Handelstrenders måsteguide till Warszawa

 
Warszawa har kallats för det nya Berlin. Det är orättvist. Warszawa har i mångt och mycket en mer spännande detaljhandel att erbjuda. Handelstrender guidar dig till några favoriter under besöket. Ta mig direkt till tipsen Ladda ner guiden som PDF Stämpeln av grå öststat byts sakta men säkert ut mot en mer rättvisande bild av … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Köpcentrum 486 Måsteläsning 181 Pro 3831 Internationellt 1059


Hackathon tar sig an framtidens retail

 
  Under Europas största hackathon, Ultra Hack, ges nu deltagarna en spännande uppgift – utveckla framtidens retail. Förhoppningen är att skapa shoppinglösningar som tilltalar målgruppen millennials genom att vara mer underhållande. Tieto går samman med startups för att finna innovativa idéer för framtidens retail genom att medverka i Ultrahack 2015 – Europas största hackathon. Tieto vill skapa användarvänliga lösningar … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Produktutveckling 261 Nyheter 3080 Ny teknik 359 Omnichannel 260


Visma Retail rekryterar ny vd

 
Visma Retail rekryterar en ny vd. Sven Arnquist som är nuvarande vd avancerar vidare till Visma Retail Software AS för att tillsammans med koncernen satsa på att expandera internationellt. I hans plats kommer Andreas Schäfers ansvara som vd på Vimsa Retail.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3831 Nyheter 3080


Sex trender från Connect & Collaborate

 
På ett välbesökt seminarium presenterade varumärkes- och designbyrån Bas i dag sex trender, detta när Connect & Collaborate hölls på Summit i Stockholm. Evenemanget var ett samarbete med tidningen Dagens Handel. Här är trenderna.   1. Connect to collabroate Företag blir mer personliga och skapar nära relationer med sina kunder. Så bra att man får dåligt … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3831 Trender 373 Nyheter 3080 Ny teknik 359


Björn Borg lanserar kollektion med spel

 
I samband med att varumärket Björn Borg lanserar sin vår- och sommarkollektion går man också in i spelvärlden. Och man gör det genom att introducera en helt ny genre: First Person Lover. En annan nyhet är att spelaren kan köpa kläderna inifrån spelet. – Vi har tagit spelestetiken i First Person Shooter-spel och vänt upp … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Design 250 Pro 3831 E-handel 748 Omnichannel 260


Bilder: Så ser Media Markts nya digitala butikskoncept ut

 
Media Markts nya koncept innehåller laddningsstationer för både bilar och mobiler samt en interaktiv digital shoppingvägg i jätteformat.   Det tog nästan nio månader att skapa det nya konceptet, men nu står det klart för öppning i tyska Ingolstadt. Den 23 september öppnar den för konsumenter. Men redan nu kan Handelstrender visa hur det ser ut. … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3831 Omnichannel 260 Ny teknik 359 Butikskoncept 597


Sex av tio konsumenter ägnar sig åt webrooming innan köp

 
Webrooming, det vill säga när kunden kollar en vara online och sedan köper den i en fysisk butik, har blivit vanligare än vice versa. I en undersökning från Nielsen visar det sig att 60  procent av kunderna agerar så. Showrooming, det vill säga att man kollar en vara i butik och sedan köper den online, … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Trender 373 Pro 3831 Konsumentbeteende 251 E-handel 748


Gayannonser och Snapchat – nya tider för Banana Republic

 
Modekedjan Banana Republic genomgår en rad förändringar, och den nya inriktningen på modet är bara en av dem. Banana Republic skapades 1978 och rönte då stor uppmärksamhet med sina kollektioner som stilmässigt hade sin grund i omarbetade militärkläder. På den tiden var det en sann pionjär inom detaljhandeln och i dag har kedjan drygt 700 … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3080 Butikskoncept 597 Internationellt 1059 Pro 3831


Så ser Jigsaws nya koncept ut

 
Det brittiska varumärket Jigsaw har öppnat ett nytt flaggskepp i stadsdelen Mayfair i London, Duke Street Emporium. Så här beskriver man projektet: ”I en tid då allt mer fokuseras på digitala medier i butiken kommer erbjuder vi en oöverträffad upplevelse: inte beroende på prylar eller Gizmos, detta är verkligen en återgång till shoppingupplevelsen som ett nöje. … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3831 Internationellt 1059 Nya butiker 949 Butikskoncept 597


