Tuffa tider gör att fler kundsegment väljer lågprishandeln. Det konstaterar Eva Lundqvist, VD på ÖoB:s moderbolag Runsvengruppen.
Trots ett ansträngt ekonomiskt läge finns det saker konsumenten inte vill göra avkall på. Det visar en ny undersökning.
Konsumenternas köpbeteenden har ändrats. Försäljningsutvecklingen i svensk dagligvaruhandel är kraftigt negativ.
Dessa fyra svenska bolag finns med på listan över världens 250 största detaljhandelsföretag.
Konkurrensverket får ökade resurser för att skärpa och stärka arbetet med att främja konkurrensen. Nu genomförs en genomlysning av livsmedelsbranschen.
Regeringen har uppmanat dagligvaruaktörerna att ta ansvar gällande de rusande matpriserna. Nu agerar Lidl genom att sänka och låsa priser.
Konsumenterna är oroade över ekonomin och håller hårdare i plånboken. Men det finns också en (hållbar) vilja att spendera enligt en ny studie.
Hushållens pressade ekonomi och en ökad miljömedvetenhet har gett second hand ett uppsving.
I dag inleds en omfattande prissänkning. ”Vi inser att det aldrig har varit viktigare för alla att få valuta för pengarna”.
De tuffa tiderna tar ut sin rätt i årets julhandel. Men konsumenterna tar strategiska beslut för att överlista inflationen och gör nya prioriteringar enligt en studie.