En färsk undersökning visar på haltande e-handel med bristande funktionalitet. Sex av tio överger köp på grund av dålig upplevelse. Här är orsakerna.
Svenska konsumenter shoppar med mobilen i högsta hugg. Här är upplevelserna man vill att handeln prioriterar, enligt en färsk studie.
Från och med våren 2022 blir det möjligt att betala för varor och tjänster genom att använda sitt fingeravtryck i bilen.
Kunden kan använda lösningen hos alla e-handlare världen över. Detta oavsett om handlaren är en partner till Klarna eller inte.
Ambitionen är att öka försäljningen samt förbättra kundupplevelsen i kedjans samtliga köpcentrum.
Ska erbjuda teknikbaserade betal- och finansieringslösningar – för egna och andras kunder.
Även transaktionsvärdet ökar när konsumenterna anammar kontaktlösa betalningar i allt högre grad.
Fyra innovativa betallösningar ska göra det enklare att betala och identifiera sig digitalt.
Mastercard och Bunq lanserar en tjänst som gör det möjligt att använda sitt valda namn på kredit- och kontokort.
I en ny studie konstaterar man att det är hög tid att gå från reaktiva strategier till ett proaktivt agerande.
Den svenska kedjan är först i världen med ett helt automatiserat betalsystem för tankning.
Flying Tiger Copenhagen lanserar mobil utcheckning. Det frigör tid och gör dessutom kunderna gladare, menar VD Martin Jermiin.
Bland fördelarna finns ett användarvänligt gränssnitt, snabb utcheckningstid och hög säkerhet.
För första gången spås nu e-handeln omsätta mer än fysisk handel i ett land.
Med hjälp av ny teknik utvecklas nu den nya säkra kundupplevelsen. Men många kunder tvingas fortfarande att vidröra skärmar och terminaler.
Andelen kontaktlösa betalningar – och betalningar via mobila plånböcker – fortsätter att öka.
Kontaktlösa betalningar ökar dramatiskt. Ökningen i Sverige är den näst största i Europa.
Amazon har lanserat en ny lösning som ska användas för bland annat betalningar i butik.
Kontaktlösa kortbetalningar har ökat markant i år. Sverige är fortfarande sist i Norden, men närmar sig grannländernas nivåer.
Social commerce. Sephora gör det möjligt för kunden att shoppa direkt i flödet på Instagram – utan att behöva lämna appen.
Servicekedjan 7-Eleven har lanserat ett inslag i sitt lojalitetsprogram som ska främja kontaktlös betalning.
Svenskarna skulle gärna byta lösenord mot biometri. Det visar en ny studie.
Andelen kontaktlösa betalningar har ökat markant under året. Som en följd av coronaviruset har trenden stärkts ytterligare i Sverige.
Ecsters styrelse har utsett Sanna K Augustsson till ny VD. Tidigare har hon haft ett flertal roller inom Handelsbanken.
Kortföretaget meddelar att man höjer beloppsgränsen för kontaktlösa betalningar i Europa, 29 länder implementerar nu de nya gränserna.
Turister och andra internationella besökare kan nu börja använda Alipay i Kina.
Starbucks har släppt en penna som ska underlätta betalning i butikerna. Den innehåller NFC-teknik vilket gör att kunden kan ”blippa” sin penna för att betala.
Joakim Lundberg tillträder som Sverigechef på Klarna. ”Vi kommer ytterligare skruva upp tempot i utvecklingen av vårt erbjudande”, konstaterar han.
Inom kort aktiveras SCA (Strong Customer Authentication) i EU. SCA är en del av PSD2 och innebär att kunder behöver autentisera sina onlineköp i två steg.
En ny lag gör kontantlösa butiker olagliga. Under sommaren träder den i kraft i staden där verksamheter som inte tar emot kontanter kommer att bötfällas.
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail.
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré.
När kunden kan sköta skanning och betalning på egen hand med mobilen skapas nya mervärden.
Snart kan du betala din fika med kryptovaluta. Kedjans kunder kommer inom kort kunna omvandla sin digitala valuta och betala för sin latte med bitcoin.
Företaget har nu fått ett patent godkänt för en "titta och köp"-upplevelse. Lösningen baseras på augmented reality och gränssnittet finns i ett par glasögon.
Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.
En ny undersökning från Juniper Research spår att konsumenternas spenderingar i digitala kanaler nu ökar dramatiskt. Och blockchain förändrar förutsättningarna för betalningar.
Utrustade med mobila kassaenheter hjälper man kunderna med betalningen.
Den kinesiska betaltjänsten Alipay gör det möjligt för handlare att ta emot mobilbetalningar från upp till en halv miljard registrerade användare.
Att Eataly öppnat i Stockholm kan knappast ha undgått någon. I dagarna lanserar det italienska slow food-konceptet sin egen betallösning Eataly Pay.
Nästan två miljoner svenskar är redo att betala kontaktlöst med bärbara enheter, så kallade wearables. Men Sverige ligger en bra bit efter övriga Europa.
QR-koden är långt i från död! Användandet av koderna väntas formligen explodera de kommande åren när tekniken blir en del av konsumentens mobiltelefon. Det visar en färsk undersökning.
Adyen rullar nu ut stöd för WeChat Pay, en av de mest populära mobila betalmetoderna i Kina. Handlare runt om i världen kommer kunna erbjuda betalsättet.
Sortimentet är lokalt anpassat och medlemmar har tillgång till ett eget våningsplan. I Nikes nya flaggskepp erbjuds personaliserade tjänster och betalning via mobilen.
KappAhl erbjuder nu sina kunder betalningslösningar via mobilen även i butik. Kunden kan välja att avsluta sitt köp genom att betala via Klarna In-Store, direkt vid köptillfället eller via faktura.
Klarna och Nets har tillsammans tagit fram en ny betallösning för användning i fysiska butiker i Norden. Tjänsten ska nu testas med start i utvalda pilotbutiker i Sverige.
Nu lanserar inredningskedjan Lagerhaus ett nytt betalsätt i sina butiker. Självbetjäning och den molnbaserade lösningen ska ge kunderna en bättre upplevelse.
Betalplattformen utvidgar sitt partnerskap med Alipay, världens största plattform för mobila betalningar. Det innebär att handlare runt om i världen kommer kunna erbjuda kontantfria betalningar till kinesiska kunder i butik.
Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.
Kedjorna ser en ökad användning av kontaktlösa betalningar i sina butiker. "Kan vi kapa tid på ett enkelt sätt upplevs hela köpprocessen bättre".
Antalet icke-kontanta betalningar i Sverige ökade med 8,1 procent och uppgick till totalt 3 414 miljoner transaktioner. Detta enligt en rapport som kartlägger de internationella trenderna inom betalningar.
Analyser i realtid i fysiska butiker, big data som gifter sig, nya världar med Virtual Reality och helt friktionsfria automatiska betalningar. Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går fort nu, här är åtta tekniktrender du bör ha koll på.