Med AI-teknik vill det man byta ut traditonella storlekar och i stället använda ”Size You". Det har lett till minskade returkostnader på upp mot 20 procent.
Kapselkollektionen är inspirerad av vilda och hotade arter – samt av National Geographics visuella berättande.
Lululemon går in i ny kategori med en mission. ”Sportskor ofta är designade för män och sedan anpassade för kvinnor. Det passar inte oss alls”.
Skovarumärket Skechers öppnar en butik i maj. Det blir varumärkets 54:e i de nordiska länderna.
Skovarumärket Hoka gör entré i den fysiska handeln med ett globalt butikskoncept. Se bilderna från miljön som ska inspirera och samla märkets community.
Under de senaste åren har amerikanska Allbirds utvecklat sitt sortiment. Även den fysiska närvaron utökas med nya butiker.
Kommer närmast från rollen som Chief Product Officer på H&M Group.
Steget till att börja sälja heminredning ses av företaget som en naturlig utveckling av produktsortimentet.
Trots att e-handeln utvecklades mer positivt än någonsin under pandemins inledning fortsätter tillväxten.
Hypade varumärket Allbirds utökar sitt erbjudande när man nu tar steget in i nya produktkategorier.
Rizzo Group lanserar i dagarna ett initiativ i butik kopplat till återbruk och hållbarhet.
Nike delar in inlämnade produkter i tre kategorier. Lösningen rullas ut i butik just nu.
Fernando ”Bela” Belasteguín blir ambassadör för en ny nischad padelbutik. Satsningen lanseras under våren.
Ett sortiment präglat av varumärkets DNA. Ugg planerar nu att lansera konceptet globalt.
Varumärket lanserar en hållbar prenumerationsservice för löparskor.
Skechers har öppnat ett nytt flaggskepp på klassiska Rue de Rivoli i Paris. ”Förväntar oss att denna butik blir en viktig showpiece”.
Ett svalkande kosläpp i form av en sneaker. Ben & Jerry's har i samarbete med Nike tagit fram en sko som är inspirerad av en glass.
”Det kommer ge oss helt nya insikter kring korsförsäljning att arbeta vidare med”.
Scorett öppnar ett nytt flaggskepp i ett noga utvalt läge i stadskärnan. ”Satsningar i attraktiva citylägen blir allt viktigare för oss”.
Det svenska varumärket säljer högkvalitativa och handgjorda skor. Nu öppnar man en flaggskeppsbutik – och kan samtidigt checka av två tunga retailtrender.
Att köpa skor till sina barn är både svårt och tidsödande. När Nike lanserar sin första prenumerationstjänst vill man ta bort friktionen – och ladda processerna med upplevelser.
Det onlinebaserade skovarumärket Allbirds menar att fysiska butiker är avgörande för framgången. Nu går man in i Europa med samma fygitala strategi.
Magnus Månsson tar över som VD för Tretorn Sweden och går även in som delägare i bolaget. Han kommer närmast från uppdraget som VD hos Gina Tricot.
Företaget är ungt, men har redan pånyttfötts. "Det är inte vi som bestämmer längre, det gör kunderna", sa Albin Johansson, VD på Axel Arigato under Retail & Brand Experience i Barcelona
Nilson Group blir ny partner på H&M-gruppens marknadsplats Afound. Den nya försäljningskanalen är ett första steg för Nilsson Group att hitta fler målgrupper.
Cinnamon Skor har öppnat en butik i nya lokaler. Man gör det i ett koncept som man själv tror kommer stå starkt i den framtida lokala handeln.
Charlotta Svarfvar har rekryterats som Sourcing och CSR Manager i skokoncernen Nilson Group. Hon kommer närmast från Ica Special, där hon arbetat med olika uppdrag sedan 2010.
Foot Locker går in som minoritetsägare i marknadsplats online. De två företagen ska kombinera sina erbjudanden i såväl fysiska som digitala kanaler.
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner.
Svenska Sneakersnstuff har planer på ytterligare expansion. För att knyta kunderna ännu närmare sig ska man också utveckla upplevelsen i butik.
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor.
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad.
Mixar e-handelns bekvämlighet med den fysiska handelns "instant gratification".
Harvey Nichols har byggt om sitt våningsplan för dammode. På öppna ytor och med flödande dagsljus har man skapat en yta där kunderna kan röra sig fritt bland varumärken.
Ofta är det också de små detaljerna som blir pricken över i:et. Clarks firar #Pride2018 i sin butik på Regent Street i London med regnbågstema.
Man vill tillföra mode och skor i Båstad under semesterveckorna. Med en pop up-butik för konceptet Sneakers Corner ska man skapa ett levande forum för inspiration, produktkännedom och umgänge. Se butiken här.
Foot Locker har öppnat den hittills största enheten i Europa. "Det är den perfekta platsen att visa vägen för framtidens Foot Locker-butiker".
