallorca är intressant av flera anledningar än så. Känslan av att befinna sig på en resort är påtaglig. Carrefour Property har öppnat sitt hittills största köpcentrum i Balearerna. Det vill säga ögruppen i västra Medelhavet som består av bland annat Mallorca och … (läs mer)
H&M har utökat sin butik i Entré i Malmö som nu kompletterats med H&M Home. Nu samlas allt på ett plan på en total yta av 3 000 kvadratmeter. – Detta är en viktig del som faller på plats i utvecklingen av fastigheten. H&M’s nya yta är fantastiskt fin och deras populära koncept, Home stärker … (läs mer)
H&M i Emporia Malmö växer och får en total försäljningsyta på 3 300 kvadratmeter under hösten 2017. Butiken blir den tredje i Malmö som får H&M Home.
Konsumenterna sätter stort värde på produkter som erbjuder etiska mervärden, men är inte villiga att betala extra för det. Lösningen finns i design, innovation och kvalitet. Detta enligt en ny rapport.
”Detta kommer bli en enorm destination”. Femton år efter attackerna på World Trade Center i New York har nu Westfield öppnat ett nytt köpcentrum i området. Den ikoniska byggnaden har skapats av samma arkitekt som ligger bakom Turning Torso i Malmö.
H&M adderar under våren 2017 heminredningskonceptet H&M Home i Femman i Nordstan. Det blir den första butiken som erbjuder inredningskonceptet H&M Home i Göteborg.
Det är en skyddad historisk byggnad som tidigare har inrymt landets första bank. Nu har H&M flyttat in på tre våningar med en butik och ett huvudkontor.
Under de senaste månaderna har flera butiker och ett café flyttat in i Globen Shopping och fler butiker har planer på att expandera.
FastPartner har tecknat ett hyresavtal med H&M för en butikslokal på 2 900 kvadratmeter i två plan i Märsta Centrum. Inflyttning är planerad till våren 2017.
Digitalisering är ett hett ämne inom de flesta branscher. I en ny undersökning visar det sig att detaljhandeln hamnar i topp, bara slagna av telekom. Allra bäst omdöme får Qliro och Ikea. Men e-handeln lämnar generellt en hel del övrigt att önska, menar man. I undersökningen ”Digital leaders in Sweden 2015”, har BearingPoint studerat hur … (läs mer)
Så kallade fast retailers, varumärken som erbjuder snabbföränderligt mode till låga priser, fortsätter att bryta sig in på nya marknader. Dit hör bland annat H&M som nu ger sig in på en helt ny marknad. Den första butiken öppnar i juni.
Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.
Jakten på de bästa talangerna är i full gång. Morgondagens vinnare i detaljhandeln är de som lyckas attrahera rätt människor att anställa, det är allt fler överens om. I den bemärkelsen ligger H&M väldigt bra till, det visar en ny undersökning. Företaget är topp tio bland arbetsgivare i modevärlden.
H&M har öppnat nya e-butiker på sju marknader. Sajterna har nu lanserats i Kroatien, Estland, Lettland, Litauen, Slovenien, Luxemburg och på Irland.
I samband med utställningen ”Fashion Forward – 300 years of fashion” i Paris presenterar H&M sin 2016 Conscious Exclusive-kollektion. En serie med med historiska influenser – i hållbara material.
Troligen har vi bara sett början. Den muslimska modevågen innehåller stora affärsmässiga möjligheter för internationell detaljhandel.
För generation Z har den tekniska revolutionen aldrig inträffat. Sociala medier är en del av livets byggstenar som man bygger sin identitet via. Det ställer helt nya krav på bland annat modeindustrin.
Alla vill klä sig som Beckham. Det är temat i H&M:s nya reklamfilm med stjärnan i huvudrollen.
H&M ska öppna sin första butik på Lower Manhattan i New York. Den kommer att vara cirna 2 500 kvadratmeter stor och ligga i Westfield World Trade Center som öppnar under våren 2016. Ambitionen är att butiken ska bli kedjans första i USA som LEED-certifieras.
Forever 21 toppar listan över de varumärkena som lyckas bäst i målgruppen millennials. Svenska H&M hamnar på sjunde plats.
Entré förvandlas nu till nya Plaza i Malmö. En av åtgärderna är att H&M utökar sin butik i köpcentrumet till 2 800 kvadratmeter.
Kuraterade butiker, modeshowens nya roll och couturens revival. Jobbar du med mode och retail? Här är 10 trender som du verkligen bör ha koll på.
Detaljhandeln går nu in och bidrar med donationer för att hjälpa till med den extrema flyktingsituationen. Ett exempel är H&M som via sin fond Conscious Foundation donerar 500 000 dollar (motsvarar cirka 4,2 miljoner kronor) till UNHCR som erbjuder flyktingar stöd på plats. Framförallt kommer medlen användas till första hjälpen-utrustning, hälsovård, boende och insatser som … (läs mer)
Den amerikansk modekedjan Forever 21 har planer på att minska ytan i sina butiker, främst de som är belägna i köpcentrum. Det är Wall Street Journal som berättar detta och enligt tidningens källor för kedjan samtal med fastighetsägare om att skära ner på storleken. Man skriver också att Forever 21 har ansökt om lån motsvarande … (läs mer)
Den japanska detaljhandelskedjan Uniqlo öppnar en flaggskeppsbutik i Chicago i oktober. Uniqlo tillhör den grupp av detaljhandelskedjor, verksamma inom mode, som klassas som ”fast retailers”. Det vill säga att man erbjuder ett sortiment som har hög förnyelsegrad och där ledtiden från idé till färdig produkt i butik är extremt kort. Andra aktörer i segmentet är till … (läs mer)
För åttonde året utsågs igår kväll detaljhandelns vinnare vid den stora handelsgalan Retail Awards på Cirkus i Stockholm. Bakom galan står Svensk Handel.
Varumärket som för bara något år sedan var det absolut hetaste – och dyraste – inom storskalig retail genomgår just nu en ompositionering. Inte minst sett till prissegmentet.
Fullkonceptsbutiken kommer att erbjuda kedjans hela sortiment inklusive den nya satsningen H&M Beauty och konceptet H&M Home.
I årets upplaga av Deloittes undersökning av världens största detaljhandelsbolag har sex svenska detaljister kvalat in bland de 250 största bolagen. Ikea och H&M fortsätter likt tidigare år att imponera med starka positioner bland detaljhandelns största globala jättar. Ikea är nu den 28:e största detaljisten och bland de 30 största den mest lönsamma. H&M ligger … (läs mer)
De flesta etableringarna sker på marknader där H&M redan är närvarande.
Nu får norra Sverige sin första H&M-butik med inredningskonceptet H&M Home.
H&M:s lansering av Alexander Wang blev allt annat än en stillsam historia.
Butiken omfattar 3 000 kvadratmeter på tre plan och ligger i gallerian SM Megamall i Manila.
I går kväll lanserades Alexander Wang x H&M på sportarenan Armory on the Hudson i New York. Det var en kändistät publik som fick se kollektionen.