
Foot Locker investerar i marknadsplats
Foot Locker går in som minoritetsägare i marknadsplats online. De två företagen ska kombinera sina erbjudanden i såväl fysiska som digitala kanaler.
Foot Locker går in som minoritetsägare i marknadsplats online. De två företagen ska kombinera sina erbjudanden i såväl fysiska som digitala kanaler.
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner.
Svenska Sneakersnstuff har planer på ytterligare expansion. För att knyta kunderna ännu närmare sig ska man också utveckla upplevelsen i butik.
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor.
Retailtrender 59 Mode 388 Nyheter 3745 Personer 328Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad.
Konceptet mixar e-handelns bekvämlighet med den fysiska handelns förmåga att leverera ”instant gratification”. Butiken saknar produkter och lagret utgör en teaterliknande scendekor.
Harvey Nichols har byggt om sitt våningsplan för dammode. På öppna ytor och med flödande dagsljus har man skapat en yta där kunderna kan röra sig fritt bland varumärken.
Ofta är det också de små detaljerna som blir pricken över i:et. Clarks firar #Pride2018 i sin butik på Regent Street i London med regnbågstema.
Design 325 Nyheter 3745 Visual Merchandising 169 Retailtrender 59Man vill tillföra mode och skor i Båstad under semesterveckorna. Med en pop up-butik för konceptet Sneakers Corner ska man skapa ett levande forum för inspiration, produktkännedom och umgänge. Se butiken här.
Foot Locker har öppnat den hittills största enheten i Europa. ”Det är den perfekta platsen att visa vägen för framtidens Foot Locker-butiker”.
Skotillverkaren inleder ett pilotprojekt där kunden ska få individanpassade skor 3D-utskrivna direkt i butik. Nu siktar man på att skapa upplevelsedriven produktutveckling.
Modemagasinet King har presenterat sin prestigefyllda lista ”King – Svenskt herrmodes 100 mäktigaste”. Toppar listan gör sneaker- och streetwear-butiken Sneakersnstuff med grundarena Peter Jansson och Erik Fagerlind.
Nyheter 3745 Retailtrender 59 Mode 388Hösten 2018 öppnar det brittiska lyxaccessoarmärket Jimmy Choo sin första butik i Norden. Man öppnar i Bibliotekstan på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.
Nyheter 3745 Nya butiker 1196 Cityhandel 280 Mode 388Sko- och kängvarumärket har öppnat en konceptbutik. ”Många går från att ha en butik till att starta webbutik, men vi gör tvärtom”.
I lördags öppnade Cinnamon skor en ny butik. Där ska man erbjuda snygga svenskdesignade skor som dessutom är bra och skonsamma för fötterna.
Här möts kunden av 200 par hängande Air Jordans i taket. Konceptet är en förlängning av grundarens personlighet. Det innehåller även en något oväntad dröm.
Redan i november berättade vi om att Stadium Group ska lansera ett fristående sneakerkoncept. Nu står det klart att Stadiums egen hemstad Norrköping blir först ut med Sneakers Point.
Butikskoncept 818 Köpcentrum 667 Nyheter 3745 Nya butiker 1196Åhléns har inlett ett samarbete med modemärket Minimarket som formger en ny kollektion exklusivt åt kedjan. Utvalda Minimarket-klassiker blir också tillgängliga.
Ska du åka till NRF Retail’s Big Show i New York? Då kan du passa på att kika in i Asics nya flaggskepp på Femte avenyn.
Stadium är på väg ner i startblocken. Nu ska sportkedjan bygga ett nytt koncept som fokuserar på sneakers. Målgruppen kommer främst bestå av yngre konsumenter.
Nyheter 3745 Butikskoncept 818 Nya butiker 1196Försäljningen via de egna digitala kanalerna ska tredubblas. Antalet kedjor man samarbetar med kommer minskas dramatiskt. Nu satsar Nike med full kraft på direct-to-consumer.
Vagabond öppnar en pop up-butik i samband med Milan Fashion Week den 19 september. Butiken är belägen i distriktet Brera i centrala Milano och håller öppet fram till februari.
