[Strategier] Canada Goose siktar på att 80 procent av företagets omsättning ska genereras av försäljning direkt till konsument. Så här ska det gå till.
De turbulenta tiderna har fått Ingka Group att ändra strategi. Traditionella prognoser har fått stå tillbaka – nu är det flexibilitet som gäller.
Nu pågår arbetet med att skapa ett nytt team som ska leda verksamheten, och inte minst – att sätta en ny riktning för framtiden.
Amazon spelar en viktig roll när Linum skapar tillväxt med nya digitala marknader. Detta är strategin bakom satsningarna.
Den fysiska butiken spelar en avgörande roll i en ny detaljhandelsvärld. Här är tre alternativa vägar att gå, tre tänkbara modeller för den nya omni-butiken.
”Just in time” har blivit ”Just in case”. I en ny studie menar man att AI är en del av lösningen för en mer flexibel och därmed pålitlig försörjningskedja.
Lågprisinriktade Primark ökar sin etableringstakt. Samtidigt ska man nu implementera en strategi för ökad hållbarhet som innebär ett nytt sätt att göra affärer.
Ska identifiera och koppla samman rätt verksamheter med rätt aktörer för en relevant lokal.
I en ny studie konstaterar man att det är hög tid att gå från reaktiva strategier till ett proaktivt agerande.
Varumärket avslutar samarbetet med flera etablerade kedjor. ”Rör sig snabbt för att stärka varumärket.”
Ikeas nya strategi bygger på fler storstadslägen och en mix av format. Till sommaren öppnar man i Bromma Blocks.
NRF 2021. Judith McKenna, internationell VD på Walmart, berättar om kedjans Covid-strategi.
Peder Söderlind har i sin nya bok kartlagt hur man skapar en vinnande detaljhandelskedja. Här är svaren.
Varumärket Under Armour går i Nikes fotspår. Försäljningen direkt till konsument prioriteras allt mer.
Modekoncernen lämnar köpcentrumen, men ser den fysiska butiken som fortsatt viktig för att rekrytera omnikunder.
Ikea är mitt uppe i en strategisk omställning för att bli mer tillgängliga för konsumenterna.
Ingka Centres gör sin första satsning i USA. Här skapar man den nya tidens retaildestination.
Microsoft har en ny strategi för retail – man stänger majoriteten av butikerna. Resterande enheter konverteras till upplevelsedestinationer.
Social commerce är ett buzzword. Men grunden läggs i en väl fungerande kommunikation i sociala medier. Här är tio steg som stärker varumärkets ställning.
Spendrups uppmanar medarbetare, kunder och partners att förbättra branschen i en hållbar riktning. Ambitionen är att säkerställa långsiktig konkurrenskraft.
Ikeas CDO delade under WRC med sig av grunderna i företagets digitala utveckling. Barbara Martin Coppola berättade om tre nödvändiga hörnstenar i strategin.
Med en ny global försäljningschef siktar nu Ingka Centres på citylägen. Miljardbelopp investeras i centralt belägna och digitalt uppgraderade köpcentrum.
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta.
Kvinnan på tunnelbanan har ett par välfyllda papperspåsar från Primark vid sina fötter. Två klisterlappar håller ihop dess kanter. Det är där och då det blir tydligt att kedjan har samma strategi som Amazon.
Bakom Amazons framgång finns en mycket enkel modell som kan appliceras även av andra aktörer. Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Här är hennes tyngsta råd.
Det är nästa stora disruptiva kraft. Försäljningen via digitala röstassistenter väntas öka dramatiskt. Så här gör du för att lyckas i den nya kanalen.
Dagligvaror är i fokus, men alla kan lära av slutsatserna. En ny undersökning kartlägger vad som driver kundernas uppfattning om kedjorna och vad som gör vissa till vinnare. Det visar sig att det finns fyra gemensamma strategier.
Tre strategier för returer dominerar detaljhandeln. Med en kombination av dessa kan man skapa ett vinnande koncept som ökar försäljningen. Det konstaterar man i en färsk rapport.
Varuhuskedjan rustar för framtiden. Man gör det genom att minska ytan i nästan hälften av sina fysiska butiker. Själva uttrycker man det som att kedjan "gör dem operativt mindre genom att balansera sortiment och justering av exponeringar".
För många butiker, dålig koll på omnichannel och för stor tilltro till varumärken. Här är de sju synderna inom den moderna detaljhandeln som särskiljer morgondagens vinnare – och förlorare.
Det är osäkra tider, inte minst inom retail. Men för den som satsar på rätt områden ser framtiden väldigt ljus ut. Här är fyra vinnande strategier.
Sociala medier har en central roll när skovarumärket Aldo uppdaterar sin digitala strategi. Bland åtgärderna ingår även att koppla upp personalen i butik.
"Butiker kommer att fungera som `walk-in-web-stores´, de kommer att presentera lösningar, service och engagemang. Inte sälja produkter."