Stå stark i motvinden 2023! Det kommer krävas mod, innovation och tilltro på automation för att bli en vinnare inom retail.
Reitan Convenience ökar takten för hållbarhetsarbetet ytterligare – siktar på att ha ett fullt hållbart sortiment i företagets alla butiker till 2030.
Circle K söker innovativa och hållbara produkter och lösningar samtidigt som man vill stötta svensk innovation.
Etableringen ska fungera som företagets innovationsinkubator och ha fokus på att hitta hållbara lösningar för framtiden.
På kort tid har Ingka Centres lanserat ett flertal nya hållbara koncept. Det råder inga tvivel om att man nu skruvat upp innovationsakten i sina mötesplatser.
Kedjan har inlett ett samarbete gällande AI och Digital Twin-teknik. Ambitionen är att pånyttföda kundupplevelsen och öka effektiviteten i sina fysiska butiker.
Pandemin har satt sina spår – men nöden är som bekant uppfinningens moder. Här är tio innovativa företag inom retail att hålla koll på.
Amazon Go och Starbucks har öppnat butik tillsammans där man kombinerar BOPIS och Just Walk Out-tekniken.
Fyra innovativa betallösningar ska göra det enklare att betala och identifiera sig digitalt.
Ikea utforskar hur meningsfulla relationer med teknik kan se ut. Man vill skapa ett fritt och säkert hem.
Oskar Jakobsson lämnar H&M-gruppen för snabbväxande Ombori.
Bland årets innovatörer finns Canada Goose varulösa butikskoncept, men även GenZ:s favorit bland marknadsplatser för återbruk.
Ansluter sig till en ev de tyngsta trenderna inom retail. Här ska man testa digitala lösningar och utforska nya områden.
Kedjan sätter samman en Innovation Hub, ett nytt team av specialister.
Skapar en mix av fysiska butiker och fulfillment centers för onlineverksamheten. Här är de konkreta lösningarna man testar.
För andra året i rad rankas man som Sveriges mest innovativa företag. ”De har lyckats anpassa sig efter förändringar på marknaden”.
Foodtech-acceleratorn Bloomer tar in de första åtta entreprenörerna till programmet. De innovativa affärsidéerna har ett gemensamt fokus – ökad hållbarhet.
Indiska bjuder in till ett retailfokuserat Hackaton. Man vill påskynda den teknologiska och digitala utvecklingen.
Alibabas forskare har sammanställt tio tunga tekniktrender för 2020. Många termer framstår som rena grekiskan – men detta är både klädsamt och nyttigt att ha koll på.
Prisbelönade konceptet B8ta har hittills främst riktat in sig på hemelektronik och ny teknik. Nu tar man staget in i mode och livsstil med sitt nya butikskoncept Forum.
Den nya plattformen ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och dessutom testa sina affärsidéer skarpt inom detaljhandeln.
Här är sju trender man bör fokusera på för att lyckas i detaljhandeln. En av dem: framgång mäts i tid – inte marknadsandelar
Under D-Congress i Göteborg lanserar Wellstreet och Svensk Digital Handel ett nytt forum för startups. Ambitionen är att uppmuntra till nya innovationer inom handeln.
Dagligvarukedjans experter siar om det kommande årets trender. Spaningen innehåller bland annat innovativa havsprodukter, fett och socialt hållbara köpbeslut.
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Behövs butiken egentligen? Och vad är då dess syfte? Här är fem existentiella frågor som hjälper dig att hitta framtidens butikskoncept. Om du nu känner igen det när du ser det – här är åtta exempel på nyskapande koncept också.
Nu utvecklar Alibaba en "smart locker", med inbyggd ansiktsidentifiering och flera andra nyskapande funktioner.
World Retail Congress hålls i Madrid under temat ”Innovate to Win”. Under eventet hålls en retail tour där bland annat Primarks prisade flaggskepp besöks.
Inriktningen är produkter med hög innovationsnivå. Konceptet fungerar som en brygga mellan startups med teknikinriktning och detaljhandeln. Nu ökar man etableringstakten för sina fysiska butiker.
Japanska modekedjan Uniqlo lanserar ett renodlat butikskoncept för enbart jeans. Inspirationen hämtas från det innovationscenter för utveckling av nya hållbara produkter som nyligen öppnades.
"Vi vill kombinera det stora företagets stabilitet, resurser och kundbas med snabbheten från start up-världen", säger VD Per Strömberg.
Att hitta nya innovativa produkter och snabbt få ut dem på marknaden är en affärskritisk process för många detaljister. Sephora tar nu hjälp av en prisbelönad startup för att optimera hanteringen.
Aldrig har innovation och nytänkande varit så hett i detaljhandeln – men att genomföra förändringarna är inte alltid så lätt. Här är de åtta ämnesområden det pratas mest om i den disruptiva handeln just nu.
I dag öppnas en helt ny mötesplats tillägnad produktutveckling och innovation. Konceptet är en blandning av öppen testverksamhet, lunchrestaurang och butik.