
Coop öppnar obemannad testbutik
Ansluter sig till en ev de tyngsta trenderna inom retail. Här ska man testa digitala lösningar och utforska nya områden.
Ansluter sig till en ev de tyngsta trenderna inom retail. Här ska man testa digitala lösningar och utforska nya områden.
Kedjan sätter samman en Innovation Hub, ett nytt team av specialister.
Skapar en mix av fysiska butiker och fulfillment centers för onlineverksamheten. Här är de konkreta lösningarna man testar.
För andra året i rad rankas man som Sveriges mest innovativa företag. ”De har lyckats anpassa sig efter förändringar på marknaden”.
Foodtech-acceleratorn Bloomer tar in de första åtta entreprenörerna till programmet. De innovativa affärsidéerna har ett gemensamt fokus – ökad hållbarhet.
Indiska bjuder in till ett retailfokuserat Hackaton. Man vill påskynda den teknologiska och digitala utvecklingen.
Prisbelönade konceptet B8ta har hittills främst riktat in sig på hemelektronik och ny teknik. Nu tar man staget in i mode och livsstil med sitt nya butikskoncept Forum.
Den nya plattformen ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och dessutom testa sina affärsidéer skarpt inom detaljhandeln.
Här är sju trender man bör fokusera på för att lyckas i detaljhandeln. En av dem: framgång mäts i tid – inte marknadsandelar
Under D-Congress i Göteborg lanserar Wellstreet och Svensk Digital Handel ett nytt forum för startups. Ambitionen är att uppmuntra till nya innovationer inom handeln.
Dagligvarukedjans experter siar om det kommande årets trender. Spaningen innehåller bland annat innovativa havsprodukter, fett och socialt hållbara köpbeslut.
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Behövs butiken egentligen? Och vad är då dess syfte? Här är fem existentiella frågor som hjälper dig att hitta framtidens butikskoncept. Om du nu känner igen det när du ser det – här är åtta exempel på nyskapande koncept också.
Nu utvecklar Alibaba en ”smart locker”, med inbyggd ansiktsidentifiering och flera andra nyskapande funktioner.
World Retail Congress hålls i Madrid under temat ”Innovate to Win”. Under eventet hålls en retail tour där bland annat Primarks prisade flaggskepp besöks.
Kungliga tekniska högskolan (KTH) samarbetar med Seavus för att genomföra en forskningsstudie kring AI och innovation. Målet är att skapa ett stöd för AI-baserad utveckling. Syftet med studien är att få reda på vilket sätt AI används som utvecklingsstöd i en rad olika typer av organisationer. Målet ett praktiskt verktyg Målet med forskningsstudien är att … (läs mer)
Inriktningen är produkter med hög innovationsnivå. Konceptet fungerar som en brygga mellan startups med teknikinriktning och detaljhandeln. Nu ökar man etableringstakten för sina fysiska butiker.
Japanska modekedjan Uniqlo lanserar ett renodlat butikskoncept för enbart jeans. Inspirationen hämtas från det innovationscenter för utveckling av nya hållbara produkter som nyligen öppnades.
”Vi vill kombinera det stora företagets stabilitet, resurser och kundbas med snabbheten från start up-världen”, säger VD Per Strömberg.
Att hitta nya innovativa produkter och snabbt få ut dem på marknaden är en affärskritisk process för många detaljister. Sephora tar nu hjälp av en prisbelönad startup för att optimera hanteringen.
Aldrig har innovation och nytänkande varit så hett i detaljhandeln – men att genomföra förändringarna är inte alltid så lätt. Här är de åtta ämnesområden det pratas mest om i den disruptiva handeln just nu.
Nyligen lanserade man ett dagligvarukoncept med priser så låga att verksamheten gränsar till välgörenhet. Nu ger Easyjet sig in i skobranschen med högteknologiska smartshoes. Det är inte bara samarbetenas tidevarv. Det är branschglidningarnas också. I Indien har industriföretaget Reliance Industries gett sig in i detaljhandeln och via Reliance Retail har man på kort tid byggt upp en omfattande … (läs mer)
I dag öppnas en helt ny mötesplats tillägnad produktutveckling och innovation. Konceptet är en blandning av öppen testverksamhet, lunchrestaurang och butik.
Innovativa samarbeten. Sportvarumärket Speedo lanserar en ny innovation – en sporttracker utformad för att kunna mäta simsträckor. Speedo har tagit fram produkten i samarbete med teknik- och designföretaget Misfit. Att samarbeten är framtidens melodi är allt fler överens om. I Planet Retails trendrapport ”The Future of Retail” som släpptes nyligen har just samarbeten en central roll. Inom … (läs mer)
Varuhuskedjan John Lewis har skapat en egen experimentverkstad för framtidens detaljhandel. Ambitionen är att utveckla morgondagens succéer inom handel, man har döpt satsningen till JLab. Verksamheten kommer främst att inrikta sig på teknisk utveckling inom detaljhandeln, och med ett tydligt fokus på digital handel. John Lewis söker nu nya vägar för att lyckas sy ihop handelns olika … (läs mer)
Snabbt, bekvämt, lokalt och hälsosamt – varuautomaten speglar den tid vi lever i. På 30-talet var det mjölk, i dag köper vi surfplattor och lokalt producerade gourmetsallader i automater. Redan på 1920-talet dök det upp varuautomater i Sverige, då med möjlighet att köpa frimärken. Automater med matvaror dök upp i slutet på 30-talet, detta som … (läs mer)