Här är de allra hetaste butikskoncepten 2014

 
Tidningen Wallpaper har listat de butiker man anser vara mest intressanta just nu. I sin Retail Directory presenterar de en rad koncept spridda över världen. Bland dessa finns modebutiken JT i Buenos Aires. En före detta lagerlokal har förvandlats till en butik som innehåller mycket betong, men även levande material som trä och gröna växter. Provhytterna … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1059 Pro 3831 Butikskoncept 597


Här formade kundernas mobila livsstil den nya konceptbutiken

 
AT&T har presenterat ett nytt butikskoncept som har inspirerats av den moderna konsumenten mobila vardag. Här är kassorna utbytta mot cafébord och mobila kassaenheter.  Butiken, som finns i Addison i norra Texas i USA, är ett resultat av två års utveckling. Ambitionen har varit att skapa en mer interaktiv och inbjudande miljö än tidigare. Hela butiken … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3831 Konsumentbeteende 251 Nyheter 3080 Internationellt 1059


Experimentverkstad ska ge John Lewis idéer för framtiden

 
Varuhuskedjan John Lewis har skapat en egen experimentverkstad för framtidens detaljhandel. Ambitionen är att utveckla morgondagens succéer inom handel, man har döpt satsningen till JLab. Verksamheten kommer främst att inrikta sig på teknisk utveckling inom detaljhandeln, och med ett tydligt fokus på digital handel. John Lewis söker nu nya vägar för att lyckas sy ihop handelns olika … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Pro 3831 Nyheter 3080 Internationellt 1059


Less is more för världens största detaljhandelskedja

 
Walmart är världens största detaljhandelskedja med en omsättning större än Sveriges BNP. Men i sin satsning inför framtiden väljer man att prioritera de mindre formaten. – Konsumenternas behov och förväntningar förändras. De vill handla när de känner för det, på det sätt som passar dem, och vi förändrar nu vår verksamhet för att möta deras … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1059 Butikskoncept 597 Nyheter 3080 Pro 3831


Puma satte skosulan på flaggskeppets fasad

 
I går berättade Handelstrender om att Coop i Florens prisats för sin butiksdesign under Euroshop. Även Pumas flaggskeppsbutik i Osaka belönades med Euroshop Retail Design Award. Det mest slående från utsidan är den röda fasaden på Pumas flaggskepp. Dels för att den är inspirerad av en Pumaskos sula, dels för att den är genomskinlig – … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Butikskoncept 597 Pro 3831 Internationellt 1059 Design 250


Här öppnar Londons första designer-outlet i höst

 
Londons första designer-outlet kommer att öppna i närheten av Wembley Stadium nu i höst. Ett geografiskt område i London som fortfarande anses vara långt under sin kapacitet gällande investeringar i bland annat detaljhandel. Projektet tros också få en positiv effekt på hela området. Etableringen är 35 000 kvadratmeter stor. Man hoppas på liknande framgång som … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3080 Internationellt 1059 Pro 3831 Shoppingturism 45


Här blev stadens marknadsplats en traditionell gård av glas

 
Den holländska staden Schijndels torg och marknad förstördes under andra världskrigets bombningar. Sedan dess har det pågått en debatt om vad man ska göra med ytan. Redan 1985 dök den första idén om en byggnad på det gamla torget upp, och år 2000 godkändes idén av stadens styre. Designfirman MVRDV har sedan dess jobbat med att … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Internationellt 1059 Nyheter 3080 Köpcentrum 486 Pro 3831


Klara driver riskfylld butik i upp- och nedvänd lägenhet

 
WARSZAWA. Klara Kowtun driver en omtalad butik i centrala Warszawa. Snacket går om varumärkets Risks casualinriktade mode. Men också för att butiken är en lägenhet. En upp- och nedvänd sådan.  I centrala Warszawa, på gatan Szpitalna, ligger några kvarter som byggdes under 1920-talet – och som överlevde andra världskrigets bombningar. I området finns en hel … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Butikskoncept 597 Pro 3831 Nya butiker 949 Internationellt 1059


Här öppnar Converse sin hittills största flaggskeppsbutik

 
Converse har öppnat sin hittills största egna flaggskeppsbutik, och den finns i San Francisco. De 762 kvadratmetrarna är fördelade på två plan. I butiken finns bland annat en specialdesignad San Francisco-kollektion med Pride-tema. Förutom skor innehåller den regnbågsfärgade T-shirts med texten ”Thanks for coming out”. I butiken, som ligger vid Union Square, kan kunderna också designa … (läs mer)
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!
Nyheter 3080 Nya butiker 949 Butikskoncept 597 Pro 3831