Allt handlar inte om låga priser – här är några segment inom retail och food & Beverage med potential att öka.
De tuffa tiderna har påverkat konsumenternas val av betalningsmetod. Det visar en ny undersökning.
Svenskarna tvivlar på sin förmåga att köpa uppskattade julklappar. En vetenskapligt baserad formel löser problemet.
Två undersökningar ger en bild av konsumenternas nya beteende under kommande Black Week och Black Friday.
En färsk undersökning visar att priset är viktigast i årets julhandel. Den tyder också på en ökad kreativitet i konsumentleden.
Trots tuffa tider är många konsumenter beredda att betala mer för en återvunnen eller återvinningsbar produkt.
Åtta nya forskningsprojekt beviljats anslag från Handelsrådet. Här är områdena som hamnar i forskarnas fokus framöver.
De tuffa tiderna dröjer sig kvar vilket leder till färre inköpsrundor. Att maxa butiksbesöken blir därför avgörande det kommande året.
Tuffa tider gör att fler kundsegment väljer lågprishandeln. Det konstaterar Eva Lundqvist, VD på ÖoB:s moderbolag Runsvengruppen.
Trots ett ansträngt ekonomiskt läge finns det saker konsumenten inte vill göra avkall på. Det visar en ny undersökning.