Skotillverkaren inleder ett pilotprojekt där kunden ska få individanpassade skor 3D-utskrivna direkt i butik. Nu siktar man på att skapa upplevelsedriven produktutveckling.
Modemagasinet King har presenterat sin prestigefyllda lista ”King - Svenskt herrmodes 100 mäktigaste”. Toppar listan gör sneaker- och streetwear-butiken Sneakersnstuff med grundarena Peter Jansson och Erik Fagerlind.
Hösten 2018 öppnar det brittiska lyxaccessoarmärket Jimmy Choo sin första butik i Norden. Man öppnar i Bibliotekstan på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.
Sko- och kängvarumärket har öppnat en konceptbutik. "Många går från att ha en butik till att starta webbutik, men vi gör tvärtom".
I lördags öppnade Cinnamon skor en ny butik. Där ska man erbjuda snygga svenskdesignade skor som dessutom är bra och skonsamma för fötterna.
Här möts kunden av 200 par hängande Air Jordans i taket. Konceptet är en förlängning av grundarens personlighet. Det innehåller även en något oväntad dröm.
Redan i november berättade vi om att Stadium Group ska lansera ett fristående sneakerkoncept. Nu står det klart att Stadiums egen hemstad Norrköping blir först ut med Sneakers Point.
Åhléns har inlett ett samarbete med modemärket Minimarket som formger en ny kollektion exklusivt åt kedjan. Utvalda Minimarket-klassiker blir också tillgängliga.
Ska du åka till NRF Retail's Big Show i New York? Då kan du passa på att kika in i Asics nya flaggskepp på Femte avenyn.
Stadium är på väg ner i startblocken. Nu ska sportkedjan bygga ett nytt koncept som fokuserar på sneakers. Målgruppen kommer främst bestå av yngre konsumenter.
Försäljningen via de egna digitala kanalerna ska tredubblas. Antalet kedjor man samarbetar med kommer minskas dramatiskt. Nu satsar Nike med full kraft på direct-to-consumer.
Vagabond öppnar en pop up-butik i samband med Milan Fashion Week den 19 september. Butiken är belägen i distriktet Brera i centrala Milano och håller öppet fram till februari.
Det ekologiska varumärket säger själva att det är världens skönaste skor. De har fans som Emma Watson och Ryan Gosling. Nu öppnar de sin andra butik som bland annat innehåller ett gigantiskt ekorrhjul.
Deichmann utvidgar nu sitt sortiment i Sverige med "Online Exclusive skor". Det är en internationell satsning som lanserades för första gången redan 2013 i hemlandet Tyskland.
Kavat investerar i en ny fabrik för miljövänlig skotillverkning. Satsningen ökar kapaciteten, men ska också medföra en trevlig och hållbar arbetsmiljö.
I augusti slår portarna upp till Feetfirst i Femman i Göteborg. Det är den första storstadsetableringen för konceptet.
Sociala medier har en central roll när skovarumärket Aldo uppdaterar sin digitala strategi. Bland åtgärderna ingår även att koppla upp personalen i butik.
Athleisure, streetwear och sneakers i fokus. Med en ny butiksdisposition och ytor för event och storytelling tar nu kedjan det första internationella steget.
Den historiska gatan är en av de sista att rustas upp i kvarteren kring Covent Garden. Här öppnar det klassiska skovarumärket en butik som på bara 50 kvadratmeter lyckas hylla hantverket, det egna varumärket och skohandeln i stort.
I december öppnade en officiell Red Wing-butik i Stockholm. En av ägarna, Per Nordahl berättar mer om butiken som till vissa delar är byggd av ett hundra år gammalt trägolv.
Skovarumärket Kavat satsar på en egen butik i centrala Stockholm. Det svenska arvet är en tydlig ingrediens i butikens design. Ambitionen är att skapa en positiv effekt även till andra återförsäljare.
Footway nådde lönsamhet under 2015. Nu öppnar företaget för försäljning på sju nya marknader.
Det spanska skovarumärket Camper har tagit fram ett ny shop in shop-koncept som ska tåla hård belastning, samtidigt som det är skalbart. Lösningen kommer från Sverige.
Paris nästa för butikskonceptet som sedan tidigare finns i Stockholm, Malmö, London och med webbutik.
Historiskt sett är mode inte likställt med bekvämlighet – nu adderar varumärken den dimensionen. Ett exempel är Converse-skon som nu blir fotriktig.
Den 21 maj är det "barfotadagen" - ONE DAY WITHOUT SHOES. En dag som uppmärksammar alla barn som lever i en vardag utan skor. Därför kommer personalen i utvalda Nilson Shoes-butiker jobba barfota under dagen.
När Crocs firade att man funnits i japan i 10 år gjorde man det med ett spektakulärt drönarprojekt. Skovarumärket byggde en pop up-butik som liknade en varuautomat i jätteformat.