I dag inleds en omfattande prissänkning. ”Vi inser att det aldrig har varit viktigare för alla att få valuta för pengarna”.
En ny undersökning visar att svenska konsumenter blir irriterade av skiftande prissättning och väljer bort handlare som har olika pris på hemsida och i butik.
Digitaliseringen accelererar inom detaljhandeln och retail. Här är tre techbaserade företeelser som är väl värda att hålla koll på.
AI kan bidra till en mer hållbar lönsamhet inom såväl fysisk som digital handel. Här är tre områden att börja med.
Kedjan har lanserat personaliserad prissättning baserad på AI. Man ser redan en rejäl effekt på konvertering och lojalitet.
Låga priser lockar flest konsumenter till dagligvarubutiken. Men bland de yngre generationerna är det andra parametrar som har stark dragningskraft.
Nytt forskningsprojekt ska utveckla AI-driven dynamisk prissättning för e-handeln.
Dagligvarukedjan använder artificiell intelligens och digitala hyllkantsetiketter för att undvika onödigt matavfall. Tekniken ska nu testas skarpt i butik.
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
För många butiker, dålig koll på omnichannel och för stor tilltro till varumärken. Här är de sju synderna inom den moderna detaljhandeln som särskiljer morgondagens vinnare – och förlorare.