Nytt samarbete kring AI och innovation

Nytt samarbete kring AI och innovation

 

Kungliga tekniska högskolan (KTH) samarbetar med Seavus för att genomföra en forskningsstudie kring AI och innovation. Målet är att skapa ett stöd för AI-baserad utveckling. Syftet med studien är att få reda på vilket sätt AI används som utvecklingsstöd i en rad olika typer av organisationer. Målet ett praktiskt verktyg Målet med forskningsstudien är att … (läs mer)




Flygbolag lanserar smarta sneakers

Flygbolag lanserar smarta sneakers

 

Nyligen lanserade man ett dagligvarukoncept med priser så låga att verksamheten gränsar till välgörenhet. Nu ger Easyjet sig in i skobranschen med högteknologiska smartshoes. Det är inte bara samarbetenas tidevarv. Det är branschglidningarnas också. I Indien har industriföretaget Reliance Industries gett sig in i detaljhandeln och via Reliance Retail har man på kort tid byggt upp en omfattande … (läs mer)




Innovation via samarbete för Speedo

 

  Innovativa samarbeten. Sportvarumärket Speedo lanserar en ny innovation – en sporttracker utformad för att kunna mäta simsträckor. Speedo har tagit fram produkten i samarbete med teknik- och designföretaget Misfit. Att samarbeten är framtidens melodi är allt fler överens om. I Planet Retails trendrapport ”The Future of Retail” som släpptes nyligen har just samarbeten en central roll. Inom … (läs mer)




Experimentverkstad ska ge John Lewis idéer för framtiden

 

Varuhuskedjan John Lewis har skapat en egen experimentverkstad för framtidens detaljhandel. Ambitionen är att utveckla morgondagens succéer inom handel, man har döpt satsningen till JLab. Verksamheten kommer främst att inrikta sig på teknisk utveckling inom detaljhandeln, och med ett tydligt fokus på digital handel. John Lewis söker nu nya vägar för att lyckas sy ihop handelns olika … (läs mer)




Snabbt, lokalt och hälsosamt – varuautomaten speglar nutiden

 

Snabbt, bekvämt, lokalt och hälsosamt – varuautomaten speglar den tid vi lever i. På 30-talet var det mjölk, i dag köper vi surfplattor och lokalt producerade gourmetsallader i automater. Redan på 1920-talet dök det upp varuautomater i Sverige, då med möjlighet att köpa frimärken. Automater med matvaror dök upp i slutet på 30-talet, detta som … (läs mer)