Trots tuffa tider är många konsumenter beredda att betala mer för en återvunnen eller återvinningsbar produkt.
En öppen AI-databas för intelligent sortering och värdering av second hand utvecklas just nu.
Kedjan har öppnat en separat denim-pop up. För att fira detta anordnades en Jeans Swap.
Plasten i kedjans pastaförpackningar byts ut till papper. En enskild åtgärd som förväntas ”spara” 300 ton plast.
Redan 2030 ska 45 procent av kedjans transaktioner komma från cirkulära produkter och tjänster. Här är initiativen just nu.
Varumärket har skapat en 3D-utskriven butik i återvunnen plast. Ambitionen är att provocera fram en verklig förändring – och att skona miljön.
Lågprisinriktade modekedjan Primark har lanserat sin första produktserie som är designad för återbruk. Här är tankarna bakom satsningen.
Mycket plast eldas upp i onödan. Det vill Löfbergs ändra på och lanserar nu en ny form av återvinningsbara kaffeförpackningar.
Förpackningar och annat avfall är en praktisk utmaning för konsumenten. Köpcentrumet vill underlätta med en uppdaterad (digital) återvinningsstation.
Millennials ställer mest krav på arbetsgivare och visar engagemang i klimatfrågan. Men flest miljösmarta val gör en annan åldersgrupp.