Nya butiker 1196 Nyheter 3745 Pop up 151 Internationellt 1332Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.
Deichmann utvidgar nu sitt sortiment i Sverige med ”Online Exclusive skor”. Det är en internationell satsning som lanserades för första gången redan 2013 i hemlandet Tyskland.
E-handel 942 Nyheter 3745 Produktutveckling 304Kavat investerar i en ny fabrik för miljövänlig skotillverkning. Satsningen ökar kapaciteten, men ska också medföra en trevlig och hållbar arbetsmiljö.
Hållbarhet 228 Nyheter 3745I augusti slår portarna upp till Feetfirst i Femman i Göteborg. Det är den första storstadsetableringen för konceptet.
Nya butiker 1196 Köpcentrum 667 Nyheter 3745Sociala medier har en central roll när skovarumärket Aldo uppdaterar sin digitala strategi. Bland åtgärderna ingår även att koppla upp personalen i butik.
Athleisure, streetwear och sneakers i fokus. Med en ny butiksdisposition och ytor för event och storytelling tar nu kedjan det första internationella steget.
Den historiska gatan är en av de sista att rustas upp i kvarteren kring Covent Garden. Här öppnar det klassiska skovarumärket en butik som på bara 50 kvadratmeter lyckas hylla hantverket, det egna varumärket och skohandeln i stort.
I december öppnade en officiell Red Wing-butik i Stockholm. En av ägarna, Per Nordahl berättar mer om butiken som till vissa delar är byggd av ett hundra år gammalt trägolv.
Skovarumärket Kavat satsar på en egen butik i centrala Stockholm. Det svenska arvet är en tydlig ingrediens i butikens design. Ambitionen är att skapa en positiv effekt även till andra återförsäljare.
Skovarumärket UGG fortsätter att uppdatera sitt butikskoncept. Lagom till relanseringen av sin mest klassiska modell presenterar man också den senaste butiksversionen. UGG, som är en del av Deckers Brands, har öppnat ännu en ny butik med sitt nya koncept. Vi har redan tidigare berättat om det som nyligen öppnade i Disney Springs. Butiken som nu … (läs mer)
Footway nådde lönsamhet under 2015. Nu öppnar företaget för försäljning på sju nya marknader.
Det klassiska flip-flop-varumärket Havaianas har öppnat sin hittills största flaggskeppsbutik i Europa. Den ryms på två våningar i köpcentrumet Westfield London. Butikens skyltfönster pryds av surfbrädor och en skulptur av en papegoja som brukar dyka upp i företagets marknadsföring. I butiken hittar kunderna bland annat specialkollektionerna Liberty Havaianas och Charlotte Olympia Havaianas. – Storbritannien är … (läs mer)
Nyligen lanserade man ett dagligvarukoncept med priser så låga att verksamheten gränsar till välgörenhet. Nu ger Easyjet sig in i skobranschen med högteknologiska smartshoes. Det är inte bara samarbetenas tidevarv. Det är branschglidningarnas också. I Indien har industriföretaget Reliance Industries gett sig in i detaljhandeln och via Reliance Retail har man på kort tid byggt upp en omfattande … (läs mer)
Det spanska skovarumärket Camper har tagit fram ett ny shop in shop-koncept som ska tåla hård belastning, samtidigt som det är skalbart. Lösningen kommer från Sverige.
Paris nästa för butikskonceptet som sedan tidigare finns i Stockholm, Malmö, London och med webbutik.
Historiskt sett är mode inte likställt med bekvämlighet – nu adderar varumärken den dimensionen. Ett exempel är Converse-skon som nu blir fotriktig.
Den 21 maj är det ”barfotadagen” – ONE DAY WITHOUT SHOES. En dag som uppmärksammar alla barn som lever i en vardag utan skor. Därför kommer personalen i utvalda Nilson Shoes-butiker jobba barfota under dagen.
När Crocs firade att man funnits i japan i 10 år gjorde man det med ett spektakulärt drönarprojekt. Skovarumärket byggde en pop up-butik som liknade en varuautomat i jätteformat.